Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig skärpa epson 5900

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 januari 2012 - 21:17

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej
Har nylingen köpt mig en tw5900, min första projektor.
Helnöjd tills ja koppla in dator och såg fältet i nedre delen.
Upplever den som suddig och när ja får upp en text på hela duken ser man skillnaden solklart. Blir sämre ju längre ner den är. Jag använder inte keystone, har ca 3,5m från lins till duk som är 93tum.
Vad kan va galet?

/Micke

Postad 25 januari 2012 - 22:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Om du har monterat din projektor rätt, så att du har raka kanter överallt så är det nog inget som är fel. Projektorer i den klassen har helt enkelt inte optik som är helt skarp över hela bildytan. Det kan variera från modell till modell, men också mellan olika exemplar. Det är dock vanligast att optiken tappar skärpa ut i samtliga kanter, men det kan ju vara så att du upplever det mest i nedandelen för att det finns mest information där nere, vad vet jag?

Behöver du en skarpare bild så blir det nog till att kika på annan modell, och om du vill ha markant bättre annan prisklass. Även duken kan spela en avgörande roll för upplevd skärpa, men om du upplever bilden som skarp i mitten så är ju inte den ditt problem.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 25 januari 2012 - 23:30

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ok! tack för snabbt svar!
Det känns som den är skarp ner till halva och sen blir den sämre,
Har ja en text på övre delen sen scrollar ner den så blir den successivt sämre.
Tycke rman ska kunna ställa skärpan på nedre delen och den övre ska bli sämre, men det går inte.

/Micke

Postad 25 januari 2012 - 23:35

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Det låter konstigt att det inte går, är du i ett ändläge av skärpereglaget? Det bästa är ju iaf såklart att ställa skärpan så mycket i mitten av duken du bara kan.

Kollat så att projektorn verkligen hänger helt rakt och inte lutar uppåt eller nedåt? Det hade ju annars kunna förvärra det hela lite.

Postad 25 januari 2012 - 23:44

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ska hänga helt rakt, har testat både höja och sänka. Både skärpa och zoom är nästan i mittläge

Postad 25 januari 2012 - 23:50

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Menar du att skärpan är i mittläge som i mitten av duken, eller i mittläge som i mitten av skärpereglaget?

Om det är det sistnämnda så går det ju inte alls ihop med

Tycke rman ska kunna ställa skärpan på nedre delen och den övre ska bli sämre, men det går inte.

... :blink:

Postad 25 januari 2012 - 23:59

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Menar du att skärpan är i mittläge som i mitten av duken, eller i mittläge som i mitten av skärpereglaget?

Om det är det sistnämnda så går det ju inte alls ihop med

... :blink:

Skärpregalget är i mittläge.
Kan hur lätt som helt få superbra skärpa på övre halvan av bilden men inte nedre, oavsett hur projektorn hänger i mitt fäste.

Postad 26 januari 2012 - 00:05

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Men då antar jag att skärpereglaget hinner "slå i botten" innan skärpan når nedre delen av duken väl? För har du skärpereglaget i mitten samtidigt som du har skärpa i mitten av duken, så borde du ju rimligtis kunna få dina skärpedragningar lika mycket neråt som uppåt. Annars är ju något galet...

Postad 26 januari 2012 - 00:11

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ne rör bara skärpreglaget nån mm åt vardera håll så blir det oskärpa. Hela bildens skärpa följs men bara övre delen blir riktigt bra.
Så det spelar ingen roll om ja drar det mer åt nått håll, nedre delen är alltid sämre

Postad 26 januari 2012 - 00:18

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Det låter ju urmärkligt i min värld. Om reglaget är i mitten när skärpan är i mitten så måste det väl gå att dra skärpan åt båda hållen om allt är som det ska.

Eller?

Borde inte en enklare optiks ojämna skärpa vara likadan ut mot alla håll av linsen från mitten sett? Om så är fallet så ska det ju som sagt gå att kunna dra skärpan lika mycket åt båda hållen.

Om inte, så hade jag gissat på att linsen fått en smäll och faktiskt inte sitter rakt.

Eller gör jag någon konstig tankevurpa här? Marcus, var är du när man behöver dig? :)

Postad 26 januari 2012 - 00:23

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tycker också att ja skulle kunna få bra skärpa på nedre delen, till bekostnad på övre om allt skulle vara rätt.

Postad 26 januari 2012 - 01:12

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Låter ju helt otroligt. Är bilden rak i kanterna så att vi helt kan utesluta att antingen duk, projektor eller båda hänger lite snett. Vad händer om du t.ex. tiltar projektorn lite uppåt (baksidan ned mot golvet så att säga)? Kan du få bilden skarp över hela duken då?

Postad 26 januari 2012 - 01:27

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nä har testat att tilta projektorn men få rinte skarp bild på nedre halvan. Men borde man inte kunna få skarp bild där det e suddigt och suddigt där det e skarpt om den skulle mot förmodan hänga fel?

Postad 26 januari 2012 - 01:32

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Det var lite det jag var inne på. Om något hängde snett så kanske en tiltning hade "fixat" detta. Då borde skärpan bli uniform. Det låter ju som att det är något fel på projektorn. Jag hade skickat in den på service genom garantin.

Postad 26 januari 2012 - 01:56

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Köpte den på elgiganten och har fortfarande öppet köp.

Postad 26 januari 2012 - 02:14

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Köpte den på elgiganten och har fortfarande öppet köp.

Ja i så fall hade jag lämnat igen den.

Postad 26 januari 2012 - 02:49

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Jag hade lämnat tillbaks den på stört.

Som sagt, kanterna är raka runt om och du får dålig skärpa längst ner. Det låter som ett måndagsexemplar.
The Rocks förklaring duger inte riktigt om du frågar mig, förutsatt att vad du skriver är helt korrekt.

Jag tycker det känns dumt att jämföra med andra projektorer. Skärpa som skärpa, sedan kan visserligen olika projektorer vara olika skarpa. Skärpa ska man dock kunna ha oavsett. Det har inte att göra med hur skarp bild du får ifrån projen.

Byt ut eländet och se till att få ett nytt exemplar. Jag har haft tre olika projektorer ifrån Epson där jag med lätthet haft skärpa över hela bilden. Inte mer under eller över. Däremot har mina olika projektorer varit olika skarpa. Den senaste projen är givetvis betydligt skarpare bild på än min första.

Tycker det är fjantigt att gå in på saker saker som inte är relevanta. Antingen är det skärpa eller så är det inte. I ditt fall verkar vi kunna konstatera att skärpa saknas, dvs byt ut!

Lycka till.

G

Postad 26 januari 2012 - 09:22

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Antingen är det skärpa eller så är det inte.

Njae, det är ju inte riktigt sant. Att få uniform skärpa över hela bilden är inte något man kan räkna med i prisklassen i fråga, precis som Marcus redan skrivit. Jag har haft flera modeller som inte gett perfekt skärpa över hela bilden. Däremot har det inte varit såpass så att man stör sig på det. I film har man inte sett det alls, och ställer man bara skärpan i mitten så har det varit sådan liten skillnad att man knappt märker det på dator/text heller.

Bra optik är dyrt! Kolla bara i kameraforumet. Två till synes likadana obkjektiv med samma värden kan i pris skilja sig från varandra med flera hundra procent.

Postad 26 januari 2012 - 10:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
jag upplever att det låter lite märkligt. har samma projektor som hänger i taket och behöver dessutom använda keystone för att få bilden rak. det enda som ett kritiskt öga skulle kunna se är att det kanske är väldigt väldigt lite mindre skarpt nertill än upptill, men det är säkert pga keystone.

har du jobbat lite på skärpan i menyn samt försökt att få in precis rätt focus för projektorn?
eller har du kanske fått en lite olycklig modell? eller olycklig modell, måndagsex kanske man tom vågar kalla det? man anser ju att mitt ex borde bli störande suddigt om ditt är det med tanke på ovannämda (rätt kraftiga) keystonejustering jag får använda mig av.

upplever du att bilden är lite ljusare ovantill än nedtill?

Redigerat av Zartok, 26 januari 2012 - 10:03.

Postad 26 januari 2012 - 10:49

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

jag upplever att det låter lite märkligt. har samma projektor som hänger i taket och behöver dessutom använda keystone för att få bilden rak. det enda som ett kritiskt öga skulle kunna se är att det kanske är väldigt väldigt lite mindre skarpt nertill än upptill, men det är säkert pga keystone.

har du jobbat lite på skärpan i menyn samt försökt att få in precis rätt focus för projektorn?
eller har du kanske fått en lite olycklig modell? eller olycklig modell, måndagsex kanske man tom vågar kalla det? man anser ju att mitt ex borde bli störande suddigt om ditt är det med tanke på ovannämda (rätt kraftiga) keystonejustering jag får använda mig av.

upplever du att bilden är lite ljusare ovantill än nedtill?

Nej upplever inte bilden ljusare.
Det jobbigt för ögonen att läsa texten på nedre delen. Sen på film märker ja inget än så länge.
Får bli att åka till EG och få den utbytt.

Postad 26 januari 2012 - 11:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Det låter, på din vidare beskrivning, som om din maskin inte är riktigt frisk. Så du bör nog få den undersökt. Du ska alltid kunna få skärpa på någon del i bilden oavsett om optiken inte är 100% skarp över hela ytan.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 26 januari 2012 - 12:41

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för alla svar.
Återkommer när ja fått det fixat eller fått den utbytt.

Postad 05 februari 2012 - 10:45

Tekniklärlingen
  • Tekniklärlingen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt varit med om samma problem på två stycken 5900. Den tredje hade däremot inga såna problem alls, dock hade den damm i projektorn från start (lila fläck i bilden).

Har köpt en 6000 istället då jag tänkte att kvaliteten kunde vara bättre, men fick då istället gröna skuggor ( 3-4 pixlar långa) på texten i windows istället (mest ena hörnet av bilden). Har haft en benq w5000 innan och känns mer och mer som ett nerköp speciellt på skärpan.

Mvh

Postad 06 februari 2012 - 10:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Kanske är linsen felaktig. Är den riktigt dålig borde bilden se dålig ut även om man vrider på skärpan manuellt.

Postad 08 februari 2012 - 15:00

Unregistered98726703
  • Unregistered98726703
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med gröna skuggor i nedre delen av bilden samt i nedre högra hörnet.
se mitt galleri. Detta är felanmält till epson skall se vad dom gör. Fick i alla fall ett väldigt bra bemötande
när jag ringde dom.

Postad 08 februari 2012 - 18:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Det finns en tråd där samma problem tas upp, det blir garantiärende av det hela.

Postad 09 februari 2012 - 12:56

Unregistered98726703
  • Unregistered98726703
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Kanon service på "epson service" snabbt svar och det är bara att gå tillbaka o byta ut projektorn mot en ny. :)
Så sitter ni med samma problem Ring epson direkt!

Postad 12 februari 2012 - 00:57

Unregistered677afd34
  • Unregistered677afd34
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjena har fått den utbytt för ett tag sen och ser inga problem med den nya..
/MIcke

Postad 20 mars 2012 - 11:31

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
Jag upptäckte för någon dag sedan samma fel på min 5900. Nedre halvan av bilden har sämre skärpa än den övre delen. syns jätte tydligt om man har en stillbild med skarpalinjer. tex testbilden som är inbyggd i projektorn.

Postad 03 april 2012 - 11:38

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
Har mailat lite med epsonuporten ang detta och har nu fått bekräftelse på att jag ska få skicka iväg den och kontrollerad och utbytt. MEN väldigt stort MEN den kommer bli utbytt mot en fabriksrenoverad enhet, det betyder ju med största sannolikhet att jag får en som har gått betydligt längre än de ca 60 timmar jag haft igång min. Känns ganska fel att man ska få den utbytt mot en gammal när det är ett känt fel.

Står lite i valet och kvalet om jag ska leva med att den är lite suddig eller skicka iväg den och hoppas på att få tillbaka en i lika bra skick.

Ni andra som fått era utbytta har ni också fått "gamla" exemplar?

Postad 17 april 2012 - 12:51

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
I fredags eftermiddag skickade jag iväg min 5900 med dhl för fem minuter sedan kom dhl med en ny till mig. ska packa upp den nu och se så att den är ok.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.