Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

infälning av högtalare, i kök

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 april 2012 - 19:10

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
jag ska byta köket hemma, och fälla i spottar.

så tanken slog mig att de hade varint nice å ha högtalare i taket, som man kan köra sin iphone/dator/ipad med, lyssa på musik, radio osv.

Det jag funderar på är vad ska man köpa för dock som klarar av att spela upp ljud till högtalaran, men som drivs via en stärkare.

så tips på
högtalare som man kan fälla in, (sub?) vet att brl har sådnat, bra eller dåligt?
förstärkare?
docka?

Postad 27 april 2012 - 16:56

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
någon har väl något att tilläga?

Postad 28 april 2012 - 08:24

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 1
Sonos connect amp är ju smidig, då du får en förstärkare du kan styra och spela spotify, webradio och från nas hårddisk mm. utan att behöva docka din styrenhet någonstans. Sen går det ju att bygga ut också.

Till inbyggnadshögtalare är backbox ganska bra om du vill ha lite fastare bas och inte sprida ljudet till närliggande rum.

Postad 01 maj 2012 - 11:27

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Sonos connect amp är ju smidig, då du får en förstärkare du kan styra och spela spotify, webradio och från nas hårddisk mm. utan att behöva docka din styrenhet någonstans. Sen går det ju att bygga ut också.

Till inbyggnadshögtalare är backbox ganska bra om du vill ha lite fastare bas och inte sprida ljudet till närliggande rum.

Sonos verkar riktigt lovande, men en sak jag inte rikigt förstår är hur ska man kunna koppla högtalaran?? eller måste ja köpa köpa en "vanlig" förstärkare å sen koppla till högtalaran å sen bara köra vi Sonos?

om jag inte köper deras egna vill sägahar dock inte hittat några som är infällda

Postad 01 maj 2012 - 20:40

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
connect amp är ju en förstärkare så du kopplar valfria inbyggnadshögtalare/infällda högtalare till den(vanlig högtalarkabel), den förstärkaren behöver ju inte ens vara synlig utan kan ju gömmas om man vill

Postad 02 maj 2012 - 15:56

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Okej, så de är som vanligt bara ta kablar å koppla in? Men hur många högtalare ingångar är de?

Uteffekt: 2 x 55 watt i 8 ohm (THD <0,02%)

Hitta ja. Betyder de att de bara är 2 ingångar på de? Alltså 2 högtalare? Eller går de koppla tex 2st högtalare på en kanal?

Ursäkta dum fråga

Postad 02 maj 2012 - 16:08

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

• 593 inlägg
  • 0
om du inte har så stort kök kan du använda en högtalare med två kanaler(höger/vänster)
https://www.prisjakt...ams=l=s87082891

jag är själv inne på samma spår som dig men har inte så stort kök, kommer att sätta(lutar åt
) en högtalare i mitten av köket. MA högtalaren är trevlig med bra ljud och inbyggd backbox

Redigerat av mrgorgo, 02 maj 2012 - 16:13.

Postad 03 maj 2012 - 12:07

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Kör du inga jättesvårdrivna högtalare borde det inte vara några problem att paralellkoppla dem. Se dock till så att alla 4st(2par) högtalarna isåfall är av samma modell, så det inte blir impedans skillnader.

Finns även högtalare som är dubbel-spoliga, alltså de spelar stereo. Säg om man har ont om utrymme eller så

Postad 04 maj 2012 - 05:26

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Budgetvarianten som jag kör på:

Nad 302 köpt beg. 400kr
Nad iPhone dock köpt beg. 300kr
Logitech Wireless speaker adapter Bluetooth 260kr
Skall köpa ett par DLS takhögtalare från BRL som kostar 1400kr paret till detta.

tot. 2500kr

Så småningom kommer ett Sonos-system kopplas ihop med detta...

Kör nu med ett par Gale-högtalare som tidigare var bakhögtalare i ett bio-system.

Postad 04 maj 2012 - 16:18

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Kör du inga jättesvårdrivna högtalare borde det inte vara några problem att paralellkoppla dem. Se dock till så att alla 4st(2par) högtalarna isåfall är av samma modell, så det inte blir impedans skillnader.

Finns även högtalare som är dubbel-spoliga, alltså de spelar stereo. Säg om man har ont om utrymme eller så

2 högtalare får räcka i köket. men har en liten fundering läste Efterklangs inlägg, om jag köper en nad302 tex kopplar alla högtalare i huset vi tar bara ett exempel 10st... kopplar i hop nad med sonos kommer jag kunna få allt trådlöst då? å räcker det då med att bara ha 1 sonos?

för om jag sätter 1 sån i köket en sonos å sen vill ha tex på altanen måste jag väl ha en till för att driva dom på altanen, då den i köket redan driver 2?

Postad 04 maj 2012 - 21:20

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Du måste inte köpa en till, med det är en trevligare lösning. Du kan om budgeten är tight och villig att göra visst avkall på kvalitet och bekvämlighet installera en högtalarswitch vid Sonos Amp och med den välja mellan kök och altan.

Personligen kör jag med separat connect amp till utomhushögtalarna.

Postad 05 maj 2012 - 11:45

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Du måste inte köpa en till, med det är en trevligare lösning. Du kan om budgeten är tight och villig att göra visst avkall på kvalitet och bekvämlighet installera en högtalarswitch vid Sonos Amp och med den välja mellan kök och altan.

Personligen kör jag med separat connect amp till utomhushögtalarna.

hmmm ne de känns lite B, men är min tanke igenom förbar? med ha att en tex en 7.1stärkare å sen koppla den till sonos? å på e visst driva alla olika högtalre i huset med? men fort få alla härliga trådlösa fuktioner, (bortsett från högtalarkablarna) ?

Postad 06 maj 2012 - 21:43

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

hmmm ne de känns lite B, men är min tanke igenom förbar? med ha att en tex en 7.1stärkare å sen koppla den till sonos? å på e visst driva alla olika högtalre i huset med? men fort få alla härliga trådlösa fuktioner, (bortsett från högtalarkablarna) ?

Till min 7.1 stärkare kör jag Sonos Connect, till utomhushögtalarna Sonos Connect Amp.
De andra zonerna kör jag med Sonos Play 3 och 5 då de har inbyggda högtalare.

Postad 08 maj 2012 - 13:47

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Får börja med att fixa sonos å ha i köket, å lösa de här problem senare.

Vad ska jag tänka på av val av högtalare så att dom klarar av att driva dom, om ja inte minns fel så är de något med ohm talet på högtalare

Postad 08 maj 2012 - 14:34

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1 009 inlägg
  • 0
Hur stor är budgeten?
Du kan ju även välja att köra allt från Zon2 på en hembio reciver och dra kabel till högtalarna i köket.
Vet en familj som gjorde det då deras tv-rum ligger vägg i vägg med köket så de borrade bara ett litet hål genom väggen in i köksskåpen och drog kabel där upp till innertaket och monterade bilhögtalare (4st, två par seriekopplade till 8ohm) och på så sätt kan de använda sin hembio-reciver till fullo.
Att de dessutom har fjärrkontroll via RF gör saken inte sämre.

Men det är en lösning. Allt handlar om budget och bekvämlighet och vilka förväntningar du har på sakerna.

Personligen skulle jag i mitt fall köra på zon2 från min Marantz Av7005 till ett litet slutsteg och driva ett par inwall högtalare eller kanske en uppsättning Infinity referens eller kappa (bar både referens och kappa i bilen och är toknöjd med dom)

Postad 08 maj 2012 - 21:43

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
de är väl 3 ställen jag vill kunna ha högtalre å olika låtar på

Badrum räcker med 1 då de är väldigt lite
Köket ligger på 16kvm så där skulle en 2 vara fint
å sist är de altanen, å de får de väl bli 2 med men kansce med ett steg för att få så bra ljud som möjligt då de bara blir 2 högtalare.

så då kommer jag behöva ha 3st sonos förstärkare, en till varje rum plus ett försteg, (ligger dock lägnre fram i tiden)

ja budget... är väl blandad men kök är man ju en del så ett par högtalare för runt 2-3000kr sen om man ska köra 2-vägs de är över min kunskap

Postad 06 augusti 2012 - 17:39

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Nu börjar de närma sig att köket åker ut, plus nytt tak kommer byggas.

Så hjälp mig, vad för högtalare ska jag köpa, satsa på zon2 eller något helt annt?

Postad 28 oktober 2012 - 21:08

sm7tcd
  • sm7tcd
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Nu börjar de närma sig att köket åker ut, plus nytt tak kommer byggas.

Så hjälp mig, vad för högtalare ska jag köpa, satsa på zon2 eller något helt annt?

Hej,

Vad blev det för högtalare?
Jag är själv på gång att fälla in 4st högtalare i köket och vardagsrummet, kopplade till en Sonos Connect Amp.
Har du något tips på vita infällda högtalare, inte för stora....... :)

Postad 08 mars 2013 - 08:56

goggel
  • goggel
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hur gick det med högtalarna i köket?

Jag är på väg att bygga om köket och ska fälla in 2st högtalare i taket. Funderar på en Sonos connect:amp och några bra högtalare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.