Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DvbLink för XBMC

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 maj 2012 - 12:18

dsd
  • dsd
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Hej,

jag har tagit fram en add-on till XBMC för att streama TV ifrån DvbLink Connect Server.
Det som streamas är en transport ström (ts, transport stream) vilket innebär att ingen transcoding görs. Add-on:en stödjer även hantering av EPG. I dagsläget går det enbart att se EPG för en kanal om du står på den i kanallistan och trycker "C" och väljer visa EPG.

Jag arbetar på en programguide som gör att man lättare kan bläddra runt kanalerna och se programinformation på ett mer överskådligt sätt.

För att installera add-on:en gör följande.
Ladda ner DvbLink för XBMC här och spara ner zip-filen i en katalog.
Starta sedan XBMC och gå till System | Tillägg och välj att installera ifrån zip-fil.

När den är installerad så går du till Video och tillägg och ställer dig på DvbLink och trycker på "C" för att få upp menyn där du väljer att konfigurera och ställer in address, port, användare och lösenord för din DvbLink Connect Server. Sedan är det bara att titta på tv.

En del användare har haft problem med kanaler som innehåller ÅÄÖ.
För att detta skall fungera i add-on:en så behöver man ändra benämningen på de kanaler som har dessa tecken i DvbLink.


Ny version av DvbLink för Xbmc.
Den nya versionen finns att ladda ner här.

Förändringar i denna version:
- Stöd för kanaler med ÅÄÖ i namnet hanteras nu på ett korrekt sätt.
- Strömning avslutas automatiskt när anslutning görs samt att varje gång man stoppar uppspelning av kanal i XBMC så avslutas strömmen korrekt i DvbLink Connect Server.

Nedan är några skärmdumpar på hur EPG fungerar och ser ut.

Postad bild

Postad bild

Jag tar tacksamt emot förslag och idéer på denna add-on kan bli bättre.

Redigerat av dsd, 16 maj 2012 - 07:01.


#2

Postad 07 maj 2012 - 12:35

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0
Riktigt bra initiativ! Jag kommer utan tvekan följa tråden, men jag kommer att ligga lågt en vecka eller två. Jag har precis fått ihop min HTPC och har full fokus på att få allt att fungera med drivisar och hårdvara.
Det här är dock nästa steg!

#3

Postad 07 maj 2012 - 17:31

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 939 inlägg
  • 0
Kan du inte kolla på hur Tvheadends pvr addon ser ut och funkar ? ( som för övrigt funkar kanon!) Så får vi ett riktigt pvr-add-on som funkar under live-tv i xbmc pvr build med windows? Kommer ju med i xbmc master under året!
Säkert svårare/tar längre tid än att fixa ett add-on under videos som nu? Men lika bra att göra det riktigt från första början med fullt stöd för pvr ! Du
kan säkert även kolla på Mediaportal/FTR add-on också. Men hur som helst bra jobbat !! :)

#4

Postad 12 maj 2012 - 10:49

jepe70
  • jepe70
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej,

jag har tagit fram en add-on till XBMC för att streama TV ifrån DvbLink Connect Server.
Det som streamas är en transport ström (ts, transport stream) vilket innebär att ingen transcoding görs. Add-on:en stödjer även hantering av EPG. I dagsläget går det enbart att se EPG för en kanal om du står på den i kanallistan och trycker "C" och väljer visa EPG.

Jag arbetar på en programguide som gör att man lättare kan bläddra runt kanalerna och se programinformation på ett mer överskådligt sätt.

För att installera add-on:en gör följande.
Ladda ner DvbLink för XBMC här och spara ner zip-filen i en katalog.
Starta sedan XBMC och gå till System | Tillägg och välj att installera ifrån zip-fil.

När den är installerad så går du till Video och tillägg och ställer dig på DvbLink och trycker på "C" för att få upp menyn där du väljer att konfigurera och ställer in address, port, användare och lösenord för din DvbLink Connect Server. Sedan är det bara att titta på tv.

En del användare har haft problem med kanaler som innehåller ÅÄÖ.
För att detta skall fungera i add-on:en så behöver man ändra benämningen på de kanaler som har dessa tecken i DvbLink.

Nedan är några skärmdumpar på hur EPG fungerar och ser ut.

Postad bild

Postad bild

Jag tar tacksamt emot förslag och idéer på denna add-on kan bli bättre.

Tja

Hur får man tag i address, port, användare och lösenord som du skriver i ditt inlägg?

#5

Postad 12 maj 2012 - 23:28

dsd
  • dsd
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Hej,

inställningarna för DvbLink når du genom att välja Tillägg (under Videor) och sedan markera DVBLink och trycka på knappen "C" eller högerklicka med musen. Välj sedan Tilläggsinställningar, där kan du ange adressen till din DVBLink Connect Server, port samt användarnamn och lösenord.

#6

Postad 16 maj 2012 - 13:32

jepe70
  • jepe70
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej,

inställningarna för DvbLink når du genom att välja Tillägg (under Videor) och sedan markera DVBLink och trycka på knappen "C" eller högerklicka med musen. Välj sedan Tilläggsinställningar, där kan du ange adressen till din DVBLink Connect Server, port samt användarnamn och lösenord.


Hej

Jag laddade ner zipfilen från länk,den innehåller 2st filer klient och server.Ska bägge installeras?...adressen till DVBLink Connect Server,port och user och pw...vart hittar man dom?..lr man behöver någon annan hårdvara för att DVBLink ska funka?

#7

Postad 16 maj 2012 - 13:41

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0

Hej

Jag laddade ner zipfilen från länk,den innehåller 2st filer klient och server.Ska bägge installeras?...adressen till DVBLink Connect Server,port och user och pw...vart hittar man dom?..lr man behöver någon annan hårdvara för att DVBLink ska funka?

Du behöver väl ha en backend? En dator som har TV-kort? Men det kan vara samma dator där du använder din frontend, i det här fallet XBMC-datorn...

#8

Postad 16 maj 2012 - 20:47

jepe70
  • jepe70
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Du behöver väl ha en backend? En dator som har TV-kort? Men det kan vara samma dator där du använder din frontend, i det här fallet XBMC-datorn...


Ahhh...det är tvkortet jag har missat...tackar för hjälpen. :)

#9

Postad 31 oktober 2012 - 09:00

Unregisteredddf77809
  • Unregisteredddf77809
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
instalerat så som du skrivit. Hittar ingen ip i DVBlink server bara port 39876. kortet sitter i samma dator så jag tog samma ip och öppnade porten i routen. men får bara anslutningsfel i xbmc när jag försöker starta dvb adden. Det funkar klockrent att kolla på tv i media center men eftersom jag andvänder XBMC till all annan media vore det kul o få denna addon att funka.

#10

Postad 31 oktober 2012 - 10:02

dsd
  • dsd
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

instalerat så som du skrivit. Hittar ingen ip i DVBlink server bara port 39876. kortet sitter i samma dator så jag tog samma ip och öppnade porten i routen. men får bara anslutningsfel i xbmc när jag försöker starta dvb adden. Det funkar klockrent att kolla på tv i media center men eftersom jag andvänder XBMC till all annan media vore det kul o få denna addon att funka.


Du kan prova ifall du får DVBLink att fungera genom att köra med t.ex. Android eller Iphone appen för DVBLink.
Om inte appen fungerar så behöver du ändra dina anslutningsinställningar.

#11

Postad 16 februari 2013 - 15:12

shamrock
  • shamrock
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Tänker köpa ett dvb-t2 kort och titta genom xbmc frodo men undrar om det går att titta genom flera (f.n 4st) xbmc/klienter samtidigt och byta kanaler är det möjligt eller måste man ha flera dvb-t2 kort för detta?

Tänkte köra tv-kortet inbyggt på min htpc (origen-m10 på ett Asrock z77E-ITX)
kan nog endast köra "halv profil" pcie tv-kort på detta mobo har jag förstått men tittar även på tv-kort med usb...

Skulle var toppen om någon kan rekommendera några lösningar för detta!

Redigerat av shamrock, 16 februari 2013 - 15:22.


#12

Postad 16 februari 2013 - 15:14

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0

Tänker köpa ett dvb-t2 kort och titta genom xbmc frodo men undrar om det går att titta genom flera xbmc/klienter samtidigt och byta kanaler är det möjligt eller måste man ha flera dvb-t2 kort för detta?

Utan att vara helt hundra skulle jag säga nej, det går inte. Du måste ha en tuner per enhet, om man tittar samtidigt vill säga!

#13

Postad 16 februari 2013 - 15:26

shamrock
  • shamrock
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Utan att vara helt hundra skulle jag säga nej, det går inte. Du måste ha en tuner per enhet, om man tittar samtidigt vill säga!


Ok, så i mitt fall så behöver jag ett kort med quad tuner? misstänker att ett tv kort med quad tuner Pcie half profil kan man glömma då?

#14

Postad 16 februari 2013 - 15:29

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0

Ok, så i mitt fall så behöver jag ett kort med quad tuner? misstänker att ett tv kort med quad tuner Pcie half profil kan man glömma då?

Ja det är nog så. Men det finns ju usb-lösningar oxå!

#15

Postad 16 februari 2013 - 15:46

shamrock
  • shamrock
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
jaha, då blir det att leta efter ett USB tv kort med quad tuner om det finns vill säga...

Redigerat av shamrock, 16 februari 2013 - 15:47.


#16

Postad 16 februari 2013 - 15:51

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0

jaha, då blir det att leta efter ett USB tv kort med quad tuner om det finns vill säga...

Eller två twin!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.