Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabio för mig som rookie?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 maj 2012 - 15:59

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Tjena allihopa! Tänkte ge mig in i hemmabiovärlden, eller åtminstone doppa tårna i poolen lite grann. Men för att komma igång behöver jag er hjälp!

Jag bor i en tvåa där jag har en 42" plasma av modell Panasonic Viera TH-42PX80E (HD-ready) och vill alltså skaffa ett hemmabiopaket där man får en Blu-ray spelare på köpet. Budgeten är dessvärre inte så stor, cirka 3000-4000 har jag råd att satsa på detta projekt för tillfället. Vill tillägga att jag aldrig varit vidare petig vare sig med bild eller ljud, så jag är långt ifrån en finsmakare, så något som bara är en klar förbättring på det jag har nu (plasman + DVD-spelare) är vad jag är ute efter. En mjukstart, med andra ord, som sedan kommer uppgraderas vartefter.

Vilket hemmabiosystem borde jag skaffa med den budgeten jag har? Ett krav jag har är att blu-ray spelaren ska kunna skala upp DVD:er. Jag har inte mycket plats vare sig vid sidan av TV:n eller vid sidan om soffan, så något paket med dessa pelare kommer tyvärr inte vara möjligt, får bli att montera upp högtalarna på väggen bakom soffan. På tal om det, brukar väggfästen medfölja ett paket eller får man köpa det själv? HDMI-kablar är något man måste skaffa själv, antar jag? Vilken bör jag satsa på där till mitt hemmabiopaket?

En jäffla massa frågor, jag vet. Men jag är som sagt helt ny när det gäller detta men vill verkligen lära mig.

Funderar för övrigt på att skaffa en 46 tums LED-TV med full-HD, men antar att frågor om vilken modell man borde skaffa passar bäst någon annanstans i forumet.

EDIT: Vi sitter för övrigt ungefär 3 meter från TV:n, kommer vi behöva förlängningssladdar till dom bakre högtalarna?

Redigerat av Unregisteredb2422138, 21 maj 2012 - 16:35.

Postad 16 maj 2012 - 18:43

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag var iväg på Media Markt idag och pratade med deras experter. Fastnade för Samsung HT-E5500 modellen med tillhörande Blu-ray. Ställde dom frågor jag ville ha besvarade, var hyffsat nöjd med svaren så det blev ett köp av denna till slut:

Postad bild

Kostade 4495 kr men lyckades pruta ner till 4100 kr. Köpte även en standard HDMI kabel av Vivanco för 149 kr.

Vad tycker ni, var det ett vettigt köp för en som vill mjukstarta med allt vad Hemmabio innebär?

Postad 16 maj 2012 - 19:31

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Ärligt? Nej! Dessa alltiett paket är för dom som inte bryr sig ett dugg om hemmabio..
Vad för film/musik kan man njuta av i ett fjuttigt paket. Lämna tillbaka om du är seriöst intresserad av ljud i allmänhet. Ett vettigt lågbudgettpaket kostar några tusen mer...
Köp lösbit och efterhand som du har råd.
Du frågade - jag svarade vad jag tycker, det betyder inte att jag har rätt. Det är ditt system och det är du som ska leva med det.

Förövrigt har MM inga "experter".

Postad 16 maj 2012 - 20:15

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Vidare "intresserad" är jag inte direkt (än), jag är som sagt inte överdrivet petig med ljudet. Jag är bara ute efter något som är markant bättre än ljudet jag får från min plasma TV och så mycket hoppas jag att jag får ut med detta hemmabiosystem.

Satt hos en kompis förra månaden som hade ett system som kostade honom runt 3000 kr för några år sedan, tyckte att det höll bra klass för min smak, så jag håller tummarna för detta paket som vi håller på att installera nu! :)

Lustigt det där med experter, hade tänkt skriva ordet med citationstecken för jag misstänkte att proffsen här inte skulle kalla dom för experter, förmodligen med all rätt :)

Postad 16 maj 2012 - 22:52

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Bättre ljud än tv'ns eget lär du få. Och även om jag verkade negativ så hoppas jag att du blir nöjd.

Postad 17 maj 2012 - 02:37

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Ingen fara, vet att det här är rena skräpet för många mer erfarna, men jag blev sjukt nöjd till slut. När vi satte in första skivan var det en trailer innan menyn som vi inte var beredda på, så samtliga i rummet hoppade till lite i chock när ljudet brakade på som bara fan. Brorsan, vars hemmabiosystem (utan en Blu-ray på köpet) gick på närmare 7000 kr blev smått avis när han hörde ljudet, fast lite av det beror nog på att hans bakre högtalare är monterade ganska högt uppe.

Såg ett avsnitt av Star Trek på Blu-ray och sedan Die Hard 4.0 på DVD, för mig var det en väldigt bra upplevelse, så jag kan knappt tänka mig hur mycket bättre det kommer bli genom åren här hemma när man uppgraderar :)

Postad 17 maj 2012 - 13:15

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Ingen fara, vet att det här är rena skräpet för många mer erfarna, men jag blev sjukt nöjd till slut. När vi satte in första skivan var det en trailer innan menyn som vi inte var beredda på, så samtliga i rummet hoppade till lite i chock när ljudet brakade på som bara fan. Brorsan, vars hemmabiosystem (utan en Blu-ray på köpet) gick på närmare 7000 kr blev smått avis när han hörde ljudet, fast lite av det beror nog på att hans bakre högtalare är monterade ganska högt uppe.

Såg ett avsnitt av Star Trek på Blu-ray och sedan Die Hard 4.0 på DVD, för mig var det en väldigt bra upplevelse, så jag kan knappt tänka mig hur mycket bättre det kommer bli genom åren här hemma när man uppgraderar :)

Det viktiga är såklart att du blir nöjd men kan bara säga samma som Tomsan. Du hade kunnat får bättre för 4000kr. Speciellt om du hade titta på förra årets modeller. Mitt stående råd är alltid att kolla gamla modeller, rent teniskt sker det inte mycket utveckling numera.

3490:
http://www.netonnet....gk/163215.4949/

Samma fast med bättre ljud och lägre pris.

Postad 17 maj 2012 - 23:39

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Som jag skrev i första inlägget är dock högtalare i pelarform inte en möjlighet för mig. När jag flyttar till en större lägenhet och får en större yta lär det dock bli något liknande, fast mycket fräsigare, förstås :)

Postad 19 maj 2012 - 05:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Vänta tills du börjar med akustiken. Inte förrän då kommer du inse att högtalare spelar mindre roll än akustik för ett bra ljud.. ;)

Postad 19 maj 2012 - 23:19

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Vänta tills du börjar med akustiken. Inte förrän då kommer du inse att högtalare spelar mindre roll än akustik för ett bra ljud.. ;)

Jo, det vet jag också spelar roll. Kommer försöka få till det bra när jag flyttar till en större lägenhet.

Postad 21 maj 2012 - 07:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 1
Bra. Hoppas jag slipper se bilder på en soffa uppskrämd mot en långvägg och surrounder ovanför soffan. Lova det nu! :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 21 maj 2012 - 07:06.

Postad 24 maj 2012 - 10:44

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Bra. Hoppas jag slipper se bilder på en soffa uppskrämd mot en långvägg och surrounder ovanför soffan. Lova det nu! :)

jag har en soffa upptryckt mot kortväggen i mitt TV rum. Men mins kompisar tycker jag är knäpp för att jag placerat en stor bekväm recliner fåtölj rakt FRAMFÖR soffan. Men, då är den ju ivägen för soffan säger de. visst... men jag har soffan för när jag vill ligga och slappa framför TVn (läs sova framför snooker på Eurosport osv). Men om jag ska titta på film vill jag sitta lite mer i mitten av rummet och då är en fåtölj framför soffan rätt, tycker jag.

Så ok de får tycka att jag är knäpp men jag vill ha bra ljud när jag (och ingen annan!!) tittar på film!

Är det bra nog för att blidga dig trebban trots att det faktiskt finns en väggsoffa oxo??

Postad 26 maj 2012 - 14:32

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Jag var iväg på Media Markt idag och pratade med deras experter. Fastnade för Samsung HT-E5500 modellen med tillhörande Blu-ray. Ställde dom frågor jag ville ha besvarade, var hyffsat nöjd med svaren så det blev ett köp av denna till slut:

Postad bild

Kostade 4495 kr men lyckades pruta ner till 4100 kr. Köpte även en standard HDMI kabel av Vivanco för 149 kr.

Vad tycker ni, var det ett vettigt köp för en som vill mjukstarta med allt vad Hemmabio innebär?

jag har just gjort en tråd om just E-5500 systemet. Det vore roligt att få veta vad du tycker om systemet.
Jag har själv beställt det iom att jag har dom krav och behov jag har.
Har lyssnat på ett annat, större, Samsung system och det är riktigt tillfredställande och komplett.
Det systemet har jag för mig kostade 6 lapp. Det jag (och du) beställde har en mer urustning i själva enheten, medans högtalarna är lite annorlunda och mindre.
Jag TROR att jag har gjort ett bra val. Och det kostade 3400-3500 för mig.

Skriv en rad när du har testat vettja. Det är helt tomt på info om E systemen på nätet.

Postad 26 maj 2012 - 14:37

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
ps: helt rätt att du prioriterar DINA behov och inte går och "köper" generaliserande "sanningar" från vem dom nu än kommer ifrån ;)

Postad 27 juni 2012 - 14:37

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 1
Du gjorde rätt köp!

Ja, det kanske kan stämma att du kunnat få nåt bättre för den summan (fast skillnaden hade nog varit rätt marginell). Men du är nöjd med ljudet och du är nöjd med priset du gav. Och det var ju inga jättesummor heller. Så eftersom du är nöjd så var det ett bra köp.

Det verkar som om du är på väg att flytta till nåt större och då kan du ta det som en chans att ta nästa steg. Vilket givetvis blir att inte köpa ett färdigt paket utan separata delar. En hyfsad förstärkare, ett ok 5:1 system högtalare (ja du SKA ha en sub!) och en blu-ray spelare (om du inte kan använda den du har nu vilket du troligtvis inte kan). Min rent personlig åsikt är väl att man bör lägga ungefär lika mycket på förstärkare som på högtalare eller runt däromkring. En 3-4000 kr förstärkare, högtalare för 3-4000 samt en blurayspelare för en tusenlapp. Allt som allt runt det dubbla vad du gav nu men givetvis betydligt bättre ljud. Lagom nästa steg på vägen upp mot att inteckna dina organ för banklånet till en riktig värstingutrustning!

Men allt det ligger i framtiden. För närvarande har du något du är nöjd med så njut av det och att vi har en regnig sommar som ger alla ursäkter man behöver för att sitta inne och titta på film!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.