Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allwinner A10 Cortex A8

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 juni 2012 - 14:08

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0
Någon som sett test på: http://dx.com/p/andr...hite-4gb-137012
Torde krossa en raspberry Pi.

Postad 08 juni 2012 - 14:29

clubt
  • clubt
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Såg absolut intressant ut, men då är man låst till Android gissar jag?

Själv vill jag köra XBMC (eller RaspBMC) och själva enheten är egentligen utvecklad för att främja utveckling mm.
Länk

Postad 08 juni 2012 - 14:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Någon som sett test på: http://dx.com/p/andr...hite-4gb-137012
Torde krossa en raspberry Pi.

Torde inte krossa Raspberry Pi.

Det där är bara en mobil plattform i ett annat skal.

Postad 08 juni 2012 - 14:55

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Torde inte krossa Raspberry Pi.

Det där är bara en mobil plattform i ett annat skal.

Jag tror alla här är rätt medvetna om att Android är en mobil plattform. Men en Cortex A8 i 1,5 Ghz mot 700 Mhz CPU:n i Pi:n tillsammans med dubbla arbetsminnet borde kännas och vara rejält mycket piggare.

På Engadget: http://www.engadget....on-impressions/

Det finns ju en massa fördelar med en mogen plattform som Android, mediastöd/applikationer, spel etc.

Redigerat av dunde, 08 juni 2012 - 14:58.

Postad 11 juni 2012 - 17:48

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Råkade beställa en sådan här imorse efter jag hade suttit och slö surfat på engadget. Går nog säkert att hitta på något kul med den. Leverans om ca 1månad.
//onakn

Postad 14 juni 2012 - 19:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Jag tror alla här är rätt medvetna om att Android är en mobil plattform. Men en Cortex A8 i 1,5 Ghz mot 700 Mhz CPU:n i Pi:n tillsammans med dubbla arbetsminnet borde kännas och vara rejält mycket piggare.

På Engadget: http://www.engadget....on-impressions/

Det finns ju en massa fördelar med en mogen plattform som Android, mediastöd/applikationer, spel etc.

Men som sagt. Det du jämför är CPUn.

Det intressanta här är endast GPUn och vad den klarar.

Jag har testat ca 10-15 olika Android baserade spelare på ARM CPUer mellan 1 ghz och 1,5 ghz. Alla har ur mediaspelaresynpunkt helt ut sagt skit.

Anledningen är som sagt rätt mycket mjukvara där Android inte är gjord för HTPC uppgifter även om den klarar en del liknande tasks.

Jag skulle föredra Ra PI då du kan få in en XBMC plattform i den. En riktigt HTPC mjukvara.

Kan tänka mig att denna kan vara ett bra substitut till den typen av Smart TV som LG - Samsung - Philips med mera erbjuder. Men den kommer aldrig uppnå samma standard som riktiga mediaspelare sålänge den kör Android.

Mediastödet i Android är inte moget så som du skriver. T ex så tror jag Android saknar stöd för avkodning av HD ljud.

Redigerat av PalmiNio, 14 juni 2012 - 19:56.

Postad 15 juni 2012 - 11:56

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Här är ett litet forum ang. denna: http://rikomagic.co....ewforum.php?f=2
Ubuntu 12.04 verkar kunna snurra på den nu.

Ang. RPI och xbmc så bör man tänka på att RPI inte har licens för mpeg2 avkodning, vilket gör att upplevelsen med xbmc blir lite stympad.
Vet dock inte hur det är med denna Allwinner, men det återstår väl att se, lär väl ändå bli något linux os på den för min del.
//onkan

Postad 19 juni 2012 - 10:07

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Lite xbmc info:
http://www.j1nx.nl/
http://forum.xbmc.or....php?tid=126995

Kanske blir något kul snart.
//onkan

Postad 19 juni 2012 - 20:17

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Men som sagt. Det du jämför är CPUn.

Det intressanta här är endast GPUn och vad den klarar.

Jag har testat ca 10-15 olika Android baserade spelare på ARM CPUer mellan 1 ghz och 1,5 ghz. Alla har ur mediaspelaresynpunkt helt ut sagt skit.

Anledningen är som sagt rätt mycket mjukvara där Android inte är gjord för HTPC uppgifter även om den klarar en del liknande tasks.

Jag skulle föredra Ra PI då du kan få in en XBMC plattform i den. En riktigt HTPC mjukvara.

Kan tänka mig att denna kan vara ett bra substitut till den typen av Smart TV som LG - Samsung - Philips med mera erbjuder. Men den kommer aldrig uppnå samma standard som riktiga mediaspelare sålänge den kör Android.

Mediastödet i Android är inte moget så som du skriver. T ex så tror jag Android saknar stöd för avkodning av HD ljud.

Vad jag har förstått så är MALi400 kraftfullare än Raspberry Pi:s lösning. Men jag kan ju ha fel.
Xbmc verkar ju vara på god väg till Allwinner så att jag förstår inte riktigt dina points, dessutom så blev ju mitt inlägg som är först i den här tråden avknoppad av er moderatorer från Raspberry Pi tråden så kanske du ska diskutera Pi:n där istället och sluta spamma OT här ;)

Postad 25 juni 2012 - 09:19

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Köpte på mig en sådan här också, lite annan (bättre) hårdvaru spec (esd skydd för HDMI bla.) http://www.ovaleleph...ip-1gb-ddr3-ram
Mk802:an får jag imorgon, skall bli kul och testa den.

//onkan

Postad 27 juni 2012 - 07:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0
Liknande produkt som A10an - http://artwaytech.co...dpro.php?id=294
Kollar ni runt på sajten ovan har de även en del andra coola Android-baserde boxar.

Dock ingen Linux-port för den ännu.

80$ på http://www.aliexpres..._530570469.html

Redigerat av frollic, 27 juni 2012 - 07:55.

Postad 27 juni 2012 - 20:49

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Fick MK802:an idag, har bara orkat testa en stund och det funkar "väl" bra med android, hastighet och dylikt kan jag bara jämföra med grabbens motorola xoom och mk802:an känns väl kanske lite rappare. Får nog vänta med att göra en bättre bedömningen till grabben kommer hem från England om ett par veckor då han är lite mer van att leka med android än vad jag är. Det mesta finns på den, är ungefär som att koppla xoomen till TV:n. Får hoppas de fixar till Xbmc snart så man kan testa det eller någon annan linux dist.
//onkan

Redigerat av Unregistered2a3df4ba, 28 juni 2012 - 08:02.

Postad 13 juli 2012 - 00:11

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0
Nice hårdvara..: http://www.cnx-softw...elopment-board/
Men lite dyr.

Postad 14 juli 2012 - 09:54

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...p?showforum=140

Postad 14 juli 2012 - 21:03

falken_007
  • falken_007
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Har blivit väldigt sugen på en sån här andriod enhet (MK802) som media spelare men har lite funderingar
har alla filmer på min nas hur lätt/smidigt är det att komma åt filmerna från den
samt hur styr man den bäst har den stöd för ir? använder en harmony 555 just nu behöver man köpa trådlös mus/tangentbord eller kan man fjärrstyra den från en annan andriod telefon?
Hur bra fungerar det att strömma 1080p material över trådlösa nätverket till den?

Redigerat av falken_007, 14 juli 2012 - 21:30.

Postad 14 juli 2012 - 21:30

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
xbmc finns för mk802 nu!

http://xbmc.org/theu...mc-for-android/
https://www.miniand....ms/1/topics/136

Postad 16 augusti 2012 - 23:06

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Nice hårdvara..: http://www.cnx-softw...elopment-board/
Men lite dyr.

Bra tips, köpte just en :)

ODROID-X
Samsung Exynos4412 Cortex-A9 Quad Core 1.4Ghz with 1MB L2 cache
Mali-400 Quad Core
1024MB(1GB) LP-DDR2 800Mega data rate

Skaplig prestanda för omkring en tusenlapp (+ moms,tull).

Postad 17 augusti 2012 - 14:46

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

ODROID-X
Mali-400 Quad Core

Borde trycka på rätt bra med Exynos quad och Mali 400. Vi förväntar oss en fullständig rapport här senare... :)

Redigerat av dunde, 17 augusti 2012 - 14:46.

Postad 03 september 2012 - 20:02

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

ODROID-X
Mali-400 Quad Core

Har du fått den ännu?

Postad 11 september 2012 - 13:12

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Har du fått den ännu?

Ska hämta ut den idag (får väl hitta en ny tråd om det).

* ODROID-X
* USB-UART Module Kit for ODROID-X
* Bluetooth Module for ODROID-X
* HDMI Cable (Micro, Type D) for ODROID-X
* WiFi Module Kit for ODROID-X

1,465.95 Kr + 351 Kr i tullavgifter, 1816.95 kr Totalt.
(incl frakt 279 kr)

Inte så billigt men den blir kraftfullare än billigare än de flesta utvecklingskit för ARM.

Har även köpt MK802 II med Allwinner A10 Cortex A8 och jag måste säga att den fungerar bra för film, då även 1080p, med MX player (har inte testat stöd för surround ljud är bra). Kör med ES Browser via Samba utdelning och laddar MX Player. Har testat XMBC för den men där finns inget hårvarustöd än så där är man borta vad det gäller 720/1080 material. Man kan ladda i MX player externt men det blir ju inte lika kul. XMBC för Android är också ganska slö i nuvarande form med en del buggar men det kanske blir bättre. Att surfa med MK802 är plågsamt.

Jag får hoppas att ODROID-X löser ovan problem och lite annat med sina fyra kärnor på 1.4Ghz.

Postad 12 september 2012 - 22:58

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Lekt lite med ODOID-X ett tag och det är väl lite av en besvikelse. LAN via usb hub-chipet är skit. Går att surfa med (bättre surf än MK802) men HD-material över lan fungerar dåligt. Läste att Pandakortet hade samma problem (med samma chip). Desutom "glömmer" den bort sin MAC-adress då det inte finns något eeprom för att lagra det - praktiskt. Tur jag köpte till trådlös usb dongel för den fungerar konstigt nog bättre. Med ODOID-X fungerar BSplayer bättre än MXplayer och överlag är det inte större skillnad mellan MK802 och ODOID-X vad det gäller video om det körs via hårdvarudekoder. Mjukvarudekoder för ODOID-X fungerar lite bättre men ändå ryckigt - en besvikelse. Hade tänkt att XMBC skulle kunna köra mjukvaruvariant då det är fyra kärnor men det lär ju inte fungera, ska testa senare och återkomma.
Prylen är ganska ny så man får väl ge tillverkarna och användarna lite tid att fixa lite.

Är det bara video man är ute efter så kan man lika gärna köpa MK802 (+ eller II).

Appropå multikanals ljud så fungerar det inte på Android för tillfället, kommer i version 4.1 “Jelly Bean” med annat smått och gott, så det är stereo som gäller nu.

Postad 13 september 2012 - 20:45

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Lekt lite med ODOID-X ett tag och det är väl lite av en besvikelse. LAN via usb hub-chipet är skit. Går att surfa med (bättre surf än MK802) men HD-material över lan fungerar dåligt. Läste att Pandakortet hade samma problem (med samma chip). Desutom "glömmer" den bort sin MAC-adress då det inte finns något eeprom för att lagra det - praktiskt. Tur jag köpte till trådlös usb dongel för den fungerar konstigt nog bättre. Med ODOID-X fungerar BSplayer bättre än MXplayer och överlag är det inte större skillnad mellan MK802 och ODOID-X vad det gäller video om det körs via hårdvarudekoder. Mjukvarudekoder för ODOID-X fungerar lite bättre men ändå ryckigt - en besvikelse. Hade tänkt att XMBC skulle kunna köra mjukvaruvariant då det är fyra kärnor men det lär ju inte fungera, ska testa senare och återkomma.
Prylen är ganska ny så man får väl ge tillverkarna och användarna lite tid att fixa lite.

Är det bara video man är ute efter så kan man lika gärna köpa MK802 (+ eller II).

Appropå multikanals ljud så fungerar det inte på Android för tillfället, kommer i version 4.1 “Jelly Bean” med annat smått och gott, så det är stereo som gäller nu.

Intressant och bra info till potentiella köpare. Känns lite jobbigt med prestandan trots den fina hårdvaran.

Postad 26 september 2012 - 09:23

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Har du mer input sen sist?

Postad 29 oktober 2012 - 15:18

Skrewie
  • Skrewie
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Väntar med spänning på min MK808 ! 63$ 430:- ink frakt, fick min gamla tro tjänare A100 Popcorn hour såld för 400:- så känns detta som ett klipp som heter duga :wub:

Postad 21 november 2012 - 00:02

mattiaswinbladh
  • mattiaswinbladh
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Varför tjatar alla om XBMC, what about Plex?

Postad 24 februari 2013 - 23:24

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Hehe, ja just det... :)

Postad 19 mars 2013 - 16:33

Skrewie
  • Skrewie
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Där sa du nått ! Själv kör jag Plex, kanon progg ! Lite drygt att man inte kan välja en annan spelare som tex Mx player. Utan man får den trista standard spelaren som inte är helt 100a i mitt tycke.... Men OK ! :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.