Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Acoustat Spectra 11 av megagurka

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 July 2012 - 10:40

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Kommentarer till Acoustat Spectra 11 av megagurka

Postad 26 July 2012 - 10:40

Unregisteredb909ed2a
  • Unregisteredb909ed2a
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Ser mycket trevligt ut! Grattis till dina högtalare!

Postad 26 July 2012 - 12:45

Findus89
  • Findus89
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Riktigt fina pjäser det där :)

Postad 26 July 2012 - 13:09

Vikotnik
  • Vikotnik
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Riktigt läckra monster det där :) och ja TV:n såg liten ut jämfört

Postad 02 August 2012 - 09:14

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Tackar. Verkar som storleken ändå har betydelse, iaf för ljudkvalitet. :)

Postad 01 October 2012 - 08:20

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Diggar tvbänken med glasrutan till vänster :) Är det något egenbyggt eller köptes det så?

Postad 01 October 2012 - 23:37

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Diggar tvbänken med glasrutan till vänster :) Är det något egenbyggt eller köptes det så?

Det är en vanlig, omoddad IKEA-bänk :)

Postad 17 December 2012 - 09:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ser ut som en trevlig anläggning :)

Postad 22 December 2012 - 11:31

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Tack. Som sagt, med tanke på priset låter det äckligt bra :)

Funderar lite på nästa steg i uppgraderingen (högtalarna går dock ingenstans :) ). Antingen blir det en kraftigare förstärkare med bättre kalibrering, eller en bättre kalibreringsmic (t ex UMIK-1) och nån typ av kalibreringsmjukvara i PC'n då Dirac Live gav en märkbar förbättring. Tips emottas tacksamt :)

Postad 16 October 2013 - 13:09

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Underbart helt underbart. Ska lägga lite bilder på mina acoustat snart. Är det så att du har biampat dem?

Postad 16 October 2013 - 18:20

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Japp, frontarna är bi-ampade med digital delning. Håller just på att bygga bastorn för att ersätta dom inbyggda basarna. Blir liknande dessa fast något mindre (fyra element per sida till att börja med). Förhoppningsvis klart nästa vecka och då lägger jag upp bilder på tornen.

Ser fram emot dina bilder. Har du Spectra 11 eller nåt värre?

Postad 16 October 2013 - 21:22

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Japp, frontarna är bi-ampade med digital delning. Håller just på att bygga bastorn för att ersätta dom inbyggda basarna. Blir liknande dessa fast något mindre (fyra element per sida till att börja med). Förhoppningsvis klart nästa vecka och då lägger jag upp bilder på tornen.

Ser fram emot dina bilder. Har du Spectra 11 eller nåt värre?

Ser verkligen fram emot att se din lösning nästa vecka. Har införskaffat 11an. Riktigt nöjd men får ibland köra volymen på topp. Vill biampa nu men har aldrig skruvat i något förut. Skulle verkligen uppskatta om du gav mig lite tips på vad jag kan köpa från vart och hur jag kan få till biampningen. Vill sära på basarna och elektrostaten. Lägga basarna under tv och elektrostaten på sidorna. Inte riktigt säker på hur det kommer att bli men biampningen i sig är ett faktum nu. Vill dessutom försöka hitta ett par bättre 8tum till basarna då jag hört att spectra 1100 levererar mycket mer med de nya elementen.

Postad 17 October 2013 - 07:39

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Riktigt nöjd men får ibland köra volymen på topp. Vill biampa nu men har aldrig skruvat i något förut. Skulle verkligen uppskatta om du gav mig lite tips på vad jag kan köpa från vart och hur jag kan få till biampningen. Vill sära på basarna och elektrostaten. Lägga basarna under tv och elektrostaten på sidorna. Inte riktigt säker på hur det kommer att bli men biampningen i sig är ett faktum nu. Vill dessutom försöka hitta ett par bättre 8tum till basarna då jag hört att spectra 1100 levererar mycket mer med de nya elementen.

Ja, Spectran är tungdriven. Om du har preout/lågnivåsignal så skulle jag rekommendera digital delning (t ex med en MiniDSP) och ta bort alla analoga delningsfilter i högtalarna, det ger bäst ljud. Det har jag gjort med mina frontar. Om du vill bi-ampa utan digital delning skulle jag rekommendera att löda bort lågpassfiltret till basen och stoppa in det i baslådan, samt byta ut 100 uF kondensatorerna i högpassfiltren mot bättre grejer (t ex Mundorf). Det har jag gjort i mina bakkanaler (se bilderna i galleriet). Vilket alternativ du än väljer så är det sen bara att montera terminaler och transformatoringång direkt på elektroniklådan och då kan du enkelt separera baslådan och panelerna. Här hittar du all info du behöver för att modifiera filtren.

Ang. bättre baselement så har jag sett att nån bytt ut det mot HiVi M8N med bra resultat. Helst ska ju lådvolymen passa bra med elementets parametrar. Själv använder jag Dayton Audio RS180-4 i mina bastorn (det är ett väldigt prisvärt element med låg dist).

Redigerat av megagurka, 17 October 2013 - 07:46.

Postad 17 October 2013 - 12:37

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ja, Spectran är tungdriven. Om du har preout/lågnivåsignal så skulle jag rekommendera digital delning (t ex med en MiniDSP) och ta bort alla analoga delningsfilter i högtalarna, det ger bäst ljud. Det har jag gjort med mina frontar. Om du vill bi-ampa utan digital delning skulle jag rekommendera att löda bort lågpassfiltret till basen och stoppa in det i baslådan, samt byta ut 100 uF kondensatorerna i högpassfiltren mot bättre grejer (t ex Mundorf). Det har jag gjort i mina bakkanaler (se bilderna i galleriet). Vilket alternativ du än väljer så är det sen bara att montera terminaler och transformatoringång direkt på elektroniklådan och då kan du enkelt separera baslådan och panelerna. Här hittar du all info du behöver för att modifiera filtren.

Ang. bättre baselement så har jag sett att nån bytt ut det mot HiVi M8N med bra resultat. Helst ska ju lådvolymen passa bra med elementets parametrar. Själv använder jag Dayton Audio RS180-4 i mina bastorn (det är ett väldigt prisvärt element med låg dist).

Låter väldigt intressant. Vilken av dina högtalare upplever du har fått bäst resultat, mini dsp eller byta delar?

Postad 17 October 2013 - 22:13

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Låter väldigt intressant. Vilken av dina högtalare upplever du har fått bäst resultat, mini dsp eller byta delar?

på pioneer har jag pre out som jag kör till slutstegen, men på slutstegen har jag ingen pre out. Funkar det då? vilken sorts dsp ska jag satsa på då? har hittat kondensatorerna för ca 270kr st.

Postad 18 October 2013 - 23:20

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Nu kör jag digital delning i förstärkaren (ingen MiniDSP), vilket jag tycker ger ett bättre resultat än att köra analoga delningsfilter.

på pioneer har jag pre out som jag kör till slutstegen, men på slutstegen har jag ingen pre out. Funkar det då? vilken sorts dsp ska jag satsa på då? har hittat kondensatorerna för ca 270kr st.

MiniDSP är rätt trevlig tycker jag. Du sätter den lämpligen mellan receiverns pre-out och slutstegen. Du behöver fyra (mono) slutsteg totalt. Här finns info om hur du konfigurerar MiniDSP'n för tvåvägsdelning.

Postad 19 October 2013 - 10:29

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Nu kör jag digital delning i förstärkaren (ingen MiniDSP), vilket jag tycker ger ett bättre resultat än att köra analoga delningsfilter.

MiniDSP är rätt trevlig tycker jag. Du sätter den lämpligen mellan receiverns pre-out och slutstegen. Du behöver fyra (mono) slutsteg totalt. Här finns info om hur du konfigurerar MiniDSP'n för tvåvägsdelning.

av ok. Måste läsa mer o sätta mig in i saken. Men som jag förstår så kommer jag att kunna använda den mellan stärkaren till steget som ska driva panelen men hur blir det när jag ska koppla från stärkaren direkt till baslådan?

Postad 30 October 2013 - 22:08

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

av ok. Måste läsa mer o sätta mig in i saken. Men som jag förstår så kommer jag att kunna använda den mellan stärkaren till steget som ska driva panelen men hur blir det när jag ska koppla från stärkaren direkt till baslådan?

Ursäkta det sena svaret, såg inte ditt inlägg. MiniDSP'n har fyra utgångar, du kopplar två till panelerna och två till baslådorna. Så du behöver fyra slutsteg totalt efter MiniDSP'n.

Postad 31 October 2013 - 21:09

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Inga problem med sen svar, är bara tacksam att jag får lite hjälp. Jo 4 slutsteg har jag, men problemet är att två är monoblock och två sitter i den stärkare jag förser monoblocken med. Så kanske såhär skulle funka? 2rca från stärkare till dsp, två vidare till monoblock och två tillbaka till stärkaren? Fast frågan är hur jag ställer in stärkaren då.

Postad 07 November 2013 - 08:36

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Inga problem med sen svar, är bara tacksam att jag får lite hjälp. Jo 4 slutsteg har jag, men problemet är att två är monoblock och två sitter i den stärkare jag förser monoblocken med. Så kanske såhär skulle funka? 2rca från stärkare till dsp, två vidare till monoblock och två tillbaka till stärkaren? Fast frågan är hur jag ställer in stärkaren då.

Du ska inte behöva göra några inställningar alls i förstärkaren. Om du har ingångar till slutstegen i den så är det bara att koppla in dom.

P.S. Är klar med bastornen nu, lägger upp bilder när jag får tid. :)

Postad 31 December 2013 - 15:38

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
10p! :) Extra plus för Final centern :)

Postad 31 December 2013 - 23:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
extra plus för centern? extra plus till dom geniala bastornen! :D

Postad 31 December 2013 - 23:47

vinballe
  • vinballe
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Fantastiskt byggt! Måste vara ett fantastiskt ljud ,

Postad 01 January 2014 - 12:35

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Tackar! Jo, jag är i princip helt nöjd med ljudet nu (men visst är man lite avis på dina subbar Zartok :) ) . Var och lyssnade på Quad ESL-63 med tillhörande dipolbasar i helgen och dom har liknande ljud och lät också grymt bra (t o m utan kalibrering och med analoga filter). Dom skulle jag också klart kunna leva med :)

Redigerat av megagurka, 01 January 2014 - 12:36.

Postad 05 March 2016 - 12:38

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej. Var o hälsade på killen jag sålde mina acoustat till. Blev åter sugen på att skaffa sådana. Vi pratade lite dsp förut och vi skulle gärna vilja komma och lyssna på dina om möjligheten finns?

Postad 17 May 2016 - 08:54

Unregisteredcaa30fe5
  • Unregisteredcaa30fe5
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
tjena!

jag har idag ett par Acoustat Spectra 11 som jag skulle vilja byta kondensatorer på. jag ser på dina bilder att du har bytt från 50V till 250V. vad är anledningen till det?

mina filter är orörda, och jag vill gärna ha det så, men tänkte bara byta ut kondensatorerna i så fall. skulle det göra någon skillnad om jag också bytte till 250V? tänker mig att de blir ju bara dyrare annars.

mvh christopher

Postad 04 June 2016 - 09:28

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

jag har idag ett par Acoustat Spectra 11 som jag skulle vilja byta kondensatorer på. jag ser på dina bilder att du har bytt från 50V till 250V. vad är anledningen till det?

mina filter är orörda, och jag vill gärna ha det så, men tänkte bara byta ut kondensatorerna i så fall. skulle det göra någon skillnad om jag också bytte till 250V? tänker mig att de blir ju bara dyrare annars.

Voltangivelsen är bara vilken maxspänning dom klarar av, det viktiga är kapacitansvärdet (100 uF). Mundorf MCap lägsta är 250V så därför köpte jag dom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.