Hjälp med satellitfrågor
38 svar till detta ämne
Postad 12 January 2013 - 08:39
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej Vi ska flytta till ett hus som tyvärr inte har Antenn utag eller anten på taket. Det finns parabol och en kabel dragen in i huset där det finns Viasat. Jag har aldrig haft satelit, utan vi har boxer nu. Så nu har jag lite frågor som jag hoppas någon kan svara på: - Kan man på nått sätta koppla en t-koppling från kabeln så att man delar upp signalen till 2 boxar istället ?
Dvs tex om vi har en box i vardagsrummet, men vill ha en box i sovrummet ?
Vad behövs till detta då ? ( gärna länk till det )
- När vi pratade med Viasat, så skulle vi få fri installation om vi tecknade ett nytt abonemang, och då skulle dom dra sladdar och parabol gratis.
Men hur är det när man flyttar......får man då själv dra alla kablar i det nya eller ?
Menar har man tex Boxer, kopplar man bara in boxen i befintliga utag.
- Om det går att splitta signalen till fler boxar, hur blir signalen då...menar förlorar man mycket signalstyrka ?
Ja som sagt jag är total nybörjare på satelit, så jag har nog många dumma frågor
Redigerat av mstoltz, 12 January 2013 - 08:40.
Postad 12 January 2013 - 10:29
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Jag har CanalDigital men skulle tro att det fungerar samma med Viasat. Det normala är att du har flera uttag på samma huvud, normalt tex 4 st uttag. Då kanske två uttag/kablar går till huvudboxen som har inspelningsfunktion, så at du kan spela in och titta på olika kanaler. Resterande kablar går till de andra boxar man har i huset. Gör man så här med en egen kabel per box så finns det inga begränsningar. Om man med en switch (inte T-koppling) kopplar ihop flera boxar så finns det bergränsningar, då boxen styr polarization av hornet, det var ett tag sedan jag titta på detta, men det är något sådant.
Titta först på programutbud, och vad du vill lägga dina pengar på, det kan bli dyrt med alla avgifter. Det finns ju satelit, boxer men också via bredbandet (typ telia).
Det är ju minst lika lätt(are) att sätta upp en antenn och splitta den och ta emot boxer i flera rum
Postad 12 January 2013 - 10:46
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Tjena Que.
Ok, så då kan man säga att man måste ha ett "huvud" på parabolen som tex har 8 st utgångar, för att man ska kunna koppla in fler boxar ?
Så det är inte som med vanlig antenn att man kan ta en T-koppling......
Hörde med en firma här vad det skulle kosta att sätta upp en vanlig antenn och dra in kablar till rummen.....första sa hon i växeln mellan 3-4000 kr, sedan när en tekniker ringde sa han 7-8000 kr......
Är det så att man ska ta det via bredbandet ( telia ) så kan man max ha 2 tv apparater, sa dom, och vi ska ju ha minst 4-5 st ( barnen ska ha på sina rum, och eventuellt i vårt sovrum )
Postad 12 January 2013 - 11:29
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Har aldrig lagt ut att dra kablar, alltid gjort det själv, låter dyrt, inget du kan göra själv? Jag hade nog inte satt upp 4-5 satellitboxar, tänk på att varje box kostar en 100:- i månaden. Räcker det inte med någon tv som kan ta ett större utbud och att du har fria kanaler i övriga rum? Kolla vad viasat och canaldigital erbjuder, erbjuder de också fri dragning till alla extraapparater? Jag har då för mig att från CD så fick man en check på någon tusenlapp, har dock inte använt den då jag satte upp parabolen själv, men det är nog tveksamt att den betalningen skulle räcka till mer än till ett rum. Så kolla.
Om alla tjejerna tittar på samma kanal, så kan du själv skicka ut en signal från en box som är lika för alla rummen, då behöver du bara ha en extra box
och ja du behöver ett 8-uttagshorn, om du fortsätter i samma takt....
Redigerat av Unregistered124686ac, 12 January 2013 - 11:43.
Postad 12 January 2013 - 11:51
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Tjena Que. 
Ok, så då kan man säga att man måste ha ett "huvud" på parabolen som tex har 8 st utgångar, för att man ska kunna koppla in fler boxar ? Så det är inte som med vanlig antenn att man kan ta en T-koppling......
Hörde med en firma här vad det skulle kosta att sätta upp en vanlig antenn och dra in kablar till rummen.....första sa hon i växeln mellan 3-4000 kr, sedan när en tekniker ringde sa han 7-8000 kr......
Är det så att man ska ta det via bredbandet ( telia ) så kan man max ha 2 tv apparater, sa dom, och vi ska ju ha minst 4-5 st ( barnen ska ha på sina rum, och eventuellt i vårt sovrum )
8000 Kr  500 spänn för en antenn sen några kronor på ett rör och lite sladd. Görs på en eftermiddag. Ta fram stegen och hiva upp antennen själv.
Postad 12 January 2013 - 12:10
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Tjena.....
Ja det är fan bud på det om hyresvärden går med på det så att säga.
Men jag ska prova med inomhusantenn först, vissa säger att det kan funka eftersom på terracoms sida står det "mycket goda sändning" på den nya adressen.
Men sedan säger vissa att det kommer aldrig att funka.....men köper man inomhusantenn på tex elgiganten, kan man lämna tillbaka den inom en månad om det inte skulle funka.
Sedan är det ju som ni säger, kanske inte är så jävla svårt att dra en antenn från taket och in i huset...tycker själv att 8,000 kr är rent för mycket när man tänker att om man ska ha en riktigt bra antenn, kostar den ca 900-1000 kr, sedan sladd...ca 9 kr / metern......kan ju omöjligt gå upp till 8000 kr i enplansvilla.
Deras arbetskostnader låg på 900 kr i timmen.
Men sedan finns det ju rootavdrag med
Postad 12 January 2013 - 12:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Det finns ju många små utomhusantenner för marknätet som bara är en liten stav som du sätter utanför fönstret, det kan ju vara en lösning att slippa dra 100m kabel att varje rum hade sig egna lilla antenn. Du kan ju se vad Biltema o Kjell o Co har att erbjuda
Postad 12 January 2013 - 12:59
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Det finns ju många små utomhusantenner för marknätet som bara är en liten stav som du sätter utanför fönstret, det kan ju vara en lösning att slippa dra 100m kabel att varje rum hade sig egna lilla antenn. Du kan ju se vad Biltema o Kjell o Co har att erbjuda
Jasså , det var ju smart, men hur drar man in antennen sladden då ? Måste man väl borra eller liknande ?
Postad 12 January 2013 - 13:04
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Sådana här finns : http://www.netonnet....2m/150017.4310/Ska fungera men har inte provat själv, finns säkert fler dimensioner om man letar. /Fredrik
Redigerat av porch123, 12 January 2013 - 13:05.
Postad 12 January 2013 - 13:16
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Sådana här finns : http://www.netonnet....2m/150017.4310/
Ska fungera men har inte provat själv, finns säkert fler dimensioner om man letar.
/Fredrik
Ah...sån har jag inte sett  Men öppnar man fönstret då och drar in den och sedan stänger fönstret..dvs så att man klämmer den i fönstret ?
Postad 12 January 2013 - 14:08
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Ja, den fungerar så. Men annars så kanske du har en ventil du kan dra en vanlig kabel igenom, eller så är det ju inte så farligt att borra, sätter du den högt så kanske taksprånget täcker, och lite silicon runt
Postad 12 January 2013 - 14:28
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Ja, den fungerar så. Men annars så kanske du har en ventil du kan dra en vanlig kabel igenom, eller så är det ju inte så farligt att borra, sätter du den högt så kanske taksprånget täcker, och lite silicon runt
Ja fast det är ju puts på huset, men får se hur det går med vanlig inomhusantenn först annars kanske man ska ha en utanför så signalerna kommer fram bättre.......
Postad 12 January 2013 - 14:46
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Ja fast det är ju puts på huset, men får se hur det går med vanlig inomhusantenn först annars kanske man ska ha en utanför så signalerna kommer fram bättre.......
Nä, gå inte via putsad fasad. Finns det ingen ventilationskanaler, testa med genomföringen ovan man klämmer i fönstret och blir det inte bra så kanske man kan borra i fönsterkarmen, men testa genomföringen först
Postad 12 January 2013 - 15:36
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Nä, gå inte via putsad fasad. Finns det ingen ventilationskanaler, testa med genomföringen ovan man klämmer i fönstret och blir det inte bra så kanske man kan borra i fönsterkarmen, men testa genomföringen först
Ja ...jag tror att jag kommer att göra som så att jag köper 3-4 st inomhus antenner och provar om detta funkar. Kanske man behöver förstärkare med, fast dessa går ju på 149 kr styck och antennerna på 399 kr. Dessa inomhus antenner hade jag tänkt mig, vad tror ni om dessa ? : http://www.elgigante...mhus-ant-12-eco
Postad 14 January 2013 - 17:19
Unregistered1aaa39d8
-
Unregistered1aaa39d8
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Men sedan finns det ju rootavdrag med 
Rotavdrag gäller inte för data och antenninstallationer tyvärr. Antennen som du länkar till har inbyggd förstärkare på 45 dB så någon extra förstärkare lär inte behövas. Risken är bara att du får för stark signal. Teoretiskt räcker det med 47 dB in i TV:n/digitalboxen och har du mindre än 2 dB före förstärkaren lär du inte få någon bild ändå.
Redigerat av Unregistered1aaa39d8, 14 January 2013 - 17:25.
Postad 16 January 2013 - 07:58
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Rotavdrag gäller inte för data och antenninstallationer tyvärr.
Antennen som du länkar till har inbyggd förstärkare på 45 dB så någon extra förstärkare lär inte behövas. Risken är bara att du får för stark signal. Teoretiskt räcker det med 47 dB in i TV:n/digitalboxen och har du mindre än 2 dB före förstärkaren lär du inte få någon bild ändå.
Hej Tack för infon, detta visste jag faktiskt inte, så det var bra att du sa det. Så då kanske man skulle satsa på en antenn utan försärkare och sedan köpa till en förstärkare som man kan ändra styrkan på ? Som denna tex : http://www.jula.se/a...starkare-407006Hur skulle du gjort ? Provat med den med inbyggd förstärkare, eller ha en billigare antenn utan förstärkare och koppla en separat förstärkare till ?
Postad 16 January 2013 - 09:46
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej,
Kan nämna att det funkar alla tiders med "plattsladd" i fönsterkarmen.
Jag kör så till tre olika rum i vårt hus. Den är självhäftande och formar sig efter fönsterkarmen. Det går utmärkt att öppna och stänga.
Jag har lagt den i överdelen på fönsterramen. Jag har kablaget i taksmyget fram till en av mina paraboler. Kabeln syns inte mycket på insidan när man sedan drar den längs med fönsterkarmen.
Det går lika bra med satellit-tv som med marksänt. Om den går sönder så kostar en ny ungefär 50 kr. Fördelar är inget borrande genom husfasader, enkel dragning av kablage, billigt och att det faktiskt funkar över tid utan problem alls (kört så i snart två år hittills).
Redigerat av kenta2, 16 January 2013 - 09:47.
Postad 16 January 2013 - 09:52
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej,
Kan nämna att det funkar alla tiders med "plattsladd" i fönsterkarmen.
Jag kör så till tre olika rum i vårt hus. Den är självhäftande och formar sig efter fönsterkarmen. Det går utmärkt att öppna och stänga.
Jag har lagt den i överdelen på fönsterramen. Jag har kablaget i taksmyget fram till en av mina paraboler. Kabeln syns inte mycket på insidan när man sedan drar den längs med fönsterkarmen.
Det går lika bra med satellit-tv som med marksänt. Om den går sönder så kostar en ny ungefär 50 kr. Fördelar är inget borrande genom husfasader, enkel dragning av kablage, billigt och att det faktiskt funkar utan problem alls.
Tack Kenta...super......  Ja vi har ju bestämt att först försöka med att få vanlig antenn dvs ingen satelit / parabol. Detta eftersom vi har boxer i nuläget, och vill fortsätta med detta, men eftersom det inte finns antenn uppsatt eller draget in i huset, så måste vi hitta en lösning. lösningen vi tänkte först var att försöka med inomhusantenn. Funkar inte detta, så hade jag en annan ide kanske. På taket sitter där just nu en parabol på ett stort järnrör. Hade då en fundering på att det finns ju ca 1 meter rör ovanför parabolendisken.....där kanske man kunde satt en vanlig utomhusantenn, sedan kanske dra antennsladden därifrån, genom samma hål som eventuellt parabolsladden från disken går in i . Vad tror ni om detta ? Nu har jag inte sett hur sladden från parabolen är dragen, vet ej om det går via ett hål i putsen på huset eller via altandörren.
Postad 16 January 2013 - 14:05
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
På taket sitter där just nu en parabol på ett stort järnrör. Hade då en fundering på att det finns ju ca 1 meter rör ovanför parabolendisken.....där kanske man kunde satt en vanlig utomhusantenn, sedan kanske dra antennsladden därifrån, genom samma hål som eventuellt parabolsladden från disken går in i .
Vad tror ni om detta ?
Nu har jag inte sett hur sladden från parabolen är dragen, vet ej om det går via ett hål i putsen på huset eller via altandörren.
Kan du inte använda den befintliga kabeln från parabolen och använda den till antennen istället för att dra en ytterligare vid sidan av? Känns annars som onödigt besvär om du nu inte tänker använda parabolen.
Postad 16 January 2013 - 14:16
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Kan du inte använda den befintliga kabeln från parabolen och använda den till antennen istället för att dra en ytterligare vid sidan av? Känns annars som onödigt besvär om du nu inte tänker använda parabolen.
Är det samma sorts kabel ? Sedan så kanske den kabeln är för kort för att räcka till antennen som ska sitta över parabolen. Sedan så hyr vi huset, så man vet ju inte om han är så sugen på att koppla bort den från parabolen.
Postad 16 January 2013 - 17:07
Unregistered1aaa39d8
-
Unregistered1aaa39d8
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hur skulle du gjort ?
Provat med den med inbyggd förstärkare, eller ha en billigare antenn utan förstärkare och koppla en separat förstärkare till ?
Jag hade provat med den första antennen du länkar till. Koppla antennkabeln från antennen rätt in i boxen/TV:n. Det är samma kabel som används för antenn och parabol så om kabeln från parabolen går till samma ställe som du har TV:n tycker jag absolut att du ska använda den. Låt parabolen sitta kvar och skarva bara på en bit ny kabel till antennen om den inte räcker, så kan man alltid återställa allt om din hyresvärd protesterar.
Postad 16 January 2013 - 17:41
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Jag hade provat med den första antennen du länkar till. Koppla antennkabeln från antennen rätt in i boxen/TV:n.
Det är samma kabel som används för antenn och parabol så om kabeln från parabolen går till samma ställe som du har TV:n tycker jag absolut att du ska använda den. Låt parabolen sitta kvar och skarva bara på en bit ny kabel till antennen om den inte räcker, så kan man alltid återställa allt om din hyresvärd protesterar.
Ah...stort tack  ja jag vet ej hur jag ska göra eftersom vi i så fall kommer att behöva köpa till en början 3 st såna inomhus antenner. Kanske bättre att leta efter en utomhus eller ? Om jag ska leta efter en bra utomhusantenn.....har du någon du kan rekomendera ? Den ska ju klara både VHF och UHF . Vet ej hur mycket man behöver lägga ut på en antenn som är bra? söker man på terracoms sida så är det 18 km till masten, och det står "mycket god mottagning" Vi ni nån bra antenn man kan köpa , helst i en affär som tex elgiganten, siba, kjell company, clas ohlsson osv osv  Länka gärna i så fall  Än en gång stort tack för all hjälp !
Redigerat av mstoltz, 16 January 2013 - 17:43.
Postad 17 January 2013 - 09:08
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Ingen som har något tips på en bra utomhus antenn, som dessutom inte kostar skjortan ?
Vad jag har hört så ska man ha både VHF och UHF för att kunna se hd kanalerna ?
MVH
Morgan
Postad 18 January 2013 - 11:12
Unregistered1aaa39d8
-
Unregistered1aaa39d8
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ingen som har något tips på en bra utomhus antenn, som dessutom inte kostar skjortan ?
Vad jag har hört så ska man ha både VHF och UHF för att kunna se hd kanalerna ?
MVH Morgan
Där jag jobbar behövs kombiantenn för att se alla HD-kanaler (Göteborg och Uddevalla) men i t.ex. Stockholm räcker det med UHF. Så det beror på var du bor.  Jag använder i princip bara denna antennen: http://www.kjell.com...hd-kombi-p30278Tar du en sån här förstärkare så jobbar den grymt bra ihop med antennen eftersom den även har en inbyggd nätdel som startar antennens inbyggda förstärkning: http://www.kjell.com...ves-5457-p30340Med den kombinationen får du en förförstärkning på 12 dB redan i antennen plus 20 dB till vid förstärkaren. Du behöver även några fördelare typ: http://www.kjell.com...splitter-p30433Samt lite kontakter som passar till grejerna. Det finns olika storlekar beroende vilken tjocklek din kabel har: http://www.kjell.com...en-ring)-p39714Eftersom du ska ha så många TV så hade jag satsat på en riktig antenn utomhus. Den där platta skarvkabeln som går att klämma i ett fönster är jag skeptisk till... Att det fungerar på ett ställe är ingen garanti på att det fungerar överallt. Dessutom har jag svårt att tro att den är godkänd enligt gällande EMC-krav i Sverige, alltså hur mycket störningar den kan ge ut. Fast det märks ju inte så det förstår jag att man inte tänker på. Jag hade aldrig sålt såna iaf.
Redigerat av Unregistered1aaa39d8, 18 January 2013 - 11:14.
Postad 18 January 2013 - 12:59
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Där jag jobbar behövs kombiantenn för att se alla HD-kanaler (Göteborg och Uddevalla) men i t.ex. Stockholm räcker det med UHF. Så det beror på var du bor. 
Jag använder i princip bara denna antennen: http://www.kjell.com...hd-kombi-p30278
Tar du en sån här förstärkare så jobbar den grymt bra ihop med antennen eftersom den även har en inbyggd nätdel som startar antennens inbyggda förstärkning: http://www.kjell.com...ves-5457-p30340
Med den kombinationen får du en förförstärkning på 12 dB redan i antennen plus 20 dB till vid förstärkaren. Du behöver även några fördelare typ: http://www.kjell.com...splitter-p30433
Samt lite kontakter som passar till grejerna. Det finns olika storlekar beroende vilken tjocklek din kabel har: http://www.kjell.com...en-ring)-p39714
Eftersom du ska ha så många TV så hade jag satsat på en riktig antenn utomhus. Den där platta skarvkabeln som går att klämma i ett fönster är jag skeptisk till... Att det fungerar på ett ställe är ingen garanti på att det fungerar överallt. Dessutom har jag svårt att tro att den är godkänd enligt gällande EMC-krav i Sverige, alltså hur mycket störningar den kan ge ut. Fast det märks ju inte så det förstår jag att man inte tänker på. Jag hade aldrig sålt såna iaf.
Om man vänder på steken, jag satsade ca 150 kr på platt skarvsladd för tre rum, kör Canal Digitals sändningar med perfekt resultat i snart 2 år som alternativ till att borra hål i väggar och tak. Kan man avvara ca 50 kr per rum för att testa och undvika vägg/takgenomföringar så finns det kanske en god logik i det. Att inte lägga 50 kr för att testa och istället rakt av avfärda en enkel, billig och "husbevarande" lösning som skeptisk för att istället rakt av borra hål i vägg/tak och isoleringar är mera ologiskt. Varför borra en massa hål om det inte behövs? Varför inte våga lägga 50 kr för att testa? Tycker man att det (av någon anledning som jag inte sett till) svajar så kan man ju alltid borra hål därefter. Varför avfärda som skeptiskt utan egen konkret erfarenhet?
Redigerat av kenta2, 18 January 2013 - 13:05.
Postad 18 January 2013 - 17:36
Unregistered1aaa39d8
-
Unregistered1aaa39d8
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Varför avfärda som skeptiskt utan egen konkret erfarenhet?
Ursäkta off-topic. Dels har jag varit och tagit bort en sådan som inte fungerade hos en kund, dels ser jag hur den är konstruerad. En antennkabel är uppbyggd på ett avancerat sätt med exakt avstånd mellan mittledare och hölje. Om man böjer en antennkabel för mycket (för snävt) kan man genast se i instrumentet att signalen är försämrad. Dessutom får du ytterligare två felkällor eftersom du måste skarva kabeln två gånger, en av dem utomhus. Sedan kan man också diskutera hur snyggt det är att ha sladdar trädda igenom ett stängt fönster... Jag säger inte att den inte fungerar men jag är helt övertygad om att du får en bättre signal utan den, därav min skepsis. I ditt fall är den tillräckligt bra för att fungera och det är kanon. I andra fall kan det vara helt avgörande för att det inte ska fungera. Så visst kan man köpa och testa, det är upp till var och en. Själv skulle jag aldrig använda något som försämrar signalen.
Postad 25 January 2013 - 23:56
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Jag säger inte att den inte fungerar men jag är helt övertygad om att du får en bättre signal utan den, därav min skepsis. I ditt fall är den tillräckligt bra för att fungera och det är kanon. I andra fall kan det vara helt avgörande för att det inte ska fungera. Så visst kan man köpa och testa, det är upp till var och en. Själv skulle jag aldrig använda något som försämrar signalen.
Med digital TV har du i princip tre lägen, ingen bild alls, pixelerad och hackande bild eller perfekt bild. Bättre signal som begrepp är irrelevant, däremot tillräcklig signal är relevant. I två år har jag kört med plattkabel på tre TV och ytterligare två linor in från ytterligare en parabol med vanlig kabel utan avbrott eller skarvar. Ingen märkbar skillnad i signalstyrka eller kvalitet med samma box på de olika kablarna. Perfekt bild hela tiden. Varför då bättre att för säkerhetsskull borra sönder väggen? Förstår fullt att man inte vill ha pixelerad bilde eller ingen alls, men det kostar ca 50 kr att testa om det funkar utan att borra sönder vägg/tak.
Postad 27 January 2013 - 22:02
Unregistered1aaa39d8
-
Unregistered1aaa39d8
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Bättre signal som begrepp är irrelevant, däremot tillräcklig signal är relevant.
Jag tycker det är bättre att få så bra signal som möjligt istället för tillräckligt bra. Med en maxad signalkvalité står man sig bättre mot dåligt väder t. ex. Där tänker vi annorlunda.  Du verkar också hänga upp på dig på att "borra sönder" väggar och tak. Om man inte klarar att borra in en antennkabel igenom en vägg så ska man nog tejpa upp sin parabol för säkerhets skull. Eller be någon som kan det hjälpa till. Som jag har sagt innan, bra att det fungerar för dig men SJÄLV hade jag inte lagt pengar på något som försämrar signalen.
Postad 28 January 2013 - 19:56
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Jag tycker det är bättre att få så bra signal som möjligt istället för tillräckligt bra. Med en maxad signalkvalité står man sig bättre mot dåligt väder t. ex. Där tänker vi annorlunda. 
Hej, Jag håller med om att man även vill kunna se vid dåligt tex dåligt väder. Det funkar fint även med plattkabel. Jag har inget identierbart tapp.
Postad 29 January 2013 - 11:31
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Jag har inget identierbart tapp.
Jo, det har du. Din signal är garanterat sämre än en obruten kabel av god kvalitet, men inte så dålig att den påverkat din upplevelse. Enligt min åsikt skall man göra minsta möjliga åverkan på antennsignalen för att ha mesta möjliga marginal. Vad som är minsta möjliga varierar naturligtvis från fall till fall. I mitt eget hus hade jag inte en sekund övervägt en sådan genomföring, hade jag hyrt en lägenhet och ställt en parabol på balkongen så hade det förmodligen varit en idealisk lösning för att slippa blanda in fastighetsägaren i installationen.
Postad 29 January 2013 - 12:11
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Jo, det har du. Din signal är garanterat sämre än en obruten kabel av god kvalitet, men inte så dålig att den påverkat din upplevelse. Enligt min åsikt skall man göra minsta möjliga åverkan på antennsignalen för att ha mesta möjliga marginal. Vad som är minsta möjliga varierar naturligtvis från fall till fall. I mitt eget hus hade jag inte en sekund övervägt en sådan genomföring, hade jag hyrt en lägenhet och ställt en parabol på balkongen så hade det förmodligen varit en idealisk lösning för att slippa blanda in fastighetsägaren i installationen.
Men vad är problemet egentligen? Använder man denna plattkabel istället för att borra och inte får några störningar i sändningen spelar det väl ingen roll att som du säger "Din signal är garanterat sämre än en obruten kabel av god kvalitet, men inte så dålig att den påverkat din upplevelse" Och att denna plattkabel kom upp till diskussion var ju för att den kan vara ett alternativ till att borra. /Fredrik
Postad 29 January 2013 - 14:36
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Och att denna plattkabel kom upp till diskussion var ju för att den kan vara ett alternativ till att borra.
För att det är en "nödlösning" och i princip inte skall ses som ett alternativ till borrning. Det är bra att de finns för de kan vara en räddning i de fall det av något skäl inte är möjligt eller lämpligt att borra, men innebär i huvudsak nackdelar annars. Den dagen precis alla omständigheter samverkar för att fördärva din mottagning så tjänar man på att inte ha slarvat bort något på vägen. Nu tror jag iofs inte TS har något tillämpningsområde för varken borrning eller fönstergenomföring, finns en kabel redan dragen till ett maströr så ser jag problemet som löst.
Postad 29 January 2013 - 15:00
Unregistered1aaa39d8
-
Unregistered1aaa39d8
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag funderar på att köpa en sån skarv och mäta med och utan för att få lite fakta. Det kanske inte blir så stor skillnad trots allt? Dock ser jag den också som en nödlösning alt. provisorisk lösning.
Postad 29 January 2013 - 23:55
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
För att det är en "nödlösning" och i princip inte skall ses som ett alternativ till borrning. Det är bra att de finns för de kan vara en räddning i de fall det av något skäl inte är möjligt eller lämpligt att borra, men innebär i huvudsak nackdelar annars. Den dagen precis alla omständigheter samverkar för att fördärva din mottagning så tjänar man på att inte ha slarvat bort något på vägen. Nu tror jag iofs inte TS har något tillämpningsområde för varken borrning eller fönstergenomföring, finns en kabel redan dragen till ett maströr så ser jag problemet som löst.
Men jag har ju inga nackdelar eller problem på något sätt. Det blir lite väl teoretisk diskussion om vad jag egentligen borde gjort.
Redigerat av kenta2, 30 January 2013 - 10:17.
Postad 14 March 2013 - 19:25
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Rotavdrag gäller inte för data och antenninstallationer tyvärr. ...........
Enligt vad jag har hört så får man göra ROT-avdrag för renovering av fastighetens antennsystem.
Redigerat av AC3, 14 March 2013 - 19:26.
Postad 14 March 2013 - 20:50
Unregistered1aaa39d8
-
Unregistered1aaa39d8
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Enligt vad jag har hört så får man göra ROT-avdrag för renovering av fastighetens antennsystem.
Var har du hört det? Själv ringde jag skatteverket och frågade och fick ett klart svar på att det inte är ok. Det var iof för kanske 2 år sedan och kan ju ha ändrats. För mig hade det varit ett lyft om mina kunder kunde fixa antennsystemet med ROT-avdrag. Plus att jag skulle ha lurat dem (oavsiktligt iof) under dessa år... /edit Efter lite googlande hittade jag det här (näst längst ner): Följande ger normalt rätt till skattereduktion:- dränering runt bostadshus om syftet är att förbättra huset
- arbeten på avloppsrör och ledningar till bostadshus för dess allmänna bruk
- fasadrengöring genom målning, sandblästring mm
- arbeten på friliggande garage och andra komplementbyggnader om de hör till bostadshus
- garage som byggs om till bostadshus
- arbeten på infiltrationsanläggning och liknande om det hör till huset
- installationer, rengöring och service om det är en del av byggnadsarbetet
- tillbyggnationer i form av nytt garage, ny friggebod, ny gäststuga på småhustomt om det redan finns småhus där
- reparationer av avloppsrör, hiss, tv-antenn, värmepanna och liknande
- arbeten på staket och mur som är en integrerad del av huset."
Intressant! Det får man hoppas gäller hela antennanläggningen och inte bara själva antennen. Jag ringer Skatteverket i morgon igen och frågar. Man blir ju inte lite trött när man redan har kollat innan och fått ett annat svar... Tack för tipset iaf!
Redigerat av Unregistered1aaa39d8, 14 March 2013 - 21:12.
Postad 14 March 2013 - 21:31
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
........ Intressant! Det får man hoppas gäller hela antennanläggningen och inte bara själva antennen. Jag ringer Skatteverket i morgon igen och frågar. .... Skriv gärna svaret du får här i tråden, de kan ju ha ändrat sig sedan jag frågade.
Svaret jag fick (för flera år sen) är att antennarbeten är likvärdiga elarbeten. (De går ju dessutom under samma kod i F-skattsedeln)Ang. elarbeten står det:EL-ARBETEN — SMÅHUSEl-arbeten som utförs i bostaden ger rätt till skattereduktion. Exempel på el-arbeten som ger rätt till skattereduktion är installation, byte och komplettering av el-central (proppskåp), modernisering av el, och extra vägguttag.http://www.skattever...b080001478.htmlSom jag har förstått det hela får villaägaren inget ROT-avdrag för enbart montering av en ny parabolantenn, utan det gäller endast vid renovering eller uppgradering av fastighetens antennsystem. Men om man tar bort en gammal parabolantenn och ersätter den med en ny är man säkert i den paragrafiska gråzonen.
Som sagt, skriv gärna svaret du får här i tråden.
Redigerat av AC3, 14 March 2013 - 21:35.
Postad 15 March 2013 - 08:42
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Jag ringde nyss Skatteverket och fick andra uppgifter än tidigare. Enligt den jag pratade med så är grundregeln för ROT-avdrag att det ska vara arbeten som krävs för fastighetens funktion, vilket inte antennarbeten är. http://www.skattever...6649b579e0.html5.5 Service och installationerÅtgärder som enbart avser service på maskiner och andra inventarier eller installationer ger inte rätt till skattereduktion. Inte heller arbeten vid inkoppling av tvättmaskin, diskmaskin, kylskåp, spis, parabol, larm eller dator ger skattereduktion. Men om jag skulle ringa en gång till får jag säkert ett annat svar.
Redigerat av AC3, 15 March 2013 - 08:43.
Postad 15 March 2013 - 18:00
Unregistered1aaa39d8
-
Unregistered1aaa39d8
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hehe, man kan ju undra...
Jag ringde också och fick ett klockrent svar. ROT gäller inte på service, underhåll, reparation eller installation av antennanläggningar, det var glasklart sa hon.
Jag frågade efter referenser men hon hade det bara i deras interna databas så hon kunde inte ge några andra besked än att hon lovade att det stämde... Jag kommer fortsättningsvis fortsätta tro att ROT inte gäller antennanläggningar öht.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|