LG 60PA6500 - bra skit eller billig skit?
20 svar till detta ämne
Postad 22 April 2013 - 20:09
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej! LG 60PA6500 är riktigt billig nu, åtminstone om man är ute efter en TV på 60 tum. Någon som vet om det är en bra TV som är billig, eller om den bara är billig? Länk: http://www.netonnet....00/176784.5290/De allra flesta användarrecensioner är positiva, och de som inte är det verkar ha haft problem med maskiner som gått sönder (dvs, inga bildkvalitetsproblem). CNET är mindre begistrade och säger att den lider av image retention (bilden "hänger" kvar) och solarization (breda "raster" vid ljusa scener). Några änvändare bekräftar detta och tillägger en del input lag. Jag behöver: - En billig TV - Stor bildyta (allra helst 60 tum) - Allmänt bra bild - Tillräckligt lite lagg för att spela TV-spel - Jämn kvalitet, dvs inga "överraskningar" Jag behöver inte: - Bästa svärtan - Bästa bilden evvar - Smart TV el. dyl. - Clouding eller andra "överraskningar" Vad tror ni? Har aldrig haft en plasma tidigare... Jag är ganska petig när det gäller felaktigheter som inte borde finnas på en produkt, men ingen cineast som kräver bästa bildkvalitén. Kan priset rättfärdiga produkten?
Redigerat av Rablador, 22 April 2013 - 20:37.
Postad 23 April 2013 - 12:49
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Det är säkert en helt ok tv för det priset, mycket bild för pengarna helt klart och de flesta av nackdelarna faller in under det som du inte säger är så viktigt för dig. Misstänker att det största problemet kan vara att den inte har något panelfilter som minskar reflektioner och hindrar att infallande ljus försämrar kontrasten. Har man möjlighet att kontrollera ljuset i rummet och kanske främst ser på tv kvällstid så är det nog något man kan leva med.
Netonnet har ju 14 dagar öppet köp så det går ju att köpa hem och testa och i värsta fall packa ner och lämna tillbaka om man inte alls är nöjd
Postad 23 April 2013 - 13:58
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Om man ser vilka alterativ som finns så lär denna vara ett bra köp med din kravlista helt klart.
Postad 23 April 2013 - 19:04
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Tack för svar  .
Jo, för priset känns det som att man inte får vara för kräsen. Men "CNET är mindre begistrade och säger att den lider av image retention (bilden "hänger" kvar) och solarization (breda "raster" vid ljusa scener)", är detta något att bekymra sig över? Även input lag, är det där verkligen ett problem, eller får man för sig saker?
Postad 24 April 2013 - 10:00
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Jag hade en liknande tv innan (50pk350 ) och stördes inte mycket av IR även att jag såg det efter text på framförallt Bluray filmer och spel. Lagg vid spel handlar om hur kräsen du är och vilka spel du spelar så där är det svårt att säga något.
Postad 24 April 2013 - 18:28
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Tack för svar .
Jo, för priset känns det som att man inte får vara för kräsen. Men "CNET är mindre begistrade och säger att den lider av image retention (bilden "hänger" kvar) och solarization (breda "raster" vid ljusa scener)", är detta något att bekymra sig över? Även input lag, är det där verkligen ett problem, eller får man för sig saker?
Jag tycker helt klart att du ska testa teven i verkliga livet, i en butik. Det är det bästa.
Postad 25 April 2013 - 17:19
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jo, visst borde man testa, men det är ju inte alla som ger den möjligheten, ex just NetOnNet. Nåja, det blev en sådan TV till slut. Kan ju posta mina erfarenheter sedan om någon är intresserad  .
Postad 26 April 2013 - 11:23
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Jo, visst borde man testa, men det är ju inte alla som ger den möjligheten, ex just NetOnNet. Nåja, det blev en sådan TV till slut. Kan ju posta mina erfarenheter sedan om någon är intresserad .
Gör gärna det, alltid intressant att höra vad folk tycker. Sen har du 14 dagar öppet köp så spar kartongen och allt annat embalage så kan du lämna tillbaka den om du inte blir nöjd. Sen standardrekommendationen, ställ den i något filmläge, stäng av alla funktioner som påstås göra bilden bättre, speciellt den som interpolerar och tillsätter bildrutor mellan de riktiga, tror LG kallar den "TrueMotion". Då har du bättre förutsättningar att få en lite mer korrekt bild.
Postad 27 April 2013 - 21:05
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Ok, här kommer lite tankar. Först och främst, bilden är bra över lag, inget lag av betydelse såvitt jag märker (och jag har spelat spel sedan C64:an). Men så finns det några problempunkter:
1. TV:n känns som ett uppenbart retur-ex som inte ens har kontrollerats. Paketet saknar exempelvis en del till foten, så jag kan inte ställa upp den. Fick luta den mot väggen för ett snabbt första-test. Ska kolla detta med NetOnNet.
2. Efter första inställningsskärmen bytte jag till en svart sida. Image retention hängde kvar hur länge som helst. Syns dock inte på någon meters håll.
3. Den verkliga frågan, eftersom jag inte har haft plasma innan. Tittar man på nära håll ser man ett myller av flimrande snö i rött, grönt och blått. Ska det se ut så? Det syns inte på håll, men befinner man sig någorlunda nära ser det förskräckligt ut. Bild:
https://dl.dropboxus...27 21.44.25.jpg
Postad 27 April 2013 - 21:24
Unregistered070bfe47
-
Unregistered070bfe47
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
jag tycker nog du ska åka o få den utbytt mot en NY,flimret ser ut som störningar av nåt slag,har själv en lg plasma fast 50" och har inga sådana problem med min.
Postad 27 April 2013 - 21:56
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har läst lite om detta nu och det ska tydligen vara en del av teknologin. Sedan kan man ju undra om det ska vara i sådana här mängder. En del säger att man kan behöva justera voltstyrkan.
Postad 28 April 2013 - 16:05
Unregisteredaeb007d9
-
Unregisteredaeb007d9
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har i princip samma krav som dig!
Normalt TV-tittande och kika på film via datorn. Är också ute efter en 60-tummare, är denna något du rekommenderar?
Postad 28 April 2013 - 16:39
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
3. Den verkliga frågan, eftersom jag inte har haft plasma innan. Tittar man på nära håll ser man ett myller av flimrande snö i rött, grönt och blått. Ska det se ut så? Det syns inte på håll, men befinner man sig någorlunda nära ser det förskräckligt ut
Plasmatekniken bygger på pulsbreddsmodulering. Varje underpixel (röd, grön och blå) kan bara vara antingen av eller på (1 eller 0). För att återge mörkblått, så måste den blå pixeln blinka med en viss frekvens. För att minska problemen med dåliga övergångar mellan färgtoner pga PWM-tekniken, så används interpolering, dvs ett utjämnande brus. På tidiga Plasma-TV såg det ibland ut så här:
kassafarger.jpg 60.35K
7 Antal nerladdningarMed interpolerings döljs problemet effektivt:
interpolerat.jpg 87.43K
8 Antal nerladdningarKommer man för nära, så syns det däremot som brus:
interpoleratzoom.jpg 100.59K
5 Antal nerladdningar
Postad 28 April 2013 - 18:47
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Ageve: Tack för förklaringen! Hann dock skicka frågan till LG, så de lär väl säga samma sak.
Robin: För tidigt att säga. Den står inte uppställd ännu eftersom jag saknar en del av foten till den. Första intryck är dock att bilden är fin (på minst en meters håll). Inget input lag jag märker av.
Postad 29 April 2013 - 06:24
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
jag tycker nog du ska åka o få den utbytt mot en NY,flimret ser ut som störningar av nåt slag,har själv en lg plasma fast 50" och har inga sådana problem med min.
Det är en del av teknologin. Min har det, andra plasmor har det. Bruset syns tydligare om ni drar upp ljusreglaget.
Postad 29 April 2013 - 11:21
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Först och främst skulle jag se till att jag får en ny och oöppnad apparat. Det brukar synas tydligt om den varit uppackad då det nästan är omöjligt att få ner allt på samma sätt och lika snyggt som från fabrik. Jag hade en kompis som i höstas fick en begagnad apparat från Netonnet, ett samtal till dem så löste det sig.
Postad 29 April 2013 - 12:08
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Trebban: Har ljuset på 50%...
Har precis skickat mejl till NetOnNet, så vi får se.
Ang. flimret. Det verkar som sagt vara en del av teknologin, men jag kontaktade ändå LG. Deras kundservice hävdar att det inte ska vara så och att det kan bli sämre med tiden. Ha de fel?
Postad 30 April 2013 - 11:01
Bambi83
-
Bambi83
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Ageve: Tack för förklaringen! Hann dock skicka frågan till LG, så de lär väl säga samma sak.
Robin: För tidigt att säga. Den står inte uppställd ännu eftersom jag saknar en del av foten till den. Första intryck är dock att bilden är fin (på minst en meters håll). Inget input lag jag märker av.
en fråga, köper du en 60 tummare för att sitta max en meter från den? fattar inte problemet, det syns när du är nära den, sitt inte så nära den då. problemet löst.
Postad 30 April 2013 - 18:46
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Bambi: Ja, alltså jag tänkte inte sitta så nära. Problemet är inte att man kan se bildförbättringsteknologin på mindre än en meters håll, utan snarare att man vill försäkra sig om att inget är fel på TV:n. Det du citerar betyder alltså bara att bilden är fin om man inte synar den på för kort avstånd.
Postad 01 May 2013 - 23:25
Rablador
-
Rablador
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Nu är det bestämt att vi behåller TV:n trots allt. Foten hade faktiskt skickats med, men den satt fast i en frigolitbit som vi inte såg.
Bara ett mysterium kvar: När vi lade TV ned (enligt bruksanvisningen) för att sätta på foten, hördes ett ljud som om fläkten i TV:n drog igång och sedan dog ut. Men sladden hade varit urdragen sedan länge. Kan det ha varit en urladdning eller något?
Postad 11 June 2013 - 08:02
Unregisteredaeb007d9
-
Unregisteredaeb007d9
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Nu är det bestämt att vi behåller TV:n trots allt. Foten hade faktiskt skickats med, men den satt fast i en frigolitbit som vi inte såg.
Bara ett mysterium kvar: När vi lade TV ned (enligt bruksanvisningen) för att sätta på foten, hördes ett ljud som om fläkten i TV:n drog igång och sedan dog ut. Men sladden hade varit urdragen sedan länge. Kan det ha varit en urladdning eller något?
Hur trivs du med tvn nu efter någon månads användning? Funderar nämligen på att köpa en de närmsta dagarna!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Köptips och råd
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|