Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Planera eldragning i köket

7 svar i tråden
  • Please log in to reply

#1

Skickat 09 juni 2013 - 23:35

noShame
  • noShame
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Hej!

Hoppas att jag hittat rätt forumsdel för detta, i annat fall får gärna en mod flytta tråden. Skulle behöva lite hjälp med planeringen av eldragningen i köket då det är första gången för mig.

Jag vill förtydliga att jag inte ska koppla något själv utan enbart förbereda så mycket som det går så att det går snabbare/smidigare när elektriker kommer och jag spar några slantar. Dels för att jag inte har tillräckliga kunnskaper när det kommer till det men även för att jag vill ha papper på detta för framtida behov.

I dagsläget finns det inte el för fläkt, micro eller diskmaskin (se bild idag.jpg nedan) och detta tänkte vi ha i vårt nya kök så jag har börjat spåna några lösningar och hoppas att ni kan klargöra några frågetecken. Det är bärande vägg, så en del jobbig fräsning kommer att behöva göras. Så jag vill kunna vara "klar" med planeringen och färdigställa vissa delar i väntan på att koppla in en elektriker som sätter ihop det hela när tiden är kommen.
Bifogad fil  idag.jpg   56,94K   3 Antal nedladdningar

De 3 fasen är på 16A och resterande vägguttag ligger på 13A, hur bör jag göra med elen för bäst lösning? (vill undvika så mycket fräsning i bärande vägg som det går dessutom)

I enlighet med alt1.jpg tänkte jag använda 1 fas och koppla till fläkten och micron (som inte är värstingmodeller) och sedan 1 fas vardera till inbyggnadsugnen samt glaskeramikhällen. Kylen får själv nyttja det vägguttaget som sitter där och jag skarvar kontakten till höger och drar ned den så att diskmaskinen får ström.
Bifogad fil  alt1.jpg   76,03K   0 Antal nedladdningar

Alternativt (alt2.jpg) kör jag KYL+FLÄKT på samma kontakt, 1 fas till ugn, 1 fas till häll och 1 fas till diskmaskin. Sedan skarvar jag kontakten till höger och drar fram den till micron. Obs, när jag skriver "jag" så menar jag det förberedande arbetet och inte själva inkopplingen. Jag kommer då även kunna slänga upp de flesta skåpen etc.
Bifogad fil  alt2.jpg   77,45K   0 Antal nedladdningar

Hjälp/vägledning uppskattas då det är första gången som jag planerar ett sådant jobb och känner att min kunskap är bristfällig. Hur bör jag göra, vad är det bästa alternativet?

Det här inlägget har ändrats av noShame 09 juni 2013 - 23:36


#2

Skickat 09 juni 2013 - 23:51

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Alltid trevligt med blandade ämnen här på forumet, men jag måste tipsa dig om http://www.byggahus.se/forum/

#3

Skickat 10 juni 2013 - 06:12

Sgt.Sauna
  • Sgt.Sauna
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Hällen bör du dra en egen trefas till.

#4

Skickat 10 juni 2013 - 14:03

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Varför inte prata med elektrikern som ska göra jobbet? De flesta gör lite olika lösningar.

Hällen bör inte ha en fas utan snarare två då du antagligen inte har en häll på bara 3600W t.ex. Ugnen har sen en egen fas. Du har alltså kvar din nuvarande Installation till spisen till din nya häll och ugn.

Gällande kyl/frys så vet jag inte om du har jordfelsbrytare i huset men oftast brukar man installera den på en egen grupp med tillhörande jb-brytare då man inte vill säkringen ska gå på kyl/frys om något oförutsett händer medans du är borta exempelvis i resten av huset. Så den låter du helst vara.

Diskmaskin brukar jag rekommendera ha på egen grupp också då den kan ta rätt mycke ström när värmaren är igång så det är ju ett tips.

Micro och fläkt kan du gott ha på samma då du helst vill lämna resterande grupper ensamma i köket. Ha dem på exempelvis belysningen i köket?

Mvh

#5

Skickat 11 juni 2013 - 09:14

Xynter
  • Xynter
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Om jag hade planerat detta så hade jag gjort som så här:

Spis 3~16A
Kyl/Frys 1~10A Utanför JFB
Ugn 1~16A
Diskmaskin 1~10A
Fläkt och Microvågsugn 1~10A
Uttag x2 1~10A

1~ = 1 fas
3~ = 3 fas

#6

Skickat 11 juni 2013 - 13:51

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Om jag hade planerat detta så hade jag gjort som så här:

Spis 3~16A
Kyl/Frys 1~10A Utanför JFB
Ugn 1~16A
Diskmaskin 1~10A
Fläkt och Microvågsugn 1~10A
Uttag x2 1~10A

1~ = 1 fas
3~ = 3 fas


Ungefär det jag skrev men han kan faktiskt ta fläkt och micro på samma säkring som belysning och allmänna uttag men visst har ts plats i centralen så kör men är inte nödvändigt.

Sen tycker jag inte han skall ha 3 faser till hällen, det ska vara en jäkla stor häll då, på över 10kW. Hans befintliga ledning räcker.

Det här inlägget har ändrats av Origen 11 juni 2013 - 17:28


#7

Skickat 11 juni 2013 - 14:57

Sgt.Sauna
  • Sgt.Sauna
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Sen tycker jag inte han skall ha 3 faser till hällen, det ska vara en jäkla stor häll då, på över 1kW. Hans befintliga ledning räcker.

5-8kW är inte ovanligt när det gäller induktionshällar...

#8

Skickat 11 juni 2013 - 17:31

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

5-8kW är inte ovanligt när det gäller induktionshällar...


Haha såg jag glömde en nolla. För att klargöra utan prefix alltså inte så vanligt med hällar över 10 000 watt. Alltså förstår jag inte varför man skall ha mer än två faser.



1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.