Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Använda begagnad Comhem-box/Aktivera HD-kanaler?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 September 2013 - 00:13

haywire
  • haywire
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tjenare!

Så här är det. Jag fick en gammal HD-box av en bekant som jag är ampen i att få börja använda. Har i dagsläget billigaste boxen (Samsung, scart-modellen) från Comhem med grundutbudet samt ett gäng tillvalskanaler. Så min fråga är: Hur ska jag gå till väga för att få in HD-kanaler med mitt nuvarande programkort på HD-boxen? Har testat att sätta i kortet i HD-boxen men får bara fram "söker efter signal", antar att det är några inställningar som måste ändras? Eller är boxen "låst" till det kortet som den först användes med? Eller är det helt enkelt så att jag inte kan få in Cmore och Viasats HD-kanaler med endast grundutbudet?

Har läst i någon annan tråd att man måste ringa Comhem så att de aktiverar HD-kanaler, stämmer det? Har annars funderat på att skaffa en CA-modul från Comhem, men självklart måste jag då skriva upp mig för Medium 8 favoriter för 248 kr/månaden i 12 månader - och att betala ~3000 kr per år endast för att få HD-kanaler känns lite väl mycket - speciellt när man inte är intresserad av de "8 favoriterna" och redan betalar 600 kr i månaden för Cmore/Viasat. Har sett att Dustin Home m.fl. säljer likadana moduler, men det lär ju ändå kräva att man skriver upp sig för ett nytt abonnemang (= ett nytt programkort) hos Comhem.

Mycket frågetecken här, hoppas någon kan hjälpa mig att stryka något i alla fall. Mycket tacksam för hjälp!

Redigerat av haywire, 27 September 2013 - 00:14.

Postad 27 September 2013 - 07:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Eller är det helt enkelt så att jag inte kan få in Cmore och Viasats HD-kanaler med endast grundutbudet?

Du borde ju hitta kanalerna, om än inte kunna koda av de.

Har sett att Dustin Home m.fl. säljer likadana moduler, men det lär ju ändå kräva att man skriver upp sig för ett nytt abonnemang (= ett nytt programkort) hos Comhem.

Nej, du behöver inte signa upp för någon om du bara köper en CAM.

Redigerat av frollic, 27 September 2013 - 07:55.

Postad 27 September 2013 - 14:37

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Så min fråga är: Hur ska jag gå till väga för att få in HD-kanaler med mitt nuvarande programkort på HD-boxen? Har testat att sätta i kortet i HD-boxen men får bara fram "söker efter signal", antar att det är några inställningar som måste ändras? Eller är boxen "låst" till det kortet som den först användes med? Eller är det helt enkelt så att jag inte kan få in Cmore och Viasats HD-kanaler med endast grundutbudet?

Har du antennsladd i boxen då, annars funkar det ju inte ... ?!

Abonnerar du på några HD-kanaler öht ?? Annars kan du ju inte SE PÅ dem, men däremot ska de ju synas i kanallistan när du sökt igenom hela nätet.

CA-Modul för CI++ ( i, inte L, ++ betecknar att det är en CA-Modul för HD-Kanaler) behövs ju bara om du ska använda Programkortet i t ex din Tv, i boxar brukar det bara vara att sätta in kortet direkt utan att först sätta det i en CA-Modul.

Redigerat av Kung Nu, 27 September 2013 - 14:40.

Postad 29 September 2013 - 21:33

haywire
  • haywire
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Du borde ju hitta kanalerna, om än inte kunna koda av de.

Nej, du behöver inte signa upp för någon om du bara köper en CAM.

Har testat två gånger utan framgång. Jag får göra ett sista försök imorgon, annars blir det en CAM. Tack för hjälpen!

Postad 29 September 2013 - 21:39

haywire
  • haywire
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har du antennsladd i boxen då, annars funkar det ju inte ... ?!

Abonnerar du på några HD-kanaler öht ?? Annars kan du ju inte SE PÅ dem, men däremot ska de ju synas i kanallistan när du sökt igenom hela nätet.

CA-Modul för CI++ ( i, inte L, ++ betecknar att det är en CA-Modul för HD-Kanaler) behövs ju bara om du ska använda Programkortet i t ex din Tv, i boxar brukar det bara vara att sätta in kortet direkt utan att först sätta det i en CA-Modul.

Självklart har jag antennkabel i boxen, trodde det var underförstått. :-)

Ja jag har kanalpaket både hos Cmore och Viasat, och då de inte har några speciella HD-paket ska jag ju ha kanalerna. Men som jag skrev till frollic, jag ska göra ett sista försök imorgon.

Jo jag förstår det, det jag menar är att i så fall strunta i boxen och köra en modul i TV:n istället, bara kolla upp så den passar i min modell. Tack för hjälpen!

Postad 30 September 2013 - 06:42

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Du måste söka i RÄTT Nät!

Comhem har olika nät i olika delar av landet, för t ex Stockholm är det 41001, sen finns det även inställningar för Frekvens = 362000, Modulation = 64, och Symbol = 68750/6875.

Postad 04 October 2013 - 22:52

haywire
  • haywire
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu funkar det:-) tack för all hjälp!

Case closed.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.