Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV för racingsimulator

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 November 2013 - 10:13

Rockzo
  • Rockzo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Har som vinterprojekt att bygga en racingsimulator som jag ska använda till min PS3:a. Då den inte får plats i vardagsrummet (frun vill inte se den!) så kommer den i stället få stå i mitt hobbyrum. I dagsläget har vi en 51"-plasma i vardagsrummet som används för xbmc, film och tv och tanken är att den ska vara kvar där.

Nu behöver jag alltså en ny tv som jag ska ha till min simulator, den måste uppnå följande krav:

-minst 32"
-ska klara full HD 1080p
-gärna LED/LCD men kan tänka mig plasma också, har dock problem med "buzzing" på vår nuvarande vilket gjort mig lite avtänd på plasma
-minst 2 HDMI-ingångar
-optisk ljudutgång är plus men inget måste
-får max kosta runt 4 000 - 5 000:-

Det är första gången jag bygger en simulator och tanken är att man kommer sitta ganska nära TV:n (ca 1,4 m uppskattat), därav vill jag inte ha för stor bild. TV:n kommer även användas som sekundär TV för andra ändamål (den kommer alltså stå på någon form av TV-bänk / eller väggmonterad och inte sitta ihop med simulatorn).

Har ni några tips på vad som skulle passa mig? Kanske rent av någon som byggt simulator tidigare? :)

Postad 01 November 2013 - 11:15

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Med tanke på att du verkar vara en rätt seriös racer så skulle jag nog sägs att det absolut viktigaste för dig är inputlag/displaylag på skärmen. Normalt skulle mitt svar direkt vara en av Sonys bättre modeller, det faller dock på din budget, men Sony har även en del mindre skärmar som kanske har lika bra inputlag/responstid. Du kan nog testa dra ett PM till Ohqvist här på forumet som jag vet testat en del olika Sonys med fokus på spelande.

Postad 01 November 2013 - 12:45

Rockzo
  • Rockzo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har inte tänkt så mycket på inputlag faktiskt, är inte jätteseriös heller (är rätt kass på att köra) men tycker det är kul :)

Min befintliga är en Samsung PS51E8005, har dock ingen aning om vad den har för input lag men det fungerar bra (iaf för mig) att spela på den.

Postad 01 November 2013 - 14:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Min befintliga är en Samsung PS51E8005, har dock ingen aning om vad den har för input lag men det fungerar bra (iaf för mig) att spela på den.

Gaming was a pleasure on the Samsung E8000, thanks to a suitably low response time of 31ms in the “PC” mode (activated by labelling the HDMI input with “PC”). The PC mode cuts out a lot of video processing, restricting the calibration options. The reward is full 4:4:4 chroma reproduction, with absolutely zero coloured blurring or ringing.

There’s also a “Game Mode” which has more options available, and feels just as fast.

http://www.hdtvtest....age=Performance

Men du kanske inte ens kör den i Game eller PC mode? Ingen aning vad input-lag är då men i så fall kan man anta att du inte är superkänslig iaf. :)

Postad 08 November 2013 - 18:54

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10559 inlägg
  • 0
Har en PS51D7005 sedan tidigare. Har inte testat döpa om hdmi portar till PC har ju VGA porten som är döpt PC redan.

Fick runt 40-45 ms med den snälla metoden med CRT som referens. Leo bodnar input lag tester ger inte lika smickrande resultat. Den är betydligt rappare än min gamla Sony LCD men du ser sladdar lite senare och blir överlag lite svårare med precisionen då du lätt blir en eller ett par frames sen. Är man hardcore med sin simracing så är den väl lite slö egentligen. Men då ska man va hardcore och jaga tiondelar. För min del input lag 20 ms eller lägre då kvittar det men den ska ju va konsekvent givetvis.

Har tagit hem en Sony R473a men även den har runt 40 ms i input lag byttes mot en Sony W654. Sony W-serien har input lag som är i det närmsta obefintligt jämfört med mina benq monitorer som har mätts upp till 0-5 ms vs CRT. Led belysningskontrollen här har faktiskt en effekt jag inte såg på R473an. Mycket svårt se trailing med det aktiverat. Tyvärr dödar det kontrasten då nedsläckningen av bakbelysningen själ en hel del ljus på samma sätt som 3Dn på din plasma. Går att kompensera hyggligt för och kostar inte allt för mycket gällande input lag men jag behöver det inte egentligen och det fungerar ENBART med 60 hz material annars får du flimmer.

Med det sagt i övrigt så är det en riktigt usel tv i jämförelse med plasman. Jag kan va rätt nöjd med den på 1080p material även om den förlorar alla jämförelser. Men speciellt cloudingen är inte vacker och den skalar riktigt dåligt vilket gör att den presterar sämre med konsolspel och min SDTV än bluray jämte plasman. Hittar inga bildförbättrare som fungerar på den även om det går att kalibrera så det på något vänster går att se vad som händer i l alla fall. Trodde inte mina ögon första gången jag försökte se SDTV med den och då har jag noll erfarenhet av HDTV kört SDTV i 35 år nu.

Smaken är som baken som alltid beror väl lite på vad man stör sig på. Läste senaste Råd och Rön Panasonic ST60 som enda plasma sämst i test gällande bildkvalitet bland ett gäng LCD TVs.

Angående storlek jag kör 50" på 1,75 meter och det är lite litet för att simulera vindruta fullt ut. Inte på något sätt för stort. Saknar inte tiden jag satt med 24" framför näsan och knappt kunde se ut ur C6R cockpiten pga skyddsburstagena. Men det är ju en avvägning också 1080p är en rätt låg upplösning på de här avstånden och tummen därav jag inte sitter närmare. Det är verkligen störande se pixel griden. Nu kör jag egentligen bara konsolliren på plasman hade jag kört PS3 hade jag väl behövt flytta bak en meter till eller något för att få bilden att flyta ihop ordentligt.

51" plasman höll ihop bilden mycket bättre när jag testade 1,5 meter än 46" R473a när jag testade det men tja budgeten spricker ju för annat än 32" LCD TV från Sonys W-serie.

Skulle föreslå att du fixar en hyfsad dator också om du är verkligt intresserad av att börja med simracing.
Mycket trevliga titlar där som
rFactor 2
Game stock car 2013
Assetto Corsa på väg ut
PNG 3
iRacing
Richard Burns Rally mm

PS3 ekar väldigt tomt för min del
Lycka till.

Postad 03 January 2014 - 12:08

Rockzo
  • Rockzo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för era kommentarer. Det slutade till slut med att jag skaffade en 46" LED (Samsung UE46F5000) och jag är nöjd med den :)
Sitter ca 1,2 m framför skärmen och det känns gött.

Postad 03 January 2014 - 13:47

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Tack för era kommentarer. Det slutade till slut med att jag skaffade en 46" LED (Samsung UE46F5000) och jag är nöjd med den :)
Sitter ca 1,2 m framför skärmen och det känns gött.

Kul att du är nöjd! Ibland kan man nog få lite skev bild av verkligheten när man ser "experter" som mig och andra köpa det absolut bästa/dyraste som finns och sen ändå mest bara skriva om saker som inte är perfekta :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.