Jag har en Philips 55PFL6008.
Jag hade från början köpt en 55PFL5537 men efter ca två veckor kröp det in insekter i panelen som resulterade i svarta prickar över hela skärmen.
Philips klassade det som ett garantiärende och efter ett antal veckor av väntan på reservdelar beslutade Philips att byta ut min TV. Eftersom 5537T var en utgående modell när jag köpte den kunde Philips inte längre få tag i ett nytt exemplar. Istället fick jag en 55PFL6008 som ju är nyare och bättre och allt det där, så det hade jag såklart inget emot.
Nu har det gått någon månad sedan jag fick hem min 6008 och jag har kört igenom lite kalibrering och fått till en bild som jag är nöjd med. Nästan.
Det största problemet jag har är att TV lider av, i mitt tycke, extrem backlight bleed. Jag upplevde inte alls lika mycket backlight bleed på min 5537.
Jag är fullt medveten om att det i praktiken är omöjligt att helt få bort backlight bleed på en 55" kantbelyst LED-LCD men hur mycket skall man acceptera?
Jag bifogar en bild som tydligt visar hur det ser ut. Bilden är på eftertexterna till en film - där syns det extra tydligt, men även i mörka partier i filmer blir färgerna urtvättade främst i det övre högra området av bilden.
Det känns ibland som att fenomenet inte är konsekvent, ibland störs jag inte så mycket av det och ibland är det påtagligt irriterande. Det kanske beror på belysningen i rummet eller på filmen jag tittar på, jag vet inte. Men det finns stunder då jag upplever backlighten som mycket jämnare.
Vad säger ni? Är detta en rimlig nivå av backlight bleed eller bör jag reklamera ännu en gång?