Har suttit och läst en del om att ställa in crossover mellan sub och högtalare och förstår i praktiken hur det fungerar, men behöver lite assistans att få till det i teorin.
Det jag har är:
• KEF IQ10 fronthögtalare
• Audio Pro B2.27 Subwoofer
+
• Canton Center & surround (salig blandning... I know)
• Onkyo TX-NR616
Fråga 1:
KEF IQ10 är testad ner till 55Hz enligt Hi-Fi World och Audio Pro B2.27 skall ha ett register på 26 - 100Hz med crossover frequency på 50 - 100Hz. Hur ska jag i teorin ställa in crossover?
Quote: Otherwise, the iQ10 reaches down to a respectable 55Hz...

Green - driver output; Red - port output
Jag tittade på denna info-film och crossover där han förklarar det på ett ganska logiskt sätt. Om jag förstår det rätt så ska jag ställa in subben på ett lägre värde dvs. 50Hz i mitt fall då det är det lägsta värdet på min sub för att subben och KEF'n inte ska "krocka" på samma frekvens och ge en "hump" (volymökning) på just den frekvensen som han beskriver det i videon? Om det glappet på 5Hz som då uppstår mellan 50Hz och 55Hz är för litet så det ändå blir en volymökning, ska man ställa upp frekvensen på frontarna till typ 60-70Hz? Någon man behöver justera i förstärkaren?
Fråga 2:
Jag har en kalibreringsmic till Onkyo'n och när jag kalibrerar via den så sätter den ett värde på - (minus) 7-9dB på subben med level-ratten inställd på mitten. Ska man sänke den och kalibrera om så man får ett värde på 0dB?
Mycket frågor och funderingar, hoppas det inte blev för virrigt!
Mycket tacksam för svar och funderingar
Mvh Future Cinema