Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stereoförsteg med HT bypass för rimliga pengar?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 juli 2014 - 15:43

Unregistered21ed719a
  • Unregistered21ed719a
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på hur jag ska bygga tillbaka en trevlig stereo efter det att min gamla Thule IA350B gav upp för ett tag sedan, och jag i desperation fick köpa en ok surroundreceiver för att hålla anläggningen igång. Den funkar prima för spelande och film/tv med mera, men lämnar lite att önska i ren tvåkanal. Då jag inte har budget för att köpa EN svindyr produkt som klarar allt (eller för den delen inte vill spendera för mycket på produkter med mängder av digitala kretsar/anslutningar/standarder, då dessa blir gamla och överflödiga på tok för fort) så vill jag hitta en lösning där man kan köpa delarna stegvis, och separera allt utan krånglande på vägen.

Lösningen det närmaste för mig är att köpa ett trevligt stereoslusteg (eller två monoblock) inom min budget, kikar lite på Rotel eller Vincent, men har inte lyssnat än så den resan blir tidigast till hösten.

Men oron är att jag kanske ändå efter det saknar en del från vad jag varit van med i flera år, då genom att jag inte vet hur bra försteget i min receiver kommer kännas. Så vill veta om det finns alternativ där? Så jag lugnt kan "fixa" det i ett senare skede isf. Syftar då på ett stereoförsteg med en HT bypass ingång så man slipper bråka med dubbla volymkontroller osv. Vet att flera integrerade tvåkanalare har den funktionen, som ju är skitsmart, men jag vill inte köpa en integrerad, då jag känner att jag troligen får lägga ännu mer pengar på en gång då, och jag vill börja med slusteg oavsett, och känna hur det funkar under en tid.

Har försökt leta på nätet om stereoförsteg med HT bypass, bara sett amerikanska forum som pratat om produkter jag aldrig hört talas om, och flera av dessa har varit så vidrigt fula att jag inte ens skulle vilja fundera på att skaffa dem.

Det har dock nämnts Cambridge och lite annat, men deras dedikerade försteg är lite väl dyrt. Skulle gärna se ett vettigt försteg en bit under 10k iaf. Gärna i området 5-8k.

Verkar vara svårt att hitta info på tillverkarnas hemsidor....om flera har det så verkar dom inte skylta med det i specarna...

Någon som vet mer om detta? Exempel på bra produkter som har det, eller om det finns andra uttryck för det jag menar som kan stå angivet på specar? Råkar det finnas en lista någonstans på webben där försteg med den funktionen listas löpande så skulle det vara optimalt...men sån tur lär man inte ha.

Kikade avancerade sökningar på prisjakt, och det finns ett val av HT bypass för stereoförstärkare, men inte för försteg. Trots att jag vet att det existerar iaf...

Hjälp? :)

Postad 01 juli 2014 - 19:06

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1 625 inlägg
  • 0
Atoll PR200 SE är mitt tips.

Postad 01 juli 2014 - 19:12

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2 941 inlägg
  • 0
Har för mig att Bladelius försteg har det. Hitta en begagnad. Denna ligger på 17k i nypris :)

Postad bild

http://www.hificonsu...klar/sigyn.html

Postad 01 juli 2014 - 19:37

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 1
Atoll PR100 har också HT .. den är billig och bra

Postad 03 juli 2014 - 14:03

Unregistered21ed719a
  • Unregistered21ed719a
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen. Har frågat på HiFi-Punkten också, och det verkar finnas en del som har den funktionen, både äldre och nyare modeller...men den heter inte alltid samma sak, och tillverkarna är ofta rätt dåliga på att skylta med det. Blir nog till att kolla på försteg helt som vanligt, och se om de modellerna man tycker ser intressanta ut råkar ha den funktionen... Konstigt att det ska vara så svårt att få lite överblick..

Atoll förstegen ser bra ut i funktion och pris, men jäklar va fula dom är... Inte helt lockande, vill ha stilrent och enkelt, men med så bra ljud som möjligt givetvis. Av de slutstegen jag glimtar på inför hösten när jag tänker kolla seriöst så sticker Rotels 1552 MkII steg ut som överlägset snyggast i mina ögon. Så något åt den stilen vore perfa. En begagnad sån Bladelius skulle funka fint, eller ännu hellre Primare som jag tycker är ruggigt fina. Men men...köper gärna nytt ändå, trots hur man kan fynda begagnat. Och då blir det andra märken.

Postad 03 juli 2014 - 19:20

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Tackar för tipsen. Har frågat på HiFi-Punkten också, och det verkar finnas en del som har den funktionen, både äldre och nyare modeller...men den heter inte alltid samma sak, och tillverkarna är ofta rätt dåliga på att skylta med det. Blir nog till att kolla på försteg helt som vanligt, och se om de modellerna man tycker ser intressanta ut råkar ha den funktionen... Konstigt att det ska vara så svårt att få lite överblick..

Atoll förstegen ser bra ut i funktion och pris, men jäklar va fula dom är... Inte helt lockande, vill ha stilrent och enkelt, men med så bra ljud som möjligt givetvis. Av de slutstegen jag glimtar på inför hösten när jag tänker kolla seriöst så sticker Rotels 1552 MkII steg ut som överlägset snyggast i mina ögon. Så något åt den stilen vore perfa. En begagnad sån Bladelius skulle funka fint, eller ännu hellre Primare som jag tycker är ruggigt fina. Men men...köper gärna nytt ändå, trots hur man kan fynda begagnat. Och då blir det andra märken.

Atollen har ett speciellt logga som gör att den ser lite skum ut, men efter ett tag så tycker man bara att den är cool

Postad 03 juli 2014 - 19:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0
Här har du en lista på en norsk sida som jag tror omfattar det mesta. Den börjar med integrerade förstärkare, så du får skrolla ner en bit för att hitta förstegen. Själv har jag en Advantage P1 så den kan jag intyga att den funkar så, vilket även den nyare S2 gör.

Postad 04 juli 2014 - 05:59

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1 625 inlägg
  • 0

Atollen har ett speciellt logga som gör att den ser lite skum ut, men efter ett tag så tycker man bara att den är cool

Håller med. Från att ha varit lite tveksam så tycker jag nu att Atoll ser mycket bra ut. Hade inte haft något alls emot att ha en för/slutstegskombo från Atoll här hemma.

Postad 05 juli 2014 - 12:05

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 352 inlägg
  • 0
Ett Linn Kolektor för du för rätt lite pengar, har HT by-pass och låter i alla fall klart bättre än vad min Marantz surr gör.

Postad 06 juli 2014 - 19:46

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Varför inte ta hem ett emotiva ?

Postad 06 juli 2014 - 20:55

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
https://emotiva.com/...-and-pros/xsp-1

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.