Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Bravia KD-55X8505B - inställningar, tips mm

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2014 - 14:34

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Jag har en Sony Bravia KD-55X8505B, och ställt in bilden så att den ska vara så bra som möjlig för att titta på vanlig TV och HD-sändningar, detta är mina inställningar:

Uppdaterade 20141230
Då jag tycker att det blivit än bättre bild med mina nya inställningar, mina gamla är inom parentes.
(Jag tar emot bild via parabol Canal Digital och Telia Fiber TV eller vad det heter.)

Stäng av ljussensor-funktionen, annars kommer TV'n att ändra ljusstyrkan automatiskt efter hur ljust det är i rummet, några kanske vill ha det på, men jag stänger av den funktionen då det kan påverka svärtan negativt enligt mig:
Inställningar > Systeminställningar > Ekoläget > Ljussensor: Av

Bild
Välj först Scenval: Biograf

Sen sätter jag bildval Standard:
Bildinställning: Biograf1
Bakgrundsbelysning: 5 (4) Beroende på hur ljust du har i rummet, mörkt = sätt lägre värde, ljust = sätt högre
Kontrast: Max (90)
Ljusstyrka: 50
Färg: 56 (54)
Färgton: 0
Färgtemp: Varm 2
Skärpa: 44
Brusreducering: Av
Brusred, för MPEG: Av
Ingen brusreducering: Av (felöversatt? På engelska heter det "Dot Noise Reduction")
Naturtrogen bildåtergivning: Manuellt
Mastered in 4K: Av
Upplösning: 30 (50)
Brusfiltrering: 5 (Min)
Utjämnad gradering: Låg (Mellan)
Motionflow: Bioläge
Filmläge: Auto

Avancerade inställningar
Svartkorrigering: Låg (Av)
Avanc. kontrastförbättrare: Låg
Gamma: Min (-2)
Automatisk ljusbegränsning: Av
Klarvit: Av
Färg dagsljus: Låg (Av)
Detaljförstärkning: Låg (Av)
Kantförstärkning: Låg (Av)
Naturlig hudfärg: Av
Vitbalans
Alla på 0, utom Grön mörkt: -2

Ljudinställningar så valde jag följande (TV'n står på en bänk, inte uppsatt på väggen):
Ljud
Ljudläge: Biograf
Surroundeffekt: min
Ljudförstärkare: På
Röstzoom: +2
Live football Mode: Av
Avancerad aut. volymjust.: Normal
Volymförskjutning: 0
Balans: center
Equalizer
100Hz: Max
200Hz: +6
500Hz: -1
1kHz: -3
2kHz: -2
5kHz: +1
10kHz: +5

Någon som har andra förslag?

(Vad det gäller Fotbollsläget så var det inget som jag tror att jag kommer att använda mig av, tycker bilden blir rätt dålig då.)

Redigerat av Nicce70, 30 December 2014 - 23:11.

Postad 26 August 2014 - 18:41

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Jag har ställt in min tv enligt denna sida ;) och jag tycker det vart mycket bra men det är ju som sagt lite av en smak sak.
länk till sidan som även har en bra recension på TV'n
http://www.avforums....ttings.1897080/

Postad 27 August 2014 - 13:27

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Jag har ställt in min tv enligt denna sida ;) och jag tycker det vart mycket bra men det är ju som sagt lite av en smak sak.
länk till sidan som även har en bra recension på TV'n
http://www.avforums....ttings.1897080/

Ja vad intressant, ska testa den där sidans inställningar, deras val var ju inte helt olika mina inställningar vid en snabb koll.
Men det är ju som sagt en smaksak hur man vill ha bilden :-)

Postad 27 August 2014 - 14:40

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Nu har jag testat och jämför inställningarna.
Jag föredrar mina ;) , de ger en ljusare bild, det vita blir mer vitt, och man får mer färg i bilden utan att det för den delen ser för overkligt ut på nått sett.

Postad 27 August 2014 - 16:34

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Jag föredrar mina ;) , de ger en ljusare bild, det vita blir mer vitt, och man får mer färg i bilden utan att det för den delen ser för overkligt ut på nått sett.

Ja ska testa dina senare när jag har lite bättre material att se på. men bra att ha lite tips på andra instälningar :)

Postad 28 August 2014 - 11:33

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Min TV kan inte visa alla sorters JPG-bilder som jag har på min NAS, när jag frågade Sony om detta så blev svaret följande:
"Sony kan inte garantera att bilder/foton editerade i olika bildbehandlingsprogram kan visas på TV'n, detta beror på att de flesta bildbehandlingsprogram tar bort den nödvändiga filformat informationen som talar om för TV'n att det handlar om en bild från en digital kamera, DCF-filformatinformationen, om detta fattas i fil informationen, kan inte TV spela upp dessa filer."
Detta är ju jättedåligt! Vissa om mina bilder som jag editerat i Photoshop visas som de skall, medans andra inte då får man upp texten "Uppspelning är inte möjlig", jag kan inte se någon skillnad på bildernas filinformation. Detta innebär att ca 40% av mina bilder inte kan visas.
De syns i miniatyrformatet dock.
Andra som har samma problem?

Edit:
Här är en länk till en sida där man diskuterar samma problem som jag har.
http://www.fredmiran...523/0&year=2012

Jag har fått öppna upp och spara om de jpg-bilder som TV'n inte kan visa.
Uselt av Sony, har aldrig varit med om något program tidigare som inte kan visa vissa jpg-bilder.

Redigerat av Nicce70, 28 August 2014 - 20:18.

Postad 04 October 2014 - 16:40

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Någon som har koll på hur inputlagen är på denna tv

Postad 04 October 2014 - 18:02

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0

Någon som har koll på hur inputlagen är på denna tv

28 ms enligt hdtvtest.
Mycket bra alltså!

Postad 30 December 2014 - 12:59

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Tjena. Har just fått hem den här tvn och är väldigt ny på den.
Jag ska prova inställningarna som ni kör med här ovan tack för att du publicera det!
Har en fråga, jag plockar ut ljudet via optisk sladd. Det funkar bra när jag ser på tv (analog) men när jag kör vissa appar exempel en musikvideo app så är ljudet ut jättelågt.. och om jag höjer på förstärkaren till max så kan jag höra det lite svagt.
Några tips?

Postad 30 December 2014 - 13:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag föredrar mina ;) , de ger en ljusare bild, det vita blir mer vitt

Inte direkt överraskande då du kör Backlight:4 och de kör Backlight:2...

Mao, Backlight-inställningar är inget man kopierar från internet. Backlight sätter man efter det aktuella rummet och det är givetvis så att det är själva rummet, kombinerat med en dos tycke och smak, som ger det "rätta" resultatet här.

Postad 10 February 2015 - 14:06

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Goddagens!

Har precis bestämt mig att överge mina drömmar om en Philips 8809, och istället köra på den här istället. Är alla nöjda med sina appater? Ska användas till 10% ful-tv, 10% sport, 10% ps4, 70% apple-tv (dvs svtplay / netflix / plex)

Postad 16 February 2015 - 10:54

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Tänkte uppdatera lite. 

Köpte den här TV'n tillslut. Har suttit och myst hela helgen av den, och ibland har jag i det närmaste tappat hakan över hur bra färgerna / bildkvaliteten är!

Har inte gjort några avancerade inställningar, satte den på "Cinema 2" och fixade lite lätt bara, och blev snabbt ganska nöjd. 

Dock är det två saker som jag stör mig lite på:

1. 4K, (kommer att göra längre inlägg om detta i rätt tråd), känns inte riktigt värt de extra pengarna. Funderar nästan på att lämna tillbaka och vänta in en platt 1080p OLED istället.

2. Svärtan. Jag trodde att LCD idag hade kommit mycket längre än så här. Skillnaden är inte enorm mot att köra en projektor i samma rum som TV'n sitter i. Den adaptiva funktionen (att den dimmar skärmen vid mörka scener) är bra, men blir efter ett tag lite störande.

Så, det är med delade känslor jag funderar vidare, har ju ca 25 dagar till på mig att fundera innan öppet-köp löper ut!

Redigerat av Herr Åhman, 16 February 2015 - 10:54.

Postad 16 February 2015 - 11:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Svärtan blir dessvärre inte bättre än hur bra belysningen bakom lcd-kristallerna kan släcka ner. En del Led kan släcka sina "lampor" helt. Då får man naturligtvis absolut svärta. 

Postad 16 February 2015 - 11:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Vänta in platt 1080p OLED... Skulle vara att vänta in att EA880/870 går ner i pris då - för nån ny dylik modell kommer inte komma, det är 4K för hela slanten.

LCD har kommit längre ifråga om djupsvärta än vad X8505 mäktar med. Men är det högstaprio köper man inte en IPS utan en VA.

Postad 16 February 2015 - 15:25

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Pacman: Först och främst, en varm eloge till ditt engagemang på det här forumet! 

Är som sagt imponerad av färgerna, och ljudet (+ en sub som jag tar ur hörlursutgången) låter faktiskt helt ok för allround vardagsrumsbruk! Det jag menar med 4K är först och främst det material som t ex Netflix skickar är ganska hårt komprimerat, därför tycker jag att man förlorar lite på det framför att köra 1080p. Och 4K känns väldigt avlägset i andra avseenden. Men visst sjutton är 1080p snyggare på en 4K, på samma sätt som t ex en retina-tablet är otroligt mycket behagligare att titta på en än en som inte är det.

Till något helt annat:

Någon som vet hur man ställer in remoten så att den bara bläddrar bland "Favorites" i tunern? Alltså om man trycker + / - på prog? Det som händer för mig, som har väldigt begränsat utbud från Boxer, är att jag behövar stega mig igenom 16 kanaler som är låsta för att komma till nästa som finns i mitt abonnemang.

Postad 16 February 2015 - 16:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Åhman>> Tack o bock. :)

Postad 20 February 2015 - 09:21

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Jag kör med Cinema 1 och endast med korrigeringen -1 på gamma isf -2. Detta pga jag sällan har helt nedsläckt. Eftersom att Cinema 1 verkar ge så pass bra inställningar från början ser jag ingen anledning för några större ändringar från grund-konfigurationen. Jag har backlight på 5 (eller 6, kommer inte ihåg) och "light sensor on" under eco inställningar då jag som flera andra (kolla in avforums tråd) upplever att svärtan blir bättre, samt att jag slipper ändra några inställningar när ljuset i rummet ändras.

EDIT: Har även skruvat upp kontrast till 95 då jag upplever att man för det mesta tjänar på detta, även om man vid vissa tillfällen kan saturera/bottna ljusa partier.

https://www.avforums...tv-review.10556

https://www.avforums...ttings.1897080/

Redigerat av AndreasG, 20 February 2015 - 09:23.

Postad 09 March 2015 - 13:46

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Nu har jag haft den här TV'n i snart 1 månad. Tänkte ventilera lite.

Några negativa upplevelser:

# Svärtan är inte speciellt behaglig, på gränsen till riktigt dålig, speciellt i kombination med markant clouding.

# Dålig betraktningsvinkel. Det här ska ju vara en IPS men jag behöver inte gå många decimeter från CC för att det ska bli väldigt tydligt. Hur illa är det då på en VA-panel?

# Livsfarlig att starta med barn i närheten. Har hänt flera gånger att vi satt igång TV'n och det är väldigt obehagliga bilder på t ex nyheterna. Då är man låst i uppemot 1 minut med den kanalen, och den ljudvolymen, tills den bootat klart. 

# 4K. Sitter du mer än 1.50 - 2m bort från TV'n ser du inte skillnad på 1080p och 4k. Sen kanske uppskalningen är super-duper, men jag måste nog se en vanlig 1080p TV för att avgöra om 4K är värt det. 

Positiva upplevelser.

# Färgåtergivningen är helt fantastisk.

Men där slutar nog det fantastiska med den här TV'n. Har fortfarande några dagar kvar på öppet köp, så vi får se om den får stanna kvar. Hade i ärlighetens namn förväntat mig mer av den här.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.