http://www.vidon.me/
Har gjort ett galleri med uppacknings-bilder här:
https://www.minhembi...r/350929#469293

Återkommer med mer intryck när jag testat den lite mer

Postad 10 oktober 2014 - 15:25 http://www.vidon.me/ Har gjort ett galleri med uppacknings-bilder här: https://www.minhembi...r/350929#469293 ![]() ![]() Återkommer med mer intryck när jag testat den lite mer ![]() Postad 10 oktober 2014 - 16:31 Postad 10 oktober 2014 - 19:28 Postad 10 oktober 2014 - 20:33 Den kostade mig 565:- inklusive frakt från Hong Kong. Byggkvaliteten är ingenting att hurra över - fronten satt lös på min spelare och fjärrkontrollen känns väldigt plastig, det följer varken med hdmi-kabel eller batterier. Men den är snabb (quad-core cpu och octo-core gpu) och förhandsvisar omslag och film-filer väldigt snabbt i XBMC ![]() Specialversionen av XBMC fungerar endast på cpu:n "Allwinner A31" (går ej att installera på andra android-spelare) och bygger på en äldre version av XBMC (12.x) - man inte ställa in svenska som språk, men annars fungerar den bra. Man kan installera plugins som exempelvis nedladdning av subtitles. De arbetar på att uppdatera XBMC till 13.2 och senare även till Kodi. Jag testade denna special-version av XBMC på en annan android-spelare med samma cpu - Mele A1000G - men då fungerade Blu-ray menyer endast "halvbra" - på denna spelare fungerar det faktiskt mycket bättre ![]() Är nöjd med spelaren även om det verkar finnas en del att göra med mjukvaran innan den blir helt bra. Postad 10 oktober 2014 - 21:36 I övrigt verkar den ganska vettig, trist att mitt logitech k400 tangentbord inte tycks fungera. Sen förstår jag nog inte riktigt grejen med deras eget mediacenter när det finns Kodi? Snabbtestade det och hittade inga direkta fördelar med det. I övrigt är det förvånande få knappar på fjärren som fungerar under filmuppspelning i Kodi. Postad 11 oktober 2014 - 10:01 Halvbra skulle jag säga, inte den sämsta jag testat men inte den bästa heller. Nej, inte jag heller - det går iallafall att uppdatera det till en senare version (XBMC/Kodi är fortfarande samma version som tidigare) och det blir då lite bättre - det verkar vara detta de arbetar på just nu. Visst - jämfört med andra mediaspelare är deras egna mediacenter riktigt bra, men jämfört med XBMC/Kodi så har de ju en bit kvar. De har väl någon vision om att de ska göra något ännu bättre än Kodi och ta betalt för det ? Jag använder mig enbart av XBMC/Kodi:s egna meny genom att trycka på mittknappen (eller "streck-knappen") under uppspelning. Postad 13 oktober 2014 - 09:23 Mjukvaran är inte klar. Vid start av en Bluray ISO-fil började bilden flimra i ett par minuter för att sedan hoppa tillbaka till ursprungsmenyn. Vid uppspelning av en film i mkv-format var allt frid och fröjd i ca en timme, sen började filmen haka upp sig och gick inte stänga av. Får hoppas detta och lite andra egenheter ordnas i kommande uppdateringar. Vidare är fjärren som föregående talare redan konstaterat väldigt plastig och känns som den ska ramla i bitar. Min drömfjärr hade varit den till Boxee Box som jag gillar skarpt, som dessutom har RF istället för IR. I övrigt gillar jag den mer och mer, känns rapp i menyer osv, gör vad den ska i filmuppspelning förutom ovan nämnda buggar. Bluray ISOs i 3D funkar bra när man väl fått igång dem, vilket är främsta anledningen till mitt köp av grunkan. Postad 15 oktober 2014 - 10:19 Postad 15 oktober 2014 - 13:59 Postad 23 oktober 2014 - 16:43 De har även lagt till Google Play och Netflix är förinstallerat. Netflix är dock den "vanliga" versionen som inte går att navigera i med den medföljande fjärrkontrollen och HD fungerar inte. Bra förändringar, men personligen ser jag mer fram emot när de uppdaterar Vidon-XBMC. Postad 27 oktober 2014 - 22:15 Och är det bara jag som bara får stereoljud ut från Bluray-ISOs och mkv-filer efter uppdateringen?
Postad 28 oktober 2014 - 11:27 Inte hittat det, personligen tycker jag - som vi skrev tidigare - att det var förvirrande med 2.
För mig återställdes alla inställningar så jag fick gå till ljudinställningarna igen och ställa in HDMI-ljud och genomströmmning - då fungerar det för mig. Postad 10 november 2014 - 11:24
Trevligt! ![]() Nu väntar jag bara på en ny version av deras XBMC (eller kanske Kodi) som åtgärdar diverse problem så blir det faktiskt en bra box ![]() Postad 11 november 2014 - 23:47 Jag är riktigt nöjd med min, lade in deras AV200 i min Logitech Harmony One och vips var riktningskänsligheten som borta. Dessutom såg jag att de lagt in stöd för Logitech K400 tangentbordet. Den är fortfarande småbuggig, en timme in i en film kan den plötsligt balla ur totalt, eller starta om när man försöker starta en film. Men på det stora hela fungerar den galant. Postad 29 november 2014 - 14:09 ![]() Fick hem den nya fjärren i veckan - mycket trevligare känsla och utseende på den, men inte så mycket bättre riktnings-känslighet (enligt mig) Trevligt att de skickade den gratis dock, plus i kanten till VidOn för det ![]() Postad 30 november 2014 - 11:49 Betydligt bättre kvalitetskänsla i denna. Riktningskänsligheten har jag trollat bort genom att ha en IR-extender http://www.aliexpres...1993961813.html Det tyder på att det är IR-mottagaren i själva boxen som är usel, inte fjärrkontrollen. Redigerat av Raskus, 30 november 2014 - 11:49. Postad 04 december 2014 - 17:31
Ja, jag misstänkte också IR-mottagaren.
Trevligt! Nu har jag uppdaterat och fått ytterligare 1år medlemskap ![]() Måste säga att jag fått väldigt mycket för pengarna nu. Samtidigt betyder det väl att den nya versionen av XBMC inte är färdig ännu och att det drar ut på tiden (de vill ju att man ska hinna använda den som kund - utgår jag från) Men även om man kan använda den (utom vissa funktioner) trots att man inte är medlem så är det ju ändå den stora nackdelen med spelaren enligt mig - den kan sluta fungera helt om VidOn bestämmer sig för att stänga ned sin tjänst. Typ om de går i konkurs eller liknande ? Postad 08 december 2014 - 09:53 Sen läste jag i forumet att de kommer uppdatera till Google TV så småningom, när nu det blir. Märkte en annan sak i helgen när jag skulle se en 3D Bluray-ISO av Guardians av the Galaxy, helt otittbart, det buffrade mer eller mindre konstant. Andra filer verkar fungera bättre, eller bra. Postad 13 december 2014 - 11:47 http://forum.vidon.m...a-are-released/ Har testat lite snabbt nu och det fungerar mycket bra ![]() En massa småsaker är fixade och man kan numera köra XBMC på svenska (om man vill) HD-ljud och Blu-ray ISO menyer fungerar fint - 3D går också bra, men menyer i 3D Blu-ray ISO fungerar fortfarande inte. Har förövrigt testat just Guardians av the Galaxy i 3D Blu-ray ISO och den flyter på utan problem. Automatisk bildfrekvens (23.976fps) som fungerar på Minix X8 fungerar dock inte. Postad 17 december 2014 - 13:15 Nu skulle det vara trevligt med en dedikerad Netflix-app eller en uppgradering till Google TV så man kan styra Netflix på ett vettigt sätt. Postad 26 december 2014 - 11:21 Jag får bara stereoljud efter senaste uppdateringen. Jag har kryssat i passthrough i både VMC och XBMC. Idéer? Postad 27 december 2014 - 12:30 Testa att starta om båda apparaterna (spelaren och receivern) och att ansluta till en annan HDMI-ingång på receivern. Postad 29 december 2014 - 17:57 När jag dragit igång allt kom 2 uppdateringar. Den ena på ca 322mb som gick fint. Därefter laddades mediacenter 0.0.1.5 ner och stannade på 99%. Sen var det tvärnit. Lät den stå i 30 min. Ingen navigering funkade. Sen var jag tvungen o starta om den. Kom då till startloggan. Står där och stampar ännu... Skrot? Postad 29 december 2014 - 18:47
Nja, förhoppningsvis inte. Det brukar alltid finnas ett sätt att "rädda" spelaren med hjälp av en usb-kabel om något gått fel. Letade lite nu och hittade en guide där man kan rädda spelaren med hjälp av ett windows-program om man ansluter en usb-kabel: http://vidon.me/supp...ration/613.html Och filerna som behövs finns här: http://forum.vidon.m...nload/?hl=reset (kan möjligtvis behöva ett konto på forumet för att komma in under länkarna) Ser visserligen lite "läskigt" ut med kinesiska tecken i programmet, men instruktionerna är ju på engelska iallafall ![]() Har inte behövt testa det själv, men jag har uppdaterat en mängd andra mediaspelare på liknande sätt utan problem - Lycka till. Postad 30 december 2014 - 00:58
Felet sitter i nya XBMC-versionen,Gotham, har jag kommit fram till efter mycket fipplande. Med den gamla fungerar passthrough galant trots samma inställningar. Mycket märkligt. Hittar ingen som rapporterar om samma problem på deras forum heller. Postad 01 januari 2015 - 16:28 ![]() Upplever dock att filmer inte flyter lika bra som med min gamla boxee. Lite småryckigt här och där oavsett 50/60 frames. Ide nån? Kan nämna att passthrough funkar felfritt Postad 01 januari 2015 - 16:29 Filmer brukar väl vara i 23,976 för att inte rycka... Postad 01 januari 2015 - 19:35 Yepp. Är det Android som begränsar detta tro? Postad 06 januari 2015 - 09:52
Det verkar alltså som om de är på gång att fixa 23.976 fps problemet ? Jag testade lite snabbt och störde mig lite på den nya logon i XBMC. Jag har ställt i XBMC på att den ska pausa 4sek vid växling av bilduppdatering, men den pausade inte vid start av en filmsekvens - det kan ju dock vara så att de inte använder den funktionen utan löst det på något annat sätt. Min testvideo jag brukar köra för att se om bilden flyter perfekt visade dock fortfarande lite ryck i bilden. Jag testade även att starta en Bluray ISO och tycker att Bluray-menyn hackade betydligt mer nu än tidigare. Postad 06 januari 2015 - 12:39
Vilken scene kör du då? Introscenerna med The Incredible Hulk brukar va bra att kolla, när kameran far över kåkstaden. ![]() Vilken mediaspelare är bäst just nu anser du? Med tanke på bild/ljud, och helst med XBMC? ![]() Postad 06 januari 2015 - 14:54 Jag är ingen expert på det här men har fattat så mycket som att om man har upplösningen i mediaspelaren inställd på 1080p 60Hz och spelar upp en film (som är filmad i 23.976fps) så får man "judder" - alltså små microhack i bilden som syns tydligt framförallt vid svepande scener. Om man istället har mediaspelaren inställd på 1080p 24Hz så flyter bilden bättre, men man får då ett hack varje 41 sekund - alltså när bilden kompenseras för skillnaden mellan 23,976 och 24 (typ...) Bästa inställningen när man tittar i menyer mm i XBMC är ändå 1080p 60Hz och det optimala är när mediaspelaren själv kan växla till rätt bildfrekvens vid start av filmer - detta fungerar idag (enligt mig) bäst på mediaspelaren Minix X8 (av de android-baserade mediaspelarna med XBMC) Jag har några testklipp med olika symboler som rör sig över skärmen i olika hastighet som ska visa problemet men jag har ärligt sagt aldrig fattat riktigt hur man ska läsa av dem - så jag tittar på ett filmklipp istället ![]() Jag kör början på filmen "The Lone Ranger (2013)" eftersom den inleds med några svepande scener.
Jag testar en hel del mediaspelare nu och tyvärr så finns det inget enkelt svar på vilken som är "bäst" Som "referens" har jag dessa: ![]() Chromecast, Raspberry Pi, AppleTV(3), Popcorn Hour A-400 och (Blu-ray spelaren) Oppo BDP-93 (som spelar upp 3D Blu-ray ISO) och de jag testar är: ![]() Minix X8, Amazon FireTV, OpenHour Chameleon, Tizzbird S20T, VidOn Box och Mele A1000G Samtliga kör Android och det går att installera XBMC (Kodi) Har väl tänkt att jag borde göra en ordentlig översikt och genomgång som jag postar här i forumet, men har inte riktgt haft tid för det - dessutom så ändras ju förutsättningarna med varje ny uppdatering som kommer ![]() När det gäller just XBMC så tycker jag jag att Minix X8, OpenHour Chameleon och VidOn Box är mest intressanta. Minix X8 fungerar idag perfekt med automatisk bilduppdatering men hanterar inte 3D (ISO) och inte HD-ljud - jag misstänker att det inte kommer i någon uppdatering heller. OpenHour Chameleon lovar att den ska stödja Automatisk bilduppdatering, 3D (ISO) och HD-ljud, men det fungerar inte ännu. (har även stöd för 4K H.265 och HDMI 2.0) VidOn Box säger att de jobbar på automatisk bilduppdatering och stödjer redan 3D(ISO) och HD-ljud - har dessutom stöd för Blu-ray Menyer (som ingen annan renodlad mediaspelare klarar) Tizzbird S20T klarar mycket men är lite jobbig att använda eftersom den är betydligt segare än de andra när man navigerar i XBMC (klarar inte nedladdning av undertexter i XBMC) Gemensamt för de jag nämt ovan är att de är inte är så bra på streaming-tjänster: Netflix är endast i SD och andra play-tjänster fungerar sämre eller inte alls pga de klagar på att enheten är rootad. En kombinerad streamer och XBMC-mediaspelare är då Amazon FireTV - den har en egen app för Netflix som fixar 1080p HD och andra play-tjänster fungerar bättre. Det finns dessutom en chans att det kan komma "officiella" appar i framtiden från typ HBO Nordic eller liknande. XBMC fungerar bra - den går väldigt snabbt i menyer mm, men man har endast 1080p 60/50Hz att välja på vilket innebär "judder" på filmerna eftersom man inte har automatisk bilduppdatering. Den har inte 3D(ISO) eller HD-ljud heller. Som renodlad streamer tycker jag fortfarande att AppleTV3 fungerar bäst för Netflix (1080p), SVTplay och TV4play - men det är också det enda jag använder den till. Postad 09 januari 2015 - 14:34 Kan tänka mig att du fipplar, installerar och trixar med dina spelare mer än du faktiskt kollar på film med dem? Jag håller på med RC-bilar på hobbynivå och min ratio på att meka/vänta på reservdelar kontra faktiskt köra dem är väl ungefär en miljon på ett. Hursom, jag får fortfarande bara stereoljud från senaste Vidon XBMC, gamla versionen funkar fint, där får jag DTS och DTS-MA trots identiska inställningar, frustrerande. Postad 10 januari 2015 - 11:12 Tackar, jag har ju sakerna för att jag tycker att det är kul att trixa och testa, men samtidigt givetvis för att jag gillar att titta på film och tv-serier - än så länge ägnar jag trots allt mer tid på tittandet än trixandet ![]() Tråkigt, kan kanske vara något handskaknings-problem mellan spelaren och receivern ? (fast då borde det inte fungera i den äldre versionen av XBMC heller ?) Vet ej, det enda jag kan komma på är att testa en en total ominstallation av firmware (om det är möjligt) så kanske det löser problemet. Postad 10 januari 2015 - 13:29 Irriterande är det. Kanske får skicka in felloggen till Vidon, de är trots allt ganska aktiva i forumet. Visst använder man den inbyggda funktionen i deras XBMC för att skicka in loggen enklast? Postad 11 januari 2015 - 14:30
Ja, det finns instruktioner här: http://forum.vidon.m...and-vidon-xbmc/ Postad 24 januari 2015 - 15:34
Kom för endast någon timme sedan och jag har gjort lite snabba test. Trevligt nog verkar automatisk bilduppdatering och 23.976fps fungera perfekt nu ![]() De testklipp jag kör visar perfekt flyt i bilden - lika bra som hos Minix X8. Att Vidon Box klarar detta samt även har HD-ljud (TrueHD, DTS-HD MA) i både Mkv och BD.ISO, fixar 3D BD.ISO och gör allt detta i XBMC (13.2 Gotham) gör det till min personliga favorit ![]() Trevligt också att den fixar Blu-ray menyer, även om det inte fungerar 100% perfekt på alla filmer. Enlig mig är det den bästa 1080p mediaspelaren just nu ![]() Postad 24 januari 2015 - 16:47 Postad 24 januari 2015 - 17:22 Lite trist att det är 13.2 Gotham som är rätt gammalt nu, 14 Helix är ju stable och det jobbas för fullt på 15. Postad 25 januari 2015 - 08:37 Det är under utveckling. Ungefär som hos Minix så är det en funktion som ska rättas till och komma med en uppdatering - precis som hos Minix är det även en kombination av firmware och uppdatering till XBMC. Vill även påpeka att jag nog var lite tidig i mitt "firande" - det verkar endast vara " 24 -> 23.976 " som är fixad, inte " 60 -> 23.976 " Och nu när jag tittat lite mer så inser jag att det fortfarande dyker upp "ryck" i bilden emellanåt så det är nog inte helt fixat ännu - men det verkar vara på gång iallafall ![]() Ja, det kan man tycka. Men även den specialskrivna versionen av XBMC till Minix med 23.976fps stöd bygger ju på 13.2 Gotham. Personligen är det inget jag stör mig på, visst är det trevligt med de senare versionerna men det är inte så att jag saknar något hos 13.2 Gotham och funktioner som HD-ljud, 3D BD.ISO och Blu-ray menyer i XBMC finns ju inte på någon annan plattform (varken hos HTPC eller mediaspelare) Postad 25 januari 2015 - 09:13 Postad 25 januari 2015 - 09:40 Men jag tittade lite på en recension av Vidon box där det står:
http://www.cnx-softw...d-media-player/ Postad 25 januari 2015 - 15:42 När man köper den får man 1år "XBMC Pro" och efter 1år kan man välja att fortsätta betala eller nöja sig med gratis-versionen "XBMC" Skillnaden med "Pro" är: * OTA Uppdateringar * Blu-ray Menyer * HD-ljud Själv har jag haft tur och fått 3mån + 12mån (plus en ny fjärr) för endast 50$ Min tanke är att jag antagligen har hittat en ännu bättre mediaspelare om 1 år, och har jag inte det utan tycker att VidOn är den bästa mediaspelaren så kanske det är värt med typ 20$ för ett år till. Eller så använder man kanske inte Pro-funktionerna och kör vidare utan dem. Postad 25 januari 2015 - 16:03 Postad 25 januari 2015 - 16:13 I vilket fall så är Vidon.me en av de officiella sponsorerna till XBMC/Kodi: http://kodi.tv/xbmc-sponsor-page/ Det de tar betalt för är ju funktioner som normalt inte finns i XBMC/Kodi utan som de lagt till själva och är specifika för chipet i VidOn Box (AllWinner 31s) - för att få exempelvis HD-ljud måste chip-tillverkaren betala licenspengar till Dolby/DTS Postad 25 januari 2015 - 16:24 Postad 25 januari 2015 - 19:14
Härligt att det är på gång! Blir nog att beställa så fort de har fått det att funka felfritt! Vet inte om du kommer kunna svara men hur funkar boxen med övriga framrates som 25hz, 50hz, 29.970hz, 30hz, 59.940hz och 60hz? En del material är ju släppt som 24.00hz, kommer boxen kunna skicka ut en 24.00hz signal istället för 23.976hz då? Alltså kommer den kunna urskilja på 24hz och 23.976hz. Postad 26 januari 2015 - 07:14 Förhoppningsvis kommer någon i Vidons forum testa det mer ingående när Vidon går ut med att de har fixat det ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |