Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Finns det nån ryckfri 60"?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2015 - 11:38

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Jag har länge levt med en budgetplasma från Panasonic, en 50". Bilden har varit mer än godkänd, men det är dags att byta. Har tittat på en del 60", 55" är för litet och 65" blir för stort.
Jag har tagit hem en Sony KLD-60W855b och tittat nån vecka på den. Bilden är i stort bra, speciellt svärtan. Betraktningsvinkeln är väl inte lysande, men det funkar. Vad som stör enormt är ryckigheten, oftast på filmer med 23,976 fps. Om jag aktiverar "motionflow" så försvinner ryckningarna till största delen, MEN, bilden förstörs totalt. Jag vet inte om det är det som kallas dokusåpa-effekten, men det ser inte klokt ut.
Frågan är: finns det någon 60" som är ryckfri utan att någon effekt måste kopplas in, som troligtvis förstör något annat i bilden?

Redigerat av penke62, 03 January 2015 - 15:47.

Postad 03 January 2015 - 15:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Motionflow ska stå på "Bioläge" och BD-spelaren ska också vara inställd på att skicka 24p - en majoritet spelare är felinställda och skickar 60p med repeterade bildrutor vilket tillför ryck. Även en del förstärkare gör samma generalfel innan man ändrar i menyerna. Info-knappen hos TV:n talar tydligt om vilken frekvens det är på inkommande signal.

Hittills har jag inte sett någon Sony-TV gör fel när de matas med 1080p/24 även om det är öppet för diskussion huruvida det görs med bättre eller sämre resultat än väntat. Sony är ju för tiden som vilken annan tillverkare som helst och plockar ihop apparater baserat på de paneler de kan få tag på.

Postad 03 January 2015 - 15:50

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Jag har provat Bioläge, och tycker inte det blir bättre. Min Dune skickar 24p. Ryckningarna är de klassiska, mest synliga vid t.ex panoreringar med skyskrapor. Det flimrar så ögonen får hicka.

Postad 03 January 2015 - 15:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Jag har provat Bioläge, och tycker inte det blir bättre. Min Dune skickar 24p. Ryckningarna är de klassiska, mest synliga vid t.ex panoreringar med skyskrapor. Det flimrar så ögonen får hicka.

Kan du bekräfta på tven att den kör 24hz med info knappen t.ex? Risken är ju att den tuffar i 50/60hz

Postad 03 January 2015 - 21:23

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Den visar 1080p/24Hz, även om det är 23,976 som går ut. Om man ska vara petig. Det ska man, det är därför jag inte är nöjd med tv:n.

Postad 03 January 2015 - 21:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
När vi får 48fps så kanske det blir ryckfritt. Under tiden får vi nöja oss med 24fps .

Postad 03 January 2015 - 22:08

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Vad jag sett av Sonys W8-generation är att det inte flyter riktigt som det brukar, men att det fortfarande blir värre när spelaren står på 60p ut. Annars är det tyvärr rätt vanligt med att det inte är någon skillnad mellan att köra 1080p/24 eller 1080p/60 ut från spelaren. TV:n genomför en 3:2-repetition internt i alla fall. Även pålitliga Panasonic har fallit i den fällan.

Sonys X9 och S9-modeller har visat sig på rätt sida. Men det är ett hopp uppåt i pris som heter duga. Annars verkar faktiskt Samsung vara mest pålitliga just nu. Eller förstås: en bra projektor. :)

Postad 03 January 2015 - 22:13

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

När vi får 48fps så kanske det blir ryckfritt. Under tiden får vi nöja oss med 24fps .

Att film med 24 bilder i sekunden "rycker" handlar i första hand om slutartider och den tekniska bakgrunden bakom en traditionell filmkamera. 24 bilder i sekunden med en slutartid på 1/48-dels sekund - endast hälften av rörelsen fångad av kameran. Denna karaktär har blivit förknippat med fiktion efter 100 år av Hollywood. Lätt att studera genom att stega ruta för ruta genom film efter film.

Det finns en del exempel på filmer där man kör 24 bilder i sekunden med 1/24-dels sekund av slutartid eftersom de är filmad med elektroniska kameror som inte behöver flytta en fysisk filmremsa. Public Enemies är en av dessa och där kan du få 24 bilder i sekunden så ryckfritt som det bara går. :)

Ja, tills du kör den på en TV som repeterar bildrutorna ojämnt förstås...

Redigerat av Ringblixt, 03 January 2015 - 22:15.

Postad 03 January 2015 - 22:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Hm. Körde de inte sån teknik i filmen Blade, på slakthusdiskot? Det blev liksom en stroboskop-effekt på blodet som sprutade från taket. Jag tror banne mig att jag sett att de försökte introducerasån teknik för sport för ett gäng år sedan. Jag kanske tänker på fel grejer nu...

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 January 2015 - 22:21.

Postad 03 January 2015 - 22:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Ingen aning - typ 15 år sedan jag såg Blade. Men stroboskop-effekter, eller staccato-effekter som i Saving private ryan och stridscenerna i Gladiator handlar att korta ned slutartiderna. Endast några få procent av rörelsen fångas och med 24 bilder i sekunden och slutartider på säg, 1/480-dels sekund, blir det väldigt skarpa och ryckiga sekvenser, allt för konstens skull!

Postad 06 January 2015 - 19:00

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Sonyn är tillbaka hos Elgiganten. Hanteringen av köp och återlämnandet är avsevärt bättre än tv:n. En Samsung 7005 skulle följt med hem, men då den var slut blev det en LG60LB610V istället. Den kommer att åka tillbaka av samma skäl som Sonyn.

Postad 06 January 2015 - 19:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Vore faktiskt intressant att höra om du tycker H7 klarar sig bättre. Är den nästa på tur? :)

Postad 06 January 2015 - 20:20

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
LG har inte lyckats återge 24p med rätt frekvens på väldigt länge, förutom ett fåtal undantag som vissa 4K-modeller och OLED-modellerna.

Postad 06 January 2015 - 20:20

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Sonyn är tillbaka hos Elgiganten. Hanteringen av köp och återlämnandet är avsevärt bättre än tv:n. En Samsung 7005 skulle följt med hem, men då den var slut blev det en LG60LB610V istället. Den kommer att åka tillbaka av samma skäl som Sonyn.

Jag undrar om du kommer hitta nån tv som hanterar detta så mycket annorlunda, "rycken" vid panoreringar i 24p är ju inbyggt i tekniken som Ringblixt så väl förklarade och inget fel på tvn.

En trolig anledningen till att du upplever det mer nu är främst att du gått upp i storlek. Allt, även det dåliga syns tydligare. En ny LCD är antagligen också skarpare i bilden än din gamla plasma vilket också förstärker bra som dåligt.
Sen är det väl också så som de flesta drabbas av när man köper ny tv, man tittar extra noga och ser helt plötsligt sånt man inte sett tidigare. Så är det iaf för mig varje gång :rolleyes:

Enda sättet mig veterligen att jämna till rycken är att tillföra en måttlig mängd interpolering, läge clear som mest annars blir det lätt för mycket dokumentärkänsla.
Ett alternativ är att helt enkelt vänja sig, det går faktiskt men tar flera veckor, har själv nyligen gått igenom detta.

Redigerat av Legion, 06 January 2015 - 20:21.

Postad 06 January 2015 - 20:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Stacatto-effekten, filmens "naturliga ryck" av 24p/180 graders slutarvinkel skulle jag säga är värre på en plasma, särskilt de från panasonic. Kör man Panasonics plasma sida vid sida med en Samsung, Sony etc, där båda åter 24p med rätt frekvens, ter sig Panasonicen som "ryckigare" för nästan alla som får göra jämförelsen förutsättningslöst.

Och jag sitter på tre meter från 110 tum - med bra projektorer är detta inte ett problem trots att bilden är rejält mycket större.

Film har alltid sett som det gör sedana 30-talet och teknikens begränsning har gett filmmakarna riktlinjer hur kameror får röra sig. Det är först nu på senare tid som det beklagas över "ryckigheten".

Redigerat av Ringblixt, 06 January 2015 - 20:45.

Postad 06 January 2015 - 23:57

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Vad jag sett av Sonys W8-generation är att det inte flyter riktigt som det brukar, men att det fortfarande blir värre när spelaren står på 60p ut. Annars är det tyvärr rätt vanligt med att det inte är någon skillnad mellan att köra 1080p/24 eller 1080p/60 ut från spelaren. TV:n genomför en 3:2-repetition internt i alla fall. Även pålitliga Panasonic har fallit i den fällan.

Detta blir lite OT: Jag har letat info om detta men inte hittat något.
Jag har en 55" panna VT50 och jag har fått för mig (varför vet jag inte) att panelens uppdateringsfrekvens vid uppspelning av 24p-material är 96 Hz såvida man inte satt "24p smooth film" till max, då frekvensen är 60 Hz (eller 120?)...
Jag har, som sagt, letat info för att få detta bekräftat/dementerat.
Var kan man hitta detta, eller kommer ni/du fram till hur det ligger till genom att helt enkelt mäta direkt på panelen?
Ser ibland ryckigheten du beskriver och har nu börjat testa hur jag upplever IFC och 24p smooth film när de är satta till medium...

Jag är också nyfiken på hur panelen beter sig när den matas med 50 respektive 60 Hz källmaterial.

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 06 January 2015 - 23:58.

Postad 07 January 2015 - 08:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Det stämmer. Jag har verifierat detta genom att mäta flimmernivåer från Panasonics plasma. Det har dock inte så mycket med själva 24p-frågan att göra utan speglar mer hur just Panasonic väljer att rendera bilden på sin paneler.

Det finns två typer av ryckighet med olika orsaker.

Konstant och regelbundet ryckigt bildflöde = fel frekvensomvandling

Oregelbundna ryck, "hopp" och stötvis förändringar i flödet = bildinterpolering som misslyckas, till exempel IFC hos Panasonic, TruMotion hos LG etc.

Postad 07 January 2015 - 10:44

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0
Trevligt.
Det förklarar varför jag tycker "24p smooth film" är sämst när den är satt till max...

Hur blir panelens uppdateringsfrekvens för 50 Hz-material (vanlig TV oh DVD t ex)?
Är det 100 Hz när IFC inte är satt till max och 60 Hz när IFC är på max?

Än så länge tycker jag mediumläget funkar bättre än väntat. Trodde jag skulle se fler "interpoleringsartefakter" än jag gjort hittills. Bara tur och/eller "fel" material kanske B)

Frågan var specifik för hur pannorna presenterar 24p-material. När det gäller 24p-frågan så har jag nu beställt public enemies så jag har något att experimentera med..

Postad 07 January 2015 - 11:57

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Vid 50 Hz insignal ger panelen ett stadigt flimmer i 100 Hz. Eller 99,9 Hz. Min mätare (Klein K10A) kan inte kliva högre.

Med IFC påslaget är det 60 Hz, så även 50 Hz-material interpoleras till 60 Hz. Dock är det mesta (nästan allt?) av det som sänds i 50 Hz i själva verket inspelat i 25 bilder/s. Detta kan iofs vara förklaringen till att interpoleringen misslyckas så ofta. 24->60 Hz är ju hanterbar 3:2-repetition. 25->60 innebär en ruta för mycket så att säga vilket kan förklara varför det hoppar till då och då.

Postad 07 January 2015 - 12:37

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Det här med att spela in vanliga tv-program i 25fps är väl ändå relativt nytt, säg 10-15 år eller så? Jag upplever äldre program som mer följsamma utan dessa staccato-effekter. Dessa bör väl vara filmade i 50fps?

Postad 07 January 2015 - 12:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Det har nog varit 25 bilder i sekunden lika länge som TV:n funnits i Europa. 50 bilder i sekunden "förr i tiden" var betydligt mer komplicerat än vad det är idag. Kräver dubbelt så mycket film, dubbelt så mycket ljus etc.

Det handlar alltså om mycket mer än bara antalet bilderna i sekunden. Slutartider som redan skrivet. Har man producerat på analog film? Videokamera? Vilken typ av videokamera och hur fångar den bilden? Hur har materialet kodats och anpassats för utsändning? Och så vidare. Det har hänt en hel del på den biten senaste 10-15 åren och du har som producent idag en helt annat utbud att välja och styra över känslan i bilden.

Postad 07 January 2015 - 13:28

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Ok, då är det alltså annat än bilder/sek som avgör. Jag upplever att de sista 10 åren har allt fler tv-program fått en mer filmlik känsla. Inte ens dokumentärer nu för tiden har ju dokumentärfilmskänsla :rolleyes:

Postad 18 January 2015 - 11:31

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Vore faktiskt intressant att höra om du tycker H7 klarar sig bättre. Är den nästa på tur? :)

Har inte hittat någon att ta med mig hem. Tyvärr, men det är väl en utgående modell.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.