Samsung UE55H7005 - Långsam som tusan
23 svar till detta ämne
Postad 01 February 2015 - 11:00
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hej,
Köpte en Samsung UE55H7005 före jul och var till en början övertygad om att jag köpt en bra tv för pengarna. Nu är jag inte alls lika säker längre. Snabba sekvenser, actionscener, musikvideos etc blir "choppiga", dvs ser ut som om tv'n inte hinner med att visa allt. Tex såg jag en filmscen igår på ett tåg (hela tåget) som åkte från vänster till höger, det tog liksom tre stora skutt där det istället borde "flutit" fram på skärmen. Långsamma scener etc är dock mycket bra. Har diskuterat detta med diverse säljare och de hävdar att detta är LCD teknikens brist, LCD Tv 2015 är inte bättre (snabbare). Jag skulle ju såklart vilja ha en OLED, men har inte lust att lägga pengarna som krävs för en. Någon som har en likadan och inte upplever dessa problemen? Hur har du/ni i så fall ställt in TV'n?
/Pontus
Postad 01 February 2015 - 11:30
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Testa att stänga av motionflow eller vad det nu heter hos samsung, denna funktion är till för att ge flyt men kan tyvärr ge motsatt effekt med ännu mer ryckigheter.
Postad 01 February 2015 - 11:55
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Finns bra grundinställningar här: http://reviews.lcdtv...e-settings.html. Justera bakgrundsbelysningen efter ur ljust du har i rummet.
Postad 01 February 2015 - 12:36
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Finns bra grundinställningar här: http://reviews.lcdtv...e-settings.html. Justera bakgrundsbelysningen efter ur ljust du har i rummet.
Tack, testade att ställa in enligt länken och visst blev det lite skillnad, men man måste ju fortfarande ha riktigt bra fantasi och mycket god vilja för att kalla det bra bild. Kanske man skulle diskutera detta med Samsung, haha. Som testare har jag ju varit runt inställningarna några varv, men nu har jag testat dessa också. Inte precis imponerad av tv'n om man säger så, och då skall ju ändå Samsung vara en av de bättre om jag förstått saken rätt. Det mesta av ryckigheten, om inte allt, kvarstår dessvärre.
Postad 01 February 2015 - 12:54
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Om du inte är nöjd med bilden får du väl lämna tillbaka Tv´n. Jag upplevde samma oflyt i bilden som du beskriver, fast med UE55H6415 och lämnade tillbaka den. Har ingen ryckighet i min UE55H7005, så individuella avvikelser finns.
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 01 February 2015 - 12:54.
Postad 01 February 2015 - 13:14
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Om du inte är nöjd med bilden får du väl lämna tillbaka Tv´n. Jag upplevde samma oflyt i bilden som du beskriver, fast med UE55H6415 och lämnade tillbaka den. Har ingen ryckighet i min UE55H7005, så individuella avvikelser finns.
Ja, det är väl det enda som kan förbättra läget. Synd att det skall vara lotteri om man får ett bra ex eller inte. Tack för att du tog dig tid, ha en bra dag!
Postad 01 February 2015 - 20:31
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Använder du dator när du ser ryckigheten? Annars så skulle jag vilja skylla på tevens tuner. Den verkar inte riktigt hänga med.
Hur är det när du använder tevens egna ingångar och ser något på dem? Berätta!
Postad 03 February 2015 - 14:44
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Använder du dator när du ser ryckigheten? Annars så skulle jag vilja skylla på tevens tuner. Den verkar inte riktigt hänga med.
Hur är det när du använder tevens egna ingångar och ser något på dem? Berätta!
Hej, tror du kan vara något på spåren här... När jag ser på tex dvd etc har jag inte dessa ryckningarna i bilden. Frågan är ju om detta är fog för reparation eller inom ramen för vad man måste tåla?
Postad 04 February 2015 - 00:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Har du en digitalbox? Är det den egna tevens tuner som krånglar. Vi måste ha mer kött på benen.
Postad 04 February 2015 - 11:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ja tillsvidare låter det mera som om problemet ligger i källan, snarare än tvn.
Tydliga "hack" har inget med "snabbhet" hos displayen att göra, det är mera ett fall av att hantera insignalen rätt, eller fel. Att LCD-tekniken i sig inte skulle klara detta år 2015 är snicksnack, var nog inte sant ens 2005.
Postad 04 February 2015 - 19:25
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Ja tillsvidare låter det mera som om problemet ligger i källan, snarare än tvn.
Tydliga "hack" har inget med "snabbhet" hos displayen att göra, det är mera ett fall av att hantera insignalen rätt, eller fel. Att LCD-tekniken i sig inte skulle klara detta år 2015 är snicksnack, var nog inte sant ens 2005. 
Nej, jag pratar inte om tvn's uppdateringsfrekvens, eller snabbhet hos displayen som du utryckte det. Det handlar ju möjligen om tvn's signalbehandling, det trodde jag var uppenbart, ledsen om jag var otydlig. Jag uppskattar dock alla vinklar som kan leda till en bättre upplevelse Har du en digitalbox? Är det den egna tevens tuner som krånglar. Vi måste ha mer kött på benen. 
Ja och nej. Jag har en ADB box som just nu är urkopplad till förmån för tvn's inbyggda + CI modul. Det senare är något bättre än ADB boxen, men knappast vilsamt att se på Finns någon sorts test jag kan göra för att tydligare se skillnaderna? Att resultatet skulle bli subjektivt min uppfattning om vad som är bra är jag medveten om. Har letat lite men inte direkt hittat någon kioskvältare...
Postad 04 February 2015 - 20:58
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
En test skulle vara att koppla teven till en annan box. Själva teven behöver du nog inte vara orolig för. Jag har inte sett en teve som hackar och rycker på grund av sin displayteknik, som pacman säger.
Postad 04 February 2015 - 22:01
tigern68
-
tigern68
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
För mig ser det ut att vara dålig antennsignal du har så kolla så inget är fel där. Annars testa tv hos en kompis med bra bild innan du lämnar tillbaks tv!
Postad 15 February 2015 - 11:41
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
För mig ser det ut att vara dålig antennsignal du har så kolla så inget är fel där. Annars testa tv hos en kompis med bra bild innan du lämnar tillbaks tv!
Nja, det skulle det ju kunnat vara, men antennsignalen är uppmätt av CD vid flera tillfällen och de ser inget problem där.
En test skulle vara att koppla teven till en annan box. Själva teven behöver du nog inte vara orolig för. Jag har inte sett en teve som hackar och rycker på grund av sin displayteknik, som pacman säger.
Ja, jag har pratat mer med de som servar kabelnätet åt CanalDigital och de är inne på att Viasat som jag upplever problemen med, har hårdare kompression än tex Cmore. Så jag skall se om jag kan testa dessa två parallellt och på så sätt avgöra om bilden får bättre flyt.
Postad 08 March 2015 - 10:37
menks13
-
menks13
-
Användare
-
-
132 inlägg
Har också denna tv och i mitt fall var det hdmi kabeln som inte kunde överföra 1080p 50 hz utan den valde istället 1080p 24 eller 25 hz vilket resultera i att digital tv hackade utav bara tusan i sidled. Bytte kabel och nu hackar det inget mer alls.
Postad 09 March 2015 - 16:21
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Har också denna tv och i mitt fall var det hdmi kabeln som inte kunde överföra 1080p 50 hz utan den valde istället 1080p 24 eller 25 hz vilket resultera i att digital tv hackade utav bara tusan i sidled. Bytte kabel och nu hackar det inget mer alls.
Det var spännande! Vad köpte du för kabel?
Postad 09 March 2015 - 16:31
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Bara en undran, är det så att en projektor klarar av att hantera sådant här bättre, för jag har aldrig upplevt något sådant när jag kör tv på min projektor, var ett tag inne på om jag skulle köpa en tv också men det skall jag kanske låta bli när jag läser detta.
Postad 09 March 2015 - 17:37
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Men nu är det ju så att Blu-ray ska visas i 24P om det ska ske korrekt.
24P är filmiskt format som pga den låga hastighetet ger "ryckiga" panoreringar. Om Tv:n hanterar det korrekt ska rycken vara jämt fördelade över tid medan en Tv som hanterar det felaktigt "rycker" något oregelbundet. de flesta hanterar det korrekt idag.
Själv tillhör jag dem som hatar detta filmiska format och aktiverar TV:ns interpoleringsfunktion för att få det som många ogillar dokusåpaeffekt mm men man slipper ryckigheten. Problemet är att TV:n räknar fram ngt som inte finns i råmaterialet och detta introducerar en del fel såsom silhuetter, utsmetningar och andra konstigheter.
Vad du föredrar är en smaksak, cineasterna anser att 24P oförfalskat är det enda rätta, men prova dig fram.
Hoppas Biofilm går över till 4K i minst 72P inom kort så slipper vi det här tramset!
Postad 09 March 2015 - 19:09
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Men nu är det ju så att Blu-ray ska visas i 24P om det ska ske korrekt.
24P är filmiskt format som pga den låga hastighetet ger "ryckiga" panoreringar. Om Tv:n hanterar det korrekt ska rycken vara jämt fördelade över tid medan en Tv som hanterar det felaktigt "rycker" något oregelbundet. de flesta hanterar det korrekt idag.
Själv tillhör jag dem som hatar detta filmiska format och aktiverar TV:ns interpoleringsfunktion för att få det som många ogillar dokusåpaeffekt mm men man slipper ryckigheten. Problemet är att TV:n räknar fram ngt som inte finns i råmaterialet och detta introducerar en del fel såsom silhuetter, utsmetningar och andra konstigheter.
Vad du föredrar är en smaksak, cineasterna anser att 24P oförfalskat är det enda rätta, men prova dig fram.
Hoppas Biofilm går över till 4K i minst 72P inom kort så slipper vi det här tramset!
Kan bara hålla med angående det primitiva i 24P, att se en taskig dokusåpa typ ec. Moden Family eller så är en fröjd för ögat.
Jag har aldrig riktigt förståt det " fina" med att bilder riskerar att framkalla epilepsi pga alla ryck och allt flimmer.
Jag har en Samsung 8005 och jag låter TV'n ta bort bristerna i signalen.
Visst kan det tillkomma någon enstaka grej som stör.....men hellre det än 24 störningsmoment per sekund.
Postad 09 March 2015 - 19:23
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Ja, det är ganska märkligt att man 2015 med digital teknik inte kan leverera en skarp bild utan artifakter. Men en vacker dag lyckas de väl. Vad är det för interpoleringsfunktion du pratar om?
Postad 09 March 2015 - 19:26
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Anledningen till att inte folk klagade förr i tiden är nog att teveapparaterna inte var så stora. Flimmer upplevs starkare ju större del av synfältet som upptas. Jag älskar inte film för att det just är 24 bilder i sekunden. Jag älskar film för dess olika kornighet och speciella känsla. Men jag är inte emot dagens utveckling. Jag har flera filmer, filmat digitalt, hemma på Blu.
Oavsett vilken vad man tycker är det innehållet i filmen som räknas.
Postad 09 March 2015 - 20:57
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Oavsett vilken vad man tycker är det innehållet i filmen som räknas.
Håller med, men som sagt, går det att optimera gör jag gärna det. 
Postad 09 March 2015 - 23:25
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Ja, det är ganska märkligt att man 2015 med digital teknik inte kan leverera en skarp bild utan artifakter. Men en vacker dag lyckas de väl. Vad är det för interpoleringsfunktion du pratar om?
Motion Plus kallas det hos Samsung, experimentera med olika inställningar, du kanske gillar det.
Rörelsebelysning kan du testa också om den funktionen finns på din.
De olika "Filmläge" kan vara värt att prova också.
Postad 27 March 2015 - 18:41
Unregistered784e0d5d
-
Unregistered784e0d5d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Bara en undran, är det så att en projektor klarar av att hantera sådant här bättre, för jag har aldrig upplevt något sådant när jag kör tv på min projektor, var ett tag inne på om jag skulle köpa en tv också men det skall jag kanske låta bli när jag läser detta.
Jag tog fasta på detta och har kollat upp det nu, pratat runt och varit på flera olika demos. Sony har en projektor som inte uppvisar några problem alls... förutom priset på 99.999 SEK. Allting annat jag tittat på har haft problem med panorering. Rätt uselt att man säljer saker i ofärfdigt skick, sony bevisar ju att det är fullt möjligt att lyckas. Bara att hoppas man vinner på Lotto eller nåt... :/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|