Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Ino piP bygge av BPM

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 February 2015 - 13:40

BPM
  • BPM
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Kommentarer till Ino piP bygge av BPM

Postad 15 February 2015 - 13:40

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 1
Men vad är det för dämpning du har i iP-lådorna, och jag tror faktiskt att det är EKU (och kanske ett A på slutet), men inte EKK du har där i lådorna.

Roligt att se bilder på bygget och bra att du avdramatiserar det. Det är ju inte så farligt. :)

Postad 15 February 2015 - 20:38

BPM
  • BPM
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Du har säkert rätt om kabeln (jag är nämligen inte alls säker på att det skulle handla om EKK). Lätt att löda vad den hursomhelst..
piP-lådorna kom med rätt dämpning redan monterad ("skumgummikuben") men iP-lådorna var tomma så jag stoppade i lite vanlig gullfiber. Bor i Kalmar-trakten så att åka till Täby för att hämta dämp (tänkte inte på det när jag hämtade byggsatsen) kändes inte så aktuellt.. iP kom iofs aldrig till användning, så det spelade inte så stor roll.
Jovisst är det ett enkelt bygge. Rent av trevligt tidsfördriv, och man får ju verkligen lön för mödan med piP.

Postad 15 February 2015 - 21:12

Unregistered2bf97601
  • Unregistered2bf97601
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
vad kostar då dessa byggsatser och kan vem som helst få tag på dom? och vart issåfall :D

Postad 15 February 2015 - 21:21

BPM
  • BPM
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag är inte säker på aktuellt pris, men en hyfsad gissning är att en komplett byggsats med allt utom låda landar runt 5k, med lådor i rå mdf runt 6k och om man vill ha lackade eller standardfanerade lådor (svart ask, körsbär eller ek) så plockar det på 1500-2000:- till. Fortfarande inga småpengar alltså, men om man är beredd att rolla på lite färg och löda ihop filtren själv så handlar det om halva pengen jämfört med att köpa färdigt och det är en bra timpeng, minst sagt.

Postad 15 February 2015 - 21:26

BPM
  • BPM
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
För att få tag i byggsatsen slår man Ingvar Öhman en signal och bestämmer en tid för att hämta upp den. Där har vi problemet.. Ingvar gör sig så tillgänglig han kan, men man får själv hämta i Kalhäll i norra Stockholm.. Det gäller för all del även färdigbyggda.
Just piP behöver man inte ha varit på demo för att få köpa så det möter alltså inga hinder andra än de rent transporttekniska (om man, som jag, bor långt ifrån Stockholm. Jag har dock bekanta i storstan så jag kan slå två flugor i en smäll om det är något från Ingvar som drar.. Det kommer det nog göra igen vad det lider, men då blir det nog pi60..

Postad 16 February 2015 - 09:22

Unregistered2bf97601
  • Unregistered2bf97601
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Tack för svaret! ja jag är i tankarna om att byta ut mina Golvhögtalare (Dynavoice M-65) och vill nu ha stativ högtalare då jag tycker det är snyggare och smidigare.

Har kikat på: B&W 686 S2 och dessa ligger ju på 4600, vilka kan låta bäst av dessa eller B&W? är inte alls bra på högtalare utan vill ha ett par estetiskt tilltalande högtalare som självklart låter bra, bygga lådor har jag nog inga problem med då jag är otroligt pedant och älskar att bygga saker så fina skulle dom nog bli. men ljudet tro? Har en 10" Velodyne sub så bas har jag så det räcker.

Postad 16 February 2015 - 18:05

BPM
  • BPM
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
tonix93:
Oj.. Jag vet inte om jag vågar rekommendera den ena högtalaren över den andra.. Vad jag vet är att piP i mina öron låter otroligt bra, och inte bara för storleken. Med förmåga att spela bas ner mot 30Hz i rum så vet jag ingen annan stativare i liknande storlek som kan konkurrera (förutom ett par modeller ifrån Desicive Audio, som verkar ha lagt ner, och modellen S200 ifrån en intressant uppstickare som heter Buchardt Audio men de är lika knepiga att komma över som pip.. Man köper direkt ifrån tillverkanen men i det fallet finns tillverkaren i Danmark. De kan förvisso skicka.. Har aldrig hört dem dock..).. De kan förvisso inte spela hur starkt som helst men det gäller även andra stativare i samma storlek. Rent ljudmässigt motsvarar de nog ganska bra modellen QM10Two ifrån Guru Audio (även de designade av Öhman) och den har fått en hel del topptester till priset 17.000:-... Därmed inte sagt att DU skulle föredra piP framför B&W 686. Alla är vi olika, och har olika ljudideal. piP brukar för all del inte göra någon besviken men självklart finns de som ägt piP men som gått vidare till annat. Jag själv, t.ex..*s*
Det var dock inte ljudet som var problemet (även om jag tycker att mina CNO spelar ÄNNU bättre.. Andra pengar dock) utan att jag helt enkelt inte lade tillräcklig energi på finishen och min bättre hälft tyckte de var fula. Där har vi väl ett potentiellt problem med piP.. De allra flesta som hört dem tycker att de spelar kanon, men de allra flesta som sett dem tycker nog inte att de är speciellt vackra...
Kan man själv ansvara för finishen så har man för all del möjlighet att göra något åt den saken.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.