Samsung UE55HU7505XXE
Nu har jag hunnit kolla tv lite mer trots det fina vädret.
Det blir en amatörmässigt syn, för jag är inte så speciellt duktig på att ställa
alla inställningar rätt, går helt enkelt efter det jag ser dvs. en medelsvensson tittare.
Jag har tittat på många program som jag inte tittar annars på jakt efter olika
bra och dåliga sändningar och jämföra dem med min PV70 (hmm redan börjar glöma hur ser bilden på den)
och främst LG-n som jag hade några dagar. Sonys modell är ändå dubbelt så billigare så det blir
inte riktigt rättvist. Det blir även PV70 ibland.
Har inte erfarenhet att andra LCD-er och kan hända att jag är helt ute och cyklar med min recension!
HD
Har inte så många kanaler bara SVT1 och 2, TV4.
Är det en bra sändning (vilket blir inte alltid, speciellt med TV4) då är det inte mycket att klaga på.
Bilden flyter fint, färgerna glada, djupet finns där. Mord i paradiset serie som går på SVT1
var fröjd för ögat (bilden inte serie). Tyvärr gick inga sport sändningar när jag var hemma förutom
bandy på TV4 och jag tyckte att det gick fint utan märkbart hack eller suddig bild.
Några högupplösta filmer (inte BD) blev det och trots att bitrate var inte större än ca 5,5
genererade tv-en riktigt fin bild. Netflix likaså, fast jag hänvisar till Bloodline serie,
avsnitt 1 istället för House of cards. Anledning är att det finns mer scenförändringar
(dag, natt, ute, inne.....). På tal om House of cards klarade Samsung mycket, mycket bättre himlen
i inledningen. Om det är tack vare 4K låter jag vara osagt.
SD
Här håller jag med Pacman angående upplösning. Trots att Sony hade en mindre panel/upplösning,
LG bara mindre upplösning slår Samsung båda ordentlig på alla punkter.
Fastnade igår för Kommissarie Lewis, Kanal 9, (igen för bildens skull) och kunde inte tro mina ögon.
Bilden var smått fantastiskt för att vara SD. Kort sagt, är det en bra sändning, klarar Samsung
SD signal med bravur men är rätt bra även med sämre material. PV70 är nog en aning bättre på
sämre material men det hör inte hit.
Det blev några fotbollsmatcher och tennis.
Först fotboll. Rätt OK, vissa företeelse som jag nämner här upplevde jag även på PV70.
Sämre bild på "soliga" matcher där lite "gloria" omkring spelare/publiken uppstår,
linjer på gräset pixlar med mera. Går att kompensera lite grann med inställningar och var lite
sämre/bättre på olika sändningar. Kvällsmatcher däremot gick bättre, helt acceptabelt med tanke
vad är det för signal man har, dock även här varierar kvalitet från sändning till sändning.
Tennis från Monte Carlo däremot var sisådär. Om det beror på sändning eller TV-en eller båda
blir svårt att avgöra. I alla fall det som jag såg på Samsung såg jag även på LG.
Tyvärr har inte tid idag för att koppla PV70 för att se om det blir samma problem.
Allmänt lite hackigt bild men största problem var bollen. Precis innan den ska nå en spelare
verkar den försvinna en kort stund och sen bara dyka upp igen. Även luftfärden hackigt men gick
att minska med olika motion inställningar. Undrar om någon såg någon match i HD och hur blev det där.
DLNA fungerar som det ska förutom att undertexter blir alldeles för ljusa vilket försämrar clouding (mer om det senare).
Ljusa undertexter går att fixa med Plex men åt andra sida har man AVI filer, visar inte Plex dem.
Det gör däremot denna:
http://www.universalmediaserver.com/
Bra med TV:
- Mycket fina färger, inte svåra att ställa in även för en amatör.
- Djup bild fin dynamik
- Rätt så bra svärta
- Bättre bild i ljusa miljöer än jag väntade mig
- Skarp HD bild även SD med bra sändning
- DLNA/Nätverk fungerar utan problem
Ska matas med bra material för att visa upp sina styrkor.
Dåligt med TV:
- Clouding
- Betraktningsvinklar
Först Betraktningsvinklar. Vistt är de inte stora. Jag sitter alltid rakt framifrån
dvs. bilden är som det ska vara. Frugan däremot sitter ca. halv meter åt sidan och redan där
förlurar den en del men enligt henne accepterar hon det.
Clouding. Som jag skrev tidigare finns på flera områden men är mest problematiskt i TV-ens högra nedre hörn.
Syns i mörka scener och blir ännu tydligare med för ljusa undertexter. Går att reducera lite grann med
smartled på max (eller vill jag desperat tro på det) men det är ingen riktig lösning.
Så vad göra? Känns helt galet att gå ner i storleken efter de här 10 dagarna med stor TV.
Ska man acceptera brister och lära sig leva med dem?
Att leta vidare i den här prissklass verkar vara meningslöst, finns eventuellt bara Sony KD-55X8505B.
Vet inte om jag orkar byta igen för att testa, upptäcka brister, lämna tillbaka igen....
Eller ska jag vänta? Men på vad då? Hur länge?
Jag vet, bara jag kan svara på de här frågorna men är ändå tacksam med lite hjälp på vägen!
P.S. Visst glömde jag spegling men jag har haft (har) plasma med glas så jag är rätt van vid det.
Redigerat av Templo, 20 April 2015 - 12:55.