Samsung UE55H7005 Ljudproblem från appar
24 svar till detta ämne
Postad 24 maj 2015 - 22:43
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Har en Samsung UE55H7005 sedan ett par månader tillbaks och gillar den mycket, men har upptäckt ett problem:
Jag kör ljud via en Harman Kardon SB26 ljudlimpa. Ljudlimpan får ljudet från TVn via HDMI-kontakten.
När jag tittar på vanlig (marksänd) TV så funkar allt som det skall.
Men när jag tittar på något via en app (t ex Netflix eller Magine), så blir det små korta "klick" eller avbrott i ljudet med ojämna mellanrum.
Har någon annan märkt av detta? Vad gör man åt det? Ytterst irriterande!
Men eftersom problemet inte uppträder vid vanligt TV-tittande kan ju problemet inte rimligtvis ligga vare sig i HDMI-kabeln eller i ljudlimpan, eller hur?
Postad 24 maj 2015 - 22:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Förmodligen strömmar appen ljudet dåligt. Kolla med Netflix och Magine så du får ordning på ljudet.
Postad 25 maj 2015 - 10:17
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har nu kontaktat Netflix och Magine-supporten, men jag tror ärligt inte talat att det kommer att ge något. Jag tror nämligen att problemet är i TV-apparaten... Anledningen till att jag tror det är att när jag kör Netflix eller Magine och låter ljudet gå via de inbyggda högtalarna i TV-apparaten så försvinner problemet.
Problemet är alltså app+ljud ut via HDMI.
Inget problem med app+ljud ut via högtalare, och
inget problem heller med tv-mottagare och ljud ut via HDMI.
Jag funderar på att prova med ljud-ut via optisk kabel istället, men det är bökigt eftersom jag då måste hänga av TVn från väggen för att komma åt anslutningarna
Postad 25 maj 2015 - 21:55
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag tror att jag just löste problemet: Både TVn och ljudlimpan har stöd för Bluetooth. Jag tror att TVn försökte koppla upp sig mot ljudlimpan via bluetooth med (o)jämna mellanrum. Hursomhelst så hör jag inga problem på Netflix efter att jag har stängt av bluetooth på TVn (och dessutom välja bort 5.1 ljud på Netflix och istället gå på stereo-ljudet).
Postad 26 maj 2015 - 09:48
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Postad 21 juni 2015 - 21:31
hedenberg
-
hedenberg
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har faktiskt precis samma problem, med samma tv. När jag tittar på tv från en app (Netflix, DS Video etc) eller via nätverket (strömmar från NAS) så hackar ljudet ibland på Dolby Digital, men aldrig om jag väljer stereo. Nu vill jag förstås få ut 5.1 till min receiver, så jag stör mig rätt mycket på den här bristen. Jag tänkte dock testa stänga av bluetooth, som löste problemet för dig, men hur gör man det? Och tittar du bara med stereoljud nu?
Postad 22 juni 2015 - 08:45
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag trodde att jag hade löst problemet, men nu finns problemet där igen. Jag har en "workaround" i form av att jag också har en Blu-ray spelare från Samsung som har samma appar som TVn (men som är lite långsammare i hanteringen). Kör jag Netflix från blu-ray spelaren så har jag inga ljudproblem. Vare sig i 5.1 eller stereo. När jag får ork och lust skall jag prova att köra ljudet från TVn till ljud-limpan via optisk kabel istället så får vi se om det är i audio-return channel för HDMI som problemet ligger eller någon annan stans. Mycket irriterande är det, men jag har som sagt en workaround tills vidare.
Bluetooth ställer du in i TVns inställningar, kommer inte ihåg exakt var, men något med "externa enheter"...
Postad 22 juni 2015 - 08:52
hedenberg
-
hedenberg
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Aha, synd! Jag kör redan med optisk kabel så hoppas inte för mycket på det! 
Generellt så tror jag att det handlar om att ljudkortet i tv:n är segt så att det inte klarar av att spela upp digitalt ljud. Jag tänkte testa koppla in en nätverkskabel, jobbigt bara för tv:n hänger på väggen och nätverksuttaget sitter helt klart dåligt till. Men om inte det heller funkar måste vi båda felanmäla det till Samsung!
Postad 22 juni 2015 - 09:20
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
OK, hör av dig igen när du har testat. Funkar det inte, så felanmäler vi. Såg förresten att det kom en uppdatering till TVn igår. Har inte testat efter det.
Postad 22 juni 2015 - 13:39
Unregistered343e878d
-
Unregistered343e878d
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag har en F8005 och har samma problem med Netflix. Jag kör ARC till en Denon reciever, men bara med stereohögtalare.
När jag ställer in ljudet i appen på stereo har jag inga problem. Men när jag glömmer att ställa om ljudet (dvs kör dolby digital) får jag knäppningar i ljudet då och då.
Jag har tyvärr inte felsökt så mycket eftersom det funkar när jag ställer om ljudet, och jag har ju som sagt bara en stereouppsättning...
Postad 22 juni 2015 - 13:43
hedenberg
-
hedenberg
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Intressant Erik! Kör du wifi eller trådbundet?
(Jag har också en F8005 kopplad till en stereo med optisk kabel, men där har jag alltid haft PCM så jag har inte upplevt några knäppningar. Och där kör jag inte surround så jag kommer fortsätta med PCM! )
Postad 22 juni 2015 - 14:01
Unregistered343e878d
-
Unregistered343e878d
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag kör trådat.
Nästa gång jag kollar Netflix (är småbarnsförälder så det kan dröja...) så ska jag testa att köra via apple tv´n. Dvs apple tv kopplat direkt till tv´n, sen via ARC till förstärkaren, och se om knäppningarna finns då....
Då kanske man kan se om felet ligger i Netflix appen på tv´n, eller i ARC kopplingen.... (jag misstänker att det är appen som är kass)
Postad 22 juni 2015 - 14:05
hedenberg
-
hedenberg
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har samma problem i flera appar (HBO Nordic, vanliga mediaspelaren, SVT Play via webbläsaren, DS Video), så fort jag kör något som vill spela digitalt ljud så knäpper det. Har testat att köra Netflix i PS4:an, då knäpper det inte. Men om jag kör ljudet "omvägen" från PS4:an via tv:n så vill tv:n bara köra PCM dvs stereo. Så jag har inte lyckats lokalisera om det beror på kombinationen nätverk och digital ljuduppspelning.
Postad 22 juni 2015 - 14:13
Unregistered343e878d
-
Unregistered343e878d
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Lustigt, jag har bara problem med Netflix. Dom andra jag testat utan problem är vanliga mediaspelaren, Plex och DS video.
Postad 22 juni 2015 - 14:42
hedenberg
-
hedenberg
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Erik, är du säker på att du får ut Dolby Digital från mediaspelaren och DS Video? Ibland ställer tv:n om sig till PCM för att det är olika inställt för olika program/lägen...
Postad 22 juni 2015 - 15:00
Unregistered343e878d
-
Unregistered343e878d
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Blev faktiskt osäker just efter jag skrivit, måste nog kolla noggrannare.. 
Postad 23 juni 2015 - 07:48
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag tror jag håller på att bli galen! Först såg det ut som om allt löst sig när jag såg till att Netflix skickade 5.1-ljud till TV:n som skickade det vidare som Dolby Digital till limpan (och som klarar detta format). Min slutsats var då att TV:n inte orkar med att koda om ljudet till PCM. Men en timme senare satt jag ner och skulle se ett helt avsnitt av en TV-serie, och då var problemet tillbaks igen. (Gick då över till att titta via Bluray-spelaren istället).
Mest "på skoj" provade jag sedan att titta på en rippad Bluray-rulle (Monica Z) som jag har på min NAS, som kör Plex. Så jag startar Plex-klienten i TVn och ser till att jag får ut 5.1-ljud. Döm om min förvåning när detta fungerar helt utan problem! Är det kanske Netflix som är problemet ändå? Det som motsäger detta är att Netflix funkar utmärkt när ljudet går ut i TV-högtalarna istället för limpan.
Som sagt, jag ser ingen systematik i detta... 
Postad 23 juni 2015 - 08:04
hedenberg
-
hedenberg
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Intressant ändå! Kan det vara så att Monica Z hade något annat än Dolby 5.1, t.ex. Stereo eller DTS...? Jag har själv inte testat plex då min NAS inte stöder plex server.
Postad 23 juni 2015 - 08:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag kör trådat.
Nästa gång jag kollar Netflix (är småbarnsförälder så det kan dröja...) så ska jag testa att köra via apple tv´n. Dvs apple tv kopplat direkt till tv´n, sen via ARC till förstärkaren, och se om knäppningarna finns då....
Då kanske man kan se om felet ligger i Netflix appen på tv´n, eller i ARC kopplingen.... (jag misstänker att det är appen som är kass)
Nästan garanterat appen. Om något strular som inte funnits tidigare på teve-apparater, så är det statistisk stor chans att det är den senaste "prylen" som strular. Förr i tiden så tillverkade man för hållbarhet. Idag tillverkar man och hoppas på att supporten fixar problemen. Det kanske var elakt sagt, men det är känslan jag har.
Jag ser med sorg konceptet "monitor" försvinna. Det finns för mycket pengar i att tjäna på att teven har så mycket som möjligt i sig för att kunna säljas. Har den mycket i sig, så har den också ökart risken för att något ska strula väldigt mycket. För mig behövs inga appar alls. Det räcket med högkvalitativa bildingångar. Men det kan man se i månen efter.. 
Jag tror jag håller på att bli galen! Först såg det ut som om allt löst sig när jag såg till att Netflix skickade 5.1-ljud till TV:n som skickade det vidare som Dolby Digital till limpan (och som klarar detta format). Min slutsats var då att TV:n inte orkar med att koda om ljudet till PCM. Men en timme senare satt jag ner och skulle se ett helt avsnitt av en TV-serie, och då var problemet tillbaks igen. (Gick då över till att titta via Bluray-spelaren istället).
Mest "på skoj" provade jag sedan att titta på en rippad Bluray-rulle (Monica Z) som jag har på min NAS, som kör Plex. Så jag startar Plex-klienten i TVn och ser till att jag får ut 5.1-ljud. Döm om min förvåning när detta fungerar helt utan problem! Är det kanske Netflix som är problemet ändå? Det som motsäger detta är att Netflix funkar utmärkt när ljudet går ut i TV-högtalarna istället för limpan.
Som sagt, jag ser ingen systematik i detta... 
Enkelt. Det är applikationens ljud som strular. Nu när du vet det så är det bara att hämta ett baseball-trä och visa att du är missnöjd (obs..jag skojar bara)..
Postad 23 juni 2015 - 08:59
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Intressant ändå! Kan det vara så att Monica Z hade något annat än Dolby 5.1, t.ex. Stereo eller DTS...? Jag har själv inte testat plex då min NAS inte stöder plex server.
Den är kodad med AAC 6, står det. Vet inte hur detta förhåller sig till Dolby Digital.
Postad 23 juni 2015 - 09:16
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hittade det här på Cnet's forum och undrar om det kan ligga någon sanning i det?
my very very long journey on this
by krolfe51 / January 8, 2015 10:17 PM PST
I've had similar.
Got nowhere with Samsung ( usual yada yada - upgrade reset new smart hub etc - NB there was new firmware on dec 23rd if you have auto update on - but that doesnt help )
Then also go nowhere with John Lewis ( sad as Id hoped they would be more helpful instead of pushing me through the same hoops )
Anyway for me - this is what I figured out in the end.
Not only does it not cut out for me. But also ...
Now I get full proper dolby 5.1 ( not DTS neo nor pcm as others have struggled with over various forums ) and no cut outs - ie all my Christmas' come at once as I know loads of people have had 5.1 issues and end up using DTS neo or stereo as some advice etc etc
.
first when I could see the problem.
Using smarthub Netflix going through internal speakers or external speakers
What my end state is to fix for me ...
Change internet connection to point to US netflix server ( when its auto getting the internet connection on the tv you can cut into it and specify which dns servers to use - ie not manual setup ; auto setup - I dont recall the exact keys to press but its there and look up "netflixer dns" to get the dns codes .. contrary to what some people say these have been working ok for me for months ). Also note that this is local to the TV - ie none of this unblock US you get charged for etc - this is 100% free.
Next - start a film in netflix that says its 5.1 output ( even if it says its 5.1 it doesn't automatically send in 5.1 - in the UK it only appears to send in stereo )
press the 'pause' button and navigate down to the "audio subtitles" option and, on there choose the dolby digital 5.1 option. If its not there - check you are definitely looking at the US servers.
next press menu ; sound ;' speaker settings and choose receiver
then menu ; sound ; additional settings ; audio format and choose Dolby Digital
My reciever is set up to automatically detect that im getting proper 5.1 but you may need to change yours depending on the model/type
from that I get full 5.1 working without a hitch no cut outs etc etc
I use a roku on the side to get netflix UK which, from that external source doesnt cut out neither ( but then id miss 5.1 ! )
.
Hope this helps people out there - I know there have been loads of simialr threads ( ive probably read them 500 times trying to fix my own issue ).
Just to be clear .. for me this stops the sound cutting out and gives me full and proper 5.1 through my music system - not dts neo - not stereo etc ... full and proper working and has been for around 2 weeks without any cut outs ( when I used to get them approx once every minute on any film I watched on netflix ).
Postad 23 juni 2015 - 09:25
hedenberg
-
hedenberg
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag kan säga med 100% säkerhet att det inte bara är Netflixappen som strular, eftersom även ljud via NAS:en samt HBO Nordic och SVT Play (webbläsaren) strular. Det är när det är mycket ljud på en gång, som t.ex. en actionscen som även innehåller tal, som det hackar mest.
Jag testade just att lägga in en mkv med dolby på ett usb-minne och spela upp på tv:n. Då hackar det inte! Dock hackar samma fil när jag kör strömmat från NAS:en.
Kvar att testa för mig är om det funkar via plex samt om det gör skillnad om jag kör trådat. Testar om ett par dagar. Har även bett en kompis som har Samsung UHD H8005 att testa spela från appen för att se om det är samma problem på flera olika modeller.
Postad 24 juni 2015 - 05:33
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Appar..appar..appar. Bara skit. Och det är vi kunder som får fixa till problemen. Vad fan skulle tillverkarna implementera appar för? Man kan ju inte köpa en teve idag utan att också vara datakunnig.
Ursäkta, men jag blir så förba...skad!
Postad 24 juni 2015 - 07:59
Unregistered8a15343d
-
Unregistered8a15343d
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Satt stora delar av kvällen igår för att försöka få någon rätsida på ljudbortfallen. Gick igenom alla tips jag hittat på nätet, men icke! Ingenting hjälper. För referens listar jag här vad jag har provat:
- Stängt av alla som går att stänga av, t ex automatiska uppdateringar, styrning av andra apparater via TV'ns fjärrkontroll mm
- Bytt mellan 5.1-ljud och stereo-ljud i Netflix-appen
- Bytt mellan Dolby digital och PCM i TVns ljudinställningar
- Provat olika delayer i TVns ljudinställningar
Min gissning just nu är att detta i grunden är ett problem med multi-tasking egenskaperna hos det operativsystem som Samsung använder i sina apparater: Man lyckas inte switcha mellan de olika uppgifterna (såsom att skicka ut ljud via ARC-kanalen i HDMI och att uppdatera bilden) tillräckligt snabbt, och då uppstår det luckor i ljudet.
Det enda jag ännu inte provat är att göra en kallstart av TVn (dvs att dra ut kontakten en stund och sedan prova med en ny-bootad TV). Man vet aldrig, det skulle ju kunna vara en minnesläcka som gör att TVn beter sig konstigt efter en stund.
Postad 27 juni 2015 - 09:11
hedenberg
-
hedenberg
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag testade min sista utväg idag, och då funkade ljudet! Jag har helt enkelt bytt från trådlöst till trådat nätverk. Både en mkv med dolby 5.1 via DS Video och Edge of tomorrow på Netflix (Dolby digital plus 5.1) funkade utan ljudhack även i scener med både action och tal.
Min slutsats är att tv:n inte klarar av att köra både dolby-avkodning och trådlöst nätverk samtidigt, den är väl helt enkelt för klen hårdvara. Min kompis testade samma film på Netflix på sin H8505 och där funkade det även trådlöst.
Nu återstår bara att borra ett hål i väggen så att jag kan koppla in tv:n trådat utan att ha en kabel genom halva övervåningen! 
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|