Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt införande av SPiD hos Shibsted (prisjakt, blocket med fler)

3 svar till detta ämne spid datamining användardata övervakning
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 juni 2015 - 12:02

Gäst_jpm_*
  • Gäst_jpm_*
  • 0

Efter många år som medlem, så noterade jag nu att man inför ett gemensat data-mining eller "inloggnings-system" över alla Shibsted-ägda siter. Dessa inkluderar bland annat prisjakt, blocket, aftombladet, omni, viktklubb, svd och diverse annat.

Som användare på blocket noterade jag detta först, och nu idag förs möten på prisjakt om en tvingad migrering av användardata till en google-lik pool. Detta för att enligt presentationen kunna spåra och följa användarna bättre. Helt ok och inget fel i det tycker säkert många. Jag förstår dessutom beslutet eftersom fler och fler företag nu hamstrar och säljer användarnas data, vanor och statestik.

Jag vill inte vara med.

Det är en anledning till att jag inte visar mig själv naken på kontaktsidor, postar inlägg på mig själv poserandes på menlösa platser och selfies med status uppdateringar flera gånger i timmen på facebook. Faktiskt är jag inte med alls, av samma anledning.

Tidigare har minhembio och prisjakt vart lite av en frizon från övervaknings-maskinen om man kört ghostery och adblock. Nu vet vi med säkerhet att det inte längre är möjligt utan den som vill hålla sig något sånär skyddad inte kan ha ett konto i eller på någon av SPiD-siterna.

Är det fel av Schibsted eller vem som nu bestämmer att göra såhär? Nej det är väl upp till var användare i sig att tänka på hur man vill göra. Vissa bryr sig inte alls, jag och många andra blir väldigt upprörd.

Det som stör mig till största del är att blocket med fler har tvingat användardatan över till SPiD utan att fråga, och för att "gå ur" måste man acceptera användar-avtalet på nytt, för att sedan häva det. Min förhoppning med mitt inlägg är att diskutera:

1, vad tycker ni om migreringen som kommer?

2, hur ställer ni er till att inte kunna välja att avsluta konto och avtal när en så pass stor förändring med användare och datamining genomförs?

Hoppas att diskutionen håller topic och att vi inte det blir pajkastning. Jag vill samtidigt inte uppmana någon till att avsluta några konton, även om det för mig är ett helt självklart resultat av övergången till SPiD.

Postad 24 juni 2015 - 12:13

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Mitt användarmönster är tyvärr att ibland posta var jag är och logga in på olika platser. Så denna migrering antar jag gör varken till eller ifrån för min del som ändå inte är anonym fullt ut.

Men att det borde vara skäl nog att få avbryta sitt medlemskap om det påverkar anonymiteten såpass som du säger (eller är det bara i kombination med dina tilläg?)

Jag kör själv Ghostery sen en tid men mest för att jag inte vill att den extra datan som skickas skall påverka mitt surfande negativt. Och det är bra många konstiga saker även på vad man tror är seriösa sidor.

Postad 24 juni 2015 - 12:25

Gäst_jpm_*
  • Gäst_jpm_*
  • 0

Tror du är som de flesta som förstått att det inte är världens undercover-arbete som behövs för att pussla ihop alla konton och siter för att bygga en profil av användaren, som i dethär fallet blir farligt precis med positionering och allt vad vi delar med de andra siterna utanför minhembio.

Mitt användarmönster är tyvärr att ibland posta var jag är och logga in på olika platser. Så denna migrering antar jag gör varken till eller ifrån för min del som ändå inte är anonym fullt ut.

Men att det borde vara skäl nog att få avbryta sitt medlemskap om det påverkar anonymiteten såpass som du säger (eller är det bara i kombination med dina tilläg?)

Jag kör själv Ghostery sen en tid men mest för att jag inte vill att den extra datan som skickas skall påverka mitt surfande negativt. Och det är bra många konstiga saker även på vad man tror är seriösa sidor.

Postad 24 juni 2015 - 13:51

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Har svarat dig även på mailet du skickade mig idag och passar på att skriva det samma här. 

Vi har INTE konverterat några konton till SPiD så du kan vara helt lugn vad gäller ditt konto hos oss.

Det stämmer att vi har tittat på möjligheten att koppla på  SPiD men inget beslut är fattat där än. Vi utvärderar alltid olika möjligheter att förbättra våra tjänster därav att vi kollat på just SPiD och kommer fortsätta titta på det under de närmsta månaderna.

Jag uppskattar din feedback och vill gärna bjuda in dig till fortsatta diskussioner i ämnet. Eftersom inget har hänt med ditt konto hoppas jag att du väljer att stanna kvar hos oss. 

Maria, CTO Prisjakt

Även taggad med spid, datamining, användardata, övervakning

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.