Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DALI Opticon - Ny serie 2015

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 July 2015 - 10:13

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Inte mycket info än men hoppas det är nåt roligt, billigare och bättre än Rubicon.

http://www.dali-spea...n=1&NewsId=2537

With no less than seven(!) members, the DALI OPTICON family has a speaker for every room, need and occasion. This new range builds on the DALI heritage. It incorporates the DALI sound principles - giving the listener a clear, undistorted and coherent sound reproduction, perfectly suited for the optimum musical and home cinema experience. The high-performance OPTICON series is developed based on the technological know-how, we have acquired through our years of research and experience when developing the EPICON and RUBICON series. 

Designed, produced and assembled in Denmark, the DALI OPTICON range is true to everything 'DALI'. With the OPTICON series we believe to have created a speaker series produced to stand out from the rest - and impress!

Coming August 6th.

OPTICON-teaser-banner.jpg

Redigerat av Lactoferrin, 08 July 2015 - 11:11.

Postad 08 July 2015 - 13:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Billigare lär det väl bli och säkert mycket bättre än Ikon, men om de låter bättre än Rubicon så har Dali skjutit sig själv i foten vilket inte är så troligt :) 

Postad 08 July 2015 - 14:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Billigare lär det väl bli och säkert mycket bättre än Ikon, men om de låter bättre än Rubicon så har Dali skjutit sig själv i foten vilket inte är så troligt :)

Tippar på en ny mentor referens.

Postad 24 July 2015 - 18:21

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Finns en bild på Google.

Här är bilden ;)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered2294, 24 July 2015 - 18:33.

Postad 07 August 2015 - 09:03

laredh
  • laredh
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag hittade lite mer info från en pressrelease här: http://www.ultrahigh...speaker-series/

(Även om inget syns på DALIs egen sidan än, verkar det ganska trovärdigt?)

Postad 08 August 2015 - 19:06

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag hittade lite mer info från en pressrelease här: http://www.ultrahigh...speaker-series/

(Även om inget syns på DALIs egen sidan än, verkar det ganska trovärdigt?)

Den där Opticon 8 verkar ju väldigt trevlig  :wub:

Satt för en stund sen och fantiserade om golvare med 8" men jag misstänker att jag inte kommer få plats med några där jag bor idag  :unsure:

Bifogad fil  Skärmklipp.JPG   46.17K   0 Antal nerladdningar

Postad 09 August 2015 - 12:20

jensmartensson
  • jensmartensson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Här är Dali-presentationen av dem:

http://www.dali-spea...-1/OPTICON.aspx

Postad 09 August 2015 - 16:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Finns i vitt också  :wub:

Bifogad fil  Skärmklipp.JPG   26.71K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 August 2015 - 13:58

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Den där Opticon 8 verkar ju väldigt trevlig  :wub:

Javisst. Äntligen en modell med större än 6.5" element (jag tittar på dig Rubicon 8).

Postad 10 August 2015 - 14:17

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Javisst. Äntligen en modell med större än 6.5" element (jag tittar på dig Rubicon 8).

Ja Rubicon 8 har bara 6,5", man kan ju undra varför dom döper till 8.

Redigerat av Lactoferrin, 10 August 2015 - 14:19.

Postad 11 August 2015 - 14:30

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Opticon 5 c:a 10.000kr

Opticon 8 c:a 20.000kr

Postad 14 August 2015 - 15:03

jensmartensson
  • jensmartensson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Opticon LCR c:a 5.000 kr/st, hifiklubben hoppas få in dem i början av september.

Postad 27 August 2015 - 13:00

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Söker man på hifiklubben hittar man lite priser. Ingen info, inte så mycket bilder och inget datum dock. 

https://www.hifiklub...?Query=Opticon

Postad 27 August 2015 - 20:44

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Stor risk att jag kommer byta ut mina Mentor 6 mot dessa, om dom låter som jag hoppas.

daliopticon8wh_1.jpg

Postad 27 August 2015 - 20:51

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Sen borde centern se ut så här.

Kommer nog behålla Mentor vokal.

Bifogad fil  daliopticonvokalwh_2.jpg   64.95K   4 Antal nerladdningar

Postad 04 September 2015 - 11:13

Unregisteredc07acdbf
  • Unregisteredc07acdbf
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Nu har jag fått lyssna på Opticon 6. Det första som slog mig var hur bra basen lät, trodde en Sub var okopplad först. Själv tycker jag dom är lite mörkare i tonen än ikon mkII, men är rädd att diskanten kan bli lite påfrestande. Ska sägas att dom inte var helt inspelade ännu. Plus är att dom är grymt snygga.

Postad 04 September 2015 - 13:59

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Nu har jag fått lyssna på Opticon 6.

Hade dom några 8:or att lyssna på?

Postad 04 September 2015 - 14:10

Unregisteredc07acdbf
  • Unregisteredc07acdbf
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

1, 5 och 6 hade dom i butiken i Gävle. lyssna bara på 6an då det var den som var intressant för mig.

Tänkte gå in och lyssna mer imorgon, men då ha med mig regeringen också. Känns som jag vill ge dom en chans till helt enkelt.

Redigerat av Unregisteredc07acdbf, 04 September 2015 - 18:17.

Postad 04 September 2015 - 21:25

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Lyssnade också på Opticon 6 idag i Sickla. På nära håll så såg dom billigare ut än Ruicon vilket var tråkigt men den är ju billigare så att...

Opticon 8 är försenad enligt säljaren och han hade inget lev-datum.

Lät bra, ingen direkt skillnad mot Mentor 6, tror jag.

Postad 12 September 2015 - 11:28

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Nu ligger iaf all info uppe på "klubbens" sida för den som inte visste :)

Postad 12 September 2015 - 12:10

Unregisteredc07acdbf
  • Unregisteredc07acdbf
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Var inne och lyssnade på Opticon 6 igen. Upplevde att diskanten var överallt i rummet och det gick inte att fokusera på musiken alls. Mitt sällskap höll även hon med. Jag upplevde att ljudbilden inte var konsekvent, basen och mellanregistret var åt det mörka hållet samtidigt som diskanten var väldigt på, nästan så man ville backa när man drog på musiken lite.

Inte en högtalare som faller mig i smaken. Den får plus för utseendet och basen iaf. 

Postad 13 September 2015 - 18:29

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Var inne och lyssnade på Opticon 6 igen. Upplevde att diskanten var överallt i rummet och det gick inte att fokusera på musiken alls. Jag upplevde att ljudbilden inte var konsekvent, basen och mellanregistret var åt det mörka hållet samtidigt som diskanten var väldigt på, nästan så man ville backa när man drog på musiken lite. Inte en högtalare som faller mig i smaken.

Har du även lyssnat på några bättre/dyrare Dali modellserier. I så fall upplever du diskanten jobbig på dom med?

Postad 13 September 2015 - 18:54

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Var inne och lyssnade på Opticon 6 igen. Upplevde att diskanten var överallt i rummet och det gick inte att fokusera på musiken alls. Mitt sällskap höll även hon med. Jag upplevde att ljudbilden inte var konsekvent, basen och mellanregistret var åt det mörka hållet samtidigt som diskanten var väldigt på, nästan så man ville backa när man drog på musiken lite.

Inte en högtalare som faller mig i smaken. Den får plus för utseendet och basen iaf. 

Är du säker på att dom hade gått alla sina timmar eller var vettigt uppställda. Hifiklubbens butiker kan ju ibland se ut som Hej kom å hjälp! Rätt ledsamma rum. Även andra butiker som inte har förutsättningarna för att det ska låta vettigt. Sen finns det ju alltid musik och även elektronik som kan låta apa. Mycket som kan spela roll för hur resultatet blir.

Jag har själv varit med om att Hifiklubben har demat sina B&W burkar, tex gamla CM-serien med NAD och på den tiden var det ganska avgörande för hur det lät. Nad på den tiden var helt fel elektronik att dema med som jag ser det då dom gick ganska dovt i klangen. När jag testade med min Bladelius Tyr däremot så hände det saker som dom själva aldrig fick till. Högtalarna förvandlades till något helt annat. Som natt och dag faktiskt. Även Helicon serien borde ha haft Rör eller nåt i den stilen. Rör hos Hifiklubben. När var det senast?

Jag tror att om man bara fixar lite med olika uppställningar och exempelvis byter elektronik, inte kör med skit-inspelningar fast kanske inte dom där demo fusk-skivorna som Allan Taylor, Chris Jones som bara spelar diskant som passar på varenda anläggning på Jordklotet som man är lite trött å höra vid det här laget.

Vanlig musik vad det nu kan vara. Smaksak givetvis, vettiga inspelningar, eller varför inte låna hem och testa. Vettiga uppställningar = 1m ut från bakvägg, brett isär. Inte på en pytteliten yta inklämt i nåt hörn, så tror jag ändå att dom inte är så tokiga.

Fråga gärna. Vad är en optimal uppställning? Är det så här? Som ni har det? Eller bör man göra på nåt annat sätt? Tjaa, lite finns att tänka på som man  många gånger ibland glömmer. Ibland handlar det enbart om elektroniken, andra gånger kanske nånting annat :)

Postad 13 September 2015 - 19:21

Unregisteredc07acdbf
  • Unregisteredc07acdbf
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

TVC15: Har även lyssnat på Rubicon och Ikon MK2. Har ägt Zensor 1 som jag trivdes bra med. Gillade inte Rubicon heller. Ikon tycke jag lät bäst av dom tre. 

Hifi_Perra: Självklart demade dom med Chris Jones ;). Men vi lyssnade även på massa annat, från tung metall till Laleh, och det blev aldrig bra. Bytte till B&W i samma prisklass och den var mer avslappnad och lättlyssnad. 

Vi hade lyssnat på B&W i en annan butik innan och då tyckte vi det lät riktigt dåligt, så vist har rummets akustik stor betydelse.

Efter besöket åkte vi hem och lyssnade på samma låtar ur min nuvarande anläggning ( Helt annat rum alltså, med annorlunda akustik). Här hemma var det inte alls skrikigt och jobbigt i diskanten. Jag äger då ett par Focal Chorus, och dom upplevs ju av vissa som lite vassa i toppen dom med. 

Postad 13 September 2015 - 19:43

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Det skulle vara intressant att veta hur du upplever det om du skulle låna hem dom där. Men det bestämmer du ju själv. Du behöver absolut inte göra det för min skull, men det hade ändå varit skojigt att veta :)

Det där med Chris Jones. Givetvis vill jag helst inte klanka ner på hans eller Allans musik men deras låtar brukar vara rätt söndertjatade vid det här laget. Det är som att dom måste finnas med hur man än vrider och vänder på det, och jag har även testat just den typen av musik då jag själv är ägare till flertalet utav dessa highendition-skivor. Det måste bara sägas. Dom låter exakt lika bra på min farsas fd gamla anläggning för 20k som på min anläggning för 7 gånger pengarna.

Det är mer därför jag inte tål dessa artister för det låter exakt likadant överallt och det är ju det som är meningen också. Det ska låta perfekt för att man ska kunna sälja bra. Annars hade ju ingen handlat. Men det kanske inte är det första jag tänker på när jag tänker bra musik, då världen är full av annan bra musik också och att en diskant ska prestera känner man ju till. Det kan ju i princip varenda stereo.

Postad 13 September 2015 - 20:04

Unregisteredc07acdbf
  • Unregisteredc07acdbf
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Att låna hem och jämfört hade varit det bästa såklart. Dock kommer det nog inte bli så i detta fall då ett par högtalare redan är beställda. 

Jag gillar Chris Jones men det är som du säger, att det låter bra på de flesta anläggningar. Dire Straits är lite i det området med tycker jag.

Postad 11 December 2015 - 17:45

Unregistered4b4eb15a
  • Unregistered4b4eb15a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har tänkt köpa 2st golvhögtalare, Opticon 5, från denna serie. Men eftersom jag är helt grön inom hifi så skulle jag behöva hjälp med att välja ut en hemmabioreceiver som ger dessa högtalare rättvisa.

Jag har spanat in Denon avr-x2200w och Marantz nr1606 som receiver till dessa. Kan det vara något? Har ni förslag på någon annan typ Yamaha, Onkyo osv så är jag öppen för förslag.

Tacksam för all hjälp!

Postad 12 December 2015 - 20:11

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Har provlyssnat på Dali Opticon 6, Opticon 8 och Rubicon 6.

Dali faller mig exakt i smaken med deras hybrid-diskant.

Dali Opticon 6
Den detaljrika hybrid-diskanten känner man igen från Mentor. Men något som jag blev förvånad över var basen. Jag trodde att det var en subwoofer inkopplad men icke. Grym bas från
6,5 som jag inte hade förväntat mig.

Dali Opticon 8
Det som man fick mera utav med Opticon 8 var basen. Ännu mera tryck i basen än Opticon 6.
Det som är synd är finishen kommer i blank front men övriga sidor har "billigare" faner vilket jag tycker är synd.

Dali Rubicon 6
Här märkte jag direkt att detta var ett steg upp när jag jämförde mot Opticon 6. Helt klart bättre bas men svårt att höra skillnad på diskanterna (samma?).

Hur stora rum behöver dessa högtalare? Opticon 6, 8 och Rubicon 6?

Opticon 6 kostar ca 14k. "Billigare" finish än Rubicon 6. Är 100% pris påslag värt bättre finish och mer bas?
Opticon 8 kostar ca 20k. Är 6k värt för mera bas och samma "billiga" finish?
Rubicon 6 kostar ca 30k. Helt klart med bästa ljudet och bästa finishen men värt 15k/10k extra?

Svåra val.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.