Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byggstart: The elusive 1099

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 July 2015 - 12:45

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Först och främst vill jag säga att detta bygge lär bli långdraget då jag är pappaledig med två barn just nu.

Jag beställde för ett tag sen tre stycken ex av Thé elusive 1099 från diysoundgroup som jag skeppade hem via jetcarrier.

Alla delar till delningsfilter följer med men man får sätta ihop dem och hitta ritning själv. Det följer också med en cnc-fräst frontbaffel så jag behöver bara kapa övriga delar till lådorna själv.

Jag har precis monterat delarna till alla tre delningsfiltren med hjälp av smältlim och buntband som ni kan se på bilden. Nu ska de bara kopplas ihop rätt på baksidan också.

Länk till högtalarna:
http://www.diysoundg...ml?options=cart

Bifogad fil(er)

Redigerat av greveriff, 23 July 2015 - 12:47.

Postad 27 August 2015 - 07:28

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Nu händer det grejer! Det var betydligt mer jobb än vad jag trodde det skulle vara (som så ofta).  Den första av de tre är färdigmonterad. Eftersom jag ska köra dem bakom en ljudtransparent duk så har jag helt struntat i finishen (de är ändå så fula att jag inte skulle vilja ha dem synliga även med bra finish). Det lilla jag testat låter den riktigt jäkla bra! Körde lite från "lone survivor" och hörde definitivt saker i dialogen jag inte hört med den gamla centern. Då kör jag ändå bara med en gammal onkyoreciever (1007) just nu. Kommer köra med Yamahas CX-A5000 -processor och Emotivas XPA-3 senare.

Sammanfattning hittills: Stor och ful men grymt bra ljud. Uppdaterar intryck när jag satt ihop en till, det är svårt att bedöma hur de spelar med musik med bara en högtalare.

Bifogad fil(er)

Postad 07 October 2015 - 22:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Nu är alla 3 högtalarna byggda. De låter riktigt bra måste jag säga. Då kör jag dem i en helt obehandlad betongbunker än så länge. Kan spela på sanslöst höga nivåer. Driver dem med ett emotiva XPA-3 men de är så pass lättdrivna att de kan köras på vilken reciever som helst nästan.

Jag kommer köra dem tillsammans med 4 stycken 15" ultimax som syns på bilden. De ska helst delas vid 80Hz men även 60hz ska funka.

Som surround och bakre surround kommer jag köra 4 stycken volt 10 lx från samma företag, byggtråd finns här:

https://www.minhembi...howtopic=325786

Bifogad fil(er)

Redigerat av greveriff, 07 October 2015 - 22:26.

Postad 08 October 2015 - 07:33

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Ser verkligen ut som ett par BIO-högtalare, bra jobbat!

Vad hade du för högtalare innan?

Postad 08 October 2015 - 10:06

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Jag har inte kört hembio på 5 år så före det hade jag bara några kef-ägg. Annars har jag kört tvåkanal med Monitor Audio GS20 och Amphion prio 520. Jag har dock lyssnat på en del M&K, procella p5 och liknande. Kollade på framförallt XTZ Cinema-serien men eftersom de blev ganska dyra förutom för de som förbokade tyckte jag det kunde vara kul att testa det här istället. Har ingen aning om de låter bättre eller sämre än dessa högtalare dock. Får se om jag kan övertyga Ragnar Öhman som bor i närheten att ta med sig sina XTZ cinema ock köra en side-by-side.

Jag har dock inte ens börjat med biorummet än men tänkte ställa upp grejerna och köra tills jag börjar bygga.

Postad 08 October 2015 - 17:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du måste mäta upp det där :o

Postad 08 October 2015 - 18:39

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Dom ser imponerande ut, bra jobbat !

skulle varit kul o höra dom :)

Redigerat av Anton9101, 08 October 2015 - 18:39.

Postad 08 October 2015 - 19:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Du måste mäta upp det där :o

Jag har ju köpt en kalibrerad Umik så måste bara lära mig använda REW först :-).

Dom ser imponerande ut, bra jobbat !

skulle varit kul o höra dom :)

Tack! Så imponerande är de inte då finishen är sanslöst ful men det är som sagt skit samma med tanke på hur jag ska placera dem.

Postad 08 October 2015 - 20:39

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Nu syftade jag inte på finishen, utan mer att dom ser såg grymma ut.
Sen finishen är svår att avgöra på bilderna :)

Postad 08 October 2015 - 21:17

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Nu syftade jag inte på finishen, utan mer att dom ser såg grymma ut.
Sen finishen är svår att avgöra på bilderna :)

Haha, ja ibland är der bra att ha en kass kamera.

Postad 09 October 2015 - 12:20

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Har själv kollat in dessa högtalare för mitt kommande biobygge. Är dock lite skeptisk till placeringen av de två mellanregisterelementen. Finns risk för utsläckning i den horisontella spridningen. Hur upplever du detta? Enkelt att testa detta är att du endast kör centerkanalen med rosa brus och sedan förflyttar dig från höger till vänster framför högtalaren. Är det jämnspridning låter det lika överallt förutom att du kan få lite diskatbortfall i högsta registret.

Skulle dock vara riktigt kul att höra dessa högtalare tillsammans med dina surrisar. Hur mycke gick frakten, tull och moms på?

Postad 09 October 2015 - 16:13

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Har själv kollat in dessa högtalare för mitt kommande biobygge. Är dock lite skeptisk till placeringen av de två mellanregisterelementen. Finns risk för utsläckning i den horisontella spridningen. Hur upplever du detta? Enkelt att testa detta är att du endast kör centerkanalen med rosa brus och sedan förflyttar dig från höger till vänster framför högtalaren. Är det jämnspridning låter det lika överallt förutom att du kan få lite diskatbortfall i högsta registret.
Skulle dock vara riktigt kul att höra dessa högtalare tillsammans med dina surrisar. Hur mycke gick frakten, tull och moms på?

Hur får jag fram rosa brus?

Med dagens dollarvärde är priset för tre stycken ca. 9400 ink frakt inom USA. Jag gav sen 2000kr för moms och sjöfrakt (tar en månad) men då blev nog momsen bara på förbokningspriset 375$. Så du kan nog räkna med ca. 2000 till i moms egentligen. Då köpte jag utan flatpacken.

Postad 10 October 2015 - 21:04

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Rosa brus kan du hitta på Google, sök pink noise.

Blir det full moms så landar man på ca 15kkr, inte så farligt om de levererar bättre en de du listat tidigare i tråden. Det som tilltalar mig är den stora konarean, ju större dessto roligare 😄.

Postad 11 October 2015 - 09:26

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Rosa brus hittar du i REW. Där kan du skapa alla möjliga testljud.

Postad 11 October 2015 - 11:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Ska testa det. Här är några mätningar gjorda "ute i det fria" uppmätta av konstruktören. Eftersom jag har noll koll på mätningar vet jag inte om de säger er värst mycket.

Bifogad fil(er)

Postad 11 October 2015 - 14:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det såg ju fantastiskt bra ut. Det här med impedans förstår jag inte nog bra för att uttala mig, men frekvensen är riktigt bra, det ska sluta mot diskanten imo :D

Gissar att dom kan dra på hög volym med?

Postad 11 October 2015 - 23:07

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Det såg ju fantastiskt bra ut. Det här med impedans förstår jag inte nog bra för att uttala mig, men frekvensen är riktigt bra, det ska sluta mot diskanten imo :D
Gissar att dom kan dra på hög volym med?

Ja det går att spela betydligt högre än vad jag pallar med.

Postad 12 October 2015 - 19:14

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Testkörde lite stridsscener i "Lone survivour" idag. Högre än -15 är nog inte hälsosamt att spela. Då ligger ändå RCL på -8 i level i receiverns inställningar.

Postad 13 October 2015 - 08:56

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Om du har kalibrerat med mikrofon så är 0db referensvolym oavsett vilka högtalare du har.

Men det är stor skillnad mellan olika filmer, igår kollade jag på Edge of Tomorrow och den kunde man ha över referensvolym utan problem, medan man på vissa filmer får man köra under då det annars blir för jobbigt att lyssna på en hel film.

Postad 13 October 2015 - 09:43

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Om du har kalibrerat med mikrofon så är 0db referensvolym oavsett vilka högtalare du har.

Men det är stor skillnad mellan olika filmer, igår kollade jag på Edge of Tomorrow och den kunde man ha över referensvolym utan problem, medan man på vissa filmer får man köra under då det annars blir för jobbigt att lyssna på en hel film.

Jag tänker bara anta att du inte du hade över referensvolym de första sekundrarna. :)

Postad 13 October 2015 - 09:56

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Inte vid det enorma stycket bas precis i början, då hade jag inte hunnit höjt ännu och det var nog tur. Jag hann tänka "ohh shit" nu skenar slutsteget!  :lol:

Postad 03 November 2015 - 10:37

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Jag måste bara uppdatera lite med att jag hittills är sjukt nöjd trots ett helt obehandlat rum som dessutom i dagsläget är L-format. Jag tror säkert jag har jättemycket att arbeta med vad det gäller akustik och finjusteringar, framförallt av basarna, men jag är oerhört nöjd hittills. Ska se om jag kan lära mig Rew och komma med lite mätningar inom kort. Kan inte riktigt vänta tills jag kan börja bygga biorummet på riktigt. 

Postad 07 November 2015 - 20:22

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Kollat in deras hemsida ett bra tag nu, och det verkar vara rena julafton....svårigheten är väl att få en uppfattning om vad man skulle välja. Finns en del mindre, kalla det "hemmabiohögtalare" där som verkar ytterst intressanta!

Postad 08 November 2015 - 10:24

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Kollat in deras hemsida ett bra tag nu, och det verkar vara rena julafton....svårigheten är väl att få en uppfattning om vad man skulle välja. Finns en del mindre, kalla det "hemmabiohögtalare" där som verkar ytterst intressanta!

Ja 1099:orna är riktigt stora och fula som fan, inget jag hade ställt i vardagsrummet direkt. Men även mindre modeller sägs låta riktigt bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.