Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W 805 Diamond köpråd?

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audio Physic Scorpio II (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
B&W 805 Diamond (Surroundhögtalare) 1 8 (2) Inga priser
Audio Physic Tempo 25 (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Dynaudio Focus 160 (Surroundhögtalare) 8 9,17 (11) Inga priser
ATC SCM40 (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
ATC SCM19 (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Volent VL-2 (Surroundhögtalare) 5 8,33 (2) Inga priser
Focal Aria 936 (Golvhögtalare) 7 9,29 (6) 29 900:-
B&W 805 D3 (Surroundhögtalare) 7 (0) Inga priser
22 relaterade trådar
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
2013. Ny serie från Focal ( Aria ). (284 inlägg) 3 år sedan
B&W 800 Series Diamond (D3) (209 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Nya Dynaudio Focus serien! (2011). (234 inlägg) 4 år sedan
Focal Klubben! (178 inlägg) 5 år sedan
volent högtalare (80 inlägg) 6 år sedan
Homeciné Solutions (1 inlägg) 6 år sedan
Köpråd stativhögtalare max 50 000 (57 inlägg) 7 år sedan
Audio Physic Klubben! (44 inlägg) 7 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 8 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 8 år sedan
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg) 8 år sedan
Ngn som jämfört Dynaudio C1 med B&W 805s? (32 inlägg) 9 år sedan
B&W 805D, skriv lyssningsintryck tack! (28 inlägg) 9 år sedan
Högtalare för 10-25000? (17 inlägg) 9 år sedan
Högtalare till Mcintosh ma 6300 (4 inlägg) 10 år sedan
Stativhögtalare i spannet 10-15.000 kr? (67 inlägg) 10 år sedan
Ersätta Audiovector S3 Super med Audio Physic Scorpio II (64 inlägg) 11 år sedan
Högtalare till > McIntosh MA 6900 (13 inlägg) 11 år sedan

#1

Postad 25 december 2015 - 13:51

Bursting Veins
  • Bursting Veins
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har länge velat ha ett par schyssta stativare, använder mig idag av två fostex studiomonitorer och en sub från Jamo som funkat bra att lyssna på musik med. Har hittat ett par B&W 805 på blocket hyfsat billigt och undrar därför vad som anses om dom? Har läst lite recensioner om att basen inte går "djupt" nog, men tror inte det påverkar mig nämnvärt då jag inte är van vid riktigt hifi ljud eller vet vad jag ska lyssna efter. Tänkte mer på chansen att få ett par fina högtalare beggat som jag aldrig skulle få för mig att köpa nya. 

 

Dom är även ca 1 år gamla, såg att B&W släppt en ny version av högtalarna. Är dom äldre kass i jämförelse?

 

Med vänliga hälsningar,

Glad amatör



#2

Postad 25 december 2015 - 13:55

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har länge velat ha ett par schyssta stativare, använder mig idag av två fostex studiomonitorer och en sub från Jamo som funkat bra att lyssna på musik med. Har hittat ett par B&W 805 på blocket hyfsat billigt och undrar därför vad som anses om dom? Har läst lite recensioner om att basen inte går "djupt" nog, men tror inte det påverkar mig nämnvärt då jag inte är van vid riktigt hifi ljud eller vet vad jag ska lyssna efter. Tänkte mer på chansen att få ett par fina högtalare beggat som jag aldrig skulle få för mig att köpa nya. 

 

Dom är även ca 1 år gamla, såg att B&W släppt en ny version av högtalarna. Är dom äldre kass i jämförelse?

 

Med vänliga hälsningar,

Glad amatör

De äldre är inte dåliga, jag har lyssnat på båda, och de nya motiverar verkligen inte prishöjningen.



#3

Postad 25 december 2015 - 13:58

Bursting Veins
  • Bursting Veins
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Vad kostade dom innan prishöjningen?

Går det bra att ställa högtalarna på vilket stativ som helst, så länge det passar?

 

Kom på att jag även behöver en passande förstärkare till. Behöver absolut inte vara fancy på något vis utan bara kunna driva grejerna. Tips på billigt och bra?


Redigerat av Bursting Veins, 25 december 2015 - 14:11.


#4

Postad 25 december 2015 - 15:02

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Kan stå på alla passande stativ.

Köp dem om du gillar deras "Sound". Men det är inte nödvändigtvis så att ett tidigare högt pris gör att man gilla en högtalare.

 

Du får t.ex. ett par Dynaudio Focus 160 som är en riktigt bra högtalare för 13990:- just nu.

Många skulle nog föredra denna. Men det finns mycket.... 

 

Lyssna och avgör själv.



#5

Postad 25 december 2015 - 15:31

Bursting Veins
  • Bursting Veins
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Tack så mycket för tipset! Ska åka och provlyssna och se hur de låter. Vad är det som får dig att avgöra om det är en bra högtalare eller inte? Jag menar, vad lyssnar du efter? Finns det någon prisvärd stärkare du skulle kunna rekommendera? Letar gärna begagnat :)


Redigerat av Bursting Veins, 25 december 2015 - 15:58.


#6

Postad 25 december 2015 - 17:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack så mycket för tipset! Ska åka och provlyssna och se hur de låter. Vad är det som får dig att avgöra om det är en bra högtalare eller inte? Jag menar, vad lyssnar du efter? Finns det någon prisvärd stärkare du skulle kunna rekommendera? Letar gärna begagnat :)

Alla har olika smak därför blir det bara konstigt att prata om neutralt ljud eller annat som uppfattas olika hos så gott som alla som ger sig tid att lyssna.

 

Men enligt egna preferenser bör man eftersöka en högtalare som fungerar till allt man kan tänkas vilja lyssna på.

För att detta skall funka bör inget register sticka ut mer än något annat. Alla högtalare är en kompromiss på ett eller annat sätt och ofta har man överseende med detta. Om man t.ex. väljer att köpa en stativare så förväntar man sig inte heller att den skall prestera djupbas. Själv tycker jag inte att jag har plats med golvhögtalare och kör med sub istället. Däremot vill jag ha och förväntar mig en sömnlös och knappt märkbar frekvensdelning mellan elementen i stativaren. Jag vill ha ett högupplöst ljud men det får aldrig låta ansträngt för då blir man snabbt lyssnings trött vilket gör att man stänger av musiken. Basen skall görna vara nyanserad likaså mellanregistret. Man skall inte behöva fundera över vilket instrument som spelar eller om det är en manlig eller kvinnlig sångare.

Sedan vill man ha bredd och djup i stereobilden. Detta handlar oftast om att få till rätt placering men det finns högtalare som inte fixar detta oavsett placering. Sedan spelar högtalare inte bättre än den signal de matas med så allt hänger ihop.  

Jag kör mina Dynaudio och mina Scansonic med Bladelius och gillar dessa kombinationer. De funkar med så gott som alla fabrikat men man skall gärna ha en förstärkare som hanterar 4 Ohms last och effektresurser är aldrig en nackdel.

 

Kan ju tillägga om Focus 160 att de spelar djupt för att vara stativare. Spöar många mindre golvare.


Redigerat av Blåtand, 25 december 2015 - 17:47.


#7

Postad 25 december 2015 - 19:16

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
805 har väl alltid haft problem med dist och komprimering vid lite högre ljudtryck?

#8

Postad 25 december 2015 - 22:03

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

805 är fantastiska ljudförmedlare om man sitter o myslyssnar utan några större krav på ljudtryck/djup bas.

Prisvärda är de dock långtifrån i mitt tycke, särskilt i D utförandet.



#9

Postad 26 december 2015 - 00:23

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Tack så mycket för tipset! Ska åka och provlyssna och se hur de låter. Vad är det som får dig att avgöra om det är en bra högtalare eller inte? Jag menar, vad lyssnar du efter? Finns det någon prisvärd stärkare du skulle kunna rekommendera? Letar gärna begagnat :)

Det är som blåtand säger att alla har vi olika tycke och smak, jag har tex byggt min anläggning efter det jag lyssnar mest på och det är black metal, men sen råkar det vara så att de låter precis lika bra till allt annat jag lyssnar på också.

 

Ta med dig cd skivor, eller en mp3 spelare eller vad för medium du nu använder och gå och lyssna på allt du kommer över.

 

Jag har farit land och rike runt och lyssnat med en drös vinylskivor för att hitta rätt och det är värt det, resan är ju minst hälften av nöjet!



#10

Postad 26 december 2015 - 12:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

805 har väl alltid haft problem med dist och komprimering vid lite högre ljudtryck?

 

Inte jämfört med andra stativare. Eller vad menar du?

 

805N och S var/är trevliga stativare. D-modellerna av 805 har jag inte lyssnat på. Är man ute efter högt ljudtryck ska man inte köpa stativare.



#11

Postad 26 december 2015 - 15:42

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Inte jämfört med andra stativare. Eller vad menar du?
 
805N och S var/är trevliga stativare. D-modellerna av 805 har jag inte lyssnat på. Är man ute efter högt ljudtryck ska man inte köpa stativare.


Menar även i jämförelse med andra stativare i samma prisklass.
Minns bara ett gammalt lyssningsintryck för egen del, men vill som sagt minnas att det varit upp här på forumet.

#12

Postad 28 december 2015 - 01:23

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på Triangle Signature Theta ? Väldigt lättdivna dessutom med sina 90dB

 

#13

Postad 28 december 2015 - 20:39

Bursting Veins
  • Bursting Veins
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

 

Har du lyssnat på Triangle Signature Theta ? Väldigt lättdivna dessutom med sina 90dB

 

 

Nope, var hos Hifiklubben i helgen och kikade lite, lyssnade på lite olika B&W och några Dali burkar. Allt mellan 8-20k klassen var för mig på tok för lite wow upplevelse. Jag misstänker att en del hade med lyssningsrummet att göra. Hade svårt att känna något alls i en stor butikslokal. Provade även ett par golvade i samma prisrang och kände samma sak där. Provlyssnade årets 805a och äntligen fick jag något av en wowkänsla, åtminstone i jämförelse men vad vi tidigare hört. Känns knäppt att det måste bli så dyrt för att frambringa den känslan, dock vill jag inte säga att dom billiga är helt kass, då de kanske skulle kunna upplevas annorlunda hemma i min lägenhet...



#14

Postad 28 december 2015 - 20:48

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Wow-känsla uteblir oftast med kvalitetshögtalare.
I mitt fall har jag alltid ångrat alla wow-köp, dom blir för mycket 'in your face' vid hemlyssning och man blir snabbt lyssningstrött

#15

Postad 28 december 2015 - 21:13

Unregistered94eb636b
  • Unregistered94eb636b
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Som beg.köp kan de vara värd att köpa. I den prisklassen som jag tror det handlar om finns det gott om bra högtalare. Lyssna själv först. Jag borde kanske vara lite partisk i frågan då jag tidigare jobbat på klubben. Men jag har aldrig riktigt gillat B&W's stativare, förutom PM1:orna. 

 

Min uppfattning är att 805 Diamond saknar djup i basen, driv och kan uppfattas som skrikig i toppen. Mitt val blev istället Dali Epicon 2, rekommenderas varmt. 

 

/Joel



#16

Postad 28 december 2015 - 23:51

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 1

Wow-känsla uteblir oftast med kvalitetshögtalare.
I mitt fall har jag alltid ångrat alla wow-köp, dom blir för mycket 'in your face' vid hemlyssning och man blir snabbt lyssningstrött

Håller inte alls med, men det är ju som tur är personliga upplevelser vi pratar här.



#17

Postad 29 december 2015 - 21:50

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Nope, var hos Hifiklubben i helgen och kikade lite, lyssnade på lite olika B&W och några Dali burkar. Allt mellan 8-20k klassen var för mig på tok för lite wow upplevelse. Jag misstänker att en del hade med lyssningsrummet att göra. Hade svårt att känna något alls i en stor butikslokal. Provade även ett par golvade i samma prisrang och kände samma sak där. Provlyssnade årets 805a och äntligen fick jag något av en wowkänsla, åtminstone i jämförelse men vad vi tidigare hört. Känns knäppt att det måste bli så dyrt för att frambringa den känslan, dock vill jag inte säga att dom billiga är helt kass, då de kanske skulle kunna upplevas annorlunda hemma i min lägenhet...

 

 

Jag förstår . Visst kan det ha med rummet att göra ! Absolut, även billigare modeller kan låta underbart hemma hos dig.

Tycker du ska ta titta förbi på hembiobutiken i Syndbyberg om du bor i stockholm :) Det har mycket roligt !



#18

Postad 30 december 2015 - 00:23

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

Håller inte alls med, men det är ju som tur är personliga upplevelser vi pratar här.


Ja det är tur:)
Kommer ihåg när jag hörde b&w 802d första gången. Fan tänkte jag låter inte högtalare för över 100 tkr bättre?
Men nu älskar jag dom.

När jag lyssnade på monitor audio Gs 60 första gången blev jag förälskad direkt. Men efter ett par månader hemma ville jag spy på dom., typ.

Pioneer s serien inget wow men växer mer o mer.

Detta gäller väl kanske inte allt och sen spelar olika rum in men det jag ville få fram var att det inte måste bli en wow-känsla

#19

Postad 31 december 2015 - 00:14

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

jag har ett par signature theta hemma på prov nu . Titta in i mitt album . Ska testlyssna på dem flitigt !



#20

Postad 31 december 2015 - 00:25

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Vad kostade dom innan prishöjningen?

Går det bra att ställa högtalarna på vilket stativ som helst, så länge det passar?

 

Kom på att jag även behöver en passande förstärkare till. Behöver absolut inte vara fancy på något vis utan bara kunna driva grejerna. Tips på billigt och bra?

805 Diamond låg på 39.990:- / paret exkl stativ. Med tillhörande stativ låg dom på 6k mer om jag inte minns fel. 


Redigerat av Unregistered2294, 31 december 2015 - 00:26.


#21

Postad 02 januari 2016 - 01:27

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Såg att de låg på närmare 50 loppor nu. Herregud vilken överprisad högtalare. Köper hellre 3 par Dynaudio Focus 160 och har två av paren som stativ på varandra till dem som spelar och ändå skulle de spela åttor runt B&W.

Börjar man snacka dom pengarna finns det ju annat gött med. Volent, Focal, Sonus Faber m.m.

Då blir 805:orna bleka snabbt....

#22

Postad 02 januari 2016 - 01:41

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Av de jag lyssnat på i prisklassen och strax under lät 805:orna klart sämst enligt mig. Därmed inte sagt att det är en dålig högtalare, men de passade inte mig. (De jag lyssnat på hittills är 805, Dali Epicon, Sonus faber Olympica I, Dynaudio contour 1.4S LE).

#23

Postad 03 januari 2016 - 18:12

Bursting Veins
  • Bursting Veins
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Ska dra iväg imorgon och lyssna på Dynaudio Focus 160, B&W 805 och Focal Aria 936. Tycker den sistnämnda är fruktansvärt vacker i sitt utförande med valnöt!



#24

Postad 06 januari 2016 - 00:11

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Ska dra iväg imorgon och lyssna på Dynaudio Focus 160, B&W 805 och Focal Aria 936. Tycker den sistnämnda är fruktansvärt vacker i sitt utförande med valnöt!

Kolla in Audio Physic annars. Dom gör rätt vackra högtalare. Jag har själv varit ägare till både Scorpio 2 och Yara 1. Ett par Scorpio borde du kunna hitta för runt 15-18.000:- idag med tanke på att dom såldes nya senast år 2012 nånting. Numera utgången modell. Ersättaren som designmässigt ser likadan ut med några färre diskantjusteringar...En liten utseendefråga.,,Men ändå dom ligger på runt 60.000:- idag så visst. 18k för en Scorpio 2 om du kan leta fram en sådan är ett riktigt bra pris. Nu finns det väl ingen direkt tillsalu i Sverige men Ebay kanske. Att spana på hifimagasinet gör kanske att du hittar nån som vill sälja. Sätt ut en annons där annars och beskriv vad du söker. Själv tycker jag att Audio Physic med rätt elektronik spelar i en helt annan liga än mycket annat jag lyssnat på genom åren men det är ju mer vad jag tycker alltså. Smaken är ju som baken om man säger så. Behöver ju inte betyda något för andra då men...Men mer vad jag tycker alltså :)



#25

Postad 06 januari 2016 - 00:21

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 1
Vill slå ett slag för ATC SCM 19 om du vill komma undan billigare och i mitt tycke mycket bättre högtalare

#26

Postad 06 januari 2016 - 00:24

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

ATC är j_kligt bra högtalare. Dessa har jag glömt av lite själv faktiskt :D Tack för tipset! JetJaguarr! ;)



#27

Postad 07 januari 2016 - 17:42

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 1

Ska dra iväg imorgon och lyssna på Dynaudio Focus 160, B&W 805 och Focal Aria 936. Tycker den sistnämnda är fruktansvärt vacker i sitt utförande med valnöt!

 

Vad tyckte du då?



#28

Postad 07 januari 2016 - 23:54

Bursting Veins
  • Bursting Veins
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Vad tyckte du då?

Det var ett betydligt bättre rum för lyssning än tidigare. B&W 805 går bort, kändes på tok för vass efter lyssning på de övriga. Jag gillar både Focal Aria 936 och Dynaudio Focus 160. F. 160 kändes grymt tillfredsställande för att vara en stativare, klart och fylligt tilltalande ljud. Dock gillade jag verkligen känslan av Aria 936 som ger ett större ljud, inte så konstigt med tanke på storlek och antal element. Men jag har tidigare upplevt golvare i klassen som "grumliga" i ljudet och har därav valt bort dessa. Denna kändes dock förvånansvärt bra. F.160 ren och fin, Aria 936 "fyllig".

 

Hittade en tråd om Aria 936 där man kan beställa från Frankrike, antingen bara högtalare, eller som ett "paket" med stärkare och dac från Atoll (IN100SE samt DAC100SE) för samma pris som bara högtalarna i Sverige, så det är riktigt frestande. Dock så talar en golvare emot pga att jag har ett litet rum, och jag är rädd att basen ska bli för mycket. Funderat nu i ett par dagar utan att komma fram till något vettigt... Kul med alla nya tips men känns samtidigt lite jobbigt att det finns så många val :)


Redigerat av Bursting Veins, 07 januari 2016 - 23:54.


#29

Postad 08 januari 2016 - 08:40

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Intressant. Är iofs nöjd med mina B&W 805S men man funderar ju alltid på vad nästa steg ska bli. 805D3 verkar dock inte bli något alternativ med tanke på det (sjukt) höga priset och vilket sorts ljud de verkar ha.

 

Då tror jag att något som Focus 160 eller Focal Aria 936 är ett bättre alternativ även för mig.

 

Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer Bursting Veins.



#30

Postad 08 januari 2016 - 23:16

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Intressant. Är iofs nöjd med mina B&W 805S men man funderar ju alltid på vad nästa steg ska bli. 805D3 verkar dock inte bli något alternativ med tanke på det (sjukt) höga priset och vilket sorts ljud de verkar ha.

 

Då tror jag att något som Focus 160 eller Focal Aria 936 är ett bättre alternativ även för mig.

 

Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer Bursting Veins.

Testa Volent VL-2 om stativare är på tapeten.

Myc hifi lånade ut ett par till mig för en tid sedan och de är helt jäkla magiska både till utseende o ljud trots sitt låga pris.

Enl mig långt bättre än 805 då de kan spela på betydligt bättre med bibehållen ljudkvalitet men är precis lika upplösta o fina i övrigt.

 

Men exakt vilken förbättring är du ute efter? har du hört något som är bättre?

805d3 vs Signature tror jag är rätt jämnt skägg....Vette tusan vad det är men har hört S modellen flera gånger likaså diamanten men fattar inte riktigt "hypen" med den senare...Enl mig låter de äldre precis lika bra ialf de gånger jag hört dom (N-modellen har däremot i mina öron en lite skarpare diskant dvs inte lika mjuk o skön.)

Ett bra tips om man gillar B&W är att lyssna på de gamla Matrix o även föregångarna bland 802/801.....Jag personligen tycker de är bättre än motsvarande modell idag.


Redigerat av robert293, 09 januari 2016 - 00:46.


#31

Postad 09 januari 2016 - 14:05

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Kolla på focal aria 926 också i mitt tycke ett mycket bra alternativ till 936:an framförallt tillsammans med en sub.

Tyckte att den lät minst lika bra och var lättare att få att spela snällt i rummet.



#32

Postad 09 januari 2016 - 14:10

Bursting Veins
  • Bursting Veins
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Kolla på focal aria 926 också i mitt tycke ett mycket bra alternativ till 936:an framförallt tillsammans med en sub.

Tyckte att den lät minst lika bra och var lättare att få att spela snällt i rummet.

Tyckte du skillnaden mellan 926 och 936 var att du behövde en sub? Isf känns det mer värt att tjacka 936an, tycker dock storleken på 926 är tilltalande samt priset såklart.. :)

 

Vad tycker panelen? 


Redigerat av Bursting Veins, 09 januari 2016 - 15:25.


#33

Postad 09 januari 2016 - 21:00

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Testa Volent VL-2 om stativare är på tapeten.

Myc hifi lånade ut ett par till mig för en tid sedan och de är helt jäkla magiska både till utseende o ljud trots sitt låga pris.

Enl mig långt bättre än 805 då de kan spela på betydligt bättre med bibehållen ljudkvalitet men är precis lika upplösta o fina i övrigt.

 

Men exakt vilken förbättring är du ute efter? har du hört något som är bättre?

805d3 vs Signature tror jag är rätt jämnt skägg....Vette tusan vad det är men har hört S modellen flera gånger likaså diamanten men fattar inte riktigt "hypen" med den senare...Enl mig låter de äldre precis lika bra ialf de gånger jag hört dom (N-modellen har däremot i mina öron en lite skarpare diskant dvs inte lika mjuk o skön.)

Ett bra tips om man gillar B&W är att lyssna på de gamla Matrix o även föregångarna bland 802/801.....Jag personligen tycker de är bättre än motsvarande modell idag.

 

Volent kan jag mycket väl tänka mig att testa, gillar utseendet och har läst mycket bra om dem. Dock kanske lite i dyraste laget för min plånbok.

 

Förbättring jag är ute efter? Ja det är lite det som är grejen, ty jag vet inte riktigt. Förbättringen som skedde när jag bytte förstärkare från en Rotel-receiver till min nuvarande Musical Fidelity M6si gjorde att jag som sagt är nöjd med det ljud jag har nu och mina planer på att byta ut mina B&W lades på hyllan för tillfället. Men man funderar ju alltid på vilka eventuella förbättringar som hägrar vid horisonten. :)



#34

Postad 09 januari 2016 - 23:54

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Tyckte du skillnaden mellan 926 och 936 var att du behövde en sub? Isf känns det mer värt att tjacka 936an, tycker dock storleken på 926 är tilltalande samt priset såklart.. :)

 

Vad tycker panelen? 

Jag tyckte nog faktiskt att 926:an lät mer harmonisk och samtidigt är den dynamisk och jävligt rolig att lyssna på, högt underhållningsvärde helt enkelt.

Men den saknar lite i botten som du får till lite bättre med 936:an, 926:an är snyggare än 936:an i verkligheten tycker jag.

Den är lite nättare och jävligt snygg särskilt när den står så den lutar lite bakåt.

Jag valde 926 och var väldigt nöjd med dem, tills min handlare fick in ett par electra 1008 be och uppgraderingsjävulen slog till ;) .



#35

Postad 11 januari 2016 - 08:43

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Kolla sa pandion 2 också.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.