Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd. LG, SONY eller Panasonic?

12 svar till detta ämne LG 55EF950V SONY BRAVIA KD-55X9005C PANASONIC TX-55CX800 OLED LCD
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2016 - 02:38

Toldo8
  • Toldo8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej,

 

Nu har jag suttit och läst ett 10-talet tester runtom på nätet, samt ögnat igenom varje meningsfull tråd i detta forum de senaste 4-5 veckorna. Har snappat upp en hel del nyttig info, men frågan är om inte min beslutsångest är större än någonsin  :rolleyes:

 

De apparater jag fastnat för är;

 

LG 55EF950V

Sony Bravia KD-55X9005C

Panasonic TX-55CX800

 

Jag är medveten om att det inte är budget burkarna jag tittar på, men är beredd att hala upp plånkan så länge jag kan få bästa möjliga TV i prisklassen. Kan nämnas är att jag i nuläget haft en Pioneer Kuro PDP-LX5090 som funkat kanon i 7 år. Kanske är 7 år att förvänta sig för mycket framöver, men önskar gärna att nästa TV klarar sig ett tag utan att behöva bytas ut efter 2 år...

 

Utöver vanligt TV tittande och film så kommer det att tittas på en hel del fotboll. Samt netflix. 

 

Uppskattar all feedback jag kan få.

 

/ J

 

 



#2

Postad 21 januari 2016 - 08:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nått säger mig att du inte ögnat igenom Generella råd-tråden. ;)

 

Men det första du bör göra är att ta reda på vilken grundteknik som är "din grej" (råd #3). Ditt inlägg innehåller displayer för samtliga 3 förekommande grundtekniker (OLED, VA LCD och IPS LCD) vilket egentligen bara säger att just nu duger vilken tv som helst bra. Lite svårt att ge nån hjälp utifrån det.

 

Oleden EF950 är imo för tillfället fullständigt omöjlig att köpa. Det är på gränsen på osmakligt att den går för 45 papp när den bildmässigt väldigt snarlika (förutom formen, men det ska inte påverka priset) EG920 går för 25 papp. Stöd inte den sortens beteende (å andra sidan vill man ju inte heller stödja påtvingad kurvad form så oled marknaden är rätt sur just nu, men, men).

 

VA LCD:n CX800 är säkert en fin tv av den grundtekniken. Ganska kostsam för att vara en VA LCD i prestandaklass 8 (råd #4) dock så här bör du undersöka om den är värd det rejäla merpriset över andra VA LCD:er i samma prestandaklass, t.ex. Sony X8505C eller Samsung JS8005. Notera att du även har Sonys X9305C för dessa pengar.

 

IPS LCD:n X9005C har jag svårt att tro att du som tidigare Kuro-ägare kommer bli nöjd med. Bästa IPS är snarare LGs UF950 och framförallt Panasonic AX900. 

 

Att du ska titta på lite allt möjligt är förövrigt inte så relevant btw (råd #11) ;)

 

 

Konkret råd: Ska du köpa en rejäl 55-tummare idag, köp EG920. Ja oled-tekniken är ännu inte perfekt (det är ingen teknik) och ja, det är ett kurvat åbäke men som helhet tror jag de allra flesta kommer bli mest nöjda med den, allt sammantaget. 


Redigerat av pacman, 21 januari 2016 - 08:58.


#3

Postad 21 januari 2016 - 08:37

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Hej!

 

Skulle du köpa en lcd så köp den på en affär som har öppet köp även fast du har provat den ( tex elgiganten) har du otur får du en med bandning/dirty screen effect som är speciellt irriterande när man ser på hockey eller fotboll.


Redigerat av Natal, 21 januari 2016 - 08:37.


#4

Postad 21 januari 2016 - 08:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Japp det är råd #13 det. :)



#5

Postad 21 januari 2016 - 11:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Eller så behåller du Kuron tills Oled-tekniken mognat och gått ner lite i pris.



#6

Postad 21 januari 2016 - 11:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

trebban>> Hehe, ja får nog införa ett råd #99 för Kuro, Panna S/G/V/ZT60 och Samsung F8 plasma-ägare ja. ;)



#7

Postad 22 januari 2016 - 00:13

Toldo8
  • Toldo8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej!

 

Skulle du köpa en lcd så köp den på en affär som har öppet köp även fast du har provat den ( tex elgiganten) har du otur får du en med bandning/dirty screen effect som är speciellt irriterande när man ser på hockey eller fotboll.

 

Tjena!

 

Bra tips. Det ska jag tänka på. NetOnNet hävdade per telefon att de har samma policy och då ingår hemkörning och hämtning. Lät kanon att slippa bånka hem och tillbaka påren'.



#8

Postad 22 januari 2016 - 00:16

Toldo8
  • Toldo8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Eller så behåller du Kuron tills Oled-tekniken mognat och gått ner lite i pris.

 

Om man bortser från prislapp. Hur väl står sig egentligen en Kuro mot de nyare Oled burkarna.



#9

Postad 22 januari 2016 - 00:52

Toldo8
  • Toldo8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Nått säger mig att du inte ögnat igenom Generella råd-tråden. ;)

 

Men det första du bör göra är att ta reda på vilken grundteknik som är "din grej" (råd #3). Ditt inlägg innehåller displayer för samtliga 3 förekommande grundtekniker (OLED, VA LCD och IPS LCD) vilket egentligen bara säger att just nu duger vilken tv som helst bra. Lite svårt att ge nån hjälp utifrån det.

 

Oleden EF950 är imo för tillfället fullständigt omöjlig att köpa. Det är på gränsen på osmakligt att den går för 45 papp när den bildmässigt väldigt snarlika (förutom formen, men det ska inte påverka priset) EG920 går för 25 papp. Stöd inte den sortens beteende (å andra sidan vill man ju inte heller stödja påtvingad kurvad form så oled marknaden är rätt sur just nu, men, men).

 

VA LCD:n CX800 är säkert en fin tv av den grundtekniken. Ganska kostsam för att vara en VA LCD i prestandaklass 8 (råd #4) dock så här bör du undersöka om den är värd det rejäla merpriset över andra VA LCD:er i samma prestandaklass, t.ex. Sony X8505C eller Samsung JS8005. Notera att du även har Sonys X9305C för dessa pengar.

 

IPS LCD:n X9005C har jag svårt att tro att du som tidigare Kuro-ägare kommer bli nöjd med. Bästa IPS är snarare LGs UF950 och framförallt Panasonic AX900. 

 

Att du ska titta på lite allt möjligt är förövrigt inte så relevant btw (råd #11) ;)

 

 

Konkret råd: Ska du köpa en rejäl 55-tummare idag, köp EG920. Ja oled-tekniken är ännu inte perfekt (det är ingen teknik) och ja, det är ett kurvat åbäke men som helhet tror jag de allra flesta kommer bli mest nöjda med den, allt sammantaget. 

 

Grym återkoppling!  :D

 

Tro mig. Jag har läst det mesta. Men jag vet fortfarande inte vad som är min grej. Att vad som helst duger stämmer på sätt och vis då jag inte är torsk på något specifikt märke eller teknik. Jag hoppas kunna välja en TV som har så få brister som möjligt, klarar av fotbolls sändningar utan ryck och kan hänga med i ett par år där hemma.

 

Jasså du tror inte på X9005C? Tyckte den såg rätt fin ut i butikerna. Hi-Fi klubben snackade sig hesa om hur fantastiskt bra TV jag får för pengarna. 

 

Är i grunden en pryltokig snubbe som egentligen inte intresserar mig för det tekniska utan går mest på det ögat gillar och kan särskilja. Jag täcker inte sticka under stol med att jag har noll clue när det kommer till vad jag söker. Att jag köpte just en Kuro var en ren slump. Jag gick runt i olika butiker i två dgr och var mest yr i mössan av urvalet. Men när jag såg bildkvalitén på Kurons plasma så var det done deal direkt. När jag nu varit inne och tittat hos Elgiganten så har jag alltid fastnat kvar framför LG's EF950. Den har verkligen lyckats trollbinda mig... Men priset är som du är inne på, helt bananas. Som billigast har jag lyckats pruta ner den till 38.500:- hos Elgiganten ( är väl bara de som säljer den ). EG920 är yvärr inte aktuell. Jag fixar bara inte en vikt TV  :huh:

 

UF950 säger du. Hur pass stor skillnad i suveränitet skulle du uppskatta emellan den och EF950?


Redigerat av Toldo8, 22 januari 2016 - 00:54.


#10

Postad 22 januari 2016 - 10:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

 

Att vad som helst duger stämmer på sätt och vis då jag inte är torsk på något specifikt märke eller teknik. Jag hoppas kunna välja en TV som har så få brister som möjligt

Märke är fullständigt struntsamma ja. Grundteknik är det inte. Av den enkla anledningen att grundtekniken avgör vilka brister du får leva med.

 

Det handlar alltså inte så mycket om att söka så få brister som möjligt utan att välja grundteknik som har de brister man har lättast att leva med. Samt att, för att se det från det andra, roligare, hållet, hitta teknik som presterar riktigt väl inom de områden man verkligen prioriterar.

 

Tror och tror. X9005C presterar helt enkelt sämre än andra alternativ, simple as that. Att du vid tillfället gillade det du såg är inte så relevant, det hade kunnat gälla (nästan) vilken tv som helst.

 

Säger iofs än mer AX900 än UF950 men ja, UF950 är vassare än X9005C/UF850 (dessa två är dock rätt lika varandra, trots prisdiffen på nästan 10 papp...).

 

EF950 är en annan planet ifråga om dynamik, vilket ger en helt annan kontrast och djupsvärta (och därmed även färger) samt att den har bättre betraktningsvinklar och reflexfilter (den blaskar ur mindre då man har ljus i rummet) så ja, det är duktigt stor skillnad på OLED och IPS LCD.

 

Just 55EF950 har av nån anledning än så länge inte reats ut än (vilket 65EF950 har, vilket får effekten att 65:an och 55:an hade nästan samma pris vilket är helt idiotiskt). Förhoppningsvis kör de nån kampanj på den snart, typ 30000 är rätt rimligt pris med tanke på vad EG920 kostar. Om de har ex på lager behöver de göra nått sånt förr eller senare, 2016 års B6-modell ska ju dyka upp framåt sommaren. 


Redigerat av pacman, 22 januari 2016 - 10:28.


#11

Postad 01 februari 2016 - 23:25

Toldo8
  • Toldo8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det blev affär till slut. Som om någon bönhört mig så sänker Elgiganten priset på ef950! TV'n på väg och går allt som det ska så är den på plats i början av näst vecka.

Men att det skulle vara så vemodigt att skiljas från Kuron, var jag inte riktigt redo för. Fick dock 5000:- som tröst för den av en entusiast på blocket :)

Tack för all nyttig feedback PacMan. Uppskattar det.

#12

Postad 02 februari 2016 - 08:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Grejt! 

Tror det var så att ElG läste denna tråd och såg uppmaningen om att EF950 borde kosta 30 papp varpå de tänkte "det är klart Toledo8 ska ha en EF950, inte ska han tvingas köpa LCD eller en banan-OLED, vi sänker priset!". :)

 

Du hade säkert kunnat få mer för Kuron btw. ;)



#13

Postad 03 februari 2016 - 12:52

Toldo8
  • Toldo8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Grejt! 

Tror det var så att ElG läste denna tråd och såg uppmaningen om att EF950 borde kosta 30 papp varpå de tänkte "det är klart Toledo8 ska ha en EF950, inte ska han tvingas köpa LCD eller en banan-OLED, vi sänker priset!". :)

 

Du hade säkert kunnat få mer för Kuron btw. ;)

 

Haha. Du har troligtvis rätt på båda påståendena :lol:






Även taggad med LG 55EF950V, SONY BRAVIA KD-55X9005C, PANASONIC TX-55CX800, OLED, LCD

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.