Panna AT6000 är inte dålig men den är samtidigt verkligen heller inte bäst på någon kritisk punkt. Ljussvag med korrekta färger. Ljusstyrkan är långt i från sin överdrivna spec. TW6600 i sitt färgkorrekta natural-läge är mer än dubbelt så ljusstark, kring 1000 lumen mot runt 400-550 (beroende på lampläge) hos AT6000. HW40 ligger på 700 lumen och 1000 lumen i högt lampläge där den fortfarande är väldigt tyst. TW9200 är heller inget ljusmonster, kring 500 lumen i lågt lampläge/natural.
AT6000 har också relativt undermålig optik särskilt i kombinationen med en generös lens shift den inte kan leva upp till. TW6600 är heller inte den skarpaste. Men där har Epson satt lens shiften på mer realistiska nivåer. En fullt lens shiftad AT6000 är inte rolig. Man har kanske fokus på 20 procent av bildytan. TW9200 och Sony HW40 ger båda skarpare optik.
Alla (3) exemplar AT6000 jag har kört igenom av har haft tydliga färgskiftningar över ytan som är tecken på att lampans reflektor inte sitter rätt i förhållande till optical engine, till exempel ringformade avvikelser och ljusbortfall. Ett helsike att kalibrera för man måste välja vilken del av bilden man ska kalibrera efter. Inte för att de går att kalibrera särskilt väl. Där är Epson-modellerna också bättre. Sony HW40 är väldigt bra direkt ur kartong, men kan i stort sett inte kalibreras. Samtidigt är det inte lika kritiskt på HW40.
Men AT6000 har motorzoomen vilket många gillade för 2.35:1-dukar. 
AT6000 är fortfarande ett bättre val än många av budgetmodellerna. Men den har också alltid fallit lite kort om konkurrenterna i jämförelser. Såväl på den tiden som när den kostade 30.000 kr som nu när den kostar 15.000 kronor.