Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IPTV från Bahnhof och IGMP

2 svar till detta ämne IPTV Bahnhof IGMP Multicast
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2017 - 22:33

Unregistered41e4d0fa
  • Unregistered41e4d0fa
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej!

 

Mina föräldrar har fått fiber (stadsnät) installerat, med Bahnhof som leverantör. Uppsättningen ser ut som på bilden: 

IPTV-V1.png

 

Detta fungerar bra, men vi skulle vilja koppla in fler enheter via nätverkskabel vid TV-bänken. Vi har dragit en lång nätverkskabel från stadsnätroutern till TV-bänken och tänkte försöka utnyttja denna. Förutom de nätverksportar som finns i stadsnätsroutern har vi även en router från Bahnhof (Tilgin), med diverse inställningsmöjligheter.

 

Efter att ha läst lite om IPTV tror jag att jag har blivit lite klokare, men har ännu inte riktigt fått till kopplingarna. Jag tänker mig någon slags målbild som ser ut ungefär såhär:

IPTV-V2.png
 
Detta fungerade i nån timme, sedan slutade IPTV-boxen (Arris) att leverera bild. Startade då om IPTV-boxen, och får felmeddelande 
408 - 408

Boxen får med andra ord ingen kontakt med internet längre. 

 

Routern är inställd på att aktivera Multicast (IGMP proxy) enligt följande:

IGMP.png

 

 

Bör detta fungera? Att sätta en router mellan stadsnätsuttaget och IPTV-boxen verkar ju inte vara någon standard-lösning, men det känns inte som att det borde vara så krångligt att lösa? 

 

Jag vill ju att mina föräldrar ska ha ETT nätverk i huset och kunna använda alla fancy prylar som de har på ett smidigt sätt. 

 

Ber om ursäkt om det hamnat i fel forum, hade svårt att se vilket som passade bäst.

 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 07 januari 2017 - 11:10

Unregistered41e4d0fa
  • Unregistered41e4d0fa
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
@hmarkstrom, vet inte om jag är med på vart i nätverket jag skulle ändra något. Bahnhof-routern agerar DHCP som det är uppsatt nu, vilket jag tänkte att jag ville. Stadsnätsroutern kan jag inte göra några inställningar på. Kopplar jag in en enhet här så får enheten ett publikt IP mot internet.
Har du lust att förklara en gång till?

#3

Postad 07 januari 2017 - 17:02

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Blir nog svårt att få det att funka genom en router.

Antingen drar du en nätverkskabel till från stadsnätsburken till Arris eller så skaffar du två switchar med stöd för VLAN.






Även taggad med IPTV, Bahnhof, IGMP, Multicast

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.