Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till DIY subwoofers av walle_1

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 January 2017 - 19:18

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Kommentarer till DIY subwoofers av walle_1

Postad 27 January 2017 - 19:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3255 inlägg
  • 0
snyggt jobbat, ser bra ut,, berätta lite mer, ska de vara som slutna små subbar?

Postad 27 January 2017 - 21:06

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0
Härligt bygge det där!
Har du börjat sakna dina BK-subbar jag köpte av dig för några år sen? :) Dessa ser ju ut att göra lite samma jobb med dubbla antalet av mindre (och lite enklare) Peerless-element.

Kan meddela att BK-subbarna fortfarande gör ett utmärkt jobb i sin nuvarande bioanläggning i vardagsrummet tillsammans med lite MK Sound-högtalare.

Postad 27 January 2017 - 21:30

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

snyggt jobbat, ser bra ut,, berätta lite mer, ska de vara som slutna små subbar?

Ja, ska uppdatera infon längst upp :)

Postad 27 January 2017 - 21:37

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Härligt bygge det där!
Har du börjat sakna dina BK-subbar jag köpte av dig för några år sen? :) Dessa ser ju ut att göra lite samma jobb med dubbla antalet av mindre (och lite enklare) Peerless-element.

Kan meddela att BK-subbarna fortfarande gör ett utmärkt jobb i sin nuvarande bioanläggning i vardagsrummet tillsammans med lite MK Sound-högtalare.

Mjo visst gillade jag dom mycket men är mer inne på spåret att bygga eget nu.
Saknar väl inte just dom men har saknat att ha sub ett tag, det blir liksom lite annat.
Har spanat länge på dessa 6,5" och nu har det äntligen blivit av, det jag har hunnit testat hittills bådar gott iaf. Det är väl maximalt ljudtryck som kanske är lite begränsat. Men har drivit med lite halvklena steg nu också, blir nog bättre med inuken.
Kul att höra att du fortfarande har dom kvar och är nöjd :)

Redigerat av walle_1, 27 January 2017 - 21:38.

Postad 27 January 2017 - 23:48

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0

Mjo visst gillade jag dom mycket men är mer inne på spåret att bygga eget nu.
Saknar väl inte just dom men har saknat att ha sub ett tag, det blir liksom lite annat.
Har spanat länge på dessa 6,5" och nu har det äntligen blivit av, det jag har hunnit testat hittills bådar gott iaf. Det är väl maximalt ljudtryck som kanske är lite begränsat. Men har drivit med lite halvklena steg nu också, blir nog bättre med inuken.
Kul att höra att du fortfarande har dom kvar och är nöjd :)

Dom där ser ut att bli alldeles utmärkta så länge man klarar sig utan de allra lägsta frekvenserna. Dom lär också vara riktigt lätta att gömma undan/hitta akustiskt optimala platser för utan att de är i vägen.

Mina BK blir garanterat kvar länge till sålänge de inte går sönder.  De är utmärkta på alla sätt för ett vardagsrum i lägenhet (där man ändå inte kan spela tokhögt) då de tar så lite plats och ändå, med lite rumsförstärkning, klarar att spela så djupt som jag kan önska i volym som är lagom för mitt filmtittande.

Formatet gör också att de även skulle fungera bra till t.ex. datorn eller i en tv-spelshörna om jag i framtiden flyttar till villa med möjlighet till biorum med rejäla basar.

Postad 28 January 2017 - 12:00

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Dom där ser ut att bli alldeles utmärkta så länge man klarar sig utan de allra lägsta frekvenserna. Dom lär också vara riktigt lätta att gömma undan/hitta akustiskt optimala platser för utan att de är i vägen.

Mina BK blir garanterat kvar länge till sålänge de inte går sönder.  De är utmärkta på alla sätt för ett vardagsrum i lägenhet (där man ändå inte kan spela tokhögt) då de tar så lite plats och ändå, med lite rumsförstärkning, klarar att spela så djupt som jag kan önska i volym som är lagom för mitt filmtittande.
Formatet gör också att de även skulle fungera bra till t.ex. datorn eller i en tv-spelshörna om jag i framtiden flyttar till villa med möjlighet till biorum med rejäla basar.

Ja, just bredden på lådan var det jag ville minimera med dessa. Har fått inspiration från Earthquake CP-8, som är tänkt att placeras under soffa. Var nyfiken hur det skulle fungera med den extra fysiken det ger. Efter att ha läst recensioner på just earthquakes variant verkar många gilla konceptet, även till hifi-ändamål. Man hör mer av direktljudet och mindre rumsljud då de står så nära.
Så dessa kommer hamna under soffan för att se hur det funkar. Med brant delning på subbarna ska det nog inte höras var dom står.
I framtiden kan det eventuellt bli ett par fram också, totalt 8 basar på 4 olika utstrålningspunkter kan nog ge rätt smarrig och distfri botten :)

Absolut, dom är riktigt trevliga XLS200. Sjukt prisvärda också! :)

Postad 29 January 2017 - 11:13

Unregistered0a7c95b6
  • Unregistered0a7c95b6
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Trevliga små subbar det där. Ser fram emot lyssnings intryck. Kanske skulle kunna vara något till ett par piP i framtiden.

Postad 29 January 2017 - 14:22

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Trevliga små subbar det där. Ser fram emot lyssnings intryck. Kanske skulle kunna vara något till ett par piP i framtiden.

Det skulle nog bli skitbra.
Du skulle ju kunna göra en 80-85 cm hög låda med 4 basar per sida och använda som stativ ;)

Redigerat av walle_1, 29 January 2017 - 14:22.

Postad 10 February 2017 - 10:07

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Blir snyggt , bra jobbat👍

Postad 10 February 2017 - 19:14

Unregistered0a7c95b6
  • Unregistered0a7c95b6
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Låter de än?

Postad 17 February 2017 - 10:28

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Låter de än?

Det låter! Återkommer med lyssningsintryck inom nån vecka :)

Blir snyggt , bra jobbat👍

Tack! 😊

Redigerat av walle_1, 17 February 2017 - 10:29.

Postad 09 September 2017 - 13:58

Unregistered0a7c95b6
  • Unregistered0a7c95b6
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nå? =O)

Postad 09 September 2017 - 14:46

Thompi8
  • Thompi8
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Brann huset ner efter provspelningen. Att köra detta steg i 2ohm skulle jag ALDRIG göra inte ens om dom säger att set går bas kan sänka ohmen rill under 1 ohm i peak så nej NEJ aldrig aldrig

Postad 15 November 2017 - 18:32

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Nå? =O)

Sorry att det dröjt, har helt glömt av :)

Jag är mycket nöjd med ljudet. Delar dom vid 80 hz mot frontarna. Kör just nu trådlös överföring från receivern med en audio pro-dongel vilken ger lite för mycket fördröjning för att Audyssey ska kunna tidskompensera fullt ut. Tror det kan vara det som ger upphov till dippen vid 80 hz som du ser på bilden ovan.

Som du ser på mätningen ovan så har dom fyra 6,5 tummarna bra ork ner mot 20 hz. Ändå är placeringen långt ifrån optimal i dagsläget.

Med vänlig hälsning,
Martin

Redigerat av walle_1, 15 November 2017 - 19:00.

Postad 15 November 2017 - 18:43

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Brann huset ner efter provspelningen. Att köra detta steg i 2ohm skulle jag ALDRIG göra inte ens om dom säger att set går bas kan sänka ohmen rill under 1 ohm i peak så nej NEJ aldrig aldrig

Nejdå, steget går mycket svalt och jag är definitivt inte i närheten av att maxa det så du kan vara lugn. Moderna slutsteg brukar slå av om det blir för jobbigt så jag är inte ett dugg orolig över någon brand. Baselementet har lägst impedans mellan 100-400 hz och det delas innan det.

Med vänlig hälsning,
Martin

Postad 15 November 2017 - 22:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0
Inte alls dålig mätning, lite synd på utsläckningen runt 30hz.
Klart imponerande med tanke på elementen :)

Postad 16 November 2017 - 15:46

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Inte alls dålig mätning, lite synd på utsläckningen runt 30hz.
Klart imponerande med tanke på elementen :)

Den dippen går säkert jobba bort med placering. Tror dom skulle låta bättre mellan frontarna men det blir lite trångt där framme. Dom står just nu stackade i bakre delen av rummet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.