Övre delning vid 3000Hz med ett 12"-element?! Hur tänker du där? Har du mätdata på hur tonkurvor (on- och off-axis) och distorsion blir >1000 Hz?
Databladet för diskanthornet pekar ju på att delning vid 1500-2000 Hz rimligtvis måste vara att föredra. Om du nu är "låst" till dessa element.
Jo först ska jag erkänna att det här med delningen är det jag tycker är svårast av allt, men jag tänker så här.. Vad jag har förstått är att man ska lägga delningsfrekvensen minst en oktav från brytpunkten.
Text från drkrupp:
De delningsfrekvenser man då ska välja beror som sagt på elementets frekvensomfång. Man bör hålla ett avstånd från gränserna med minst en oktav.
Exempel: En bas med frekvensområdet 30-4000 Hz - lämplig delning: under 2000 Hz. Ett mellanregister med området 500-5000 Hz - lämplig delning: 1000 Hz och 2500 Hz. Givetvis går det att tänja gränserna genom att välja högre branthet på filtret. Dock går det åt fler komponenter i ett filter med högre branthet, samt att elementens reaktionstid (transientegenskap) försämras.
Och om man tittar på Acousto pro elementens övre frekvens så säger den upper freq [Hz] 5000 så en delning vid 2500 borde funka, och jag gick då som bekant upp ytterligare 500Hz, vad gällande mätdata så har jag inte hittat några uppgifter alls på dom här elementen, dom är nog för gamla tror jag.
Tittar jag på databladet för diskanterna så ser jag bara den rekommenderade delningen på 3000Hz 🤔 och då tror jag att dom liksom jag har tagit hänsyn till att lägga delningen någon oktav från brytfrekvensen.
Skulle inte våga lägga delningen så långt ner som du rekommenderade, dels med tanke på att det här ändå måste räknas som lågpris element och så känner jag att det är mindre risk att dela tolvan en femhundring till..
Rätta mig jätte gärna om jag tänker helt fel här, bara bra ju mer jag lär mig 😜