Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det värt att skaffa en 4k projektor?

13 svar till detta ämne ViewSonic PX747 1080p Full HD projektor
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 mars 2019 - 09:03

nr123
  • nr123
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Behöver lite rådgivning.

Jag har tänkt successivt uppgradera mig till ett komplett 4k biorum. Idag har jag bara en vanlig Bluray spelare. En förstärkare som ax stödjer 1080p och alla sladdar är bara vanliga hdmi sladdar.

Läste för ett tag sedan att om du vill använda dig av en 4k projektor krävs att alla delar är 4k redo (Bluray, sladdar, förstärkare, tv, projektor) men jag undrar ifall någon vet ifall det är värt att successivt göra övergången.

Tänkte börja med en ViewSonic 747, men hur blir bilden när resterande delar är enbart 1080p?

Skalar projektorn upp till 4k om man vill eller blir det bara 1080p?

Är det lönt att skaffa en 747 om jag inte kan se 4k innehåll.

Är det bättre att skaffa en full HD projektor?

Är det lönt att skaffa en 4k projektor när jag inte kommer att ha tillgång till 4k material på flera år?

Min övergång hade jag tänkt skulle ta ett par år att genomföra. 4k utbudet är inte är så stor och så vill jag inte köpa alla delar direkt men tror att 4k kommer att bli en standard så som full HD blev.

Postad 26 mars 2019 - 14:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1 207 inlägg
  • 0
Hej .

Först och främst är den projektorn inte 4k så ska du ha en äkta 4k bio är billigaste modellen en Sony 270es.

Postad 26 mars 2019 - 19:55

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 585 inlägg
  • 0
Skulle tagit det i andra ordningen, byt ut projektorn när alla andra delar är på plats.

Postad 30 mars 2019 - 09:56

Sorenlol
  • Sorenlol
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag var nyligen i samma situation som du, fast jag satt på en lite äldre projektor och tänkte därav att jag ville uppgradera. Då var jag inne på att köpa 4k också, men för mig så var det helt enkelt budgeten som gjorde att jag valde att köra på en 1080p.

Problemet är att om man vill ha äkta native 4k, utan att dra ned på andra saker, så får man räkna med att lägga runt 50 000kr på projektorn. Det är lite lurigt också eftersom många av de billigare 4k projektorerna är uppskalad 4k, vilket även ofta, som jag förstått det ofta innebär att man får lite sämre optik. Jag kände personligen att det var viktigare att skaffa en ordentlig kontrastduk och därav dra ned budgeten lite på projektorn. För mig blev det en Sony vpl-hw65es, vilket har en helt fanatisk bild trotts att det bara är 1080p. Jag var även inne på hembiobutiken och ärligt talat, så måste jag säga att man behöver spänna ögonen ordentligt för att se skillnaden på 4k och 1080p.

Det är min subjektiva amatöråsikt. Men mitt bästa tips är att ta dig tiden och åka till butik, få hjälp och titta på om du tycker det är värt det. För mig så kändes det bättre att välja en bra 1080p projektor än en sämre 4k.

Postad 30 mars 2019 - 18:55

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Det er for dyrt nå. Best prestasjon får du på en full HD projektor.

Med tid kan det bli annerledes.

Trenger optisk Hdmi også for 10m 4k 444

Jeg synes ikke det er verdt det idag, og teknikken blir bare bedre og bedre.

Keep calm and wait er mitt tips.

Postad 30 mars 2019 - 19:48

GriffDeLaGriff
  • GriffDeLaGriff
  • Mästare

• 2 961 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna ha HDR på projektorn.

Postad 31 mars 2019 - 09:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 227 inlägg
  • 0

och ärligt talat, så måste jag säga att man behöver spänna ögonen ordentligt för att se skillnaden på 4k och 1080p.

Det håller jag med dig om, upplösningen är inte den viktigaste parametern.. :)

Men mitt bästa tips är att ta dig tiden och åka till butik, få hjälp och titta på om du tycker det är värt det. För mig så kändes det bättre att välja en bra 1080p projektor än en sämre 4k.

Precis, faktum är att det kan bli billigare i längden med. Ett mycket bra tips :)

Best prestasjon får du på en full HD projektor.

Hur tänker du här?

Postad 07 april 2019 - 04:37

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Hur tänker du här?

Jeg tenkte iforhold til prisen.

Men det kan endre seg..

Postad 13 april 2019 - 22:44

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 980 inlägg
  • 0
För mig så är prisskillnaden absolut inte värd det. Tycker mig se otroligt liten skillnad på 1080 och 4k även sida vid sida.

HDR tycker jag inte fungerat bra nog på.de projektorer jag sett heller.

Postad 14 april 2019 - 07:45

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 114 inlägg
  • 0

För mig så är prisskillnaden absolut inte värd det. Tycker mig se otroligt liten skillnad på 1080 och 4k även sida vid sida.

HDR tycker jag inte fungerat bra nog på.de projektorer jag sett heller.

Såg JVCs projektorer n5 ocj nx9 med HDR AV/PÅ , på hembiomässan i lund... det va det bästa jag sett med HDR i bildväg!  :o  :D

Då får man punga upp ca 70 för den billigare av dom.-..  :P

Redigerat av Garrett, 14 april 2019 - 07:45.

Postad 17 april 2019 - 11:17

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 980 inlägg
  • 0
Jag såg dem också på mässan men var ändå inte övertygad av HDR.

Postad 24 april 2019 - 01:38

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Var i samma sits som dig och började för ett gäng år sen med att successivt byta ut grejer för 4K. Eller grejer, bytte förstärkare till en som är kompatibel med 4K och atmos och väntade sedan på att 4K-projektorerna skulle gå ner i pris i takt med att försäljningsvolymerna gick upp. Hade plan på att skaffa ultra HD blu-ray med. Dock gick aldrig priset ner på 4K-projektorer som jag hade räknat med. Jag hade tänkt mig att något liknande skulle hända som med 1080p-projektorerna när det begav sig. Tji fick jag. Iallafall inte om man skulle få ut en bild värd 4K enligt mitt tycke, dvs jag ville tex inte ha sämre svärta än min dåvarande 1080p-projektor (Epson TW5500).

Så jag fick omvärdera och stod inför valet att strunta i det eller lägga minst ~35000:- för en projektor vilket kändes tveksamt. Sen kom kampanjen på TW9300 och jag slog till. Jag kom ganska snabbt över min tidigare övertygelse att det endast är äkta 4K-projektor som gäller, och med tanke på att 4K-material är ganska vanligt numera på tex Netflix och iTunes, och nästan alla nya (stor)filmer släpps i 4K, så kändes det bra att skaffa en projektor som kan utnyttja detta om än inte lika fullt ut upplösningsmässigt som en äkta 4K-maskin.

Så mitt råd är att uppgradera successivt och börja med tex förstärkare, och håll samtidigt utkik efter kampanjer eller sänkt pris på ”4K” och 4K-projektorer. Efter hand kommer ännu mer 4K-material bli tillgängligt och rätt var det är så hittar du rätt 4K-projektor till rätt pris.
Känns det som du inte kommer kolla material som kommer bli 4K-kompatibelt och/eller inte brukar ha dina projektorer under så lång tid kan det ju vara värt att köpa en bra 1080p-projektor istället, men ska du ha den lite längre så hade jag nog spanat lite på en 4K-kompatibel.

Postad 24 april 2019 - 06:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 081 inlägg
  • 0

Jag har nyligen uppgraderat biorummet till 4k eftersom min gamla kära proj började strula lite.

Förbättringen är klart märkbar men knappast värd det om man ser till pengarna. Jag var väldigt nöjd med min 1080p-bild. Det är svårt att gå tillbaka dock. Försökte spela Blackout i 1080p efter att ha vant mig vid 4k och det var inte vackert.

Postad 07 april 2020 - 22:34

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag har nyligen skaffat en Epson TW7400 som har e-shift som ofta kallas "4k" fast det egentligen bara är två diagonalt överlappande 1080p-bilder.

Tyvärr låter e-shift-funktionaliteten en del, vilket varierar mycket mellan olika individuella exemplar. Min (den andra jag provade) låter lite för mycket för att inte vara småjobbigt så jag kör ofta med 1080p ändå. Men det är synd, för iaf med denna 3LCD-projektor blir det rätt stor skillnad även med uppskalat 1080p-material. Bilden känns mjukare, natuligare och skarpare på en gång.

Det sagt har jag en rätt stor duk (cirka 2.4m i bredd) och sitter rätt nära (cirka 3m ifrån duken). Det bästa du kan göra är att prova i någon affär, hos en kompis eller kanske någon bekant. Tänk bara på att du testar från rätt avstånd så att pixlarna på test-bilden kommer motsvara så stora du kommer ha hemma. Ser du ingen skillnad så är det ju bokstavligt bortkastade pengar.

Även taggad med ViewSonic PX747, 1080p, Full HD projektor

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.