Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

nybörjare på lödning

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 mars 2003 - 02:57

badapple
  • badapple
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Hejsan som det står i topic så är jag helt nybörjare på lödning.
Jag har lödat något på fysiken i högstadiet för uhm... 8år sen eller vad det nu blir. ;)
Jag undrar lite basics i lödning. Alla tips man kan tänka sig är välkommna!
Jag undrar också vad lödpasta är, ingen i min vänskapskrets vet vad det är.(ja jag har kompisar!)
Nä men skämt o sido, tacksam för alla tips!

#2

Postad 30 mars 2003 - 04:56

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Tjena badapple!

Okej, lödning... Första och största misstaget brukar vara för lite uppvärmning av lödstället. Andra grejen är renhet. Tredje: rubba inte lödningen medans den svalnar.
Färskt lödtenn med flussmedel i kanalerna hjälper, använd inte det som din far köpte -79.

Att ett lödställe är tillräckligt uppvämt märks på att lödtennet smälter omedelbart vid beröring av lödstället och flyter därifrån till närmsta spalt den vill fylla ut. Vartefter lödtennet "kryper" så fyller du på, dock inte så mycket att det ser ut som en boll runt lödstället utan snarare en konkav yta på lödtennet. Blir det knappt något lödtenn på undersidan av t.ex. ett kretskort som du löder så beror det på för lite värme(troligast) eller för lite lödtenn. Vid uppvärmning se till att du värmer båda delarna du löder samman t.ex. både kretskort och kabel. Se till att du har en klick lödtenn på spetsen när du skall börja värma en lödpunkt, annars blir det svårt att få termisk kontakt med lödstället. Var heller inte paniskt rädd för att värma sönder komponenter, de tål ganska mycket. Att värma upp till 5-6 sekunder är helt i sin ordning om det är en liten lödning, med lite erfarenhet så brukar det ta kanske hälften så lång tid.
Renhet: Innan varje lödning så skrapa av spetsen på en fuktad svamp, lägg på en klick lödtenn och löd på! Skala gamla kablar på nytt så du får fram en fräsch yta och inte något gammalt och oxiderat.

Att hålla saker med ena handen medans man "värmer" fast den med kolven är inte så bra. Rubbas lödfogen medans den svalnar så blir den inte särskilt bra. Köp en "helping hand" en manick med två krokodilklämmor på flexibla armar som håller fast objekt du löder.

Lödpasta är lödtennspulver som är som en smet. Används vid fastsättning/lödning av ytmonterade komponenter. man klickar ut pastan på fästpunkterna(pad) och trycker dit komponenten, sedan värmer man med lödkolv eller varmluft eller IR-ugn.

#3

Postad 30 mars 2003 - 11:18

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Lödning brukar även benämnas mjuklödning vid en smälttemperatur på max. 450 grader C samt hårdlödning (smälttemp. minst 450 grader C).

För olika krav på en lödning har man en klassindelning där klass 3 har högst krav.
Klass 1: vanlig konsumentelektronik.
Klass 2: sofistikerad elektronik, oavbruten funktion önskvärd men ej kritisk.
Klass 3: högpresterande system, tex livsuppehållande där oavbruten funktion är ett krav.

Detta behövs alltid vid mjuklödning:
Värmekälla ex. lödkolv
Lödmaterial ex. koppar
Lod ex. tenn/bly
Fluss ex. harts

Metallytor har alltid ett oxidlager.
Oxid är en förening mellan metall och syre.
Oxiden är en barriär som förhindrar lödning.
Fluss används för att ta bort oxid.

Fluss tar endast bort oxid och dylikt.
Fluss behövs alltid vid lödning.
Flusset kan vara i trådlodet eller i lösvikt.
Det finns olika sorters fluss.

Lödbarhet är ett mått på hur bra ett material kan lödas.
Några metaller med bra lödbarhet är guld, koppar, mässing och silver.
Några metaller med dålig lödbarhet är zink, aluminium, stål och järn.

Försämrad lödbarhet kan orsakas av handsvett, oxider, fett, smuts, luftföroreningar och diffusion.

För att åtgärda försämrad lödbarhet på grund av handsvett, oxider luftföroreningar och diffusion så kan fluss användas.
Fett och smuts måste tvättas bort.

För det mesta räcker det fluss som finns i lodtråden men om man värmer upp en lödning många gånger kan flusset förbrukas och man måste då tillföra mera fluss.

//Birdie

#4

Postad 30 mars 2003 - 13:24

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Hej,

Ytterliggare kommentarer ...

Jag har även sett att man använder begreppet lodpasta / lödpasta som betäckning på flussmedel i gele/pasta form. Dock är det mycket riktigt som paxmax skriver att i modern tid så betecknar det (vilket man redan hör på namnet) lödtenn i pulver/pasta form. Består av små (25-100 um) kulor av lödtenn i ett organiskt bindemedel med fluss.

I små serier och vid reparation dispenserar man vanligen på pastan på mönsterkorten med spruta. I "riktig" produktion använder man stenciler och screentrycker pastan på kortens lödpunkter. Lödning sker sedan i ugn (IR, Convection air, vapour phase).

Förutom, som paxmax skriver, att dumpa fars lödtenn och använa färska grejor, så rekommenderar jag också en temperaturreglerad kolv. Det blir både bättre och enklare.

Själv kan jag inte tänka mig något annat än mina Weller kolvar, lika lite som en del kan vara utan sina super-digitala kablar. Dock en kostnads- och intressefråga. En Weller WSD81 med WSP 80 ESD (80W) penna betingar 7.500 kr. Det man trånar efter är naturligtvis en WMD3 (hanterar 3 kolvar + hetluft), kostar dock 35.000 kr ... typ [:)]

Postad bild

#5

Postad 30 mars 2003 - 14:23

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Eller så köper man en på Biltema för 79,90

#6

Postad 30 mars 2003 - 15:11

badapple
  • badapple
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Tack för alla svar! :)
"En Weller WSD81 med WSP 80 ESD (80W) penna betingar 7.500 kr." lite overkill för första gången kanske.

renlighetsbiten, Ska man värma upp kolven sen skrapa med fuktad svamp ?

#7

Postad 30 mars 2003 - 15:56

jesse67
  • jesse67
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
quote:Eller så köper man en på Biltema för 79,90

Eller iallafall deras billiga lödstation för 498:-, funkar kanon!

Mycket bra lödtips förövrigt! [:)]

#8

Postad 30 mars 2003 - 16:00

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
quote:"En Weller WSD81 med WSP 80 ESD (80W) penna betingar 7.500 kr." lite overkill för första gången kanske.


Absolut. Det är som med allt här i livet. Ju mer intresse, ju dyrare utrustning. Och det finns betydligt billigare lödstationer (typ runt 500). Den jag har har dock fördelen att vara mycket lätt, ESD-skyddad, snabb och att man enkelt kan byta spetsarna med kolven igång, vilket inte är fel när man använder mycket och små SMD komponenter blandat med större. Dessutom finns det oändligt med varianter på spetsar. Som jag skrev ... allt efter intresse.

Renligheten: Normalt sett så värmer man upp kolven. På med lite lödtenn och skrapa sedan av det på en fuktig svamp. Kan rekommendera de lödställ som finns med en hållare för en mindre svamp. Under lödandets gång brukar man då och då få skrapa av kolven.

Se till att du använder spetsar som är av plätterad typ (ser ut som om yttersta delen är doppad). De håller längre, men framförallt är de enklare att arbeta med och hålla rena.

#9

Postad 31 mars 2003 - 10:13

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Bra poäng där TLovskog, jag är så miljöskadad från jobbet att jag glömde att nämna att lodpasta kan vara flussmedel i andras ögon. Eftersom förr i tiden la man på pastan manuellt. Idag så kör ju i princip alla med flussmedel i tennet i elektroniklödning för hand.
Hrmf... jag glömde att nämna i min rangordning hur viktig lödstationen är! Ännu en miljöskada... Helt klart bör man ju ha en temperaturkontrollerad spets som är plätterad. Det gör att arbetet går dubbelt så fort med bättre resultat. Hemma har jag en Weller med magnastat reglering(Klickar av/på lite då å då), räcker utmärkt. Jag får allvarliga exsem/raseriutbrott när jag håller i billiga lödpennor med skitkass spets.

#10

Postad 31 mars 2003 - 12:35

Unregisteredbf35f33f
  • Unregisteredbf35f33f
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!
En lite dum fråga kanske, hur ska man veta hur mycket man ska vrida på ratten när man löder med lödstation?
för det får väl inte bli för varmt så att man bränner sönder komponenter. [:)]

mvh peter

#11

Postad 31 mars 2003 - 17:38

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Paxmax
Jag får allvarliga exsem/raseriutbrott när jag håller i billiga lödpennor med skitkass spets.

Det får jag med trots att jag aldrig har använt något som kostat över hundralappen.

Det går knappt att värma upp lödutan så att man kan smälta nåt på det men jag värmer upp så gott jag kan och löder nära spetsen. Det blir inga kalla lödningar. Ljudet blev bättre än en 10m lakrissnöre och har ej märkt nån fel på något

#12

Postad 31 mars 2003 - 19:04

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by pipo
Hej!
En lite dum fråga kanske, hur ska man veta hur mycket man ska vrida på ratten när man löder med lödstation?
för det får väl inte bli för varmt så att man bränner sönder komponenter. [:)]

mvh peter


Det brukar ofta finnas hos leverantören av lodet en lämplig spetstemperatur given. Någonstans runt 360-370 grader brukar jag ligga (med vanligt SnPb lod). Använder du blyfritt får du kanske gå upp ett par snäpp.

En 5-6 sekunder värme är inga problem.

#13

Postad 31 mars 2003 - 19:46

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Paxmax
... Helt klart bör man ju ha en temperaturkontrollerad spets som är plätterad. Det gör att arbetet går dubbelt så fort med bättre resultat. Hemma har jag en Weller med magnastat reglering(Klickar av/på lite då å då), räcker utmärkt. Jag får allvarliga exsem/raseriutbrott när jag håller i billiga lödpennor med skitkass spets.


Förstår vad du menar. Har man sett ljuset så har man.

#14

Postad 31 mars 2003 - 20:45

badapple
  • badapple
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Tack för alla svar! Då får jag gå ut o leta lite efter lödstation och plätterade spetsar :)

#15

Postad 03 april 2003 - 09:02

margell
  • margell
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Köpte en Antex XS25 på Claes Ohlsons för 198:- Tycker den funkar kanon till att löda ihop delningsfilter med. Dock är jag en rookie när det gäller lödning. Men alla lödningar blev fina och blanka... http://www.antex.co.uk .

#16

Postad 25 april 2003 - 03:34

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

  • 494 inlägg
  • 0
Halloj!
Har funderat ett tag på att göra en egen analog signalkabel. Köpte lödkolv, lödtenn och flussmedel för ett tag sen men det blev lixom lite bortglömt...men när man har läst igenom här så blev det ju intressant igen [:D]

Sitter i samma sits som badapple, dvs inte hållt på med detta sen högstadiet så...
-Är det viktigt med en lödstation så man kan reglera värmen? ...köpte mig endast en lödkolv på 30w. Kanske även bäst att skaffa sig något som håller fast det man skall löda :D

-Några förslag på kablar ?
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=104850
eller
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=104860
EFF kostar ju lite grann men å andra sidan behöver man ju inte långa längder

-Kontakter, funderar på den bullet kontakten, någon som har testat den ?
http://www.svalander...ontakterbpp.htm
Dessa är ju inte billiga alls.. kanske finns billigare någon annanstans...

Blev sugen på att göra något eget så, tänkte på signalkablar mellan cd-spelare och reciever.

#17

Postad 25 april 2003 - 13:38

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Jag är en rätt stor kabelskeptiker samt känner mig aningens okunnig i området.(själv så kör jag med koaxialkabel + enkla guldplätterade kontakter) så jag skall inte kommentera dina val, det finns säkert folk som är bättre på det.

När det gäller lödkolv, 30W oreglerat duger gott till att löda ett par signal kablar... skall man löda fler saker så brukar inte jag stå ut med sån't skit. Även när man skall löda många punkter efter varann så brukar oreglerade kolvar krokna lite och bli för kalla. 30W gör det svårt att löda större grejer, typ högtalarkablar, större komponenter.

Se bara till att spetsen är smal nog så att du kommer åt lödpunkten och inte värmer sönder kontaktens plastdelar. Spetsen skall även fungera bra, se till att spetsen är ren, blank och att lödtennet smälter ut på spetsen snyggt. Bildar lödtennet bollar och trillar av spetsen så måste du försöka få fram en renare yta. Försök skrubba spesen lite, i värsta fall fila eller köp ny spets(eller byt hela kolven till någe bättre).

#18

Postad 26 april 2003 - 02:32

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

  • 494 inlägg
  • 0
hehe, ok inget stort fan av den sortens lödkolv då :D
tack för tipsen, borde väl våga mig på det snart, får väl köpa lite noname kablar och testlöda lite.
Får kika in på elfa eller något och se vad de har [:D]

#19

Postad 26 april 2003 - 11:36

Unregisteredc1c61fe5
  • Unregisteredc1c61fe5
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Oavsett vilken lödkolv du använder: Använd flussmedel, det gör livet lättare och ger bättre lödningar.

#20

Postad 26 april 2003 - 15:43

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Ajajaj. Och jag som precis tänkte föreslå att han skulle ställa vid-sidan-om-flusset på hyllan. I nästan alla fall räcker det med det som finns i tennet.

Om du nu använder extra flussmedel, använd då riktigt flussmedel avsett för elektronikproduktion. Det som ex. Clas Ohlson * har är främst avsett för lödning av rör i VVS installationer. Den heter Bera och är (sist jag kollade) att betrakta som starkt aktiverat fluss och dessutom baserat på halogener. I detta fallet klor.

Starkt aktiverade fluss drar åt sig fukt från luften och blir något elektriskt ledande. De är också i sig svagt elektriskt ledande, och det känns ju dumt. De kräver att man noga "tvättar" rent efter lödning.

Nu var det visserligen "endast" kablar som skulle lödas, men varför krångla till det.

* (Det var ett tag sedan jag kollade Clas Ohlsons produkt, så den kan vara utbytt. Deras hemsida säger nada om innehållet eller tillverkare (förutom att det är avsett för just "kapilärlödning av rörinstallationer".)

#21

Postad 26 april 2003 - 17:34

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

  • 494 inlägg
  • 0
ok, tennet och flussmedlet jag köpte var ifrån biltema, men det är väl i princip samma grejer kanske :)
det finns även flussmedel i tennet. aja jag får köra lite testlödningar på lite grejer, det behövs nog.

#22

Postad 26 april 2003 - 18:04

Unregisteredc1c61fe5
  • Unregisteredc1c61fe5
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Jag använder alltid fluss, både när jag löder kablar på jobbet (vilket jag gör rätt ofta) och hemma. Använder ett "riktigt" fluss köpt på Elfa (kommer inte ihåg namnet men konsitensen och färgen är som tjock jordgubbskräm) som funkar bra, har provar Clas Ohlson-varianten men den är rätt dålig och bör inte användas.

Problemet när man löder kablar är att man sällan kan löda enligt "regelboken" om man inte har minst tre armar men fluss hjälper, in pincet är också bra.

Jag brukar förtenna alla ändar på kabelninnan jag löder och sedan kletar jag lite fluss där jag ska löda på kontakten, sedan ser jag till att kabeländen har kontakt med kontakten innan jag värmer lödstället, när jag ser att tennet smälter matar jag på med lite extra lödtenn och låter det rinna ut. När jag är nöjd tvättat jag med lite isopropanol (har man kanske inte alltid hemma, prova annars "tvättbensin" eller vad det nu kallas).
'Lödningarna brukar vara ok och klarar att cyklas mellan rumtemperatur och -269 grader C åtminstone ca 100 gånger[:)], kontaktresistanen brukar också vara rätt låg.

Tänk på att man normalt inte behöver använda fluss när man löder kretskort eftersom det finns fluss i lödtennet, extra fluss behöver normalt bara användas när man löder "stora" ytor, exempelvis kontakter. eftersom man vill ha en ren yta (främst från oxid) så att tennet "fäster".

#23

Postad 30 april 2003 - 07:12

Unregistered46f2ef1f
  • Unregistered46f2ef1f
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by badapple
Hejsan som det står i topic så är jag helt nybörjare på lödning.
Jag har lödat något på fysiken i högstadiet för uhm... 8år sen eller vad det nu blir. ;)
Jag undrar lite basics i lödning. Alla tips man kan tänka sig är välkommna!
Jag undrar också vad lödpasta är, ingen i min vänskapskrets vet vad det är.(ja jag har kompisar!)
Nä men skämt o sido, tacksam för alla tips!


Bara släng på en bit tenn och bränn litta, tändare skall fungera okej har jag hört [:D]



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.