Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips "The One" 8500 series 4K UHD LED Android TV

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips The One 75PUS8505 (TV) 0 0 (0) 12 990:-

#1

Postad 09 januari 2021 - 10:14

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Philips har precis släppt en 75" modell i deras "The One" 8500 serie:

https://www.philips....v-och-ambilight

 

Den finns bara att köpa på två ställen i Sverige än så länge (med stor skillnad i pris):

https://www.prisjakt...t.php?p=5325053

 

Jag köpte från Webhallen till kampanjpris 12990:- och fick min i förrgår. Första intrycket är mycket bra. Bra svärta och 4K ser fantastiskt ut från min Nvidia Shield tillsammans med Ambilight mot en vit vägg.

 

Jag har ännu inte gjort några förändringar i bildinställningarna. En snabb koll mot http://www.lagom.nl/lcd-test/ visar att "Black level" och "White saturation" är bra direkt från fabrik. Dock ser jag redan nu att "sharpness" får hårt ställd och jag gillar inte riktigt färgerna i HDR standard läget (testade första 20 minuterna av Interstellar). 

 

Innan köp så letade jag mycket på nätet efter recensioner osv, men det finns nästan ingenting för denna 75" modell (75PUS8505/12). Så, jag hoppas att det finns fler ägare  här på forumet som vill diskutera TV:n, bildinställningar mm.

 

Kör igång!


Redigerat av RoSt_Swe, 09 januari 2021 - 10:16.


#2

Postad 11 januari 2021 - 12:24

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hej! Var också inne på en sådan, då jag gillar Ambilight och vill ha en uppgradering från min nuvarande 55 tums LG Full HD TV. Stör mig dock på att det inte verkar gå att få tag på några Philips som klarar 120hz, finns ju Samsung i samma storlek och prisklass som klarar det så jag har sugit lite på karamellen.

 

Jag vet att det inte finns mycket material som streamas i den kvaliteten men jag tänker på upscaling 60-120hz som skall ge en förbättrad bild. 

 

Så just nu väger jag Ambilight mot 120hz, hur tänkte du kring ovan när du köpte din Philips



#3

Postad 11 januari 2021 - 12:37

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1

Hej! Var också inne på en sådan, då jag gillar Ambilight och vill ha en uppgradering från min nuvarande 55 tums LG Full HD TV. Stör mig dock på att det inte verkar gå att få tag på några Philips som klarar 120hz, finns ju Samsung i samma storlek och prisklass som klarar det så jag har sugit lite på karamellen.

 

Jag vet att det inte finns mycket material som streamas i den kvaliteten men jag tänker på upscaling 60-120hz som skall ge en förbättrad bild. 

 

Så just nu väger jag Ambilight mot 120hz, hur tänkte du kring ovan när du köpte din Philips

Går att få ambilight till andra tv med Hue. Sync-box och gradient lightstrip. Blir lite dyrare men om man vill ha nåt annat så går det. :)



#4

Postad 12 januari 2021 - 18:16

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 1

Efter massa läsning fram o tillbaka bestämde jag mig idag för att "nöja mig" med Philipsen (går från Full HD LG 55 tums). Det blir en "dubbelt så bra" bild då jag går från 1080p 60 hz skärm till 4k. Så får jag lite större bild och ambilight på köpet. Det blir bra. Sjukt snabba på Webhallen med, beställde kl 11 idag får den hemlevererad imorgon efter 17.


Redigerat av Spritelight, 12 januari 2021 - 18:18.


#5

Postad 12 januari 2021 - 20:12

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 1

Kul med liv i tråden!

Jag gick från en 60" Sharp från 2013 och resonerade ungefär som du. Dubbelt så bra (och större) bild till en vettig peng :-)

Vad gäller 120hz vs 60hz så verkar det främst vara en finess för de som kör spel med nyaste generationen av konsoler.

 

Jag har nu sett två filmer med familjen på Disney+ som faktiskt strömmar med 4K HDR med Dolby Atmos ljud (jag kör Nvidia Shield, har inte kollat på den inbyggda Android TV varianten än). Mycket nöjd med bilden i filmen "Mulan" som har klara färger hela tiden. En mörkare film är "Skönheten och odjuret" och där kan jag tänka mig att pilla lite på inställningarna för att få bättre mörka nyanser.

Om du kör Disney+ så ställ ner undertexternas färg från STARK HDR vit till lite mer grått. Gjorde underverk i mörkare scener.



#6

Postad 13 januari 2021 - 12:37

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Köpte precis en Appletv 4k och en Nikabe hdmi high speed kabel så nu väntar jag bara på Tv leveransen :).

Uppdatering: Så kom Tv:n tillslut, min tanke var att köra Apple TV 4k och sonos 5-1 (playbar + 2 play 1 samt SUB ).

 

Första intrycket var att den fungerar bra "out of the box" har anslutit Tvn via Wifi och Apple TV via kabel.

Är inte helt nöjd efter någon timmas pillande, får inte optiska ljudutgången att spela med min Sonos utrustning ( först var både Tv högtalaren och Sonos på samtidigt) och nu senare endast Sonos men då kan jag inte justera volymen från Appletv eller Tv kontrollen (vet inte om surround funkar helt heller).

 

Angående bild såg jag bild störningar när jag ställt in Apple TV på Dolby Vision 4k 60 hz och var inne på Netflix appen och vet inte om jag gillar färginställningarna helt heller.

 

Har inte gjort några inställningar än förutom försökt få ljud ut från Tvn att gå endast till optisk ut anslutning. Spontant känns det som om det kommer krävas en halvdags kalibrering/uppdatering "felsökning" innan jag får den som jag vill ha den.

 

Lite besviken då ljudet spelade med min gamla 55 tums LG skärm utan problem. Och det inte var några bildstörningar i netflix appen på min gamla "vanliga" appletv. Hade inte förväntat mig behöva felsöka dessa två faktorer utan endast räknat med att behöva pilla med ljus och färgkalibrering.


Redigerat av Spritelight, 14 januari 2021 - 14:22.


#7

Postad 14 januari 2021 - 15:23

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Det visade sig att jag inte hade uppdaterat Appletv till den senaste IOS och sedan krävdes bara en ny kalibrering av Sonos så kunde jag lägga till så jag kan styra ljudet via Appletv kontrollen. Bilden blev märkbart bättre med, kollade första minutrarna på en dokumentär om Bruce Springsteen (för att lyssna till ljudet) och sedan tog jag några minuter av mulan på disney + (So far so good).

 

Återstår att testa vilken av Dolby Vision / HDR jag gillar bäst och sedan testa lite mörkare filmer men ovan positiva förändringar gör att jag nu har hopp om framtiden :)

 

Fråga till Rost_swe vart ställer jag ner styrkan på undertexter i Disney +? 



#8

Postad 14 januari 2021 - 21:26

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Disney+ undertexter ställs i Android settings "Accessibility" påverkar alla kompatibla appar. Kanske samma på Apple?

Kul att du fick till bättre bild. Dela gärna av dig av inställningar!

#9

Postad 15 januari 2021 - 17:54

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Mina inställningar som jag gillat bäst från våran Appletv 4k med high speed HDMI 4K SDR 4:4:4 och tvn inställd på bildstil Film. Sedan har jag valt Matcha dynamiskt omfång och bildfrekvens för vanligt HD material eller sämre.

 

Dock har jag upptäckt en del clouding dvs ljusa partier längs med skärmens panel som syns vid svarta partier, det stör mig dock inte nämnvärt då skärmen är så stor och det bara är längs med kanterna.

 

Vi har ställt ned Ambilight från 10-8. Jag tog helt enkelt hela familjen och spelade samma parti (första fem minuterna av skönheten och odjuret) och med olika inställningarna så fick alla säga vilken de tyckte bäst om, så det kan vara helt "felinställt" men jag har ingen utrustning att kalibrera med så vi nöjer oss med detta.



#10

Postad 16 januari 2021 - 14:08

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Efter ytterligare tid framför denna skärm är domen följande:

Jag har den placerad i vardagsrum med fönster bakom mig och vid sidan av Tvn(dvs ljus på skärmen och från ena sidan).

Kvällstid och 4k material upplever jag bilden som bra och ambilight adderar till upplevelsen. Dagtid och för material sämre än 4K är betyget betydligt sämre, försökte titta på ett avsnitt av The walking dead som var mestadels under nattetid i HD format men fick ge upp då jag fick solspeglar även med neddragna persienner. 

Jag upplever svärtan som ganska usel och har redan berättat om lite clouding längs skärmkanten vid mörka partier (syns nästan bara vid svarta partier, men man kan ana det även vid mörkt blåa partier).

 

Så jag skulle inte rekommendera denna TV för ljusa vardagsrum eller dylikt men kan fungera väl för filmvisning i ett mörklagt "biorum", med tanke på att jag endast betalade 12900kr för den får jag väl vara nöjd man får vad man betalar för. 

 

Ett trevligt budgetalternativ för ditt mörka biorum skulle jag beskriva den som, absolut inget för merparten av minhembio besökare som förväntar sig kvalitetsprodukter. Med ovan information hade jag valt annorlunda och köpt mig en Samsung 65 Q80T eller Q95T men frugan gick direkt på den största hon såg i butiken... och så säger de att storleken inte har någon betydelse :)



#11

Postad 17 januari 2021 - 14:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 592 inlägg
  • 1

Det blir en "dubbelt så bra" bild då jag går från 1080p 60 hz skärm till 4k.


I så fall borde det väl bli 4 ggr så bra bild. :)

#12

Postad 18 januari 2021 - 16:26

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

I så fall borde det väl bli 4 ggr så bra bild. :)

Nja, Skärmen blir ju större så blir ju inte 4ggr fler pixlar per yta. :)



#13

Postad 18 januari 2021 - 19:10

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Fortfarande nöjd här :-)
Minimal clouding i nederkant av skärmen, ingen jag stör mig på alls. Att skärmen var lite ljussvag visste jag innan köp, men vårt vardagsrum har bara fönster mot norr, så inga problem med sol som lyser in. Gillar ambilight och har ställt ner den till 5 (av 1-10).

 

Synd att du inte är helt nöjd Spritelight!



#14

Postad 19 januari 2021 - 19:00

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Hittade en mindre smickrande recension som är värd att dela: https://www.sirpierr...etmerepair.html

Förhoppningsvis är det 1 kund på 100 (eller ännu mindre) som har denna tråkiga upplevelse med en TV som inte fungerar 100% första dagen. Hoppas att det löser sig för "Sir Pierre"..... 


Redigerat av RoSt_Swe, 19 januari 2021 - 19:00.


#15

Postad 19 januari 2021 - 19:23

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Man skulle kunna tycka att detta är ett skräckexempel men jag känner 4 andra personer som upplevt i stort sätt samma gällande Philips TV produkter samt deras reklamationshantering.

Jag kan ge den person på Philips som jag själv var i kontakt med (hjälpte en god vän) en liten ros iaf. Förmodligen var det för att jag hade rätt mycket kött på benen när jag väl kom fram till deras support.  Men fi fasen vilka dåliga apparater dom gör alltså.

 

Vännen min fick en ny tv (den gamla startade inte, 2månader gammal) och han ringde förra veckan med nya fel :P

Jag sa till honom att returnera skiten och köpa i stort sätt vad som helst förutom Philips.



#16

Postad 20 januari 2021 - 13:51

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hittade en mindre smickrande recension som är värd att dela: https://www.sirpierr...etmerepair.html

Förhoppningsvis är det 1 kund på 100 (eller ännu mindre) som har denna tråkiga upplevelse med en TV som inte fungerar 100% första dagen. Hoppas att det löser sig för "Sir Pierre"..... 

 

Så illa är inte min clouding, en annan störig sak jag upptäckt är att jag inte kan välja optical out som ljudutgång. Finns bara HDMI out eller tv högtalare vilket inte spelar med min gamla Sonos playbar så ljudet fungerar ibland men ballar ur allt som oftast. Jag löser dock detta genom att köpa en Sonos Arc som har HDMI in och sätta min playbar under LG skärmen som jag hängt upp på väggen i sovrummet (på den kan jag välja optical out som ljudutgång) :) 

 

Och ingen fara Rost_Swe jag visste att jag inte köpte bästa kvalitet när jag valde philips, det fick bli den då jag snöat in mig på ambilight och frugan ville ha den största :P



#17

Postad 27 januari 2021 - 09:53

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Uppdatering: Idag dog min Tv, går inte att starta. Testat dra ut strömkälla och återansluta osv, man kan se att den inte har någon matarström genom att den lilla dioden under tvn är svart istället för röd. Felanmälde som DoA till Webhallen som skulle skicka Fraktsedel som "pallfrakt", jag påtalade att Tvn inte längre har emballage då jag haft den snart två veckor men det skulle de lösa enligt kundservice. Är dock skeptisk till att Postnord har emballage att tillgå vid beställning av "pallfrakt". Men då jag felanmält varan inom 14 dagars DoA garantin hoppas jag allt löser sig.



#18

Postad 27 januari 2021 - 10:18

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Det är Phillips som kommer sköta resten av reklamationsbiten.  De kommer en budfirma hem till dig med emballage och returhandlingarna ligger i emballaget.

Så se till att den som kommer och lämnar det stannar kvar hos dig så du får returnerat tvn direkt. Sen åker den iväg till deras reparations center och det tar väl en vecka innan du får tillbaka tv'n lagad eller en utbytes variant.

 

Ett tips bara, är tvn såpass ny så kolla om du inte kan häva köpet och köpa något annat vettigt istället.



#19

Postad 27 januari 2021 - 16:36

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Det är Phillips som kommer sköta resten av reklamationsbiten.  De kommer en budfirma hem till dig med emballage och returhandlingarna ligger i emballaget.

Så se till att den som kommer och lämnar det stannar kvar hos dig så du får returnerat tvn direkt. Sen åker den iväg till deras reparations center och det tar väl en vecka innan du får tillbaka tv'n lagad eller en utbytes variant.

 

Ett tips bara, är tvn såpass ny så kolla om du inte kan häva köpet och köpa något annat vettigt istället.

 

Ok, får se vad som händer. Lämnade den på Webhallen och de skulle göra ett "DoA" ärende mot Philips. Jag antar att philips bara kommer skicka en ny iofs, så blir nog svårt att häva köpet speciellt när Webhallen har likadana TV kvar i sitt webblager.



#20

Postad 27 januari 2021 - 16:52

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Ok, får se vad som händer. Lämnade den på Webhallen och de skulle göra ett "DoA" ärende mot Philips. Jag antar att philips bara kommer skicka en ny iofs, så blir nog svårt att häva köpet speciellt när Webhallen har likadana TV kvar i sitt webblager.

Du kan alltid hänvisa till att det är många andra som har problem med denna TV samt andra av deras modeller. Det borde inte komma som en nyhet för dom.

Minsta lilla fel på den TV du nu får tillbaka så reklamera igen och föreslå byte mot annat märke.



#21

Postad 27 januari 2021 - 23:54

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 875 inlägg
  • 0

Man skulle kunna tycka att detta är ett skräckexempel men jag känner 4 andra personer som upplevt i stort sätt samma gällande Philips TV produkter samt deras reklamationshantering.
Jag kan ge den person på Philips som jag själv var i kontakt med (hjälpte en god vän) en liten ros iaf. Förmodligen var det för att jag hade rätt mycket kött på benen när jag väl kom fram till deras support. Men fi fasen vilka dåliga apparater dom gör alltså.

Vännen min fick en ny tv (den gamla startade inte, 2månader gammal) och han ringde förra veckan med nya fel :P
Jag sa till honom att returnera skiten och köpa i stort sätt vad som helst förutom Philips.

Här har ni förklaringen varför Philips är skit och skall undvikas som pesten.
https://en.tab-tv.com/?p=18397
Enkelt förklarat för dem som inte pallar följa länken är att märket Philips används för att distribuera kinesiska lågvattenmärken på globala marknaden.

Citat "You should know, Philips stopped production of household appliances, including televisions, in 2012. But the trademark is money, so the right to produce and sell TVs was licensed to other companies. In the North American continent, the right to manufacture and sell Philips TVs was bought by Funai. In other countries, the Chinese corporation TP Vision bought this right."

M.a.o köp aldrig aldrig någonsin Philips produkter även om det är billigt (skit).

Redigerat av Honkium, 27 januari 2021 - 23:54.


#22

Postad 28 januari 2021 - 10:35

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Vi ska kanske inte dra alla Philips tv över en Kant ? Finns ju dom som är bra också. Deras oled är väll okej, även min pus9435 är min bedömning att den ej är en skit tv.

#23

Postad 28 januari 2021 - 11:57

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 875 inlägg
  • 0
Det finns alltid guldkorn bland bumlingarna.
Frågan är hur mycket sten man vill vända på för att hitta ett guldkorn.

#24

Postad 19 februari 2021 - 15:36

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Ny uppdatering:

20210114 Köpte 75pus8505 på webhallen, den hade lite clouding och andra småfel.

20210127 Slutade fungera varpå jag lämnade in den på webhallen. (inom DoA tid) utan kartong då jag hade slängt denna.

20210130 Webhallen lade kredit ansökan mot Philips

20210215 Kreditansökan avslagen då produkten saknade kartong?   Så att produkten slutade fungera inom DoA tid spelade ingen roll för Philips då den saknade kartong.

20210217 Fick "ny" att hämta ut på webhallen utan kartong (för den behövde de för att kunna DoA den gamla)

 

Dock upptäckte jag en liten skada på baksidan av panelen och det satt ingen plast på "rutan" så jag tror TV:n jag fick inte var ny utan en "lagad" (kanske efter en annan DoA). Denna TV har också clouding vid kanterna och så verkar den ha svårt att växla mellan olika bildlägen (Dolby digital osv). 

Vad jag lärt mig av denna historia är att aldrig mer köpa Philips samt spara kartong på det jag köper. Webhallen har gjort rätt för sig även om jag kan tycka att de kunde varit snabbare med att hämta hem en ny och skicka min på DoA i den lådan.

 

Så summa summarum kan jag inte rekommendera denna TV till någon på detta forum, jag hade gjort ett helt annat val i dagslägen mot vad jag gjorde i början av Januari.



#25

Postad 21 februari 2021 - 10:07

Spritelight
  • Spritelight
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

En helt annan fråga om någon annan här mot förmodan köpt en likadan TV, jag har min TV kopplad till en Apple TV där jag valt Dolby Vision 60hz. Av någon anledning fattar min TV inte detta vid uppstart och säger att jag inte har insignal varpå jag måste reboota min appletv då ser den Dobly vision och startar. Någon som har tips på vad man kan göra för att kringå detta då jag helst inte blandar in Webhallen o Philips igen (då blir jag väl utan TV i 3+ veckor igen)



#26

Postad 26 februari 2021 - 20:49

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Min 75pus8505 har nu lagt av två gånger i standby mode.

Den röda lampan i nedre högre hörnet lös inte och TV:n går inte att sätta på med fjärrkontrollen. Enda som hjälpte var att dra ut nätsladden i en minut eller två. Dock, jag har uppdaterat mjukvaran och problemet har inte varit på en vecka nu. Peppar, peppar....


Redigerat av RoSt_Swe, 26 februari 2021 - 20:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.