Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topgun: Maverick, CGI eller äkta

96 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 maj 2022 - 20:12

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Top Gun: Maverick

 

Följer formatet från Topgun så smått till överdrift men helt klart bra på bio. Vibrerade bra i bröstet mer än jag känt i den salongen tidigare kanske hittat bättre sweetspot. Ljudet var helt fantastiskt. 100 % fake nu med noll riktig flygning men CGIN är så snygg man köper det ändå. Blir lite ace combat av det hela men gör inte mig något. Lättglömd rulle men ingen brist på snabba kameraåkningar :)
 


Redigerat av oqvist, 27 maj 2022 - 20:12.


#2

Postad 27 maj 2022 - 20:53

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Top Gun: Maverick

Följer formatet från Topgun så smått till överdrift men helt klart bra på bio. Vibrerade bra i bröstet mer än jag känt i den salongen tidigare kanske hittat bättre sweetspot. Ljudet var helt fantastiskt. 100 % fake nu med noll riktig flygning men CGIN är så snygg man köper det ändå. Blir lite ace combat av det hela men gör inte mig något. Lättglömd rulle men ingen brist på snabba kameraåkningar :)


Hmmm…… trodde denna va känd för äkta flygning å att Tompa e med överallt i planen?

#3

Postad 27 maj 2022 - 20:59

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Hmmm…… trodde denna va känd för äkta flygning å att Tompa e med överallt i planen?

Originalet hade en del äkta flygning vad jag vet. Men Maverick fick de inte flyga en meter pga försäkringsskäl :P. Tompa är absolut med för det mesta dock :)



#4

Postad 27 maj 2022 - 21:00

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 2

Originalet hade en del äkta flygning vad jag vet. Men Maverick fick de inte flyga en meter pga försäkringsskäl :P. Tompa är absolut med för det mesta dock :)


Fast en snabb googling så läser man att de e riktig flygning och ingen CGI

#5

Postad 27 maj 2022 - 21:10

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Fast en snabb googling så läser man att de e riktig flygning och ingen CGI

de blir iof träffade av missiler och har en del omöjliga scener så jag hoppas då det är iaf en hel del cgi och att de inte utsätter f18:s för över 10g :P



#6

Postad 27 maj 2022 - 21:11

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 3

de blir iof träffade av missiler och har en del omöjliga scener så jag hoppas då det är iaf en hel del cgi och att de inte utsätter f18:s för över 10g :P


Snyggt sätt å försöka rädda ditt inlägg…… men Tom överlever nog va? Klart att en del e cgi….. men att de inte flögit en meter är bs

Redigerat av vinncent, 27 maj 2022 - 21:13.


#7

Postad 27 maj 2022 - 21:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ja skådisarna fick tom göra basic flight training samt slå på kamerorna i cockpit själva etc så att det skulle vara cgi är så fel det bara kan bli. Finns gott om filmer behind the scenes på det. Däremot fick dom sitta i baksätet på F18 då dom inte fick spaka dom själva. Men flyger med gör dom i allra högsta grad.

 

https://ew.com/movie...-flying-scenes/

 

Cruise ended up flying more than a dozen sorties for the new movie, but a Pentagon regulation bars non-military personnel from controlling a Defense Department asset other than small arms in training scenarios, according to Glen Roberts, the chief of the Pentagon’s entertainment media office. Instead, the actors rode behind F/A-18 pilots after completing required training on how to eject from the plane in an emergency and how to survive at sea.



#8

Postad 27 maj 2022 - 21:22

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Ja skådisarna fick tom göra basic flight training samt slå på kamerorna i cockpit själva etc så att det skulle vara cgi är så fel det bara kan bli. Finns gott om filmer behind the scenes på det. Däremot fick dom sitta i baksätet på F18 då dom inte fick spaka dom själva. Men flyger med gör dom i allra högsta grad.

https://ew.com/movie...-flying-scenes/

Cruise ended up flying more than a dozen sorties for the new movie, but a Pentagon regulation bars non-military personnel from controlling a Defense Department asset other than small arms in training scenarios, according to Glen Roberts, the chief of the Pentagon’s entertainment media office. Instead, the actors rode behind F/A-18 pilots after completing required training on how to eject from the plane in an emergency and how to survive at sea.


Yes de e grymma scener i filmen! Mustangen e ju Cruise privata plan som han själv flög kollegorna i

#9

Postad 27 maj 2022 - 21:43

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Snyggt sätt å försöka rädda ditt inlägg…… men Tom överlever nog va? Klart att en del e cgi….. men att de inte flögit en meter är bs


Majoriteten av flygscenerna är garanterat CGI.

#10

Postad 27 maj 2022 - 21:45

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 2

Majoriteten av flygscenerna är garanterat CGI.


😂😂ok….. ja du har ju läst att de inte fick flyga en meter pga av försäkringsskäl……

Redigerat av vinncent, 27 maj 2022 - 21:49.


#11

Postad 27 maj 2022 - 22:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vissa förnekar sig aldrig….men ok visst vi säger det ;)

 

https://screenrant.c...-no-cgi-reason/

 

"When Top Gun: Maverick releases into theatres, all the action scenes are practical effects, rather than CGI, which is thanks to star Tom Cruise."

 

"Cruise has been adamant that there will be no CGI in Top Gun: Maverick."


Redigerat av masse70, 27 maj 2022 - 22:28.


#12

Postad 27 maj 2022 - 22:35

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Skratt, ok... Eller?

#13

Postad 27 maj 2022 - 23:45

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Blaaaaa
Råkade ögna genom blaa blaaa där uppe,
men stängde fort ner, va det spoilers?!!! På maverick!
Faaan…. På ett hembioforun….
Kan jag va lugn?

#14

Postad 28 maj 2022 - 07:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Vissa förnekar sig aldrig….men ok visst vi säger det ;)

https://screenrant.c...-no-cgi-reason/

"When Top Gun: Maverick releases into theatres, all the action scenes are practical effects, rather than CGI, which is thanks to star Tom Cruise."

"Cruise has been adamant that there will be no CGI in Top Gun: Maverick."


Lite naivt tro marknadsföringen. När du sett filmen kommer du inse att det där är ren och skär lögn :D

#15

Postad 28 maj 2022 - 08:12

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Lite naivt tro marknadsföringen. När du sett filmen kommer du inse att det där är ren och skär lögn :D


Visa du istället var det står att de inte fick flyga en meter av försäkringsskäl?

#16

Postad 28 maj 2022 - 08:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Visa du istället var det står att de inte fick flyga en meter av försäkringsskäl?

Du har ju redan gjort jobbet åt mig :)



#17

Postad 28 maj 2022 - 08:45

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

Du har ju redan gjort jobbet åt mig :)


Så du hittade bara på ? Trollar som du gör i andra trådar oxå! Moget.

Redigerat av vinncent, 28 maj 2022 - 08:46.


#18

Postad 28 maj 2022 - 09:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Så du hittade bara på ? Trollar som du gör i andra trådar oxå! Moget.

Nej de sitter i baksätet de flyger inte. Sen är ju de flesta scenerna cgi oavsett. Mustangen är bara med i epilogen och det är ironiskt nog det enda flyget man inte ser Tom ratta lol



#19

Postad 28 maj 2022 - 09:15

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Nej de sitter i baksätet de flyger inte. Sen är ju de flesta scenerna cgi oavsett. Mustangen är bara med i epilogen och det är ironiskt nog det enda flyget man inte ser Tom ratta lol

Blir säkert bra för dig!👍🏻….
Väntar fortfarande på var du läst de inte fick flyga en meter pga av försäkringsskäl!

Redigerat av vinncent, 28 maj 2022 - 09:19.


#20

Postad 28 maj 2022 - 09:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Blir säkert bra för dig!….
Väntar fortfarande på var du läst de inte fick flyga en meter pga av försäkringsskäl!

Det finns ju ett talesätt att man flyger när man åker på charter. Men i det här sammanhanget så kan man ju inte säga att man flyger om man inte styr ekipaget. Hoppas du förstår skillnaden bättre nu :)



#21

Postad 28 maj 2022 - 09:28

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 2

Det finns ju ett talesätt att man flyger när man åker på charter. Men i det här sammanhanget så kan man ju inte säga att man flyger om man inte styr ekipaget. Hoppas du förstår skillnaden bättre nu :)


Väntar fortfarande………..Oqvist de e ok att säga att du hade noll koll på filmen…..

Redigerat av vinncent, 28 maj 2022 - 09:29.


#22

Postad 28 maj 2022 - 09:51

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Mycket kackel nu... och spoilers? Vågar inte läsa vidare vad som stod på förra sidan  :ph34r:  :P



#23

Postad 28 maj 2022 - 09:53

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Mycket kackel nu... och spoilers? Vågar inte läsa vidare vad som stod på förra sidan :ph34r: :P


Inga spoilers….. om du inte anser att diskussionen om de flyger på riktigt eller om allt e cgi är en spoiler👍🏻

#24

Postad 28 maj 2022 - 12:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Väntar fortfarande………..Oqvist de e ok att säga att du hade noll koll på filmen…..

Har du sett filmen?



#25

Postad 28 maj 2022 - 12:46

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Har du sett filmen?


Japp…… har du?😂

Top Gun: Maverick

Följer formatet från Topgun så smått till överdrift men helt klart bra på bio. Vibrerade bra i bröstet mer än jag känt i den salongen tidigare kanske hittat bättre sweetspot. Ljudet var helt fantastiskt. 100 % fake nu med noll riktig flygning men CGIN är så snygg man köper det ändå. Blir lite ace combat av det hela men gör inte mig något. Lättglömd rulle men ingen brist på snabba kameraåkningar :)


Påminner dig om ditt första inlägg……100% fake nu med noll riktig flygning😂😂

#26

Postad 28 maj 2022 - 12:47

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Japp…… har du?

Påminner dig om ditt första inlägg……100% fake nu med noll riktig flygning

Och du tror på riktigt att alla stunts är äkta???



#27

Postad 28 maj 2022 - 12:53

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

Och du tror på riktigt att alla stunts är äkta???


Stunts är inte på riktigt ! Lite de som e grejen med stunts.😂 men de e ju en helt annan diskussion. Jag vill veta vart du läst att ingen riktig flygning fick förekomma pga av försäkring….matar inte trollet inte mer nu. Du vet ….. å jag vet….

Redigerat av vinncent, 28 maj 2022 - 12:57.


#28

Postad 28 maj 2022 - 18:23

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag flyttar texten som jag hade under spoilerknappen hit. Lägger den under spoiler även här för att vara konsekvent  :) .

 

Spoiler


#29

Postad 28 maj 2022 - 22:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

100 % fake nu med noll riktig flygning men CGIN är så snygg man köper det ändå.


Nej de sitter i baksätet de flyger inte.

 
Är det CGI för att skådespelarna sitter i baksätet?  :P

 

Kolla på denna:

https://www.youtube....h?v=KMbBh2CxUOw

 

Spoiler


Redigerat av Ageve, 29 maj 2022 - 00:14.


#30

Postad 29 maj 2022 - 00:16

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Stunts är inte på riktigt ! Lite de som e grejen med stunts. men de e ju en helt annan diskussion. Jag vill veta vart du läst att ingen riktig flygning fick förekomma pga av försäkring….matar inte trollet inte mer nu. Du vet ….. å jag vet….

Jag skulle nog säga att just stunts är på riktigt, annars hade man inte behövt stuntmän och kvinnor som riskerar liv och lem istället för skådisarna. :)



#31

Postad 29 maj 2022 - 06:37

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag skulle nog säga att just stunts är på riktigt, annars hade man inte behövt stuntmän och kvinnor som riskerar liv och lem istället för skådisarna. :)


Ja den meningen blev lite bakvänd … menade mer att det ska se farligt ut men ska ”helst”’vara så ofarligt som möjligt för stuntmannen. Är för övrigt utbildad stuntman själv (svensk amerikanska stuntskolan Värmdö) så har lite insyn i verksamheten 😉👍🏻

Redigerat av vinncent, 29 maj 2022 - 06:45.


#32

Postad 29 maj 2022 - 08:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0


Är det CGI för att skådespelarna sitter i baksätet? :P

Kolla på denna:
https://www.youtube....h?v=KMbBh2CxUOw

Spoiler


Tja de flyger ju inte som sagt läs def för en pilot :)

#33

Postad 29 maj 2022 - 08:37

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 2

Tja de flyger ju inte som sagt läs def för en pilot :)


Fast de va inte de som det hela handlade om från början….nu greppar du efter halmstrån för att inte du inte ska framstå som de troll du e…..du får läsa om ditt första inlägg å sen visa vart du läst om att de inte fick flyga pga av försäkring ! Nä precis … helt tyst om det för du hittade på en massa skit som du inte hade en aning om……

Redigerat av vinncent, 29 maj 2022 - 08:39.


#34

Postad 29 maj 2022 - 09:46

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0
Nu är ni lite petiga tycker jag, varje gång jag åker på semester så är det cgi en del av resan.

#35

Postad 29 maj 2022 - 09:57

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Nu är ni lite petiga tycker jag, varje gång jag åker på semester så är det cgi en del av resan.


Tydligen…. Enligt vissa 😂

#36

Postad 29 maj 2022 - 09:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

Tja de flyger ju inte som sagt läs def för en pilot :)

Verkar mest handla om petiga ordval från din sida nu. De flesta som åker med ett flygplan säger nog att dom flyger även om dom inte styr planet. Det är väl ganska normalt språkbruk. 

 

Dessutom styr faktiskt Tom Cruise ett plan i filmen. Det gamla jaktplanet P-51 Mustang är hans eget och där är han pilot.



#37

Postad 29 maj 2022 - 09:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 2

Tja de flyger ju inte som sagt läs def för en pilot :)

 
Var det skådespelarna som flög i ettan då? Med tanke på att du skrev:
 

Originalet hade en del äkta flygning vad jag vet.


Du trodde att flygscenerna var CGI. Du hade fel. Varför inte bara erkänna det? 

 

Att du drog den slutsatsen är inte så konstigt, med tanke på att det mesta är CGI nuförtiden. 

Här är en kul video där Tom Cruise flyger, bland annat i hans Mustang-plan som var med i filmen:
https://www.youtube....h?v=v1iZtBM23bY

Jag kanske minns fel men:

Spoiler

 

edit: En minut för sent. ;)


Redigerat av Ageve, 29 maj 2022 - 10:03.


#38

Postad 29 maj 2022 - 10:05

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 2

Var det skådespelarna som flög i ettan då? Med tanke på att du skrev:


Du trodde att flygscenerna var CGI. Du hade fel. Varför inte bara erkänna det?


edit: En minut för sent. ;)

Exakt! Men även att han visste de inte fick flyga en meter på riktigt pga av försäkring 🤣……. Bara en massa bs

Redigerat av vinncent, 29 maj 2022 - 10:06.


#39

Postad 29 maj 2022 - 10:39

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

"100 % fake nu med noll riktig flygning men CGIN är så snygg man köper det ändå"

 

Tänker att vi kan konstatera att det inte handlar om 100% fake, men samtidigt även hävda att det inte är 100% äkta heller.

 

Det planet som är med mest F-18 Hornet har använts och flygs i filmen, så klart inte av skådespelare. Det tror jag inte någon inbillar sig. De mesta av flygningarna är äkta, sen har det så klart gjorts en del i post production. Dels så är det en del passager/manövreringar som ansvariga för flottans flygplan aldrig skulle tillåta, dels så är ju alla scener med två/fler flygplan i samma "frame" inte äkta - inte heller tillåtet att flyga så. Alla plan har filmats när de flyger, men har sedan pusslats ihop i dator och ser väldigt häftigt ut. 

 

Sedan flygs det även en F-14 Tomcat i filmen. Något sådant plan har inte flugits på typ 15 år i USA. De har helt enkelt inga sådana fungerande plan kvar - så det är 100% fake. Gissar att någon flugit en F-18 och så har man ändrat till en F-14 i datorn efteråt. 

 

Sen att det sägs att det flygs manövrar i 10G, behöver ju inte betyda att man måste göra det i verkligheten. 



#40

Postad 29 maj 2022 - 15:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Fast de va inte de som det hela handlade om från början….nu greppar du efter halmstrån för att inte du inte ska framstå som de troll du e…..du får läsa om ditt första inlägg å sen visa vart du läst om att de inte fick flyga pga av försäkring ! Nä precis … helt tyst om det för du hittade på en massa skit som du inte hade en aning om……


Det var ju precis vad det handlade om. Vad sysslar du med?

#41

Postad 29 maj 2022 - 17:59

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

Det var ju precis vad det handlade om. Vad sysslar du med?


Allt handlar om ditt första inlägg som va helt fel bara. Men du har lärt dig en massa nu ju!

Redigerat av vinncent, 29 maj 2022 - 18:11.


#42

Postad 29 maj 2022 - 21:22

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Allt handlar om ditt första inlägg som va helt fel bara. Men du har lärt dig en massa nu ju!


Du är verkligen snett ute. Vi får väl anordna en dogfight i dcs :)

#43

Postad 29 maj 2022 - 21:42

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

Vi får väl anordna en dogfight i dcs :)


Ja de förklarar ju din ålder 👍🏻

#44

Postad 29 maj 2022 - 22:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 3

Top Gun: Maverick

 

100 % fake nu med noll riktig flygning men CGIN är så snygg man köper det ändå. Blir lite ace combat av det hela men gör inte mig något. Lättglömd rulle men ingen brist på snabba kameraåkningar :)
 

Snacka om att va helt ute och cykla. :D :D :D
 



#45

Postad 30 maj 2022 - 10:22

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Ja de förklarar ju din ålder 👍🏻


Hur tänker du nu?

#46

Postad 30 maj 2022 - 11:08

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 3

Snacka om att va helt ute och cykla. :D :D :D

Ja något 🤣

Redigerat av vinncent, 30 maj 2022 - 11:10.


#47

Postad 30 maj 2022 - 15:03

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 5

Snacka om att va helt ute och cykla. :D :D :D
 

Försöket att rädda upp det är legendariskt dåligt haha



#48

Postad 30 maj 2022 - 15:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2

Försöket att rädda upp det är legendariskt dåligt haha

Hall of fame material  :lol:



#49

Postad 30 maj 2022 - 15:29

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 2

Försöket att rädda upp det är legendariskt dåligt haha


Japp….. men han kämpar med näbbar å klor….. skam den som ger sig …(eller bara erkänner man hade noll koll?)

#50

Postad 30 maj 2022 - 16:31

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0

Har inte sett filmen men följt tråden

Did Tom Cruise fly a jet in Top Gun: Maverick?

 
 
Tom Cruise stars in "Top Gun: Maverick," in theaters May 27. The U.S. Navy allowed the "Top Gun: Maverick" studio to use F/A-18 Super Hornets for more than $11,000 an hour for the upcoming film, but Tom Cruise and his fellow actors were not allowed to touch the planes' controls.

Dom har tydligen limmat in skådisarnas fejjor på dom riktiga piloterna


Redigerat av Askungen, 30 maj 2022 - 16:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.