Är det ok att ställa Subwoofern baktill och vad måste jag dra för kablar? Receivern kommer stå fram men kanske skulle kunna lägga ett slutsteg bak som kanske gynnar kabaldragningen till både Subwoofer och högtalare bak?
Postad 07 maj 2023 - 07:16
Är det ok att ställa Subwoofern baktill och vad måste jag dra för kablar? Receivern kommer stå fram men kanske skulle kunna lägga ett slutsteg bak som kanske gynnar kabaldragningen till både Subwoofer och högtalare bak?
Postad 07 maj 2023 - 07:38
du får nog ge lite mer info, är de en subwoofer i låda utan slutsteg? hur menar du att du ska koppla bakre högtalare?
Normalt så är det slutsteg i subwoofer som är köpt, och bakre högtalare kopplas ju till receivern fram via högtalarkablar, om du nu har en "vanlig" receiver med inbyggda slusteg? Subwoofern kopplare du via RCA lågnivåkabel till receivern o den kan du ha där de hörs bäst, prova dig fram skulle jag säga.
I de fall jag lyssnat i rum (lägenhet med betongväggar då) så tycker jag en sub låter bäst o ha framme vid receivern någonstans, men prova dig fram.
Postad 07 maj 2023 - 19:36
I dagsläget har jag inga grejor utan kommer köpa detta senare. Men kommer troligen landa i något nivå med denna:
https://www.ljudfoku...aket-51-ek.html
Ser att det finns Subwoofer kabel på 10m:
https://www.ljudfoku...ooferkabel.html
Så största frågan är väl hur mycket jobb jag skall lägga på att få in Subwoofern framtill eller om det är acceptabelt att sätta den bak? Är källare så blir akustikväggar och akustiktak och heltäckningsmatta. Men det låter som att Subwoofer framtill ändå är att föredra?
Postad 08 maj 2023 - 06:15
ja, en rca subwooferkabel är de du behöver, och jag tycker om du bör du prova subwoofern framme först, gärna i en hörna eller nära först.
de går så klart ha den där bak också, bäst är o prova, köp en lång kabel och prova lite snabbt både bak o fram.
Postad 09 maj 2023 - 10:20
Hej,
rummet spelar mycket stor roll när du skall placera dina subwoofers. Jag har under mer än 20 års tid kört med subben eller subbarna mellan vänster-höger och centerhögtalarna för det är så 99% av alla bilder i alla tester ser ut. Det var först när jag tryckte in allt i ett (för) litet dedikerat hemmabiorum på bara 3.6x4.1 meter som jag fick problem. Trots 2x15'' som skall gå till under 20 Hz var det ingen vidare bas, inget som fick byxorna att fladdra precis. Mitt problem var rummets resonans. Det fanns en mycket stark förstärkning av rummets egenfrekvens på 43 Hz. Det innebar att jag var tvungen att sänka basen mycket för att få rimlig nivå på 43 Hz och då fanns den inget kvar under det. Jag provade med både basens egen EQ (Monitor Audio Gold W15) och förstegets (Yamaha CX-5100) men 12 dB räckte inte.
In kom gratisprogramvaran REW (https://www.roomeqwizard.com/) som har möjligheten att simulera rummens frekvenssvar dvs på vilka frekvenser får man förstärkning och dämpning. Man matar in rummets dimensioner och hur mycket väggarna dämpar (vilket spelar mindre roll). Man anger också var högtalaren (eller två) är och i vilken riktning den/de spelar och var man sitter. Det är i alla tre dimensionerna. Programmet beräknar sedan frekvenssvaret. I mitt fall hittades 43 Hz som svängningen främst i längsled utmed rummets längsta vägg 4.1meter. Att sätta subben i hörnet var värst men längs hela sidan längs 3.6 långa duk-väggen var riktigt dåligt. Däremot blev det bättre om jag flyttade den längs långsidan och bäst om jag satte den precis mitt på dvs 4.1/2=2.05 meter från duken och med baselementet riktat in mot rummet. Då var 43 Hz-resonansen inte exiterad alls och frekvenssvaret var rimligt rakt genom basregistret. Allt så lär långt bara i mjukvaran alltså.
Sagt och gjort, dags att flytta en av basarna och koppla ur den andra. Och dröm om min förvåning, helt plötsligt fanns det lågbas så det räckte och blev över. En sub på rätt ställe är värt 100 ggr mer än 1-2-4-8 eller fler på fel.
Då jag också har relativt stora front och centerhögtalare som kan gå ner till 43 Hz var det viktigt att se till att dessa var inställda till "Small" utan någon "extra bass" eller liknande funktion. När jag först provade med subben i rätt position lyckades den mindre mängd bas som fronthögtalarna gav ändå existera rummet med påföljd att 43 Hz helt dominerade.
Efterföljande mätning med REW konfirmerade att deras simuleringar gav i princip förväntat resultat.
Så varför hade jag inte bekymrat mig innan? Jo, förra "hemmabiorummet" var ett vardagsrum-kök-hall-trappa dvs i princip hela våningsplanet på 200m2 med drygt 3 m takhöjd. Egenfrekvensen har låg frekvens i ett sådant "rum" och påverkar inte basen på samma sätt. Rummet innan dess var på 65 m2, också ett vardagsrum med ca 10 meters längd. Då var basen bara en stackars 12'' men i ett hörn gav den en del knuff ändå.
Det blev kanske lite långt svar men sammanfattningsvis; ladda ner REW och simulera ditt rum. Placera därefter din subb och mät upp med REW+mic.
Redigerat av professorB, 11 maj 2023 - 08:12.
Postad 10 maj 2023 - 08:14
Mkt bra inlägg av Professorn. Placering av högtalare är oerhört viktigt och mer av "samma" är inte en lösning på ett i grunden fysikaliskt problem som kommer av rummet. Blir sugen på att prova REW, både teoretiskt men också att mäta upp rummet. Nu fick jag hjälp av en akustiker tidigt i mitt bygge, så jag hade en kunskap om hur placera basarna, men det kan säkert bli ännu bättre.
Postad 11 maj 2023 - 18:10
Allt som "Professor B" skriver är helt korrekt! Så bör man göra.
Nu är det inte alltid man kan göra så, eller vill/orkar. Ibland behöver det inte vara perfekt, men bara "bra nog" - och klart att du kan ha din subwoofer bak, jag körde så själv ganska länge, och det var efter REW-mättningar o hela skitet.
Men, du behöver absolut inte rusa ut och köpa mättmikke och ladda ner REW (och lära dig hur det funkar) för att få bra bas. Det viktigaste är att du inte placerar den där den låter som minst/sämst! Har du hörts tala om "subwoofer crawl?" Gör åtminstone detta när du ska välja ut en placering: https://www.audiohol...oofer-placement
Lycka till!
Postad 12 maj 2023 - 06:47
bra inlägg alla, givetvis är de bäst o mäta, men i många fall har man mindre möjlighet att ha subben på så många olika ställen, exempel i mitt nuvarande rum som är litet hade jag bara möjligheten att ha subbarna bak eller fram i en hörna pga platsbrist, så i mitt fall fick jag 3 stora toppar 50hz, 78,5hz och 93hz, dessa sänktes, för övrigt ganska rak frekvenskurva ner till 20hz nästan, vilket är perfekt för mig då mina subbar ej går lägre ändå.
Så i många fall har man kanske bara 1 eller 2 möjligheter att ha subben(subbarna) på. och man kanske inte har möjligheten att köpa/låna en mic till rew osv och man kanske inte har orken kunskapen eller intresset att lära sig rew då detta kan göra mer skada än nytta om man inte kan förstå sig på de hela.
I ditt fall Hunter85 såvidare du inte tänkt ge dig på rew o köpa mic, hade jag köpt en lång rca kabel, och provat ha subben framme vs bak där du har möjlighet att ha dom, lyssna dig fram helt enkelt. Sen kan du bara för att få en liten hum ta fram mobilen ladda ner en app som heter spectroid, koppla en dator eller liknande till din receiver och kör sinus toner(tonegenarator online) från 20hz o uppåt och se ungefär hur grafen blir inom basområdet och jämför, även om de blir någon db off vs en riktig mic så får du i alla fall en uppfattning om hur kurvan blir och vara dina toppar ligger. kostnad 0 kr... I de fall jag jämför mina android lurar med spectroid inom området 20hz till 100hz så har det skiljt max 1.5db vs en riktig mic och rew. och då har jag jämfört med 4 olika android lurar genom åren, ca 1 db feltolernas är tillräckligt för att få en hum om hur din baskurva kommer att bli i ditt rum mellan 2 olika subbas positioner..
Redigerat av hundrakg, 12 maj 2023 - 06:51.
Postad 12 maj 2023 - 11:21
Postad 12 maj 2023 - 13:03
I ditt fall Hunter85 ... hade jag köpt en lång rca kabel ...
Om man kan, då rekommenderar jag starkt att löda en RCA kontakt i varje ände av att vanligt antennkabel, som har samma impedans som svindyrt såkallad "subwooferkabel"! Ofta har man redan sådant liggande och det är mycket bättre och mycket billigare än "lakrits-kabel" - bara ett litet tips
Postad 12 maj 2023 - 20:12
Förslaget är att försöka få till så du får plats med minst 2 st subwoofers. Helst 4 st men du kanske inte har plats.
Att få bra ljud från en subwoofer är ganska omöjligt/svårt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar