Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Operheimer i 70 mm

13 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 15 July 2023 - 19:07

samsara
  • samsara
  • ForumrĂ€v

• 578 inlĂ€gg
  • 0

https://www.youtube....h?v=uYPbbksJxIg

Kommer nÄgon bio i Sverige att köra filmen i 70 mm och med magnetljud ?

StĂ„r i slutet av trailern att den ska finnas i bĂ„de 35 mm och 70 mm kopia. 

Man kanske skulle söka jobb pĂ„ en biograf som kör den pĂ„ 70 mm för jag tillhör de fĂ„tal som behĂ€rskar dessa projektorer och Filmhuset i Stockholm har dessutom en 70 mm utrustning. Vet inte om Rigolettos utrustning fungerar och om dessa biografer har maskinister som klarar dessa projektorer.  

Postad 15 July 2023 - 19:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Ska visas pÄ 70mm pÄ Rigoletto

Vad som gÀller ljudet sÄ vet jag inte men Datasat kÀnns mer sannolikt Àn 6-kanal magnet. Capitol kör den pÄ 35mm vet jag.

Postad 15 July 2023 - 19:28

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlĂ€gg
  • 0
Royal i Malmö kör 70mm.

Postad 15 July 2023 - 22:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlĂ€gg
  • 0

MÄste erkÀnna att jag Àr sugen att Äka till sthlm och se den pÄ Rigoletto.

Postad 16 July 2023 - 15:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Jag ska se den pÄ Rigoletto. Brukar inte tilltalas av Nolan men denna kÀnns spÀnnande. Ber om att fÄ Äterkomma efter visning med feedback, men jag Àr ivf beredd pÄ att deras ena Philips DP70 flimrar lite vÀl mycket i ljusa partier likt nÀr jag sÄg 2001 samt Hateful Eight dÀr... :)

Postad 16 July 2023 - 17:41

samsara
  • samsara
  • ForumrĂ€v

• 578 inlĂ€gg
  • 0

Ingen som har kontakter med branchen. Har en Mignon 35 mm projektor med 24 volt 250 wattslampa.. Lite kopia av Kinoton transportabla men skulle behöva byta ut till en Kinoton modernare version eller en 70 mm projektor som har plats för Dolby digital avlĂ€sare. 

Postad 16 July 2023 - 18:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Ingen som har kontakter med branchen.

Vad försöker du göra?

Om du vill sÀlja sÄ kan du kolla med Biograf SlÀndan i Tullinge. Har varit pÄ studiebesök dÀr och sett maskinrummen, lager etc och killen som Àger stÀllet verkar hamstra pÄ allt frÄn filmprojektorer till flipperspel.

Postad 16 July 2023 - 19:08

tuna74
  • tuna74
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0

Den ska visas i Norrköping pÄ 35 mm ocksÄ:
https://cnema.se/film/st00018212/

Postad 19 July 2023 - 16:13

arcspin
  • arcspin
  • ForumrĂ€v

• 713 inlĂ€gg
  • 0
Bra video som visar skillnaderna pÄ negativstorlekarna mellan olika filmformat med 70mm IMAX som det största formatet.
TyvÀrr finns inte 70mm IMAX i Sverige och Oppenheimer verkar bara gÄ upp pÄ 30 biografer med 70mm IMAX vÀrlden över.

https://youtu.be/x-7hHNoU8do

Och en Ànnu bÀttre beskrivning av filmen Oppenheimer frÄn en assistant editor av filmen .
https://youtu.be/_Otk_P68zfM

Och hÀr hur mycket handpÄlÀggning det Àr för en projektorkille att förbereda en 70mm IMAX film.
https://youtu.be/d5XqqylBW7M

Redigerat av arcspin, 19 July 2023 - 16:44.

Postad 21 July 2023 - 19:31

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 1

Jag ska se den pÄ Rigoletto. Brukar inte tilltalas av Nolan men denna kÀnns spÀnnande. Ber om att fÄ Äterkomma efter visning med feedback, men jag Àr ivf beredd pÄ att deras ena Philips DP70 flimrar lite vÀl mycket i ljusa partier likt nÀr jag sÄg 2001 samt Hateful Eight dÀr... :)

DÄ var jag hemkommen efter premiÀren. BildmÀssigt var det sammantaget en riktigt bra visning. Verkligt vÀl ljussatt och fotokemiskt framstÀlld kopia. Vissa scener, i synnerhet de pÄ avstÄnd, tappar förstÄs lite skÀrpa profil- och nÀrbilder Àr riktigt vackra. En stor förbÀttring mot Dunkirk. Det gÄr att se lite, lite darr i underkanten av bilden om partierna Àr riktigt ljusa men mÀrks frÀmst i sluttexterna faktiskt. Inget som jag skulle sÀga pÄverkar helheten i nÄgon större utstrÀckning.

Den enda nackdelen Àr att de monokroma scenerna tenderar att skifta i vitbalans. Det Àr vÀl delvis avsiktligt, men svartvitt pÄ fÀrgfilm Àr alltid svÄrt att fÄ till helt rÀtt. DÀr skulle jag gÀrna vilja jÀmföra mot en DCP. Sedan, ej knutet till kopian, sÄ visas undertexterna upp med deras digitala projektor. Det medför att nÄgra av de mörkaste scenerna i filmen blir mÀrkbart ljusare i mittens underkant, men Àr Äterigen nÄgot som till stor del inte syns.

Ljudet... LÄt oss sÀga att det Àr typiskt Rigoletto sÄ fÄr ni dra egna slutsatser. ;)

Som sagt har Nolan aldrig imponerat sÀrskilt mycket pÄ mig men hÀr har han verkligen lyckats i min bok. Lyckas man fÄ ett förhör att framstÄ som mer explosivt Àn en atombomb sÄ blir det pampigt. Det Àr inte lÀngre Nolans sterila drag utan snarare en utmÀrkt hantering av skalor och parallella intriger. Sammantaget blir det en bioupplevelse lÄngt utöver det normala. Att se den pÄ IMAX i Solna kÀnns som ett mycket avlÀgset alternativ dÀremot.

Postad 22 July 2023 - 00:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlĂ€gg
  • 0

DÄ var jag hemkommen efter premiÀren. BildmÀssigt var det sammantaget en riktigt bra visning. Verkligt vÀl ljussatt och fotokemiskt framstÀlld kopia. Vissa scener, i synnerhet de pÄ avstÄnd, tappar förstÄs lite skÀrpa profil- och nÀrbilder Àr riktigt vackra. En stor förbÀttring mot Dunkirk. Det gÄr att se lite, lite darr i underkanten av bilden om partierna Àr riktigt ljusa men mÀrks frÀmst i sluttexterna faktiskt. Inget som jag skulle sÀga pÄverkar helheten i nÄgon större utstrÀckning.

Den enda nackdelen Àr att de monokroma scenerna tenderar att skifta i vitbalans. Det Àr vÀl delvis avsiktligt, men svartvitt pÄ fÀrgfilm Àr alltid svÄrt att fÄ till helt rÀtt. DÀr skulle jag gÀrna vilja jÀmföra mot en DCP. Sedan, ej knutet till kopian, sÄ visas undertexterna upp med deras digitala projektor. Det medför att nÄgra av de mörkaste scenerna i filmen blir mÀrkbart ljusare i mittens underkant, men Àr Äterigen nÄgot som till stor del inte syns.

Ljudet... LÄt oss sÀga att det Àr typiskt Rigoletto sÄ fÄr ni dra egna slutsatser. ;)

Som sagt har Nolan aldrig imponerat sÀrskilt mycket pÄ mig men hÀr har han verkligen lyckats i min bok. Lyckas man fÄ ett förhör att framstÄ som mer explosivt Àn en atombomb sÄ blir det pampigt. Det Àr inte lÀngre Nolans sterila drag utan snarare en utmÀrkt hantering av skalor och parallella intriger. Sammantaget blir det en bioupplevelse lÄngt utöver det normala. Att se den pÄ IMAX i Solna kÀnns som ett mycket avlÀgset alternativ dÀremot.

Det dÀr med vitbalans Àr intressant. NÀr Quentin Tarantino slÀppte Death Proof kopierades den svartvita akten i filmen pÄ svartvit bas för att undvika fÀrgstick. Men att lÄta Eastman Kodak specialtillverka svartvit 70mm-film skulle vÀl vara alldeles för dyrt. Det rÀcker vÀl med att 65-mmnegativet (och duplikat?) fick specialtillverkas för vansinnessummor. :D

NÀr Pleasantville slÀpptes satt labbpersonalen och parade ihop akter frÄn olika kopieringspass efter hur fÀrgsticken i svarskopiorna sÄg ut.

Redigerat av Zacabeb, 22 July 2023 - 00:32.

Postad 22 July 2023 - 21:23

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Har aldrig tÀnkt pÄ det sjÀlv, men lingonvÀstern Wild West Story visades faktiskt pÄ 70mm förr i tiden och Àr mig veterligen den enda svenska lÄngfilmen som fÄtt den Àran. Den Àr som bekant svartvit, sÄ den kopian vore verkligen intressant att kika nÀrmre pÄ.

DessvÀrre har inte SFI den pÄ 70mm i sitt arkiv...

Postad 25 July 2023 - 20:10

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlĂ€gg
  • 0

Bra video som visar skillnaderna pÄ negativstorlekarna mellan olika filmformat med 70mm IMAX som det största formatet.
TyvÀrr finns inte 70mm IMAX i Sverige och Oppenheimer verkar bara gÄ upp pÄ 30 biografer med 70mm IMAX vÀrlden över.

https://youtu.be/x-7hHNoU8do

Och en Ànnu bÀttre beskrivning av filmen Oppenheimer frÄn en assistant editor av filmen .
https://youtu.be/_Otk_P68zfM

Och hÀr hur mycket handpÄlÀggning det Àr för en projektorkille att förbereda en 70mm IMAX film.
https://youtu.be/d5XqqylBW7M

Cosmonova har vÀl 70mm IMAX, fast ingen plan duk, utan bara sin dome.

Riggan mÄ ha en 70mm projektor, men knappast för 15/70 horisontell IMAX vÀl, utan en 'vanlig'?

MoS (lie)MAX Àr ju digital, men jag kan lova att det var mÀktigt nÀr jag sÄg den dÀr idag.

Skönt att slippa formatvÀxlingar ocksÄ, hela filmen Àr ju i samma format, vad det nu Àr, sÄg ut som typ 2:1, utom öppningen med Universalloggan, som var i scope.

Fantastisk film, klart Nolans bÀsta.

Postad 25 July 2023 - 21:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 1

Riggan mÄ ha en 70mm projektor, men knappast för 15/70 horisontell IMAX vÀl, utan en 'vanlig'?

Det Àr 5-perf ja. Filmen visas upp i 2.21:1 utan skiftande bildförhÄllande.

DÄ merparten av scenerna Àr gjorda pÄ 5-perf Àr det antagligen mer fördelaktigt sett till bildkvaliteten och skÀrpan att se den i det formatet framför 15-perf. Pratade med en filmfotograf som sÄg den pÄ 15/70 i LA och var mycket besviken pÄ bÄde ljussÀttning samt antalet IMAX-scener. Det slutade med att han sÄg om den pÄ 5-perf och blev nöjd... :)

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.