Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Operheimer i 70 mm

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 juli 2023 - 19:07

samsara
  • samsara
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

https://www.youtube....h?v=uYPbbksJxIg

Kommer någon bio i Sverige att köra filmen i 70 mm och med magnetljud ?

Står i slutet av trailern att den ska finnas i både 35 mm och 70 mm kopia. 

Man kanske skulle söka jobb på en biograf som kör den på 70 mm för jag tillhör de fåtal som behärskar dessa projektorer och Filmhuset i Stockholm har dessutom en 70 mm utrustning. Vet inte om Rigolettos utrustning fungerar och om dessa biografer har maskinister som klarar dessa projektorer.  

Postad 15 juli 2023 - 19:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Ska visas på 70mm på Rigoletto

Vad som gäller ljudet så vet jag inte men Datasat känns mer sannolikt än 6-kanal magnet. Capitol kör den på 35mm vet jag.

Postad 15 juli 2023 - 19:28

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0
Royal i Malmö kör 70mm.

Postad 15 juli 2023 - 22:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Måste erkänna att jag är sugen att åka till sthlm och se den på Rigoletto.

Postad 16 juli 2023 - 15:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Jag ska se den på Rigoletto. Brukar inte tilltalas av Nolan men denna känns spännande. Ber om att få återkomma efter visning med feedback, men jag är ivf beredd på att deras ena Philips DP70 flimrar lite väl mycket i ljusa partier likt när jag såg 2001 samt Hateful Eight där... :)

Postad 16 juli 2023 - 17:41

samsara
  • samsara
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Ingen som har kontakter med branchen. Har en Mignon 35 mm projektor med 24 volt 250 wattslampa.. Lite kopia av Kinoton transportabla men skulle behöva byta ut till en Kinoton modernare version eller en 70 mm projektor som har plats för Dolby digital avläsare. 

Postad 16 juli 2023 - 18:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Ingen som har kontakter med branchen.

Vad försöker du göra?

Om du vill sälja så kan du kolla med Biograf Sländan i Tullinge. Har varit på studiebesök där och sett maskinrummen, lager etc och killen som äger stället verkar hamstra på allt från filmprojektorer till flipperspel.

Postad 16 juli 2023 - 19:08

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Den ska visas i Norrköping på 35 mm också:
https://cnema.se/film/st00018212/

Postad 19 juli 2023 - 16:13

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Bra video som visar skillnaderna på negativstorlekarna mellan olika filmformat med 70mm IMAX som det största formatet.
Tyvärr finns inte 70mm IMAX i Sverige och Oppenheimer verkar bara gå upp på 30 biografer med 70mm IMAX världen över.

https://youtu.be/x-7hHNoU8do

Och en ännu bättre beskrivning av filmen Oppenheimer från en assistant editor av filmen .
https://youtu.be/_Otk_P68zfM

Och här hur mycket handpåläggning det är för en projektorkille att förbereda en 70mm IMAX film.
https://youtu.be/d5XqqylBW7M

Redigerat av arcspin, 19 juli 2023 - 16:44.

Postad 21 juli 2023 - 19:31

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 1

Jag ska se den på Rigoletto. Brukar inte tilltalas av Nolan men denna känns spännande. Ber om att få återkomma efter visning med feedback, men jag är ivf beredd på att deras ena Philips DP70 flimrar lite väl mycket i ljusa partier likt när jag såg 2001 samt Hateful Eight där... :)

Då var jag hemkommen efter premiären. Bildmässigt var det sammantaget en riktigt bra visning. Verkligt väl ljussatt och fotokemiskt framställd kopia. Vissa scener, i synnerhet de på avstånd, tappar förstås lite skärpa profil- och närbilder är riktigt vackra. En stor förbättring mot Dunkirk. Det går att se lite, lite darr i underkanten av bilden om partierna är riktigt ljusa men märks främst i sluttexterna faktiskt. Inget som jag skulle säga påverkar helheten i någon större utsträckning.

Den enda nackdelen är att de monokroma scenerna tenderar att skifta i vitbalans. Det är väl delvis avsiktligt, men svartvitt på färgfilm är alltid svårt att få till helt rätt. Där skulle jag gärna vilja jämföra mot en DCP. Sedan, ej knutet till kopian, så visas undertexterna upp med deras digitala projektor. Det medför att några av de mörkaste scenerna i filmen blir märkbart ljusare i mittens underkant, men är återigen något som till stor del inte syns.

Ljudet... Låt oss säga att det är typiskt Rigoletto så får ni dra egna slutsatser. ;)

Som sagt har Nolan aldrig imponerat särskilt mycket på mig men här har han verkligen lyckats i min bok. Lyckas man få ett förhör att framstå som mer explosivt än en atombomb så blir det pampigt. Det är inte längre Nolans sterila drag utan snarare en utmärkt hantering av skalor och parallella intriger. Sammantaget blir det en bioupplevelse långt utöver det normala. Att se den på IMAX i Solna känns som ett mycket avlägset alternativ däremot.

Postad 22 juli 2023 - 00:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0

Då var jag hemkommen efter premiären. Bildmässigt var det sammantaget en riktigt bra visning. Verkligt väl ljussatt och fotokemiskt framställd kopia. Vissa scener, i synnerhet de på avstånd, tappar förstås lite skärpa profil- och närbilder är riktigt vackra. En stor förbättring mot Dunkirk. Det går att se lite, lite darr i underkanten av bilden om partierna är riktigt ljusa men märks främst i sluttexterna faktiskt. Inget som jag skulle säga påverkar helheten i någon större utsträckning.

Den enda nackdelen är att de monokroma scenerna tenderar att skifta i vitbalans. Det är väl delvis avsiktligt, men svartvitt på färgfilm är alltid svårt att få till helt rätt. Där skulle jag gärna vilja jämföra mot en DCP. Sedan, ej knutet till kopian, så visas undertexterna upp med deras digitala projektor. Det medför att några av de mörkaste scenerna i filmen blir märkbart ljusare i mittens underkant, men är återigen något som till stor del inte syns.

Ljudet... Låt oss säga att det är typiskt Rigoletto så får ni dra egna slutsatser. ;)

Som sagt har Nolan aldrig imponerat särskilt mycket på mig men här har han verkligen lyckats i min bok. Lyckas man få ett förhör att framstå som mer explosivt än en atombomb så blir det pampigt. Det är inte längre Nolans sterila drag utan snarare en utmärkt hantering av skalor och parallella intriger. Sammantaget blir det en bioupplevelse långt utöver det normala. Att se den på IMAX i Solna känns som ett mycket avlägset alternativ däremot.

Det där med vitbalans är intressant. När Quentin Tarantino släppte Death Proof kopierades den svartvita akten i filmen på svartvit bas för att undvika färgstick. Men att låta Eastman Kodak specialtillverka svartvit 70mm-film skulle väl vara alldeles för dyrt. Det räcker väl med att 65-mmnegativet (och duplikat?) fick specialtillverkas för vansinnessummor. :D

När Pleasantville släpptes satt labbpersonalen och parade ihop akter från olika kopieringspass efter hur färgsticken i svarskopiorna såg ut.

Redigerat av Zacabeb, 22 juli 2023 - 00:32.

Postad 22 juli 2023 - 21:23

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Har aldrig tänkt på det själv, men lingonvästern Wild West Story visades faktiskt på 70mm förr i tiden och är mig veterligen den enda svenska långfilmen som fått den äran. Den är som bekant svartvit, så den kopian vore verkligen intressant att kika närmre på.

Dessvärre har inte SFI den på 70mm i sitt arkiv...

Postad 25 juli 2023 - 20:10

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1 506 inlägg
  • 0

Bra video som visar skillnaderna på negativstorlekarna mellan olika filmformat med 70mm IMAX som det största formatet.
Tyvärr finns inte 70mm IMAX i Sverige och Oppenheimer verkar bara gå upp på 30 biografer med 70mm IMAX världen över.

https://youtu.be/x-7hHNoU8do

Och en ännu bättre beskrivning av filmen Oppenheimer från en assistant editor av filmen .
https://youtu.be/_Otk_P68zfM

Och här hur mycket handpåläggning det är för en projektorkille att förbereda en 70mm IMAX film.
https://youtu.be/d5XqqylBW7M

Cosmonova har väl 70mm IMAX, fast ingen plan duk, utan bara sin dome.

Riggan må ha en 70mm projektor, men knappast för 15/70 horisontell IMAX väl, utan en 'vanlig'?

MoS (lie)MAX är ju digital, men jag kan lova att det var mäktigt när jag såg den där idag.

Skönt att slippa formatväxlingar också, hela filmen är ju i samma format, vad det nu är, såg ut som typ 2:1, utom öppningen med Universalloggan, som var i scope.

Fantastisk film, klart Nolans bästa.

Postad 25 juli 2023 - 21:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 1

Riggan må ha en 70mm projektor, men knappast för 15/70 horisontell IMAX väl, utan en 'vanlig'?

Det är 5-perf ja. Filmen visas upp i 2.21:1 utan skiftande bildförhållande.

Då merparten av scenerna är gjorda på 5-perf är det antagligen mer fördelaktigt sett till bildkvaliteten och skärpan att se den i det formatet framför 15-perf. Pratade med en filmfotograf som såg den på 15/70 i LA och var mycket besviken på både ljussättning samt antalet IMAX-scener. Det slutade med att han såg om den på 5-perf och blev nöjd... :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • JBL 708i Surround + Surround Back
    Anton
    2025-05-21 19:42:26
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.