Jag ska se den på Rigoletto. Brukar inte tilltalas av Nolan men denna känns spännande. Ber om att få återkomma efter visning med feedback, men jag är ivf beredd på att deras ena Philips DP70 flimrar lite väl mycket i ljusa partier likt när jag såg 2001 samt Hateful Eight där... 
Då var jag hemkommen efter premiären. Bildmässigt var det sammantaget en riktigt bra visning. Verkligt väl ljussatt och fotokemiskt framställd kopia. Vissa scener, i synnerhet de på avstånd, tappar förstås lite skärpa profil- och närbilder är riktigt vackra. En stor förbättring mot Dunkirk. Det går att se lite, lite darr i underkanten av bilden om partierna är riktigt ljusa men märks främst i sluttexterna faktiskt. Inget som jag skulle säga påverkar helheten i någon större utsträckning.
Den enda nackdelen är att de monokroma scenerna tenderar att skifta i vitbalans. Det är väl delvis avsiktligt, men svartvitt på färgfilm är alltid svårt att få till helt rätt. Där skulle jag gärna vilja jämföra mot en DCP. Sedan, ej knutet till kopian, så visas undertexterna upp med deras digitala projektor. Det medför att några av de mörkaste scenerna i filmen blir märkbart ljusare i mittens underkant, men är återigen något som till stor del inte syns.
Ljudet... Låt oss säga att det är typiskt Rigoletto så får ni dra egna slutsatser. 
Som sagt har Nolan aldrig imponerat särskilt mycket på mig men här har han verkligen lyckats i min bok. Lyckas man få ett förhör att framstå som mer explosivt än en atombomb så blir det pampigt. Det är inte längre Nolans sterila drag utan snarare en utmärkt hantering av skalor och parallella intriger. Sammantaget blir det en bioupplevelse långt utöver det normala. Att se den på IMAX i Solna känns som ett mycket avlägset alternativ däremot.