Jag ska se den pÄ Rigoletto. Brukar inte tilltalas av Nolan men denna kÀnns spÀnnande. Ber om att fÄ Äterkomma efter visning med feedback, men jag Àr ivf beredd pÄ att deras ena Philips DP70 flimrar lite vÀl mycket i ljusa partier likt nÀr jag sÄg 2001 samt Hateful Eight dÀr... 
DÄ var jag hemkommen efter premiÀren. BildmÀssigt var det sammantaget en riktigt bra visning. Verkligt vÀl ljussatt och fotokemiskt framstÀlld kopia. Vissa scener, i synnerhet de pÄ avstÄnd, tappar förstÄs lite skÀrpa profil- och nÀrbilder Àr riktigt vackra. En stor förbÀttring mot Dunkirk. Det gÄr att se lite, lite darr i underkanten av bilden om partierna Àr riktigt ljusa men mÀrks frÀmst i sluttexterna faktiskt. Inget som jag skulle sÀga pÄverkar helheten i nÄgon större utstrÀckning.
Den enda nackdelen Àr att de monokroma scenerna tenderar att skifta i vitbalans. Det Àr vÀl delvis avsiktligt, men svartvitt pÄ fÀrgfilm Àr alltid svÄrt att fÄ till helt rÀtt. DÀr skulle jag gÀrna vilja jÀmföra mot en DCP. Sedan, ej knutet till kopian, sÄ visas undertexterna upp med deras digitala projektor. Det medför att nÄgra av de mörkaste scenerna i filmen blir mÀrkbart ljusare i mittens underkant, men Àr Äterigen nÄgot som till stor del inte syns.
Ljudet... LÄt oss sÀga att det Àr typiskt Rigoletto sÄ fÄr ni dra egna slutsatser. 
Som sagt har Nolan aldrig imponerat sÀrskilt mycket pÄ mig men hÀr har han verkligen lyckats i min bok. Lyckas man fÄ ett förhör att framstÄ som mer explosivt Àn en atombomb sÄ blir det pampigt. Det Àr inte lÀngre Nolans sterila drag utan snarare en utmÀrkt hantering av skalor och parallella intriger. Sammantaget blir det en bioupplevelse lÄngt utöver det normala. Att se den pÄ IMAX i Solna kÀnns som ett mycket avlÀgset alternativ dÀremot.