Se det så här då, det är en "rolig" pryl som kan vara slit och släng. Jag kommer inte inreda ett biorum för ändamålen jag tog upp.
Eftersom jag funderar på köpa en projektor som jag inte ska använda ens som sekundär källa till underhållning, utan som sagt, en "rolig" pryl att främst ha till barnen. Kanske ger det mersmak, kanske inte.
Varför drar jag upp begagnat vs. ny? Ptja, för jag tänkte att här kanske det finns folk som har koll. En hyllad projektor för 10 år sen har kanske fortfarande bättre bildkvalité än en ny för 2000 spänn, eller har det skett en teknisk revolution som gör allt begagnad obsolet?.
Det finns hundratals begagnade projektorer för 1000-3000 spänn. En del var nypris 15-20.000, fått bra recensioner och hyllningar.
Sen finns det projektorer på Amazon eller NetonNet för 1500:-. Om man ställer sig frågan, jag får vad jag betalar för? Eller vad skulle dom som anser sig följt utvecklingen föredra?
En duk kan jag anpassa till vad jag köper.
De där frågorna är omöjlig att svara på i generella drag. Fast de är ju inte mindre vanlig för det. 
Det har sålt tiotusentals olika projektorer och vad som är "Får jag vad jag betalar för" beror helt på vilken modell det är och vilket skick den är samt vad man jämför mot. Det pris säljarna vill ha är mer att jämföra med tärningskast. Så priset säger ingenting.
Det finns i fråga om hembiomodeller flera hundra olika äldre modeller som är "hyllade" eller så en gång ansedda som bättre/höga betyg för just hemmabio. Men en sådan lista vore ganska förgäves eftersom du inte kan välja och vraka fritt ur den listan utan bara välja vad som nu råkar säljas på blocket, tradera etc. till helt godtycklig pris i högst varierande skick.
Begagnade projektorer kan i tanken verka som en vettig lösning men är i praktiken sällan blir det eftersom du är i den situation där du inte kan identifiera vilken kvalitetsnivå och funktionsnivå det handlar om. Då måste du börja researcha och läsa på om varje individuell modell som säljs.
Generellt kan du tänka så här:
Full HD (eller 4K) för annars är det för gammalt eller mer inriktad på utbildning presentationer etc.
Fräsch lampa. Lampor som gått över 1000 timmar har tappar mycket ljus. Över 2000 timmar är att betrakta som slutkörda lamport med en bråkdel av ursprungsstyrkan. Detta oavsett vad säljaren påstår om utlovad lamptid. Majoriteten begagnade projektorer säljs med slutkörd lampor och ger en bild som är en blek version av vad de kan.
Begagnade projektorer kan snabbt bli lite som veteranbilar och kräva samma nivå av engagemang. Vet man inte riktigt vad man köper kan man snabbt bli ståendes med skrot i garaget.
Duken är för övrigt mer tvärtom än hur du beskriver. Du köper helst inte duk efter projektor. Man köper hellre projektor efter duken eller i alla fall i samspel med duken. Detta eftersom dukens funktion beror på rummet. Fel rum och fel duk och man kan köpa en projektor för 100 000 kronor och den är inte ett dugg bättre än projektorn för 10 000 kronor.