Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av billig projektor - Begagnad eller ny?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 oktober 2024 - 12:04

Vansinne
  • Vansinne
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej,

Har länge funderat på att köpa en projektor, men den kommer mest vara för barnen eller se "TV" på.

Det finns en hel del begagnat, för "hyffsad" peng. 

Men hur står sig en 10 år gammal 15.000:- projektor mot en ny för 3000:-?.

Projektorn i sig kommer vara i garaget där det inte finns fönster. Kommer bli en del sport på den och vet inte hur livesport ter sig på en projektor.

Postad 15 oktober 2024 - 12:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Projektor är så mycket mer än bara "hur står den sig mot xxx" och "hur fungerar det för livesport". 

Projektor är komplexa saker som kräver planering och precis som med allting annat är projektorn bara en del i en större ekvation. Man köper egentligen inte en projektor och får ett väntat resultat utan projektorn är alltid en av flera viktiga komponenter som skapar resultatet.

Bildens ekvation är rummet+duken+projektor (i den prioritetsordningen) men det är också mycket mer än så. Hur ska du hantera ljud, olika källor, få till projicering, mörkläggning och kablar. Därför går det heller inte bara att svara köp "modellen XYZ", utan det beror på alldeles för många faktorer.

Vad modell X kostar jämfört med modellen Y säger ingenting om någondera om man inte har några jämförelsepunkter. En begagnad projektor för 15 000 kr kan vara kanonbra jämfört med den ny för 3 000. Det kan också vara gammalt skräp som ägaren övervärderar. Varierar alltid med vad man jämför. Och även om man köper en bildteknisk, kompetent och dyr projektor kan bilden blir lika usel som med den billiga projektorn om alla andra faktorer är fel.

För en del personer är det enklast att köpa första bästa projektor för små pengar och börja där. Känna på hur det känns, hantera alla praktiska och tekniska problem en projektor kan medföra och utifrån den fundera över hur man egentligen vill ha en lösning. Börjar man billigt har man förlorat minst pengar oavsett om man ger upp tanken på projektor helt eller om man får blodat tand och vill ha något bättre.

Även där är man olika. Andra har distinkta idéer om vad de vill uppnå, likt att man upplevt en komplett hemmabio och vill ha motsvarande.

I ditt fall verkar det vara "Jag har ett garage och jag vill titta på sport". :) Då kan en enkel och stor TV på rea vara lösningen som inte kräver samma planering och metodik som en projektor.

Postad 15 oktober 2024 - 13:55

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Inte ens Hifi klubben har text som man förstår vad betyder detta ?  skarpa kanter ??

"På HiFi Klubben har vi valt ut några av de absolut bästa varumärkena, som säkrar dig marknadens bästa projektorer när du handlar hos oss. I vårt sortiment hittar du bra projektorer till din hemmabiograf, till humana priser.

Välj t.ex. en Samsung-projektor.

Föredrar du istället skarpa kanter och horisontella linjer, ska du sikta in dig på en Optoma-projektor. De finns i olika färger - både svart och vit. Här finns något för alla plånböcker, och kvalitetsmässigt saknar de heller ingenting."

Postad 15 oktober 2024 - 15:32

Vansinne
  • Vansinne
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Projektor är så mycket mer än bara "hur står den sig mot xxx" och "hur fungerar det för livesport". 

Projektor är komplexa saker som kräver planering och precis som med allting annat är projektorn bara en del i en större ekvation. Man köper egentligen inte en projektor och får ett väntat resultat utan projektorn är alltid en av flera viktiga komponenter som skapar resultatet.

Bildens ekvation är rummet+duken+projektor (i den prioritetsordningen) men det är också mycket mer än så. Hur ska du hantera ljud, olika källor, få till projicering, mörkläggning och kablar. Därför går det heller inte bara att svara köp "modellen XYZ", utan det beror på alldeles för många faktorer.

Vad modell X kostar jämfört med modellen Y säger ingenting om någondera om man inte har några jämförelsepunkter. En begagnad projektor för 15 000 kr kan vara kanonbra jämfört med den ny för 3 000. Det kan också vara gammalt skräp som ägaren övervärderar. Varierar alltid med vad man jämför. Och även om man köper en bildteknisk, kompetent och dyr projektor kan bilden blir lika usel som med den billiga projektorn om alla andra faktorer är fel.

För en del personer är det enklast att köpa första bästa projektor för små pengar och börja där. Känna på hur det känns, hantera alla praktiska och tekniska problem en projektor kan medföra och utifrån den fundera över hur man egentligen vill ha en lösning. Börjar man billigt har man förlorat minst pengar oavsett om man ger upp tanken på projektor helt eller om man får blodat tand och vill ha något bättre.

Även där är man olika. Andra har distinkta idéer om vad de vill uppnå, likt att man upplevt en komplett hemmabio och vill ha motsvarande.

I ditt fall verkar det vara "Jag har ett garage och jag vill titta på sport". :) Då kan en enkel och stor TV på rea vara lösningen som inte kräver samma planering och metodik som en projektor.

Se det så här då, det är en "rolig" pryl som kan vara slit och släng. Jag kommer inte inreda ett biorum för ändamålen jag tog upp.

Eftersom jag funderar på köpa en projektor som jag inte ska använda ens som sekundär källa till underhållning, utan som sagt, en "rolig" pryl att främst ha till barnen. Kanske ger det mersmak, kanske inte.

Varför drar jag upp begagnat vs. ny? Ptja, för jag tänkte att här kanske det finns folk som har koll. En hyllad projektor för 10 år sen har kanske fortfarande bättre bildkvalité än en ny för 2000 spänn, eller har det skett en teknisk revolution som gör allt begagnad obsolet?.

Det finns hundratals begagnade projektorer för 1000-3000 spänn. En del var nypris 15-20.000, fått bra recensioner och hyllningar.

Sen finns det projektorer på Amazon eller NetonNet för 1500:-. Om man ställer sig frågan, jag får vad jag betalar för? Eller vad skulle dom som anser sig följt utvecklingen föredra? 

En duk kan jag anpassa till vad jag köper.

Postad 15 oktober 2024 - 15:55

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

När du får svar från Ringblixt ang projektorer och sen ställa en följdfråga på om det finns någon som har koll  :D  det är som att få ett svar från Zlatan om hur man spelar fotboll och sen ändå fråga om det finns nån annan som vet bättre , med andra ord du kommer inte "längre" ön Ringblixt , så hans svar får du ta till dig .

Du anger inte mkt info , bildstorlek, källa, omgivning , avstånd, etc det finns som sagt många parametrar 

En begagnad proj är som att köpa en begagnad bil  dvs man kan inte svara generellt , beror på typ , körsträcka( lampa) etc  . ska du ha en proj som en rolig pryl håller jag med Ringblixt börja med en Amazon projektor för några 1000 lappar se vad du tycker och saknar för ev uppgradering senare .

JA som med allt annat man får vad man betalar för men det behöver inte betyda att du inte får vad du förväntar dig , då ingen mer än du vet detta är det svårt att rekommendera.

En duk anses  vara viktigare än projen , dvs anpassa projen till duken i stället för tvärtom och duken anpassar du till omgivande förutsättningar 

Redigerat av nyborjare, 15 oktober 2024 - 15:58.

Postad 15 oktober 2024 - 19:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Se det så här då, det är en "rolig" pryl som kan vara slit och släng. Jag kommer inte inreda ett biorum för ändamålen jag tog upp.

Eftersom jag funderar på köpa en projektor som jag inte ska använda ens som sekundär källa till underhållning, utan som sagt, en "rolig" pryl att främst ha till barnen. Kanske ger det mersmak, kanske inte.

Varför drar jag upp begagnat vs. ny? Ptja, för jag tänkte att här kanske det finns folk som har koll. En hyllad projektor för 10 år sen har kanske fortfarande bättre bildkvalité än en ny för 2000 spänn, eller har det skett en teknisk revolution som gör allt begagnad obsolet?.

Det finns hundratals begagnade projektorer för 1000-3000 spänn. En del var nypris 15-20.000, fått bra recensioner och hyllningar.

Sen finns det projektorer på Amazon eller NetonNet för 1500:-. Om man ställer sig frågan, jag får vad jag betalar för? Eller vad skulle dom som anser sig följt utvecklingen föredra? 

En duk kan jag anpassa till vad jag köper.

De där frågorna är omöjlig att svara på i generella drag. Fast de är ju inte mindre vanlig för det. :)

Det har sålt tiotusentals olika projektorer och vad som är "Får jag vad jag betalar för" beror helt på vilken modell det är och vilket skick den är samt vad man jämför mot. Det pris säljarna vill ha är mer att jämföra med tärningskast. Så priset säger ingenting.

Det finns i fråga om hembiomodeller flera hundra olika äldre modeller som är "hyllade" eller så en gång ansedda som bättre/höga betyg för just hemmabio. Men en sådan lista vore ganska förgäves eftersom du inte kan välja och vraka fritt ur den listan utan bara välja vad som nu råkar säljas på blocket, tradera etc. till helt godtycklig pris i högst varierande skick.

Begagnade projektorer kan i tanken verka som en vettig lösning men är i praktiken sällan blir det eftersom du är i den situation där du inte kan identifiera vilken kvalitetsnivå och funktionsnivå det handlar om. Då måste du börja researcha och läsa på om varje individuell modell som säljs. 

Generellt kan du tänka så här:

Full HD (eller 4K) för annars är det för gammalt eller mer inriktad på utbildning presentationer etc.

Fräsch lampa. Lampor som gått över 1000 timmar har tappar mycket ljus. Över 2000 timmar är att betrakta som slutkörda lamport med en bråkdel av ursprungsstyrkan. Detta oavsett vad säljaren påstår om utlovad lamptid. Majoriteten begagnade projektorer säljs med slutkörd lampor och ger en bild som är en blek version av vad de kan.

Begagnade projektorer kan snabbt bli lite som veteranbilar och kräva samma nivå av engagemang. Vet man inte riktigt vad man köper kan man snabbt bli ståendes med skrot i garaget.

Duken är för övrigt mer tvärtom än hur du beskriver. Du köper helst inte duk efter projektor. Man köper hellre projektor efter duken eller i alla fall i samspel med duken. Detta eftersom dukens funktion beror på rummet. Fel rum och fel duk och man kan köpa en projektor för 100 000 kronor och den är inte ett dugg bättre än projektorn för 10 000 kronor.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.