Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig välja sub-placering (4 mätningar)

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 januari 2025 - 15:05

lillnysta
  • lillnysta
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej!

Har gjort fyra enklare mätningar via en RTA-app i min iPhone. Förmodligen inte helt korrekt men borde ändå ge en fingervisning av vart bästa positionen är eller om jag ex. behöver uppgradera till två subs.

Jag kör 5.1.2 idag. Ganska små högtalare, Orb Audio Mod 4 center, Totem Kin Flex som frontar och Orb Audio Mod 2 som rears och Atmos.

Orbarna är satta till 150 Hz crossover, Totem på 100 Hz.

Jag har egentligen bara fyra ställen att sätta min sub på och önskar hjälp att avgöra vart den ser ut att passa bäst ihop mot de högtalare jag har.

Bifogat finns en enkel (ej skalenlig) layout-skiss på tv-delen och hur det angränsar mot vardagsrum/matrum där jag markerat ut de olika bas-placeringarna.

Ganska novis på detta men försöker få till det så bra man kan med de förutsättningar som finns =)

Med vänlig hälsning,

Daniel

Bifogad fil(er)

Postad 05 januari 2025 - 15:20

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Snabb kik ger att 3 eller 2 ger dig mest att jobba med. Jag hade lutat åt 3 och gärna klippt toppen från 30 hz och uppåt.

Postad 05 januari 2025 - 16:09

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Tyvärr måste jag säga att du behöver lyssna dig fram.
Eftersom utrymmet är öppet så spelar fas och tid in, vilket inte syns med en frekvensmätning.
När du ska dela så högt så är integrationen viktig till övriga högtalare, allt från 150Hz i centern och bakre kommer skickas till subwoofern.
Vad är det för subwoofer och vilket ljudtryck kan du få ut från övriga högtalare?

Postad 05 januari 2025 - 17:09

lillnysta
  • lillnysta
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Så här ser kurvan ut med alla högtalare på. 20hz-20khz (gröna kurvan)

Ganska rejäl dipp från 100. Tyder på att jag ska försöka få ner toppen runt 30-100Hz?

Bifogad fil(er)

Redigerat av lillnysta, 05 januari 2025 - 17:11.

Postad 05 januari 2025 - 20:15

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Många (inkl mig själv) föredrar att ha en boost i basen, dvs att ha mer output nedåt är inte fel, mer en fråga om tycke och smak (samma sak med svagt fallande kurva uppåt). Det jag befarar när jag ser basens svar är att det kan låta boomigt med en topp kring 40 (svårt att se) hz och jag hade iaf hyvlat ned den toppen. Men det beror ju också på hur det låter. Jag står inte ut med boomig bas men det är inte säkert att det är så hos dig, kurvan säger inte allt. Men vissa toppar har iaf varit ett symtom hos mig. Men utan att ha tidsaspekter med så är det knepigt.

Sen faller övre registret av otroligt mkt efter 3-5 (?) kHz. Såpass att jag undrar om man kan lita på mätningen. Och jag gissar antagligen inte. Vad har du för receiver eller processor och möjligheter att kalibrera/påverka kurvan?

Och hur tycker du det låter?

Postad 05 januari 2025 - 22:04

lillnysta
  • lillnysta
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Mätningens noggrannhet kan jag inte svara för, den är ju gjord på en telefon så antar den inte är exakt. Tycker nivån består uppåt i registret men däremot hör jag hur det försvinner väldigt tydligt från 70-80 hz och uppåt.

Ja basen är lite boomigare än vad jag vill ha den. Gillar mer snärt i den. Nu bullrar det rätt bra men just den där punchen saknar jag (upplever jag iaf. )

Just nu har jag en gammal H/K Avr 255 där jag saknar kalibreringsmicken men en ny Sony TA-AN1000 är på ingång nästa vecka. Så kanske inte är någon mer mening med att experimentera innan nya receivern kommer?

Tänkte mer hitta ett bra utgångsläge att börja från med bas placeringen innan nya leksaken kommer.

/Daniel

Postad 06 januari 2025 - 11:57

lillnysta
  • lillnysta
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Slog på stora trumman och har beställt en MiniDSP 2x4 HD, Umik-1 mick, samt en SVS SB-2000 Subwoofer. Får bli till att leka lite med det under nästa helg tillsammans med nya stereon som kommer. Hoppas på en rejäl uppgradering med två subbar som förhoppningsvis jag lyckas kalibrera in fint med hjälp av MiniDSP, men lär ta ett par timmar/dagar  :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Tyg till biosoffan
    Globe
    2025-03-18 21:14:27
  • Akustik i taket
    Globe
    2025-03-18 21:11:35
  • Fin justering av höjd
    Globe
    2025-03-18 21:05:58
  • Ramverk för nedsänkt tak
    Globe
    2025-03-18 21:04:18
  • Cruentuz
    2025-03-17 17:21:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.