Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När är man för gammal för gaming?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 januari 2025 - 22:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Inser nu efter att ha varit medlem i forumet sedan 2003 hur saker ting förändrats. Jag har passerat medelåldern nu och flertalet av mina närmaste liksom jag själv har varit: gifta, i relationer, bildat familj mm. 

Även landskapet för tv-spel har förändrats genom sociala medier. Brist på innovation, monetarisering, live-service-content har delvis kvävt en del av den gamla generationen som jag tillhör - det känns liksom inte som förut. 

Har jag blivit för gammal?

Är det nya perspektiv genom erfarenheter som gör spelandet mindre attraktivt?

Har en stor del av spelutbudet blivit av sämre kvalité senaste decenniet? 

Bifogad fil(er)

Postad 25 januari 2025 - 07:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 688 inlägg
  • 0
TV spel kan få mig att glömma smärtor i kroppen, har obotlig MS. Men ja kanske när hjärnan inte längre hänger med.
Ser mest fram mot Switch 2 faktiskt, gillar spel som påminner om barndomen.

Redigerat av BioBerra, 25 januari 2025 - 07:27.

Postad 25 januari 2025 - 08:06

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 290 inlägg
  • 0
Indie är starkare än någonsin men det är en djungel. Finns brutalt mycket skräp därute. Trippela liten där ska det sällan tas chanser och trender ska följas.

Allt var inte bättre förr dock. Morrowind håller knappt ihop.

Postad 25 januari 2025 - 08:49

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Är det inte så att intressen kan ha konjunktur också? Jag spelade en del som barn och fick ett återfall mellan 20-30. Efter det har det vilat för livet är fullt av annat. Men jag hoppas det kommer tillbaka. Kanske när jag är 50+. Jag älskade CS. Sjukt kul.

Postad 25 januari 2025 - 11:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Jag är förmodligen i en begynnande 50-årskris där jag börjar riva ut allt som signalerar ingrodd ungkarl  :D . Jag har börjat med arbetet i lägenheten och sålt av massor av prylar som bara drällt i garderoben: förstärkare, högtalare, spelkonsoler mm. 

För egen del handlar gaming om vad jag blir stimulerad av intellektuellt och vad som väcker andra tankar - där är det få titlar som får igång knölen. Jag vet att Bioshock är baserat på Ayn Rand's "Atlas Shrugged". Men eftersom jag även spelat mkt Dishonored så kommer man också i kontakt med Viktor Antonov, art designer. Vissa miljöer fängslar mer än andra. Och jag vet att när jag spelat Dishonored har jag kunnat gå runt i världen och tittat på posters på väggar, designade möbler mm. Miljöerna i Dishonored är som att vandra runt i en levande målning, och jag kommer aldrig kunna slita mig från fascinationen av det. 

Missförstår mig inte, jag menar inte att all gaming är platt och innehållslös - men upplevelsen för mig är de rika miljöerna. 

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 25 januari 2025 - 11:47.

Postad 25 januari 2025 - 12:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Mmm, Bioshock och Dishonored ... vilka spel. Har precis som dig gått runt och bara tagit in atmosfären. Har spelat om båda serierna flera gånger, men flest Bioshock.

Jag är en liten bit över 50 idag men spelar fortfarande en hel del (i perioder väldigt mycket). Det, eller film, är mitt sätt att släppa jobb och vardagsproblem ett tag och jag skulle må betydligt sämre mentalt om jag inte fick de pauserna.

Jämnåriga på jobbet tycker det är märkligt att jag fortfarande köper grafikkort och spelmöss, men jag tycker snarare att de har blivit tråkiga :)

Postad 25 januari 2025 - 12:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Min brorson vill att jag skall köpa PC så vi kan spela, men jag känner mig bara tyngd och uppgiven. Jag hade redan skuldtrippat mig länge nog över att ha spelkonsoler framme i lägenheten, och känner mig nu lättad över att det mesta är sålt. Andra instressen har kommit in under åren: bakning, cykling, andra estetiska uttryck har alltid funnits där som: foto, teckning och måleri. Men idag kanske jag spelar 2-3 ggr per månad. Så, jag kommer inte att köpa en gaming-pc.

Jag är lärare till vardags, och kan prata med mina elever om gaming osv. Men eftersom jag jobbar med praktiskt estetisk verksamhet så går det att anknyta till: marknadsföring av spel, hur dessa ser ut estetiskt, och vad som säljer. 

Redigerat av Glidtassen, 25 januari 2025 - 13:06.

Postad 25 januari 2025 - 15:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 103 inlägg
  • 0

andra estetiska uttryck har alltid funnits där som: foto, teckning och måleri.

Det finns ju en del spel som handlar om sånt, men vet inte hur avancerade de är.

Behind the Frame: The Finest Scenery är gratis på Epic nu t.ex. Nåt målarspel men kanske för barnsligt för dig. Men borde finnas andra såna spel med fokus på sånt. Såna spel som Gris är väl konstnärliga, de får bra betyg av de som gillar estetiken, men de har inget gameplay så de är inte för mig.

Textbaserade spel som Disco Elysium då?

Men man blir aldrig för gammal för ett nöje man gillar skulle jag säga, gaming är bara ett av dem. Folk blir inte för gamla för att titta på TV, serier eller film eller böcker vad det verkar. Däremot kan det ju komma dippar som med allt annat.

Min brorson vill att jag skall köpa PC så vi kan spela, men jag känner mig bara tyngd och uppgiven.

Det är väl ett bra sätt att umgås/connecta?

Postad 26 januari 2025 - 02:18

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0
Jag har bara ett år kvar till 50, men har samma intressen nu, som när jag var 20, när det gäller spel, film, musik osv.
Har turen att ha en kvinna, som delar mina intressen. Så inget gnäll när jag släpar hem mer retrospel och konsoller 😁

Jag har spelat tv spel sen 1979.
Och även om jag hade en paus nåt år på 00-talet, så har intresset hållt i sig.

Men det kommer otroligt mycket skräp idag. Både när det gäller AAA och indie spel. Jag skulle inte ha nåt emot, om det blev en redig krasch i spelindustrin, likt den 1983.

Spelar fortfarande en hel del på retrokonsollerna. NES fram till PS2 eran, är botemedlet, när jag behöver en paus från moderna spel.

Men i år får vi Doom: Dark Ages och Ninja Gaiden 4. Så det är nåt som verkligen är i min smak.

Förhoppningsvis så ska man väl orka spela, i ett par årtionden till, eller mer 😁

Postad 26 januari 2025 - 11:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Jag har några titlar som jag ser fram emot: 

WolfEye Studios hittills okända project (Utan titlel) Immersive Sim i Western miljö

Arkane's - Blade (Kommer nog om några år)

The Initiative - Perfect Dark

När Redfall var under utveckling lämnade många av Arkanes ursprungliga medlemmar studion i protest för att gå till Raphael Colantonio's studio istället. 

Enligt honom kommer många som gillade Dishonored att bli nöjda :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 08 februari 2025 - 13:46.

Postad 26 januari 2025 - 13:37

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 290 inlägg
  • 1
Nu missar kcd 2. Finns ingenting som kommer ens nära i hype :)

Postad 26 januari 2025 - 14:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0

Att bli för gammal för att spela är väl lite som att bli för gammal för att lyssna på musik.

Att spel inte tilltalar de flesta som är 70+ beror väl mest på att de inte växte upp med det.

Postad 26 januari 2025 - 20:35

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0

Nu missar kcd 2. Finns ingenting som kommer ens nära i hype :)

Ja Kingdom Come Deliverance, många som missat det och man hör dom som tycker det hör hemma till i toppen av favoritspel när dom väl spelat det. Ettan brukar ju finnas kanonbilligt med all DLC. Om någon har missat att det finns ett bra medeltida singleplayer-äventyr.

Sen allmänt till övriga tråden:

Man blir inte för gammal, mer annat att göra på sidan av så man ej har tid är fullt förståeligt men lägger ni ned andra fritidsintressen också för ni har blivit äldre tex för att någon sägar att det är fånigt att fiska, åka skidor, titta på filmer, läsa böcker eller vad det nu skulle vara? Spel nuförtiden iaf singleplayer äventyr är ju som spelbara filmer nästan.

Redigerat av HenkeEdge, 26 januari 2025 - 20:38.

Postad 27 januari 2025 - 11:51

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 1

Jag blir 70 i år och har alltid gillat att spela ända sen de första ping pong spelen. Men nuförtiden tycker jag spelen blivit för stressiga och för långa battles. Många spel verkar gå ut på att fighta sig fram till slutet och that’s it! Jag gillar mer spel med pussel och gåtor för de är inte lika stressiga typ sherlock holmes spelen eller myst och liknande men det verkar inte satsas på såna spel längre utan nu är verkar det som det är färre nya titlar utan lara croft 7 eller uncharted 5 osv. För gammal för gaming?

ja,med åldern försämras reflexerna,synen,fingrarna stelnar och lite darrhänt ovanpå det,så stressiga spel blir man nog för gammal för

Postad 27 januari 2025 - 17:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 103 inlägg
  • 0

Jag blir 70 i år och har alltid gillat att spela ända sen de första ping pong spelen. Men nuförtiden tycker jag spelen blivit för stressiga och för långa battles. Många spel verkar gå ut på att fighta sig fram till slutet och that’s it! Jag gillar mer spel med pussel och gåtor för de är inte lika stressiga typ sherlock holmes spelen eller myst och liknande men det verkar inte satsas på såna spel längre utan nu är verkar det som det är färre nya titlar utan lara croft 7 eller uncharted 5 osv. För gammal för gaming?

ja,med åldern försämras reflexerna,synen,fingrarna stelnar och lite darrhänt ovanpå det,så stressiga spel blir man nog för gammal för

The Room-spelen och Machinika: Museum är ju helt pusselbaserade iaf om du inte har spelat dem. Jag kan också gilla såna spel, som Syberia-serien.

Postad 27 januari 2025 - 17:52

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 0

Syberia har jag spelat första,helt glömt dom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • MadVR Core videoprocessor
    Globe
    2025-04-26 20:58:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.