tack för input. Jag kommer nog köra på optoma UHZ55 då jag mycket positivt av den.
Jag skulle rekommendera att tänka något varv till och var mer specifik om vad du önskar. Det finns en relativ glidning när man jämför en äldre projektor med en ny och det är att ljusstyrkan generellt har ökat. UHZ55 är en ljusstark, specad till 3000 lumen och verkar mäta nära de specade nivåerna. Typiskt projektor för en blandad användning i ett vardagsrum. Så om du läser hyllningar och goda omdömen, utgå från vad de omdömena menar att den är bra på? Ifall det är för ljusstark gaming i ett vardagsrum kanske inte det är en bra projektorer i den mening du föreställer dig en bra projektor.
När du har ett komplett mörkt biorum med mörka väggar tror jag inte den är helt rätt projektor för det rummet. Snarare något i stil med en Epson TW9400 som är något av goto-produkten för just kontrast/biorum i din prisklass – som jag träffat på många gånger i olika sammanhang där den levererar rätt nivå för ett mörkt biorum.
Samtidigt hamnar man lätt på en lyckligt-omedveten-basis också eftersom UHZ55 lär vara som den gamla projektorn fast med mycket mer ljus och färgomfång. Du vet vad du får men vet inte hur det skulle kunna bli ännu bättre utan att först se en annan projektor i jämförelse. Så det är rådet om du kan: ta dig till en av de få butikerna i landet och jämför.
Redigerat av Ringblixt, 07 mars 2025 - 17:10.