Postad 18 May 2025 - 09:50
Postad 18 May 2025 - 12:25
En lampa kan inte göra bilden linjerad. Jämför med lampor man har hemma. Hur ofta blir ljuset från kökslampan randigt? En dålig lampa är svag, ger fel färger eller tänder inte alls.
Det man sedan testar är ifall strecken endast finns i källan, likt i filmen man tittar på. Är linjerna enbart från en film eller en källa, då är det fel på filmen eller källan. Syns felen även ovanpå projektorns egna menyerna och interna testbilder samt hos andra källor är det fel på panelerna.
En dålig HDMI-kabel leder till ingen bild alls eller mer kaosartade störningar. Samma streck på samma plats om och om igen pekar också på trasiga paneler.
För en nyköpt projektor går man på reklamation och garantier. Utanför dessa bekostar man eventuellt ett reparationsutbyte vilket kan gå på så mycket som 30–60% av nypriset eftersom panelerna och optiska motor utgör den enskild dyraste komponenten.
För något så gammalt som en WV95:a (lanserades 2011) är sällan reparationer tillgängliga eller så dyra att pengarna spenderas bättre på något nytt och ofta bättre. Man får sikta på en ersättningsprodukt, vilket skulle kunna vara en begagnad VW95 (inte helt lätt att finna) eller något modernare och kanske bättre begagnat.
Postad 30 July 2026 - 11:27
Postad 30 July 2026 - 20:56
Det som borde påverka mycket är total drifttid och hur många timmar du har på nuvarande lampa.
Jag sålde min hw50es för tre år sedan med helt ny lampa. Då fick jag 4000 (lite mer än vad lampan kostade) men den låg ute i över en månad.
Redigerat av Loco.spk, 30 July 2026 - 20:58.
Postad 30 July 2026 - 22:44
Jag skulle inte sälja min för 5 kkr, men kom nån och viftade med 12 kkr så fick jag nog börja fundera på saken. ![]()
Är inne på min tredje lampa (låter de gå c:a 3 000 h) och jag måste säga att jag fortfarande tycker bilden är väldigt bra, trots låg upplösning och degraderad panel.
Postad Igår, 12:23
Postad Igår, 12:36
Vw95 är en galet bra projektor, trots 1080p och några år på nacken. Står i valet och kvalet om jag ska behålla den. Den har det många kvaliteter som min ny XGIMI TNM inte har.
Ja den har sina fördelar har haft en sån , ändå man sitter nöjd tills man ser en äkta 4k proj , sen kunde jag inte längre behålla den ![]()
Postad Igår, 18:30
Men båda saknar på pappret en fighting chance till dagens projektorer vilket minskar potentiella köpare en hel del.
Tålamod är nog bästa tipset, men då är risken att den bara blir stående. Jag har själv en vw11ht som mest är räddad från återvinningen av nostalgiska skäl
Postad Igår, 18:35
Den är inte galet bra med dagens mått tyvärr. Den är ljussvag och har låg upplösning.Vw95 är en galet bra projektor, trots 1080p och några år på nacken. Står i valet och kvalet om jag ska behålla den. Den har det många kvaliteter som min ny XGIMI TNM inte har.
Det är lätt att bli hemmablind.
Om du tycker att den står sig bra mot din nya projektor så beror det nog mest på att du är van vid din äldre projektor efter många års tittande. Jag gick genom samma sak för några år sedan.
Som jag skrev innan,det är risk att den får sluta sitt liv med att samla damm på en hylla om du är för fast vid ett för högt pris.
Redigerat av Loco.spk, Igår, 18:38.
2 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
aeklund
Sökningen pågår
Avancerad sökning
60 bilder
890 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?