Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradera projektor i budgetklassen

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 August 2025 - 08:40

Jimpstyle
  • Jimpstyle
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Halloj på er. Jag tror jag snart googlar mig tokig. Jag har nu haft en Optoma HD25 i säkert 10 år och faktum är att jag är jättenöjd med den på dom flesta punkter. Men jag känner nu att jag skulle vilja gå över till en projektor med 4k för det är det jag känner att jag saknar.
Det som ska sägas är att vi tittar en del på både serier och film men det spelas också ganska mycket på den. Och i mitt tycke har det funkat superbra. Och jag spelar då främst fps spel som Battlefield.
I letandet av ny projektor så har jag försökt få fram vad min HD25 har för input lag och det har lyckats frå fram som ett ai google svar att det är 17ms men vet ej om det stämmer. Och då är min fundering hur högt inputlag kan jag ha på en projektor innan jag börjar märka skillnad?
Min budget är max 12k om jag ska köpa en ny men kikar även på begagnat och har hittat några begagnade som verkar ok, både en Benq W1720 och en Optoma Uhd550x. Som verkar vara bra projektorer specifikationsmässigt. Men dom har någonstans runt 50ms i input lag och är rädd att jag kommer uppleva det för mycket. Sen har jag kikat på "gaming" modeller som Viewsonic Px701-4k, Optoma Uhd35/38x och Benq Tk700 att köpa ev ny för de har en bra input lag men är då rädd att man förlorar på något annat bildmässigt eftersom de är något billigare projektorer. Hjälp en vilsen själ att hitta rätt projektor 😅

Redigerat av Jimpstyle, 08 August 2025 - 08:47.

Postad 10 August 2025 - 17:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Optoma HD25 lär ha betydligt högre latens än 17 ms. Låg latens på projektorer är en ganska ny företeelse och när den kom 2012-2013-ish så var 17 ms latens en väldigt låg siffra även för gamingmonitorer. Det mer rimliga är att HDR25 har en latens inom minst 50–80 ms och siffran på "17 ms" du funnit är förmodligen en avrundningen av frame time vid 60 Hz som är 16,67 ms. AI-svar på nischade frågor är ofta rätt missvisande.

Jag har svårt att se de nya modeller du tittar på skulle vara sämre på något sätt. HD25 var ingen särskild eller extra bra projektor för sin tid utan rätt typisk. Utvecklingen på de här enkla DLP har med kinesisk tillverkning mer gått mot ungefär samma kvalitet för mindre pengar.

Annars, har du bytt lampa i HD25:n? Kanske räcker med det för att behålla det som fungerar. Är ju den vanligaste missen med projektorer att man blir sugen på ny projektor fast det bara är lampan som är slutkörd.

Postad 29 January 2026 - 09:20

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0

Har du något tips på ett bra ställe att köpa en ny originallampa ifrån?

Optoma HD25 lär ha betydligt högre latens än 17 ms. Låg latens på projektorer är en ganska ny företeelse och när den kom 2012-2013-ish så var 17 ms latens en väldigt låg siffra även för gamingmonitorer. Det mer rimliga är att HDR25 har en latens inom minst 50–80 ms och siffran på "17 ms" du funnit är förmodligen en avrundningen av frame time vid 60 Hz som är 16,67 ms. AI-svar på nischade frågor är ofta rätt missvisande.

Jag har svårt att se de nya modeller du tittar på skulle vara sämre på något sätt. HD25 var ingen särskild eller extra bra projektor för sin tid utan rätt typisk. Utvecklingen på de här enkla DLP har med kinesisk tillverkning mer gått mot ungefär samma kvalitet för mindre pengar.

Annars, har du bytt lampa i HD25:n? Kanske räcker med det för att behålla det som fungerar. Är ju den vanligaste missen med projektorer att man blir sugen på ny projektor fast det bara är lampan som är slutkörd.

Postad 29 January 2026 - 09:23

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Jag brukar googla och utvärdera de sökträffar som kommer in.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.