Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Soundcare Superspikes

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 september 2003 - 09:33

party
  • party
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Är det verkligen värt 400 kr per högtalare att köpa ett par Superspikes? Är dom så bra som "alla" säger? Måste man vara riktigt tok-audiofil för att föra skilland?

-Anders

Postad 03 september 2003 - 11:52

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Har sett på hififorum o minhembio forum att de flesta som har köpt Soundcare spikes har varit mer än nöjda eftersom väldigt få tror att det blir lyft men det blir det faktiskt.
Man slipper helt enkelt vibrationer i golvet och basen blir bättre.

Du kan alltid fråga HifiKlubben om du kan få låna spikes av de o testa.

Postad 03 september 2003 - 14:27

Unregistereda36893b3
  • Unregistereda36893b3
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag är en av dom som var ytters skeptisk mot spikes, men köpte en uppsättning och märkte skillnad. Min tjej som är totalt ointresserad hörde att nåt hade hänt med ljudet!

Postad 03 september 2003 - 15:21

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Sen är det lite beroende av vilken typ av golv du har, trä, plastmatta på betong mm.

Om du inte redan läst den här tråden så kan du kika där.

Postad 04 september 2003 - 13:28

party
  • party
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Tackar för alla svar. Bra länk till en tråd som jag inte hade läst. Men jag vet inte om jag blev så mycket klokare. =)

Postad 04 september 2003 - 20:36

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Som nybliven SuperSpikesägare så kan jag säga att det GJORDE skillnad hemma hos mig iaf. Mitt golv spelade inte med på samma sätt som innan. Blev precis som jag hade hoppats på. Tex blev basen mer rapp än innan. Jag är grymt nöjd med mina. Kolla bara så att du får rätt diameter på skruven till dina högtalare. Finns en del att välja på.

För mer recensioner osv. Kolla in denna länk:

http://www.soundcare...review-inng.htm

Lycka till! ;)

Med vänliga hälsningar

Peter

Postad 04 september 2003 - 22:06

party
  • party
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Petsapie du har väl också Klipschhögtalare... är det möjligt att dom kan låta bättre ;). Där ser man ja det lär väl bli lite superspikes då. Enligt SoundCare så har Klipscharna M6 gänga, så det är väl bara o beställa? Beställde du M6 gänga?

Förresten kanske borde lägga till en sak till min signatur

"Nu är det Klipscht"

Redigerat av party, 04 september 2003 - 22:08.

Postad 04 september 2003 - 22:13

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

• 1 253 inlägg
  • 0
vart köper man dessa soundcare i lilla sverige då

Postad 05 september 2003 - 00:58

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Någon som har jämfört soundcare superspikes med urklipp ifrån vanligt liggunderlag?
Skulle faktiskt inte tro att det blir överdrivet stor skillnad (förutom i pris)...

Postad 05 september 2003 - 01:50

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Hejsan!

Helt ärligt, jag var skeptisk in i det sista ang dessa Soundcare superspikes i början tills jag tog hem ett par paket och kopplade på dem på mina B&W Nautilus 804

Hm, vad skall jag säga fasen man får mer fast mindre bas ;)

Med det sagt så menar jag att det känns som det är mindre bas men renare och inte så grumlig och onyanserad.
Det ÄR skillnad ingen snack om det frågan är bara HUR stor skillnad det är hos dig för det beror så klart på vad för typ av golv.

En sak folk har glömt med dessa är att de har en variabel bottenplatta som anpassar sig till variationer i golvet.
Det är ett problem när det gäller vanliga spikes att man TROR att man fått till det.

Testa om inte du tycker det är värt lämna tillbaks dem.

Nu vet jag dock att de flesta andra har höjt priserna på dessa till närmare 500:- paketet fick jag höra av en kollega men inte vi :lol:

Vet inte om det stämmer dock...

Mvh

Postad 05 september 2003 - 02:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

variabel bottenplatta som anpassar sig till variationer i golvet.

Det låter gummi det.... :D
Många snackar om att det blir skillnad med SC superspikes, men mot vad?
Dämkuddar fungerar, jag lovar...
Vanliga spikes också.
Förvisso olika bra på olika underlag, men det gäller även SC superspikes

Det som retar mej med soundcare superspikes är att man får betala dyrt för något som delvis heter spikes, men i själva verket inte är något annat än dämpkuddar monterat på tidernas dyraste skruvar...

Är det bara jag som reagerar på priset?
400:- -> 500:- för något som inte borde behöva kosta mer än typ en 100-lapp!

Ni som tycker det blir skillnad med SC superspikes (jämfört med gud vet vad), prova jämföra dessa superspikes med vanlig cellplast (eller ännu hellre cellskum).
Jag skulle våga påstå att mer än hälften av alla er som använder superspikes faktiskt inte kan avgöra vilket som låter bäst av superspikes och "liggunderlag" i ett enkelt blindtest.

Jag vill inte att någon ska tro att jag kör med någon slags personligt krig mot soundcare nu. För det gör jag inte.
Det jag krigar mot är OKUNSKAP och FÖR hälsosam misstänksamhet...
Om någon HAR köpt SC superspikes och tycker det var värt pengarna så är det bara att gratulera till en bra affär, men om nu någon tycker (som jag) att det är ett j-kla pris för lite gummi på en bricka med en skruv ;) , så prova antingen cellplast eller vanliga spikes.

Jämför gärna med SC superspikes, jag är ändå säker på att ni inte kommer att tycka att SC är prisvärda (om man bara tar hänsyn till vad som händer med ljudkvaliteten) i jämförelse med t.ex. ett "sittunderlag" för 40:- :lol:

Redigerat av Unregistered959, 05 september 2003 - 02:13.

Postad 05 september 2003 - 02:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Det som retar mej med soundcare superspikes är att man får betala dyrt för något som delvis heter spikes, men i själva verket inte är något annat än dämpkuddar monterat på tidernas dyraste skruvar...

Krasse, vad menar du när du säger att det är lite gummi på en bricka och en skruv?
Det är väl en spike en platta under och ett gummihölje. Allt för att kunna flytta runt på åbäkena man har hemma.
Postad bild
Postad bild

Jag tycker inte det är så himla dyrt faktiskt... däremot dessa... sat*ns!!
1100 extra för genomskinlig plast och lite guldspray hehe..
http://www.hifiklubb...product=SPIKE1G

edit: Jag missade att dom låg i en fin träask! Det motiverar verkligen 1100:- extra! ;)

Redigerat av SatanicTrancer, 05 september 2003 - 02:44.

Postad 05 september 2003 - 02:33

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

• 1 253 inlägg
  • 0
kan någon upplysa mig om vart man köper dessa spikes så vore ja glad

Postad 05 september 2003 - 02:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Varenda hifiaffär säljer väl superspikes?!
Här får du ett par länkar ;)

http://www.ljudmakarn.se
http://www.hifiklubben.se

Postad 05 september 2003 - 09:48

Unregisterede58b3d0a
  • Unregisterede58b3d0a
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Inte för att jag vet så mycket i frågan men
såg att www.ginza.se hade ett par Soundcare... vet dock
inte om det är denna modell ni menar.

Postad 05 september 2003 - 09:54

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Måste instämma i kören som gillar Superspikesen!

Jag köpte själv dom mest pga av att jag inte ville plöja fåror i parketten när jag flyttar runt mina högtalare, och de medföljande spikesen var inte snälla där ;)

Det första jag märkte dock när jag hade skruvat in dom och justerat dem individuellt så att högtalarna står stadigt är att basen har en tendens till att bli snärtigare och fastare. Ingen natt o dag skillnad men tillräckligt för att man skall höra det. Nu kan kan jag även flytta runt mina högtalare (30 kg styck) hur jag vill utan att oroa mig för golvet. Klart nöjd!

Det kan dock bli olika resultat beroende på vad man har för högtalare. En bekant till mig upplevde att han fick för lite bas med Superspikesen så han gick tillbaka till originalen. Som alltid är det ju en fördel om man kan testa först.

Postad 05 september 2003 - 10:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Ahhh så det blir mindre bas, men snärtigare och fastare, låter precis som vad jag behöver!
När jag kör autokallibrering ställer den in - 7 db under 63hz och då är det ändå
avgrundsdjup bas så att det känns som en hästspark i magen!

Postad 05 september 2003 - 10:32

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Party: OBS! Det skall vara 1/4" gänga till Klipscharna!! INTE M6 som det står på deras hemsida. Måste vara någon gammal uppgift de lagt ut....? Jag har 1/4" och de är rätt till RF-35;orna iaf. ;)

The Hulk: Kunde inte ha förklarat det bättre själv. Precis så blev det hemma hos mig med. Inte så mycket MER bas, men "bättre" bas. Mer "klipsch" i basen alltså. :lol: :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 september 2003 - 10:33.

Postad 05 september 2003 - 10:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Party: OBS! Det skall vara 1/4" gänga till Klipscharna!!  INTE M6 som det står på deras hemsida. Måste vara någon gammal uppgift de lagt ut....? Jag har 1/4" och de är rätt till RF-35;orna iaf. ;)

Tur du sa det, tänkte shoppa lite idag! :lol:
Tyckte det var lite konstigt, har jobbat mycket med verktyg och amerikanarna är inte direkt pigga på att använda "M" systemet, där är det tum som gäller.

Redigerat av SatanicTrancer, 05 september 2003 - 10:38.

Postad 05 september 2003 - 14:06

party
  • party
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Petesapie: Tur du sa det!!!! Jag har ifos ett par RF-5 och det är ju en äldre modell... hm bäst att mäta.

Postad 22 september 2003 - 00:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Jag kanske misstog mej på det där med gummi. Har för mej någon pratade om "dämpning" i dom här "spikarna"...

Men...
Postad bild

Vad tycker ni själva är ett rimligt pris för en bult? :(

Postad 22 september 2003 - 14:55

Unregistered1351ad90
  • Unregistered1351ad90
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Har själv tagit tegelstenar och satt underhögtalarna, grymt stabilt, snyggt och fruktansvärt billigt med tanke på att dom låg ute i trädgården..

Ett lyft i ljudet är garanterat!

Redigerat av Unregistered1351ad90, 16 oktober 2003 - 13:23.

Postad 22 september 2003 - 22:29

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0

Jag kanske misstog mej på det där med gummi. Har för mej någon pratade om "dämpning" i dom här "spikarna"...

Men...
Postad bild

Vad tycker ni själva är ett rimligt pris för en bult? :lol:

Det är ingen vanlig bult eftersom skruven med spetsen står "fritt" i sin hållare, dvs spetsen balanserar i hållaren. Skruven kan med andra ord röra sig ganska fritt.

Har dom själv så jag vet B)

Postad 22 september 2003 - 22:53

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

Det är ingen vanlig bult eftersom skruven med spetsen står "fritt" i sin hållare, dvs spetsen balanserar i hållaren. Skruven kan med andra ord röra sig ganska fritt.

Har dom själv så jag vet 

Försök röra på dina spikes när högtalarna står på dom...

Hur "fritt" verkar dom stå då?
Trycket på den lilla ytan spetsen berör är oerhört stort (om spetsen är vass och underlaget som spetsen vilar på är hårt).
Detta höga tryck leder extremt stor friktion ("bromsande kraft"), vilket innebär att man faktiskt kan betrakta soundcare som en massiv bult om man ser på dessa spikes i ett 2-dimensionellt plan. Det enda som skiljer dessa spikes ifrån en vanlig bult är den 3:e dimensionen (-höjden), en bult är lika orörlig i höjdled som i de andra leden medan soundcare superspikes "delar" sej när man lyfter dom.
Eftersom spikes i första hand reducerar vibrationer i det 2-dimensionella planet (lodrätt monterade elements reaktionskrafter) så bortser jag från den tredje dimensionen i detta fall...

Har jag fel?

RÄTTA MEJ DÅ!!! B)

Postad 23 september 2003 - 08:49

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Visst rör dom sig när man flyttar högtalarna. Vad menar du med att dom delar sig när man lyfter på dom, det gör inte mina iaf???

Postad 23 september 2003 - 10:22

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Suck...
Jag sa inte att du skulle flytta högtalarna!
När högtalarna står på spikesen, lägg dej på golvet och känn på dina spikes...
Alltså inte högtalarna...

Tycker du att dina spikes känns rörliga, fjädrande eller något liknande när du enbart känner på spikesen?

Att dom inte känns särskilt rörliga (möjligtvis en förhastad slutsats), beror på att man faktiskt kan betrakta dom som rena bultar....

Vad det gäller "delar sej"....
Enligt ritningen så är brickan under spetsen lös, vilket också innebär att om du lyfter en sådan spike, så kommer det att uppstå ett mellanrum mellan spetsen och den underliggande brickan.
Voila, dina superspikes har delat sej!
DET är det enda som skiljer (rent praktiskt sett) superspikes ifrån en bult!

Så...

Vad tycker ni själva är ett rimligt pris för en bult?

(Även om det är en ovanligt invecklad bult!)

Redigerat av Unregistered959, 23 september 2003 - 10:23.

Postad 23 september 2003 - 11:42

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Krasse
Jag skulle inte kalla dom för bult, då en bult är ett ogängat maskinelement. i övrigt tycker jag att ditt resonemang verkar riktigt.

en skillnad mellan en skruv och superspikes är väl att Superspikes kan hantera lutande underlag, dock lär detta inte ha någon större inverkan på ljudet.

Jag vet inte vilken effekt vibrationernas passage genom det smala livet (spetsen) kan ha.

Postad 23 september 2003 - 13:16

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
enligt sprängskissen ser det ju ut som en spike på en tass, lägg en femkrona under spiken ist B)

Postad 23 september 2003 - 18:16

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

Jag skulle inte kalla dom för bult, då en bult är ett ogängat maskinelement.

????
Ett ogängat maskinelement????
Jag känner mej ganska hemtam med svenska språket, infödd som jag är...
Men...
VAD SJUTTON ÄR ETT OGÄNGAT MASKINELEMENT????:D

En bult enl. min egen högst personliga tolkning är en skruv med skalle formad som en mutter, i allmänhet ganska grov sak!

Hmmm...
Detta är nog lite offtopic... :lol: B)

Postad 23 september 2003 - 20:05

Unregisteredd6613e0c
  • Unregisteredd6613e0c
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
OT: svar till Krasse: Skruvar brukas i folkmun kallas bult av någon ful ovana men en bult är inte gängad så fort det är gängor så blir det en skruv. En bult kanske skulle kunna vara en form av sprint eller så. Ett ogängat maskinelement är således en bult medans ett gängat är skruv B) . Inte så relevant egentligen men så är det.

EDIT: Läste detta på internet:

Fråga:
Vad är definitionen på en bult?
Svar:
Enligt Nationalencyclopedien är bult en "ogängad eller utvändigt gängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d. med".

Detta tycker jag är lite intressant då vi har fått lära oss i en kurs i maskinelement ( läran om skruv och mutter :lol: ) på högskolan och fått höra att bult är ogängad...

Redigerat av Unregisteredd6613e0c, 23 september 2003 - 20:10.

Postad 23 september 2003 - 20:28

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Enl. Nationalencyklopedin så är alltså en helgängad stång alltså en bult? :D
Inte konstigt att folk ibland har svårt att förstå varandra när inte ens de som anses vara experter kan enas om grundläggande saker som dessa definitioner... B)

Tack för infon, gynter även om det blev ganska rejält "offtopic"...

Nu vet nog alla lite bättre vad ett ogängat maskinelement är för något... :lol:

Postad 24 september 2003 - 10:09

Unregisteredf2cf77df
  • Unregisteredf2cf77df
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det finns en Soundcare Superspikes som säljs på Netonet för 229:- (innehåller 3 st.) är de samma som ni menar? den finns under tillbehör ljud/bild -> ljud/bild övrigt. B)

Postad 24 september 2003 - 11:31

party
  • party
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Morre: Ja, men det finns en annan version med gänga som man kan fästa i högtalaren!

Postad 24 september 2003 - 17:40

Unregisteredf2cf77df
  • Unregisteredf2cf77df
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
party: jaha, så skillnaden är att den ena gängar man fast i högtalare och den andra fästar man med dubbelhäftande tjep?

Postad 24 september 2003 - 23:25

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0

Suck...
Jag sa inte att du skulle flytta högtalarna!
När högtalarna står på spikesen, lägg dej på golvet och känn på dina spikes...
Alltså inte högtalarna...

Tycker du att dina spikes känns rörliga, fjädrande eller något liknande när du enbart känner på spikesen?

Att dom inte känns särskilt rörliga (möjligtvis en förhastad slutsats), beror på att man faktiskt kan betrakta dom som rena bultar....

Vad det gäller "delar sej"....
Enligt ritningen så är brickan under spetsen lös, vilket också innebär att om du lyfter en sådan spike, så kommer det att uppstå ett mellanrum mellan spetsen och den underliggande brickan.
Voila, dina superspikes har delat sej!
DET är det enda som skiljer (rent praktiskt sett) superspikes ifrån en bult!

Så...

Vad tycker ni själva är ett rimligt pris för en bult? 

(Även om det är en ovanligt invecklad bult!)

Det går att röra spikesen individuellt under högtalarna, naturligtvis inte så mycket pga vikten men ändå. Sedan är det fler än jag som tycket att kvaliteten på basen har blivit bättre jämfört med ursprungs spikesen.

Ganska ok investering med tanke på vad vissa lägger på kablar. Nåja var och en blir salig på sin tro, men jag ångrar inte mitt köp iaf :D

Postad 25 september 2003 - 10:13

party
  • party
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Morre precis så!

Postad 25 september 2003 - 14:01

Labonka
  • Labonka
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Tips för er som funderar på Superspikes-
Passa på att besöka en hifi/hembio-mässa(kommer en snart i Malmö) för ofta har man "mässerbjudande" på bl a spikes och kablar.

Köpte själv 8 superspikes för 590:- på Hi-Fi mässan som var i Luleå förra helgen.
Säkert kommer liknande erbjudande att finnas i Malmö.

mvh / L

Postad 25 september 2003 - 14:20

Unregisteredce6b8358
  • Unregisteredce6b8358
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Blandar mig i :D

[Krasse]
"Det som retar mej med soundcare superspikes är att man får betala dyrt för något som delvis heter spikes, men i själva verket inte är något annat än dämpkuddar monterat på tidernas dyraste skruvar..."

Krasse har givetvis rätt, det behöver man inte ha läst mycket fysik för att inse, om man alls kan tillämpa sina kunskaper.

Den där bilden som visar hur de är uppbyggda är ju givetvis riktig, men att de skulle få de effekter som Soundcare hävdar är ju rena Norgehistorien :D

Superspiken må låta bra, men det beror INTE på att någon lite spets jadijadiblabla har liten kontakt med resten av foten. Snarare på att de fungerar mer som dämpkuddar än vanliga spikes, och det är i de flesta fall och rum att föredra! :D

Mina Vibra Absorbent låter också bra och jag vill ju gärna tro att de låter bättre än Krasses liggunderlag, men jag skulle INTE vilja bevisa det i ett blindtest!

Postad 25 september 2003 - 23:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Tack! :D

Postad 26 september 2003 - 02:31

Unregistered617f8b8c
  • Unregistered617f8b8c
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Mina gamla Stridbeck TL 6 står på partekettgovet via hjul ... fast det påstås att detta är en styggelse. Fast praktiskt vid städning.

Valuetronic påstår att högtalare lämpligen ställs på en bit filt ... men att man kan använda spikes om man vill (skryta).

Vad är sanning, vad är myter ?

Gå ut och lyssna på levande (och högtalarbefriade) musik. Du blir häpen!

Mvh Tamino

Postad 16 oktober 2003 - 16:05

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Dämpkuddarna från Sonic Design, är de gjorda i "liggunderlagsmaterial" eller hur är materialstrukturen i dem?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.