Redigerat av Unregistered9225c452, 05 februari 2004 - 02:20.
* Officiell Panasonic PT AE300-tråd *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 20 januari 2003 - 23:04
Postad 26 januari 2003 - 17:16
Postad 26 januari 2003 - 19:55
Svaret på din fråga är NEJ, jag har inte sett någon av dom rätt inställda. 100:an har jag sett men där hade dom dratt upp bilden för mycket och klagade på att den var dålig (duh) så jag vet egentligen inte hur den ser ut. är väldigt intresserad av 100:an iaf nu när den är så "billig" men det får vi ta i en annan tråd.
Postad 26 januari 2003 - 20:31
Postad 26 januari 2003 - 20:33

Du kanske skulle pröva att skicka ett meddelande till killen istället. Chansen att han hittar hit kanske inte är så stor.
Postad 25 februari 2003 - 11:09
Postad 25 februari 2003 - 11:25
mvh, r
Postad 25 februari 2003 - 11:28
Postad 25 februari 2003 - 12:02
robertk, tack för ditt svar. Jag väntar otåligt på en side by side jämförelse från din sida med AE300. Som du säger, hamnar den på runt 30 papp i Sverige, så är det lönt att beställa från Japan, men 25 papp är mer tveksamt för min del. Jag respekterar givvetvis ditt beslut till fullo ändå. Lillebror AE100 har ju en diger felfrekvenshistoria men man hoppas ju att de lärt sig sen dess. Min egen erfarenhet av att laga saker är att första gången kommer prylen tillbaka med kommentaren, vi hittade inget fel. Andra gången börjar det kosta pengar att skicka igen, och Japan går väl på 2000kr tur och retur (eller betalar Japan frakten tillbaks till europa?).
Till slut angående AVS forum. Har läst en hel del där. Mycket skall man ta med en nypa salt för många tenderar att blåsa upp sin egen produkt. Jag värderar svenska tester som mer pålitiliga och framförallt roligare att läsa. Av de sk shootouts som förekommit på avs kan inte jag sluta mig till att folk enhälligt tycker denna är bäst. En hel del föredrar Z1. Detta gör att man vill fiska vidare och ha åsikter från tex dig. Tack för att du återkommer med någon form av test som är så objektiv som möjligt (omöjligt jag vet, men en side by side jämförelse säger oftast allt).
Att den skulle vara bättre/likvärdig med epson TWA 100 låter ju otroligt lockande med tanke på prisskillnaden. Kanske forumets epson twa 100 ägare vaknar till liv av detta påstående?
Postad 25 februari 2003 - 12:09
Postad 25 februari 2003 - 12:23

Per S. Jag skulle väldigt gärna testa min proj side-by-side med Z1'an (eller vilken annan proj som helst för den delen). Har goda möjligheter till det rent praktiskt då jag har en bred hylla som den är placerad på (upp och ner).. finns plats för en hel drös projjar där!
Ang 100'an så håller jag med. Den verkar lida av väldigt mycket problem. Det var egentligen den enda orsaken till att jag tvekade.. men efter att ha rotat och läst så mycket jag hittat om den så verkar den hålla en genomgående hög kvalitet. Min hade iaf inga döda pixlar (skönt) och en klockren bild as-is ur burken. Men vi får se.. ser inte fram emot att skicka den till Japan direkt. Ang frakt fram och tillbaks så *tror* jag man behöver enbart betala enkel väg, men vet ej säkert.
AVS forum jo, visst skall man ta det mesta med en stor näve salt. Men de är nästan löjligt eniga tycker jag.. iofs är de ju alla ägare så de har väl ett "visst" egenintresse. De flesta jämförelserna görs just nu mellan HS-10an och 300'an tycker jag. De flesta tycker väl de är likvärdiga, med HS-10'an med lite edge mot HDTV och 300'an mot DVD. Och eftersom HS-10'an föll ur mina kandidater redan pga sitt oväsen och pris så blev valet enkelt.
Om vi har nån jeppe på det här forumet med en proj som bor i närheten av Karlskrona så kör jag *gärna* en jämförelse (duken e 230x130 på 3.7m avstånd)! Om någon vill få denna demad så man dessutom välkommen..
mvh, r
Postad 25 februari 2003 - 12:52
Postad 25 februari 2003 - 16:08
Jag funderar på att beställa från USA PT-L300U
Det jag fundera på finns det ngr speciella nackdelar med att beställa från USA jämnförst med Japan som ni kan komma på? Jag vet om man beställer från USA så slipper man japans speciella kontakt...
Postad 25 februari 2003 - 16:16
Postad 25 februari 2003 - 16:59
Jag snackade nyss med "Morgan" på Panasonic support. Svensk lansering blir i mitten av april. EU-modellen kommer att heta PT-AE300E. Det enda som skiljer den från japan eller USA är standarden på anslutningsladden. De projektorer som säljs inom Europa omfattas av samma garanti. Priset är fortfarande inte klart.
Alltså, är man mån om garantin och inte vill chansa på Japan så kan man alltså köpa billigast inom europa... och få samma garanti som i Sverige. Enda anledningen till ett svenkt köp blir således den personliga kontakten med den lokale handlaren. Japan kommer fortfarande att vara billigast, följt av USA(?). Som jag ser det så har ett USA-köp inga fördelar gentemot ett Japan-köp, men det kanske någon annan vet mer om? Jag förmodar att Tyskland blir billigast i Europa så man kan väl förmoda att svenska återförsäljare lär få det svårt att konkurrera? Eller saltar tyskarna också sina marginaler vid lanseringen?
Jag utlyser en tävling... den som först tipsar om något företag som säljer 300:an i Europa vinner?
/Kinka
Postad 25 februari 2003 - 17:13
Det enda som skiljer den från japan eller USA är standarden på anslutningsladden.
Betyder detta att Europamodellen inte har scart som det diskuterats att den skulle ha [?] Eller är det just det som menas med annan anslutningssladd [?]
Postad 25 februari 2003 - 17:13
/r
Postad 25 februari 2003 - 17:18
quote:Originally posted by Kinka
Det enda som skiljer den från japan eller USA är standarden på anslutningsladden.
Betyder detta att Europamodellen inte har scart som det diskuterats att den skulle ha [?]
Nej, jag snackar om nätkabeln. Japan och USA har en annan standard. En sådan sladd kan man dock köpa på vilken Claes Olsson-butik som helst. Har ingen som helst betydelse egentligen.
/Kinka
Postad 25 februari 2003 - 17:31
/r
Postad 25 februari 2003 - 17:33
Nej, jag snackar om nätkabeln. Japan och USA har en annan standard. En sådan sladd kan man dock köpa på vilken Claes Olsson-butik som helst. Har ingen som helst betydelse egentligen.
/Kinka
Ok, ska man alltså tolka det så här: Enda som skiljer de olika modellerna åt är nätkabeln? Alltså har alla modellerna samma ingångar för bild? Dvs, ingen scart-ingång på Europamodellen?
[?]
Postad 25 februari 2003 - 17:38
Jag lästa någonstans att 300:an har 3(?) LCD paneler. Stämmer det och isf har alla projektorer det? Vad ger det för förbättringar i bildkvalité?
Ja det stämmer och ja, alla LCD projjar har tre paneler.
(Någon, rätta mig om jag har fel nu!) Var och en av panelerna genomlyses med en av grundfärgerna (R, G eller

Fördelar? Tjaa, en uppenbar fördel är ju att man slipper använda ett färghjul för att få alla färger som man gör i enchips dlp-projjarna. Detta gör att man aldrig kommer se det berömda regnbågsfenomenet på lcd-projjar.
Postad 25 februari 2003 - 17:40
http://www.panasonic...d=100001944&x=1
Så här ser baksidan ut enligt foldern (om jag nu kan lägga in en bild rätt?)
/Kinka
Postad 25 februari 2003 - 18:13
Varför jag undrar är för att jag kommer kunna skicka gratis från och till USA.. och ville bara veta om det var ngt negativt med USA enheten emot den Japanska...(troligen inte men vill vara säker)
Postad 26 februari 2003 - 02:01
Frågan är väl om den tar RGB....[?]
edit/
Fun Noice.....28dB.
Alltid roligt med "kul oljud"....[

Postad 26 februari 2003 - 02:15
Jag utlyser en tävling... den som först tipsar om något företag som säljer 300:an i Europa vinner?
/Kinka
Dette firma säljer den til marts för 2495 €uro excl. frakt = 22.540 sek.
www.grenzenlos-mobil.de
men jag företrækker japanimport[

Postad 27 februari 2003 - 10:43
Provade den andra scarten ur boxern (tv) men då blev bilden mäkta konstig. Med stort flimmer kring kanter främst. Nån som tror sig veta vad det berodde på?
mvh, Robert
Postad 27 februari 2003 - 12:18
2. Scart nummer två är väl egentligen inte tänkt som utgång utan snarare ingång.
Det är vad jag skulle gissa men jag vet inte. Vilken box är det du har?
Postad 27 februari 2003 - 16:34

Postad 27 februari 2003 - 20:34
Dette firma säljer den til marts för 2495 €uro excl. frakt = 22.540 sek.
www.grenzenlos-mobil.de
men jag företrækker japanimport[

[/quote]
Dåså, då vet vi var tyskarna ligger kring för pris! Tyskland är ju garantisäkert, så då är det väl bara att köpa på nu då? Eller finns det någon som tror på ett bättre svenskt pris?
/Kinka
Postad 27 februari 2003 - 21:03
Postad 28 februari 2003 - 18:36
Postad 28 februari 2003 - 19:06
Postad 28 februari 2003 - 23:51
Postad 01 mars 2003 - 11:00
Jag fick en quote på 30 Euro för frakten till Sverige...
Någon som vet om man (som företagare) ska kontera utgående moms från tyskland, eller om man ska begära moms i sverige när det gäller handel inom EG?
Postad 03 mars 2003 - 23:54
Postad 04 mars 2003 - 01:50
Postad 04 mars 2003 - 10:24
Postad 04 mars 2003 - 12:36
Har ni koll på om det verkligen är europa modellen som de säljer på hificomponents?
På deras systerbutik http://www.go2camcorder.de/ ligger priset på 2099,00 EUR, inte helt fel

Postad 04 mars 2003 - 13:18
mvh, Robert
Postad 04 mars 2003 - 16:46
Någon som vet varifrån HiFiComponents fått tag på sina?
De är ju dessutom inkl. 24 mån garanti från tillverkaren... Är det Europa modellen eller Japan/USA importerad?
Postad 04 mars 2003 - 19:49
Postad 04 mars 2003 - 22:39
Jag blev också frågande över vad som gäller för företagare som redovisar moms, så jag pratade med en kompis på skattemyndigheten. Det är så att man visar upp sitt momsregistreringsnr. när man handlar utomlands, så slipper man betala moms. När man sedan för in varorna i Sverige så ska man betala införselmoms i tullen. Den momsen får man ju givetvis sen tillbaka, som all annan utgående moms. Det ska sedan finnas speciella rutor på deklarationsblanketten att fylla i.
Postad 05 mars 2003 - 00:44
Medlemen "Ywiz" på dvdforum har tydligen pratat med scandinavianphoto och fått följande prisuppgifter:
19.995:- inkl moms för PT-AE200
25.995:- inkl moms för PT-AE300
http://www.dvdforum....=67207&forum=10
Hmm, några tusen till kan nog 300:an pressas ned väl... [

Postad 05 mars 2003 - 08:14
Postad 06 mars 2003 - 09:38
Återkommer med mer intryck allteftersom, nu måste jag "titta in" den ordentligt och börja tweaka!
mvh, Robert
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar