Några ideer också kanske?
Jag vill låta er släppa loss ordentligt .. allt är uppe för debatt...
Spelar inte någon roll hur omfattande det är bara ni nämner vad ni tittar efter när ni testar. Tänk dock efter innan... Vad är målet(vad vill ni åstakomma) med testen, vad är förutsättningarna och hur vill ni genomföra det hela..
Exempel...
Jag tittar efter screendoor i denna scenen...
Denna sekvensen visar tydlig en taggig linje om scalern inte gör sitt jobb rätt...
Frodos tröja skall vara mörkröd i denna scenen där mycket svart dominerar bilden ...
Ni fattar nog vad jag menar ...
Det finns några klassiska tester som jag brukar köra som tex LOTR scenen med massa pelare och orcs klättrande från taket för att testa "lågdagrar"...
mm...
Vad vi skall sätta som referens är svårt att säga, men jag kommer själv från CRT projektor till LCD, så jag vet vad hur det såg ut där och det använder jag som referens... det måste speciferas . Det är inte alltförsällan som man ser någon slänga ur säg "bästa svärtan jag sett" .. i förhållande till vad mm...
Om vi gör som så att vi kommer överens om 5 saker (till en början) som vi vill testa, så bestämmer vi lämpligt material till dessa .. för och motargument är välkomna .. när vi kommit fram till en kompromiss så skriver vi in det i protokollet.
När vi är klara med de 5 punkterna så kan vi gå vidare med några sekundära tester som är bra men kanske inte så väglendande som de 5 första bör vara ...
Jag ser helst detta som ett "levade" testprotokoll som kan växa/minska mm som en följd av om målen eller förutsättningarna ändras.
OBS.. detta är inte helt lätt, då testplatformen kommer att variera .. vi måste alltså vara nogranna med att speca förutsättningarna.
/Sören