Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ide: Testprotokoll för projektorer

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 december 2003 - 15:11

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Som programmerare är man ju van vid tester, och efter allt tjafs om utvärdering av projektorer som pågår i detta och andra forum undrar jag om vi inte borde förhandla oss fram till ett testprotokoll som frivilliga skulle kunna följa när de kalibrerat sina projektorer..

Detta skulle ge oss en mer rättvis bas på vilket vi kan rapportera.
Visst, det är fortfarande olika personer som testar, men det ger i alla fall bättre förutsättningar.

Vi behöver:

Grundkrav för testen:
Förslag: Projektorn skall vara inställt med plugepattern för ordentlig svärta, pixelperfekt upplösning med Mark Rehjons testpattern för HTPC, maximal fokus.
mm kom med förslag .. kan vara olika för olika typ av källor mm.

Vad som sedan testats är upp till oss att förhandla fram :D
Dukens storlek samt avstånd till duken där pixlar precis syns i en (eller flera) viss rörlig scen i en förutbestämd film.

Andra saker i vissa förbestämda filmer/scener...

mm.

Kom med förslag på vad vi skall skriva in i testen ...

/Sören

Redigerat av soren, 04 december 2003 - 15:12.

Postad 04 december 2003 - 20:29

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Någon som tänkt till för en gångs skull :D

Postad 04 december 2003 - 21:19

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3 282 inlägg
  • 0
soren du skriver att du e programmerare, du skall inte bli diplomat istället?

Denna ide vore grymt bra för oss som inte har begåvats med projje ännu utan fortfarande slukar allt läsbart om intressanta modeller..

Postad 04 december 2003 - 22:34

Unregistered99f076a3
  • Unregistered99f076a3
  • Forumräv

• 800 inlägg
  • 0
Detta låter mycket bra. Så man kan få mycket info innan projekter köp :D

Postad 04 december 2003 - 23:05

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

• 1 832 inlägg
  • 0
Skulle vara perfekt till testerna på Prisjakt NG!

//Jonas

Postad 05 december 2003 - 01:38

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Några ideer också kanske?

Jag vill låta er släppa loss ordentligt .. allt är uppe för debatt...
Spelar inte någon roll hur omfattande det är bara ni nämner vad ni tittar efter när ni testar. Tänk dock efter innan... Vad är målet(vad vill ni åstakomma) med testen, vad är förutsättningarna och hur vill ni genomföra det hela..

Exempel...

Jag tittar efter screendoor i denna scenen...
Denna sekvensen visar tydlig en taggig linje om scalern inte gör sitt jobb rätt...
Frodos tröja skall vara mörkröd i denna scenen där mycket svart dominerar bilden ...
Ni fattar nog vad jag menar ...

Det finns några klassiska tester som jag brukar köra som tex LOTR scenen med massa pelare och orcs klättrande från taket för att testa "lågdagrar"...
mm...

Vad vi skall sätta som referens är svårt att säga, men jag kommer själv från CRT projektor till LCD, så jag vet vad hur det såg ut där och det använder jag som referens... det måste speciferas . Det är inte alltförsällan som man ser någon slänga ur säg "bästa svärtan jag sett" .. i förhållande till vad mm...

Om vi gör som så att vi kommer överens om 5 saker (till en början) som vi vill testa, så bestämmer vi lämpligt material till dessa .. för och motargument är välkomna .. när vi kommit fram till en kompromiss så skriver vi in det i protokollet.

När vi är klara med de 5 punkterna så kan vi gå vidare med några sekundära tester som är bra men kanske inte så väglendande som de 5 första bör vara ...

Jag ser helst detta som ett "levade" testprotokoll som kan växa/minska mm som en följd av om målen eller förutsättningarna ändras.

OBS.. detta är inte helt lätt, då testplatformen kommer att variera .. vi måste alltså vara nogranna med att speca förutsättningarna.

/Sören

Postad 05 december 2003 - 01:45

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Moderatorer ...

Jag ser gärna att denna tråd temporärt flyttas tillbaka till projektorforumet, då den behöver feedback från personer som normat inte tittar under denna sektion!!

/Sören

Postad 05 december 2003 - 08:13

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
En spontan fundering är om man skulle sätta ihop en egen DVD-skiva med testmaterial. Det kan ju handla om t.ex. testpatterns, några scener ur någon film (med filmbolagets tillåtelse givetvis).

Bantar man ner den DVD:n så borde man enkelt kunna göra den tillgänglig för download. Alla får isåfall samma material att utgå ifrån och testen får ett naturligt upplägg då man går igenom momenten i samma ordning.
Iofs så utgår man ifrån att man har tillgång till en DVD-brännare (alt. CD-brännare) men det borde ju vara det minsta problemet...

Postad 05 december 2003 - 08:53

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Nja .. hittar nu något bra testmaterial som inte är copyrightskyddat så varför inte .. lycka till :D

/Sören

Redigerat av soren, 05 december 2003 - 08:53.

Postad 05 december 2003 - 08:56

wiik
  • wiik
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Vill inte låta alltför negativ men det där tror jag inte kommer att fungera. För det första går det inte att jämföra olika personers intryck - för att få en rättvis bild måste samma person se samtliga projektorer under samma förutsättningar med samma testbilder/testscener.

För det andra måste testpersonen vara opartisk - vilket en hemmabiotok med en nyköpt projje sällan (aldrig?) är. Så visst kan man komma överens om testbilder/scener att jämföra men det kommer *aldrig* att bli en rättvis jämförelse.

Postad 05 december 2003 - 08:59

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Visst måste man inse detta, men det ger i alla fall bättre förutsättningar än tidigare?

/Sören

Postad 05 december 2003 - 10:41

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

För det andra måste testpersonen vara opartisk - vilket en hemmabiotok med en nyköpt projje sällan (aldrig?) är. Så visst kan man komma överens om testbilder/scener att jämföra men det kommer *aldrig* att  bli en rättvis jämförelse.

Instämmer. Det faller alltid på subjektivitet - ingen hävdar att det man köpt är ren skit!

Däremot tror jag att om man tar sig tid och testar sin utrustning enligt en checklista så kan man dela med sig av det man själv upptäcker, även om det blir personligt färgat.

Om man jämför med idag, när alla skriver och testar sig fram med olika "verktyg" så skulle en checklista med tydliga punkter/steg vara till stor hjälp! Subjektiviteten måste man som läsare ändå försöka se igenom, men detta gäller även tester i facktidningar...

Som Soren säger, detta är inte någon lösning på alla problem, snarare ett verktyg för att få olika produkter testade på liknande sätt.

Postad 05 december 2003 - 11:06

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
soren: Jätte bra idé.
Jag ser dock samma problem som vanligt med tester av nån som just köpt produkten. Den som precis sparat ihop sina slantar och köpt nåntign för säg 20-30000:- är i 99% av fallen helt lyrisk över sin nya produkt och tycker allting är helt suveränt underbart.. och det är fullt förståeligt tycker jag men man är ingen bra test panel när man är i detta lyckorus efter ha investerat i nånting man suktat efter ganska länge som ofta är fallet.

Sen är det svårt att göra tester där bedömningen inte är beoende av varje individs extremt personliga uppfattning om vad som är bra bild, alltså samma problem som med alla tester av såväl ljud som bild produkter, även om det är här av Kalle eller om det är HemmaBio tidningen eller bigscreen.se.

Men visst skulle det säkert kunna ge en lite bättre uppfattning om projektorerna, lite mer struktur i det hela skulle det väl bli.

Däremot tycker jag nånting sånt här skulle vara väldigt intressant om nån hade t.e.x 3 projektorer hemma på prov och inte hade köpt nån av dom. Eller om nån hade möjlighet att göra tester efter protokollet vid en demo av några olika projektorer, då skulle det vara väldigt intressant att jämföra dom olika projektorerna efter den här personens protokoll.

Mattias.

Postad 05 december 2003 - 11:31

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Skall vi bestämma 5 grundtester som vi kan börja speca förutsättningarna för?

Svärta/Kontrast:
Grundkrav för testen.
* Rummet skall vara så mörkt som möjligt, dvs dagsljus skall inte kunna påverka bilden. Rumstyp skall anges (Kolmörkt, Mörkt, Ljust).
* Projektor skall kalibreras med pluge pattern från AVIA eller Video Essentials. Om IRE nivån inte kan ställas in så att "Svartare än svart" så skall detta nämnas.

Eventuell referens eller avsaknad av detta skall nämnas.

Svärta testscenario 1:
*Lord of the rings. MOIRA scenen, chapter: XX timeslot: 01:12:00 - 01:12:20.
Förväntat resultat: Orcs skall vara synliga då de klättrar ner på pelarna och upp från underjorden. Pelarna skall vara synliga hela vägen bort till begsväggen, och orcs skall vara synliga som separerade individer även långt bort i bilden.
Gandalfs fackla få samtidigt inte smälta samman som en vit massa utan definition.
Resultat dokumenteras enligt bästa och mest objektiva förmåga :D

Svärta testscenario 2:
...

Sitter och jobbar just nu, men kom med förslag på andra tester och testscenarion så kanske vi kan ha något vi kan samsas om efter helgen.

/Sören

Postad 10 december 2003 - 18:00

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Då det inte är någon som är intresserad lägger jag ner iden!

/Sören

Postad 10 december 2003 - 20:07

myst
  • myst
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Lägga ner !!!
Är du tokig eller :D
Såg denna tråd idag och fasiken, jag blir helt lyrisk när jag läser om denna ide. Du är helt rätt ute.

Jag lyckades övertala frugan att få köpa en proj tidigare under hösten och har sedan dess varit ute och försökt läsa, höra och se så mkt som möjligt av alla olika parametrar och projjar som man skall ta hänsyn till.
Dock har det varit svårt att förstå alla olika termer men en checklista/testprotokoll enligt din modell (svärta testscenario 1) där man kort kan beskriva vad som skall synas och som samtidigt förklarar vad som menas med svärta är helbra !!

De flesta butiker jag varit i har inte på ett bra sätt kunnat förklara, oftast p.g.a. att de vill sälja "sin" projektor.

Sören,
hur skulle jag kunna bidra med ideer/uppslag till fortsättningen på denna tråd ??

//Myst

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.