För att det skall var lÀtt att jÀmföra ange dukbredd i cm samt tittavstÄnd i cm , vi förutsÀtter vÀl att det Àr 16-9.
* Officiell trÄd - InFocus SP4805 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 05 september 2004 - 19:32
För att det skall var lÀtt att jÀmföra ange dukbredd i cm samt tittavstÄnd i cm , vi förutsÀtter vÀl att det Àr 16-9.
Postad 06 september 2004 - 10:33
Andersoxe Posted den Sep 5 2004, 20:32
Skulle var intressant om ni som har 4805:an ville berÀtta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstÄnd.
Jag har dukbredd 246cm samt tittavstÄnd 400cm.
MVH
Jensen
Postad 06 september 2004 - 11:42
Jag har en 190cm bred duk och sitter pÄ 380cm avstÄnd.Skulle var intressant om ni som har 4805:an ville berÀtta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstÄnd.
Postad 06 september 2004 - 14:45
Hur upplever du bilden pĂ„ den avstĂ„ndet? Ăr det för stort eller Ă€r det normalt.Andersoxe Posted den Sep 5 2004, 20:32
Skulle var intressant om ni som har 4805:an ville berÀtta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstÄnd.
MVH
Jensen
Jag ska sÀtta upp min 4805:an i veckan och jag har frÄn linsen till duken 410 cm.
Postad 06 september 2004 - 17:11
à grens Hifi demar 4805:anruhe: skriv gÀrna om du hittar nÄn i gbg som demar. Vill ocksÄ kika pÄ en.
Postad 06 september 2004 - 19:56
Men den kanske kan ge andra LCD-projjar en match och sprida glÀdje till RBE-kÀnsliga personer??Jo gott folk. Vi har tagit fram en LCD för att ha ett alternativ till de som tvunget vill ha en 720p LCD produkt.
Vi visade redan en prototyp i Januari pÄ CES.
Denna kommer med stor sannolikhet dock aldrig komma till Sverige (Europa), dÄ vi kommit fram till att den inte har nÄgot, förutom dÄ högre (LCD) upplösning, att erbjuda emot 4805.
Fredrik
InFocus
Verkar konstigt tÀnkt tÀnkt...
Postad 06 september 2004 - 20:04
Och har testat med composit. Men det hÀnder inte. Det stÄr bara den söker efter efter bilden men det hÀnder inget mer. Vill ju kunna se Sverige- Tjeckien imorn.
Kan det ha nÄt att göra med att mitt antenn-uttag Àr draget via sladd frÄn TV i vardagsrummet och inte direkt i frÄn antennen pÄ taket?
Tacksam för alla tips pÄ vad jag kan göra!
Postad 06 september 2004 - 22:05
Postad 06 september 2004 - 22:08

Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 september 2004 - 07:38.
Postad 06 september 2004 - 22:22
För att fĂ„ bilden sĂ„ pass stor som jag har den mĂ„ste projjen vara ca 450 cm frĂ„n lins till duk med max pĂ„ zoom. Har inte mĂ€tt upp exakt. Jag har aldrig tittat pĂ„ sĂ„ stor bild förut, men jag tycker den Ă€r helt ok. Jag skulle inte vilja ha den mindre nu nĂ€r jag har testat. Inte större heller för den delen.Hur upplever du bilden pĂ„ den avstĂ„ndet? Ăr det för stort eller Ă€r det normalt.
Andersoxe Posted den Sep 5 2004, 20:32Â
För att det skall var lĂ€tt att jĂ€mföra ange dukbredd i cm samt tittavstĂ„nd i cm , vi förutsĂ€tter vĂ€l att det Ă€r 16-9.Â
MVH
Jensen
Jag ska sÀtta upp min 4805:an i veckan och jag har frÄn linsen till duken 410 cm.

MVH
Jensen
Postad 08 september 2004 - 08:26

"This InFocus projector is boxy and gray. But it does its job exceptionally well and would be a great choice for anyone who wants a high-quality entry-level projector."

Fredrik
InFocus
Postad 08 september 2004 - 09:16

Fredrik skÀll pÄ dina kollegor over-there nu.

Redigerat av pacman, 08 september 2004 - 09:18.
Postad 08 september 2004 - 09:51
Hur projecerar den bilden i höjd i förhĂ„llande till projektorn om man inte vill köra keytstone? Ăr linsen i höjd med mitten av bilden? Det Ă€r ju dags att skaffa en hylla nu sĂ„ det kan vara bra att veta ungefĂ€r hur högt man ska skruva upp den, har rĂ€tt mycket vĂ€gg att sĂ€tta den pĂ„ sĂ„ det Ă€r inga problem att fĂ„ det keystone-fritt..

Postad 08 september 2004 - 10:22
Jag skÀller alltid pÄ dem,Om jag vore infocus-ingenjör skulle jag krÀva att fÄ utveckla en proj som Àr en infocus 4805 fast med 1024*576-chippet (som bla anvÀnds i nya NEC HT510) istÀllet, fÄ marknadsavdelningen att prissÀtta den till ~2000$ och kalla den 5205 eller nÄtt sÄnt.
![]()
Fredrik skÀll pÄ dina kollegor over-there nu.

Vad gÀller NEC HT510 (som vi för övrigt kan diskutera vidare i en annan trÄd), sÄ har den visserligen lens shift, men ingen imponerande kontrast och ljusstyrka för att vara en s.k. "ny produkt" och följa i spÄret av kontrastmonstret HT1100.
Och avsaknanden av digital video ingÄng Àr ju, som nÀmnt innan, lite ledsamt.
Och 5-segments fÀrghjul?
Fast visst. Priset verkar ju bra, men jag vill nog se denna bredvid en rutinerad 5700, och för all del 4805, innan jag uttalar mig slutligt.

Fredrik
InFocus
Postad 08 september 2004 - 10:26
Finns mycket om detta i denna trÄd, men jag hjÀlper dig ÀndÄ.Hopp, dÄ var den bestÀlld. Var och tittade (och framförallt lyssnade) pÄ en igÄr och nÀr killen i butiken drog av en tusenlapp pÄ priset vad det kört, jag var förlorad till pryl-djÀvulen.. En inre röst sa "Men, det tar vi!"..
Hur projecerar den bilden i höjd i förhĂ„llande till projektorn om man inte vill köra keytstone? Ăr linsen i höjd med mitten av bilden? Det Ă€r ju dags att skaffa en hylla nu sĂ„ det kan vara bra att veta ungefĂ€r hur högt man ska skruva upp den, har rĂ€tt mycket vĂ€gg att sĂ€tta den pĂ„ sĂ„ det Ă€r inga problem att fĂ„ det keystone-fritt..

Offset Àr 27.8 %, d v s bilden kommer 27.8 % av bildens höjd ovanför mitten av linsen om du utgÄr frÄn vinkelrÀt placering.
I taket sÄ blir det ju sÄ klart tvÀrtom.

Fredrik
InFocus
Postad 08 september 2004 - 10:44
Inte tvÀrt om dÄ?Finns mycket om detta i denna trÄd, men jag hjÀlper dig ÀndÄ.Hopp, dÄ var den bestÀlld. Var och tittade (och framförallt lyssnade) pÄ en igÄr och nÀr killen i butiken drog av en tusenlapp pÄ priset vad det kört, jag var förlorad till pryl-djÀvulen.. En inre röst sa "Men, det tar vi!"..
Hur projecerar den bilden i höjd i förhĂ„llande till projektorn om man inte vill köra keytstone? Ăr linsen i höjd med mitten av bilden? Det Ă€r ju dags att skaffa en hylla nu sĂ„ det kan vara bra att veta ungefĂ€r hur högt man ska skruva upp den, har rĂ€tt mycket vĂ€gg att sĂ€tta den pĂ„ sĂ„ det Ă€r inga problem att fĂ„ det keystone-fritt..![]()
Offset Àr 27.8 %, d v s bilden kommer 27.8 % av bildens höjd ovanför mitten av linsen om du utgÄr frÄn vinkelrÀt placering.
I taket sÄ blir det ju sÄ klart tvÀrtom.![]()
Fredrik
InFocus
Som jag uppfattade det du skrev Àr att om jag har den stÄendes pÄ en hylla med fötterna ner ("rÀttvÀnd") sÄ kommer 28% vara ovanför projektorn och resten, dvs större delen av bilden, nedanför.
Som jag förstÄtt det sÀtter folk projektorerna i taket upp och ner, det betyder ju att man mÄste sÀtta den rÀtt nÀra marknivÄ om man vill slippa keystone, lÄter knas..

Postad 08 september 2004 - 10:56
Bilden kommer aldrig hamna under linsen (sÄvida du inte tiltar fram projektorn, och földaktligen behöver nyttja keystone för att kompensera), utan alltid 27.8 % av bildens höjd ovanför, om vi alltid rÀknar ovanför som utgÄende frÄn bordsplacering, bilden.Inte tvÀrt om dÄ?
Som jag uppfattade det du skrev Àr att om jag har den stÄendes pÄ en hylla med fötterna ner ("rÀttvÀnd") sÄ kommer 28% vara ovanför projektorn och resten, dvs större delen av bilden, nedanför.
Som jag förstÄtt det sÀtter folk projektorerna i taket upp och ner, det betyder ju att man mÄste sÀtta den rÀtt nÀra marknivÄ om man vill slippa keystone, lÄter knas..
Fredrik
InFocus
Postad 08 september 2004 - 10:57

Jag skÀller alltid pÄ dem,

Vad gÀller NEC HT510 (som vi för övrigt kan diskutera vidare i en annan trÄd), sÄ har den visserligen lens shift, men ingen imponerande kontrast och ljusstyrka för att vara en s.k. "ny produkt" och följa i spÄret av kontrastmonstret HT1100.
Och avsaknanden av digital video ingÄng Àr ju, som nÀmnt innan, lite ledsamt.
Och 5-segments fÀrghjul?
Fast visst. Priset verkar ju bra, men jag vill nog se denna bredvid en rutinerad 5700, och för all del 4805, innan jag uttalar mig slutligt.

Fredrik
InFocus [/quote]
Hehe, tro mig, som anstÀlld inom ett av Sveriges struligaste, dyraste och mest lÄngvariga projekt vet jag ett och annat komplexitet inom produktutveckling.

Ja pÄ pappret Àr inte nÀmda nec:n nÄn konkurrent. Men just dÀrför borde IF utnyttja ett tillfÀlle att fÄ större marknadsandelar för visst vore det ett förmodligen framgÄngsrikt alternativ i klassen precis över 4805:an?

Jajja, kanske back ontopic och back to the RL och 4805an...
Postad 09 september 2004 - 10:27
Jag har mejlat till Supra för att frÄga om det gÄr att specialbestÀlla en 13 meter lÄng HDMI-kabel och fÄr dÄ detta svar:
" Infocus Àr branschens kÀnsligaste projektor. Kör inte över 8m."
Ăr det verkligen sĂ„?
I sÄ fall blir jag mycket bekymrad eftersom alla mina planer pÄ att köra digital faller.
Trots kanonbild Àr jag nu inne pÄ att begÀra att fÄ hÀva köpet. Det Àr mÀrkligt att ingen tagit upp detta pÄ forumet tidigare eftersom jag antar att de tidigare modellerna 4800 och X1 lider av samma kÀnslighet mot lÀngre digitalkablar.
Postad 09 september 2004 - 10:52
Problemet verkar vara nÀr man kör HDMI till DVI eller tvÀrtom över lÀngre lÀngder och med adaptrar emellan. DÄ gÄr det nÄgon slags smÀrtgrÀns vid 8 till 10 meter, och kan skija frÄn kabel till kabel. Framförallt beroende pÄ kvaliteten har jag förstÄtt.
Vi hÄller pÄ att titta pÄ att ta fram vÄra egna lÀngre kablar med HDMI > M1-D, eller DVI-D > M1-D i lÀngre lÀngder, men först skall vi rÀkna pÄ det och testa.
Med DVI kÀlla, sÄ vet jag att t ex att vÄr egen 10 meters DVI-D > M1-D fungerar klockrent Àven med 1080p signal, skalat till 720p.
Fredrik
InFocus
Postad 09 september 2004 - 11:11
Postad 09 september 2004 - 21:18
Jag citerar mig sjÀlvSkulle var intressant om ni som har 4805:an ville berÀtta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstÄnd.

Jag har nu fÄtt min 4805:a och provat den pÄ en duk (vit masonitskiva) med stl.
168 x 95 cm , tittavstÄnd 310 cm och det funkar mycket bra.
Jag har bestÀllt en Projecta Pro Cinema High Contrast 16:9 168x95 cm av HembioConsult som jag fÄr imorgon.
Postad 10 september 2004 - 07:41
Jag har en Pro Cinema 168x95 och 3.2m tittavstÄnd. Blir helt perfekt. Men jag skulle absolut inte vilja sitta nÀrmre Àn sÄ. ~3m Àr verkligen grÀnsen pÄ denna storlek av duk, annars sÄ blir det pixelerat enligt mig.Jag citerar mig sjÀlvSkulle var intressant om ni som har 4805:an ville berÀtta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstÄnd.
För att det skall var lÀtt att jÀmföra ange dukbredd i cm samt tittavstÄnd i cm , vi förutsÀtter vÀl att det Àr 16-9.![]()
Jag har nu fÄtt min 4805:a och provat den pÄ en duk (vit masonitskiva) med stl.
168 x 95 cm , tittavstÄnd 310 cm och det funkar mycket bra.
Jag har bestÀllt en Projecta Pro Cinema High Contrast 16:9 168x95 cm av HembioConsult som jag fÄr imorgon.
Postad 10 september 2004 - 12:44
Anledningen till att jag undrar Àr att jag köpt en bokhylla (Journalist pÄ IKEA) och tÀnkte sÀtta fast projektorn pÄ undersidan av ett hyllplan (37x50cm, typ 2-3cm tjock).
NÄgon som har tips pÄ hur man gör det enklast?..
Postad 10 september 2004 - 12:55
Det Àr tre gÀngade hÄl under projjen som du kan skruva fast den under hyllplanet med. Nackdelen Àr ju dÄ att du har tre fula hÄl i hyllan efterÄt.NÄgon som takmonterat en 4805a utan takmonteringskit?
Anledningen till att jag undrar Àr att jag köpt en bokhylla (Journalist pÄ IKEA) och tÀnkte sÀtta fast projektorn pÄ undersidan av ett hyllplan (37x50cm, typ 2-3cm tjock).
MVH
Jensen
Edit stavfel
Redigerat av Unregistered06b8ab0b, 10 september 2004 - 12:58.
Postad 10 september 2004 - 12:57
PerfektDet Àr tre gÀngade hÄl under projjen som du kan skruva fast den under hyllplanet med. Nakdelen Àr ju dÄ att du har tre fula hÄl i hyllan efterÄt.NÄgon som takmonterat en 4805a utan takmonteringskit?
MVH
Jensen

Hyllplanen kostar 80kr styck sÄ tÀnkte köpa ett extra och ha som reserv om jag skulle fÄ för mig att nÄgongÄng inte vilja ha projektorn dÀr..

Postad 11 september 2004 - 09:52
/Anders
Postad 11 september 2004 - 11:23
Funderar pÄ att sÀnka min projektor, tror att detta kommer rÄda bot pÄ fokusproblemet. Nu förstÄr jag fördelen med Lens Shift

Postad 11 september 2004 - 13:17
Kan man inte tillverka en egen kabelFFrrEEddRRiiKK:
Jag har mejlat till Supra för att frÄga om det gÄr att specialbestÀlla en 13 meter lÄng HDMI-kabel och fÄr dÄ detta svar:
" Infocus Àr branschens kÀnsligaste projektor. Kör inte över 8m."
Ăr det verkligen sĂ„?
I sÄ fall blir jag mycket bekymrad eftersom alla mina planer pÄ att köra digital faller.
Trots kanonbild Àr jag nu inne pÄ att begÀra att fÄ hÀva köpet. Det Àr mÀrkligt att ingen tagit upp detta pÄ forumet tidigare eftersom jag antar att de tidigare modellerna 4800 och X1 lider av samma kÀnslighet mot lÀngre digitalkablar.
Postad 11 september 2004 - 14:05
Marcuscable har fÄtt mejl frÄn mig dÀr jag frÄgar vilka DVD-spelare som har en digital bildutgÄng med tillrÀcklig signal för lÀngre kablar. TyvÀrr har jag Ànnu inte fÄtt nÄgot svar. Enligt Marcus finns Ànnu ingen standardisering vad gÀller HDMI och DVI:s signalstyrka. Av den anledningen kan det variera mycket mellan olika DVD-tillverkare enligt honom.
Min lycka just nu Àr att jag Ànnu inte köpt en DVD-spelare med digital bildutgÄng.
MÄste erkÀnna att jag sneglat pÄ Denons nya serie och dÄ frÀmst 2910 och 3910.
Hoppas dessa spelare klarar lÀngre kablar till min 4805. Jag hoppas Àven att InFocus tar fram lÀngre kablar och visar att deras projjar inte Àr kÀnsliga för just lÄnga kablar som Supra pÄstÄr. Det skulle ge bra PR för InFocus.
Redigerat av hanse1, 11 september 2004 - 14:06.
Postad 11 september 2004 - 16:21
okey jag som har varit inne pÄ att skaffa en 4805;a men jag som behöver ca 10 m kabel kanske borde tÀnka om och leta en annan projektor.Det gÄr sÀkert att tillverka en egen kabel. Det borde inte vara nÄgot hokus-pokus. FrÄgan Àr vem som sÀljer lösa HDMI alt DVI-kontakter och lÀmpliga kablar. Jag har Ànnu inte sett nÄgot schema över hur en HDMI-kabel kopplas.
Marcuscable har fÄtt mejl frÄn mig dÀr jag frÄgar vilka DVD-spelare som har en digital bildutgÄng med tillrÀcklig signal för lÀngre kablar. TyvÀrr har jag Ànnu inte fÄtt nÄgot svar. Enligt Marcus finns Ànnu ingen standardisering vad gÀller HDMI och DVI:s signalstyrka. Av den anledningen kan det variera mycket mellan olika DVD-tillverkare enligt honom.
Min lycka just nu Àr att jag Ànnu inte köpt en DVD-spelare med digital bildutgÄng.
MÄste erkÀnna att jag sneglat pÄ Denons nya serie och dÄ frÀmst 2910 och 3910.
Hoppas dessa spelare klarar lÀngre kablar till min 4805. Jag hoppas Àven att InFocus tar fram lÀngre kablar och visar att deras projjar inte Àr kÀnsliga för just lÄnga kablar som Supra pÄstÄr. Det skulle ge bra PR för InFocus.
Postad 12 september 2004 - 18:46
Lite nyfiken pÄ detsamma.. Jag har ca 3.90 mellan lins och duk..Ang. anvÀndning av keystone , hur har ni utnyttjat det , om jag placerar projektorn pÄ den höjden dÀr jag tÀnkt ha den sÄ blir bilden 3 cm mindre pÄ varje sida (duken Àr 168x95) , Àr det för mycket att justera - jag behöver stÀlla keystone pÄ 30 för att fÄ bilden rak.
/Anders
Kopplade in min 4805a och försökte sÀtta den i sÄ horizontellt lÀge som möjligt.
Sedan nÀr jag slog pÄ den och fick upp setup-bilden sÄ var den vÀldigt rak och fin, toppen tÀnkte jag och trodde jag hade lyckats placera projektorn sÄ jag slapp köra med keystone.
NÀr jag sedan matade den med svhs sÄ blev bilden rÀtt ordentligt sned, krÀvdes ungefÀr 50 i keystone för att fÄ den rak..
Ska det vara skillnad i setupbilden och matad data? Borde man istÀllet kalibrera den efter en bild man fÄr med matad data? Hur mycket ska projektorn luta i höjd för att bilden ska projeceras rakt?
Dessutom Àr min VGA-bild röd.. kÀnns nÀstan som nÄgon pinne i sladden/projektorn Àr pajj, eller Àr det nÄgon som sett samma fenomen?
NÀr vi ÀndÄ Àr igÄng och frÄgar, om jag förstÄtt det rÀtt ska man köra 854x480 för att fÄ native, men resten av instÀllningar som uppdateringsfrekvens och sÄnt?.. (Kort och gott, vad ska man köra för instÀllningar i powerstrip?)
Postad 12 september 2004 - 21:32

Postad 12 september 2004 - 22:43
Det vore ju inte helt fel iofs, men förklarar inte varför setup-bilden inte har samma lutning som svhs-bilden..Ăhm, Ă€r inte 50 standrardvĂ€rdet för keystone ? AlltsĂ„ ingen keystone alls
Postad 13 september 2004 - 07:17
QUOTE (Xenod @ Sep 12 2004, 22:32 )
Ăhm, Ă€r inte 50 standrardvĂ€rdet för keystone ? AlltsĂ„ ingen keystone alls tongue.gif
Det vore ju inte helt fel iofs, men förklarar inte varför setup-bilden inte har samma lutning som svhs-bilden..
Hur menar du, Àr din setup-bild vinklad nu eller? Skulle annars kunna tÀnka mig att keystonevÀrdet var fel nÀr du fick din projektor, och att SVHS-bilden dÀrför var sned. SÄ nu nÀr den Àr pÄ 50 (ingen keystone) borde alla bilder projiceras helt rakt?
Eller?
Postad 13 september 2004 - 08:37
Det har jag inte tÀnkt pÄ, den kanske inte Àr lutad nu heller.. uhmm..QUOTE (Xenod @ Sep 12 2004, 22:32 )
Ăhm, Ă€r inte 50 standrardvĂ€rdet för keystone ? AlltsĂ„ ingen keystone alls tongue.gif
Det vore ju inte helt fel iofs, men förklarar inte varför setup-bilden inte har samma lutning som svhs-bilden..
Hur menar du, Àr din setup-bild vinklad nu eller? Skulle annars kunna tÀnka mig att keystonevÀrdet var fel nÀr du fick din projektor, och att SVHS-bilden dÀrför var sned. SÄ nu nÀr den Àr pÄ 50 (ingen keystone) borde alla bilder projiceras helt rakt?
Eller?
Men det Àr sÀkert att just 50 i keystone Àr noll?
SÄ 0 i keystone Àr -20 grader och 100 Àr +20 grader?
Postad 13 september 2004 - 09:20
Jepp, det var visst sÄ. DÄ ska man vÀl vara rÀtt nöjdDet har jag inte tÀnkt pÄ, den kanske inte Àr lutad nu heller.. uhmm..
QUOTE (Xenod @ Sep 12 2004, 22:32 )
Eller?
Men det Àr sÀkert att just 50 i keystone Àr noll?
SÄ 0 i keystone Àr -20 grader och 100 Àr +20 grader?

Fast, ingen som vet vilka instÀllningar man ska ha i powerstrip för att fÄ native?
Postad 13 september 2004 - 13:03
Mvh Anders.
Postad 14 september 2004 - 07:38
4805 Àr DLP. Behöver jag sÀga mer?Hejsan jag har varit sugen pÄ att köpa en projektor lÀnge men ekonomin och kvaliteten/priset har inte varit rÀtt förrÀns nu. Mina funderaringar stÄr mellan en Infocus Screenplay 4805 vs. Panasonic Pt-AE300. Jag skulle vilja ha lite fördelar nackdelar, kommentarer mellan dessa tvÄ olika teknologier och projektorer. MIna anvÀndnings omrÄden Àr mesta dels dvd tittande. Har lÀst pÄ denna trÄden att om man har ett litet rum sÄ ska man akta sig för 4805:an. Jag har cirka 2.9 m frÄn lins till duk/vÀgg, lagom för lite?
Mvh Anders.

Du fÄr 1.36 - 1.64 meter bred bild med denna pÄ 2.9 meters avstÄnd (lins > duk).
Finns mycket i denna trÄden om fördelarna med DLP kontra LCD.
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 september 2004 - 12:42.
Postad 14 september 2004 - 09:29
jag funderar pĂ„ att köpa en 4805 (ikvĂ€ll tom kanske), men tĂ€nkte köra den i ett litet rum pĂ„ 3m x 3m. Ăr detta för litet, sĂ„ att bilden blir för ljus Ă€ven i eco-mode?
TÀnkte mig en bild pÄ ca 140-150cm bred dÄ huvudet kommer att va ca 280cm ifrÄn duken. Kanske borde köra med en grÄ duk dÄ eller? Eller med filterlins?
Med denna dukstorlek, gain 1.0 och 300 AnsiLumen (som det tydligen var enligt uppmÀtning i eco-mode) sÄ blir det 21-25 foot-lamberts, Àr det för ljust?
Tacksam för snabbt svar

Mvh / Simon
Postad 14 september 2004 - 10:00
Visst kommer bilden bli lite ljusare, men dÄ skall du testa med ett ND 2X filter.
Undvik grÄa dukar, sÄvida du inte gÄr upp pÄ en Stewart FireHawk, som jag tycker Àr den bÀsta duken i vÀrlden, till DLP och LCD projektorer.
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 september 2004 - 10:26.
Postad 14 september 2004 - 10:14

Bör jag mao köra med en duk med gain 1.0, och eventuellt skaffa ett ND 2X filter om jag tycker det Àr för ljust?
Mvh / Simon
Postad 14 september 2004 - 10:16
Kör pÄ en vanlig vitduk (gain ~1.0). Men jag kan sÀga pÄ en gÄng att du kommer att vilja ha ett ND2 filter. Jag har en 160cm bred duk och bilden Àr _alldeles_ för ljusstark.Tack för ett snabbt svar
..otÄlig som man Àr sÄ vill jag köpa ikvÀll, och det finns ju fortfarande nÄgra frÄgetecken...
![]()
Bör jag mao köra med en duk med gain 1.0, och eventuellt skaffa ett ND 2X filter om jag tycker det Àr för ljust?
Mvh / Simon
Postad 14 september 2004 - 10:17
Redigerat av Jonas__W, 14 september 2004 - 10:18.
Postad 14 september 2004 - 10:24
Vilken diameter, vilket mÀrke och varifrÄn köpte du isf?
Mvh / Simon
Postad 14 september 2004 - 12:06
Postad 14 september 2004 - 12:46
Jag har köpt 4805:an och allt Àr uppe och jag Àr kanon nöjd nÀr det gÀller bilden men den Àr lite konstig nÀr det gÀller geometrin.
Jag bifogar bild som exempel. Jag har inte Àndrat nÄt i den utan den Àr direkt frÄn kartongen. Keystone har jag kollat och den Àr pÄ 50
den ser ut sÄ hÀr:

Vad Àr det som gör att den den drar Ät det hÄllet. Tycker det jÀttestörande

Postad 14 september 2004 - 14:14

Ăr den sĂ„ alltsĂ„ utan kĂ€lla inkopplad, bara sjĂ€lva startbilden?
Vad hÀnder om du flyttar lÀge till "Rear" och "Ceiling" i system menyn. Flyttar sig fenomenet dÄ till vÀnster (vid bordsplaceringslÀge)?
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 september 2004 - 14:56.
Postad 14 september 2004 - 14:55
Jag Àr inte hemma just nu men ska testa detta ikvÀll mer ingÄende och Äterkomma till dig.Ingen aning vad deta kan vara.
![]()
Ăr den sĂ„ alltsĂ„ utan kĂ€lla inkopplad, bara sjĂ€lva startbilden?
Vad hÀnder om du flyttar lÀge till "Rear" och "Ceiling" i system menyn.
Flyttar sig fenomenet dÄ till vÀnster (vid bordsplaceringslÀge)?
Fredrik
InFocus
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar