Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Shootout Vincent SP-331 och SP-996

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 januari 2004 - 19:59

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Här kommer den efterlängtade lilla shootouten på Vincent SP-331 2-kanalssteg och monoblocken SP-996. Jag och Martin.M gjorde detta test hemma hos mig under denna eftermiddag. För att underlätta intrycken har vi delat upp det i 2-kanalslyssning och sedan surroundljudsintryck.

Översikt på röran!
Postad bild

Vi körde utan någon subbas. Den var avstängd under HELA testet. Frontarna körde som "Large" genom hela testet och centern provade vi både som "Small" och "Large".

Testskivor var av lite blandat slag. De två musikskivor vi körde mest var Evanescenses "Fallen" (låt 2 och 11 mest) samt diverse dancemusik för att testa partybas/partyfaktorn. :D
För surroundljud användes Eagles "Hell Freezes over" och filmintryck svarade FOTR:EE för.

Som transport användes Denon 2900
Postad bild

Ljudreferens var de inbyggda stegen i Denon AVR-3803. Detta ljud var alltså det vi jämförde med. Skall väl även påpeka att vi använde ett par mycket lättdrivna högtalare i form av mina Klipsch RF-35 som har en känslighet på 98dB. Martin har samma högtalare och detta test var mest för att testa Denon AVR-3803s förmåga att husa som försteg. Kablage bestod av AudioQuest Type-4 till diskaterna, Supra Ply 3.4 till basarna och diverse IXOS som lågnivåkablar. Strömkablar var Supra LoRad. B)

Denon 3803
Postad bild

Denon 3803: Överlag bra ljud med tydlig diskant. Dock fattas det lite djupbas samt rapphet i partymusiken. Mellanbasen bra på spår 2 på Evanescensskivan.

2 Vincent SP-996 till frontar samt 3803: Inte så stor skillnad mot tidigare. Kanske liite mer djupbas på vissa ställen. Baskaggar fylldes ut lite mer i vissa spår. Kanske nåågot mer. Svårt att höra stora skillnader tycker vi båda.

Vincent 996
Postad bild

996 inkopplade
Postad bild

1 Vincent SP-331 samt 3803: :o :o OJ! Vilken skillnad! Både jag och Martin smålog åt varandra. :D Här kan man snacka om PONDUS! Basen fylldes ut på ett grymt snyggt sätt. Party så det räcker! B) Fyllde ut basen på de ställen där det behövdes tidigare. Den grävde djupare helt enkelt. Basmattornas djupaste toner hördes på ett tydligt och bra sätt. Sången trädde fram lite mer i rummet också. Djupare frekvenser i mellanregistret lät även det klockrent! Mer livekänsla.

Vincent 331 bak
Postad bild

331 in action
Postad bild

1 Vincent SP-331, 1 SP-996 till centern samt 3803: Testade mest i filmer och DTS-ljud i form av FOTR:EE och scener som te.x den med Balrogen i Moria (disc 2). Ingen större skillnad när man körde centern som "Small". Kanske liite mer bas då man körde som "Large" och SP-996. Däremot blev det grymt mycket mer "bio" med SP-331 gentemot bara 3803.

331 igen :blink:
http://w1.193.telia....ut/PICT0021.jpg

Slutsats: Most bang for the buck är helt klart SP-331! Jag blev grymt sugen på detta slutsteg och jag avundas Martin. :D Nu håller han på att packar ner det i sin kartong och jag vill inte att han ska ta med sig det hem. Tycker att det var STOOR skillnad mellan två SP-996 och ett SP-331. Jag skulle(/ska?) helt klart satsa på ett SP-331 till mina frontar. Detta steg har det ljudet jag saknat! :D

Lite kopplande
Postad bild

Martin kommer editera detta inlägg med bilder så ni kan vara lugna! ;)
Kul liten stund på eftermiddagen blev det och många fina intryck av dessa leksaker. Dock blir det nog några hål i plånboken då jag skulle vilja ha 2 SP-331. :P Men det räcker med en till att börja med tror jag. :rolleyes:

------------------------------------------------------------------------------------------

De taskiga korten får jag (Martin.M) stå för, ljuset var väl inte det bästa kanske.
Sen var jag väl lite darrig på handen, sitter kvar sen helgen :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 22 januari 2004 - 21:28.

Postad 22 januari 2004 - 20:17

David J
  • David J
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Stort tack!
Sådant här vill vi se mer av!! :blink:

Postad 22 januari 2004 - 20:18

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

• 1 362 inlägg
  • 0
Intressant läsning! Det är alltid trevligt då folk tar initiativ till sånt här. Hoppas Martin skyndar på lite med bilderna :blink:.

Postad 22 januari 2004 - 20:33

Unregisterede5cd5ada
  • Unregisterede5cd5ada
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Trevligt test, va själv inne på monoblocken från vincent, o efter det här struntar ja i det helt enkelt. :blink:

var hittar man SP-311 steget blligt ?

att det ska behöva ta sån tid för lite bilder! :D
/Frank

Postad 22 januari 2004 - 20:33

Unregisterede5cd5ada
  • Unregisterede5cd5ada
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
SP-331 menar ja ju GIVETVIS! :blink:

Postad 22 januari 2004 - 20:40

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Kul att ni gillade det. Det gjorde jag med....så länge det varade. :D

När vi körde igång SP-331 var min reaktion.....SÅ ska det låta!

Detta steg låter som om det vore dubbelt så dyrt tycker jag. Martin.M (som deltog i testet om ni missat det) håller med om detta. Jag har nu slopat idén med SP-996 till mina frontar.

Givetvis är inte SP-996 DÅLIGA på något sätt. Jag tycker bara inte att det gav något större lyft för mig och min nuvarande setup.

PS. Bilder kommer. Var så säker! :blink: DS.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 22 januari 2004 - 20:47.

Postad 22 januari 2004 - 20:45

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Mycket Intressant läsning, kul med ett jämförande test och mycket bra jobbat helt enkelt :D

Var i Östersund igår, och passade då på att lyssna på Klipsch RF-35 lär mycket bra :blink: även om säljaren envisades med att köra dem på en Kenwood reciver :D

Postad 22 januari 2004 - 20:59

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Trevligt test, va själv inne på monoblocken från vincent, o efter det här struntar ja i det helt enkelt. :blink:

var hittar man SP-311 steget blligt ?

att det ska behöva ta sån tid för lite bilder!    :D
/Frank

Skicka mail eller pm till roger.n här på forumet. Han kan ordna hit en från Tyskland för 6500:-.

Postad 22 januari 2004 - 21:01

Unregisterede5cd5ada
  • Unregisterede5cd5ada
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
ferntan: tack som fasen :blink:

Postad 22 januari 2004 - 21:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Bilder kommer strax!! Var tvungen att ta en lite tupplur bara efter allt kånkande på slutsteg :blink:

Postad 22 januari 2004 - 21:18

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Mycket intressant, bra jobbat! :blink: Nyfiken på att höra mer av era intryck och ideer om centerkanalen. Om jag förstod det rätt så testade ni aldrig att koppla 331ans ena kanal till centern men jag antar att det skulle ha blivit ett riktigt lyft med tanke på vad steget gjorde för frontarna?

Om man nu laddar på två 331or för att få slutsteg till centern också, vad ska man då göra med det fjärde steget? Driva en passiv sub kanske? Kan den passa till det? Det enda som skulle behövas extra är en volympot, för fasswitchningen kan man ju ordna genom att växla högtalarkablarna.

Eller finns det någon bra trekanalare från Vincent som bygger på samma teknik som 331an?

Postad 22 januari 2004 - 21:24

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Givetvis är inte SP-996 DÅLIGA på något sätt. Jag tycker bara inte att det gav något större lyft för mig och min nuvarande setup

Hmmmm... Ska vi vara ärliga så är de inte prisvärda precis, med det ljud som de presterar så borde nog priset ligga på ca 3000-4000kr paret. Man betalar mycket för utseendet och kraften i dem, inte för ljudkvalite. 331 steget kostar bara 2500kr mer, och det kör bokstavligen över 996orna i ljudkvalitet. Har lyssnat och testat 996orna själv, en klar besvikelse.
Mycket trevlig test! :blink: även om jag inte är lika snäll i omdömet om 996orna, som ni är :D
/fbk

Redigerat av Unregistered840e5864, 22 januari 2004 - 21:27.

Postad 22 januari 2004 - 21:25

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Körde aldrig SP-331 till centerkanalen tyvärr. Vi försökte ha samma ljudnivå genom testet. I alla fall då vi körde CD-skivor (runt -25dB) och en annan nivå när vi kollade på film (max -20dB). Högre än -20dB gick vi inte pga hänsyn till grannar.......NOT! :D När vi körde -25dB med musik och SP-331 igång var det DRAG kan jag lova! :blink:

När vi kopplade in SP-331 fick vi dra ner volymen något alltså.

Postad 22 januari 2004 - 21:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Givetvis är inte SP-996 DÅLIGA på något sätt. Jag tycker bara inte att det gav något större lyft för mig och min nuvarande setup

Hmmmm... Ska vi vara ärliga så är de inte prisvärda precis, med det ljud som de presterar så borde nog priset ligga på ca 3000-4000kr paret. Man betalar mycket för utseendet och kraften i dem, inte för ljudkvalite. 331 steget kostar bara 2500kr mer, och det kör bokstavligen över 996orna i ljudkvalitet. Har lyssnat och testat 996orna själv, en klar besvikelse.
Mycket trevlig test! :blink: även om jag inte är lika snäll i omdömet om 996orna, som ni är :D
/fbk

Dom kanske skulle vara en tusing billigare paret, det kan jag hålla med om.
Dock så var både jag och Peter överens om att dom låter bättre än de inbyggda stegen, dock inte mycket bättre som var fallet med 331 :D

Redigerat av Martin.M, 22 januari 2004 - 21:31.

Postad 22 januari 2004 - 21:37

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
tjena

Vet inte om det hör hit, men jag undrar hur står sig vincent 331 mot nad 216.
Är det nån som har erfarenhet av detta?

Postad 22 januari 2004 - 21:43

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Kalasbra test...

hördes det någon klangskilland mellan 331 och 996?
Jag tänker då mest på övre mellanregister och uppåt.

Postad 22 januari 2004 - 21:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Klangen är lika. Dock är 331 "bättre" på allt
Tycker min kombination med 331 och 996 som center fungerar ypperligt, dock kommer jag säkert att skaffa 2 st 331 till om jag inte hittat något annat som jag gillar bättre för samma pris.

Postad 22 januari 2004 - 21:47

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Kul test ! bra jobbat grabbar :blink: 331 rockar vidare såklart hehehe
Mvh

Postad 22 januari 2004 - 22:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Tack för en utmärkt recension! Bra jobbat grabbar! Har också varit intresserad av 996 eller 331 till mina B&W 604s3 men nu är valet givet. Får bli ett 331 om jag får sålt mitt hus...

Postad 22 januari 2004 - 22:42

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Tackar tackar för testet gubbar!
Verkar som att ni fått ut en del bra information för er själva också :blink:

Problemet är nu att jag vet ju inte hur det kommer låta hemma hos mig och jag kan ju inte testa det förrän jag köpt grejerna. Jag får ta o överväga och se hur jag skall göra nu. H/K AVR-7500/8500 eller Denon 3803 med SP-331.

mvh

dexa

Postad 22 januari 2004 - 22:43

Steppo
  • Steppo
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Klockrent grabbar. Mycket intressant test. Bra jobbat.

Postad 22 januari 2004 - 22:44

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Problemet är nu att jag vet ju inte hur det kommer låta hemma hos mig och jag kan ju inte testa det förrän jag köpt grejerna. Jag får ta o överväga och se hur jag skall göra nu. H/K AVR-7500/8500 eller Denon 3803 med SP-331.

mvh

dexa

Har du itne en 3803 så bör du köpa dig en mindre modell...

Du ska ju ändå inte använda alla slutsteg så varför bränna en massa pengar i onödan?

Yamaha låter kalasfint förutom att dom är lite klena vilket du ju fixar med slutsteg...

Postad 22 januari 2004 - 22:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Verkar som att ni fått ut en del bra information för er själva också :D

mvh

dexa

Nej man vet som sagt inte hur det låter hemma.
Hos Peter var det bra med bas, liiite mer skulle jag nog velat ha.
Hemma hos mig var det avgrundsbas :D som ett slag i magen varje gång :blink:
Men jag har flyttar runt lite granna samt ställt dom på spikes så nu är basen
lite lugnare och ännu mera snärtig, men fortfarande med ett jäv*a klipp!

Akustiken är A och O för ett bra ljud, tyvär har jag ingen ork eller lust att göra några större ingrepp i mitt vardagsrum, får ta det när man köper hus sen. Då blir det ett dedikerat rum!

Redigerat av Martin.M, 22 januari 2004 - 22:51.

Postad 22 januari 2004 - 23:08

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Bara att hålla med i lovsången, mycket intressant läsning.
Ska ta till mig informationen när det är dags att fylla ut med ett slutsteg.
Det är sånt här som lyfter ett forum !!!

Postad 22 januari 2004 - 23:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Jag och Petesapie bockar och bugar för alla vänliga kommentarer :blink:

Postad 22 januari 2004 - 23:16

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0

mvh

dexa

Du ska ju ändå inte använda alla slutsteg så varför bränna en massa pengar i onödan?

Yamaha låter kalasfint förutom att dom är lite klena vilket du ju fixar med slutsteg...

Har redan en 3803 som jag just nu funderar på att sälja för ca 9000;- men ingen verkar ha nappat på det så ett slutsteg kanske är enda lösningen. Men mardrömmen är ju om man får samma bas och har köpt ett steg för 6500. Yamaha tycker jag låter lite tråkigt jämfört med Denon och H/K. Lyssnade på AZ2:an för några dagar sedan.

mvh

dexa

Postad 22 januari 2004 - 23:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

mvh

dexa

Har redan en 3803 som jag just nu funderar på att sälja för ca 9000;- men ingen verkar ha nappat på det så ett slutsteg kanske är enda lösningen. Men mardrömmen är ju om man får samma bas och har köpt ett steg för 6500. Yamaha tycker jag låter lite tråkigt jämfört med Denon och H/K. Lyssnade på AZ2:an för några dagar sedan.

mvh

dexa

Jag tror inte du får samma bas, ska försöka få Petesapie att beskriva lite mera, han som också har en 3803.

Postad 22 januari 2004 - 23:35

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Samma bas o samma bas. Jag vill ha TRYCK! Annars skulle jag köpt mig ett bar B&W eller JMLab med riktigt schysst ljud men inte med samma bas. Det är detta tryck jag saknar med min 3803 som den inte leverar till dessa muskulösa bashögtalare :D Men jag har en känsla att det inte bara beror på kraften utan kanske även på ljudbilden. Det är ju det jag vet när jag testat med slutsteg. Kruxet är ju att jag måste få hem allt och då måste jag köpa :blink: En mer utförlig baskbeskrivning skulle ju inte vara fel :D
btw, priset på min 3803 är nu 8500;- ifall någon är intresserad, 4 års försäkring kvar på hifiklubben. Ursäktar smygreklamen. Men det gäller ju att få den såld innan H/K tar slut helt.

mvh

dexa

Postad 23 januari 2004 - 00:15

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0
Härligt grabbar! Tål att säga det igen, bra jobbat :blink:

Postad 23 januari 2004 - 00:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Samma bas o samma bas. Jag vill ha TRYCK! Annars skulle jag köpt mig ett bar B&W eller JMLab med riktigt schysst ljud men inte med samma bas. Det är detta tryck jag saknar med min 3803 som den inte leverar till dessa muskulösa bashögtalare :D Men jag har en känsla att det inte bara beror på kraften utan kanske även på ljudbilden. Det är ju det jag vet när jag testat med slutsteg. Kruxet är ju att jag måste få hem allt och då måste jag köpa :D En mer utförlig baskbeskrivning skulle ju inte vara fel :D
btw, priset på min 3803 är nu 8500;- ifall någon är intresserad, 4 års försäkring kvar på hifiklubben. Ursäktar smygreklamen. Men det gäller ju att få den såld innan H/K tar slut helt.

mvh

dexa

Det är tryck så det räcker och blir över :blink:
Jag finns en subwoofer överflödig i mitt system.
Hade 2 st Cerwin Vega 12" subbar hemma, men dom skickade jag tillbaka.
Om det blir nåt som ska matcha så blir det SVS eller Velodyne.

Du kanske missade mitt tidigare inlägg? Hade iofs inte ordet tryck med, men det var vad jag menade.

Hemma hos mig var det avgrundsbas  som ett slag i magen varje gång
Men jag har flyttar runt lite granna samt ställt dom på spikes så nu är basen
lite lugnare och ännu mera snärtig, men fortfarande med ett jäv*a klipp!

edit: 331 leverar 2x600 watt i 2ohm kontinuerligt enligt Vincents hemsida. Det tror jag inte 8500 gör med 2 kanaler drivna?!

orebromannen: Vi måste ju testa 331 med dina B&W!! Vore väldans skojigt!

Redigerat av Martin.M, 23 januari 2004 - 01:01.

Postad 23 januari 2004 - 02:02

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Jo fast du vet ju fortfarande inte vad jag pratar om för "tryck" riktigt eftersom jag har ett par cerwin som front högtalare. Jag är van vid ett speciellt tryck och det är när det trycker i bröstet och det känns som att någon lägger en handgranat framme vid högtalarna :blink: Detta trycket vet jag att denonen har kraft att leverera eftersom min Pioneer gjort det som är betydligt svagare samt äldre. Det jag försöker få fram är att Denonen inte leverar fram det av någon konstig anledning. Istället för att trycket ökar mot bröstet så ökar basen som fyller upp rummet. Det handlar kort och snabbt om en annan ljudbild av basen som jag vill ha. Så jag skall ställa en ny fråga.

Tycker ni att ljudbilden, diskant,mellanregister & bas förändrades genom att ni kopplade in slutsteget. Då talar jag inte bara om mängden bas utan om ett helt annat ljud?

mvh

dexa

Postad 23 januari 2004 - 02:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Diskanten blev bättre på detaljer, microdetaljer som man inte hört tidigare träder fram, stereoperspektivet blir bättre, 3D bilden målas upp på ett helt annat sätt. Röster låter mer naturligt.
Att basen blir väldigt mycket bättre och "punshigare" har nog dom flesta förstått nu.
Ska be Zalve skriva i tråden, han är en höjdare på att beskriva hur det låter, var ju hemma hos honom och körde lite med steget också :blink:

Postad 23 januari 2004 - 08:42

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
SP-331 från Vincent låter helt klart intressant. Har ni provat jämför det mot nå rotel steg? Tex RMB1075, hur är skillnaden i ljudbilden?

Tackar och bockar för ett kanon test. Mer sånt.

Postad 23 januari 2004 - 08:50

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0

orebromannen: Vi måste ju testa 331 med dina B&W!! Vore väldans skojigt!

:D Jodå det vore kul. Mina ynka 6,5 tums koner lär nog få arbeta ordentligt :blink:

Redigerat av Mr Muskel, 23 januari 2004 - 08:51.

Postad 23 januari 2004 - 09:17

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
dexa: Jag tycker du ska försöka att låna hem en SP-331 och testa den till dina frontar. Jag tycker det blev TRYCK som fasen. Fick den basen som jag saknade innan. När vi körde FOTR:EE så behövdes det ingen subwoofer tycker jag. Vi hade den aldrig på heller. :D

Håller med fbk angående SP-996;orna. Jag är också besviken. Jag hörde inte direkt några ljudskillnader genemot de inbyggda stegen. Om det var någon skillnad som inte jag eller Martin hörde så är den liten hur som helst. Försökte komma på något bra i inlägget som startade tråden.
SP-996 presterar nog bättre med lite mer krävande högtalare och med svårare laster. Att monoblocket är bättre vid lägre ohmantal än de inbyggda stegen är det nog ingen som säger emot, men jag måste gå på ljudskillnad och det fick jag då vi körde med SP-331. :D

Rumaktsik har också grym inverkan på ljudet. Att Martin har mer bas beror nog på hans avlånga rum på längden och att han inte har sina frontar stående på ett par SuperSpikes som jag har. Han har dem närmare väggen också tror jag? :blink: Har du det Martin?

Postad 23 januari 2004 - 11:21

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Han har iaf fixat spikes..

Får tacka för testet! Blir till att köpa en 331 sen istället för två 996:or. Eller ja, jag får testa själv först, så klart :blink:

Postad 23 januari 2004 - 13:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Rumaktsik har också grym inverkan på ljudet. Att Martin har mer bas beror nog på hans avlånga rum på längden och att han inte har sina frontar stående på ett par SuperSpikes som jag har. Han har dem närmare väggen också tror jag?  :blink:    Har du det Martin?

Fel på allt tror jag nästan Peter :D
Jag har superspikes, och dom står en bra bit från väggen hehe :D
Dock skulle jag vilja flytta ut dom en bit till och kanske placera något dämpande bakom på väggen.

Acat: Jag hade ett RMB-985 innan 5x100 W 135 Ampere. Sålde det till förmån för Vincent, tyckte till och med 996 lät bättre än det!

Postad 23 januari 2004 - 14:25

Fender
  • Fender
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Jag kan bara instämma att 331:an låter mycket bra, ett relativt billigt slutsteg som passar mina högtalare mycket bra. Jag kör dock inte med recievern som försteg utan ett vincent sa-31 och det tycker jag låter mycket bra. Om jag skulle försöka beskriva skillnaden mellan 331 och 996 så skulle jag nog säga "mognare" och mer driv i 331. Nu hade jag ju inte mina 996 i min ägo så länge att de hann bli inspelade, men jag tyckte de var ok. 331 skulle jag nog rekommendera mer efter som det låter bättre och priset inte skiljer så värst mycket(speciellt inte om man beställer från tyskland) En rekommendation är också att testa försteget Sa-31.

Postad 23 januari 2004 - 14:46

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Jag kan bara instämma att 331:an låter mycket bra, ett relativt billigt slutsteg som passar mina högtalare mycket bra.

Fender: när du säger att sp 331 passar din högtalare väldigt bra, vilken musik lyssnar du på mest?

Jag frågar därför jag har också ett par JM Lab Cobalt 816 och här i Karlstad verkar det vara omöjligt att hitta ett Vincent steg att testa :blink:

Mvh,

Andreas

Postad 23 januari 2004 - 15:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Andreas63: Jag vet minst en i tråden ovan som bor i Karlstad förutom dig, men han får svara själv om han vill sen :blink:

Orebromannen: Du får säga till om du ska in till stan nån gång så kanske vi kan fixa ett test om du är sugen?! :D

Postad 23 januari 2004 - 15:38

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2 991 inlägg
  • 0
Jaså, så "pojkarna bus" tog initiativet till en slutstegs-shootout...?! :D

Kul med tester, mera sådant!
Men det var (väldigt) lite skrivet om detaljer i mellan-bas/-register och diskant. :blink:
Upplevde ni kanalseparationsskillnader mellan stegen, samt hur var dynamiken och upplösningen i ljudet?
Mikrodetaljer är ju en av huvudpunkterna vid sådana här tester - hände det något roligt/intressant i det övre registret?
Ang. mikrodetaljer; körde ni ingen akustisk musik med sång, så att ni eventuellt kunde ha urskiljt detaljer som smackljud, andningar o.s.v?

Roligt att ni tog initiativet till testet...

Postad 23 januari 2004 - 15:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Jaså, så "pojkarna bus" tog initiativet till en slutstegs-shootout...?! :D

Kul med tester, mera sådant!
Men det var (väldigt) lite skrivet om detaljer i mellan-bas/-register och diskant. :D
Upplevde ni kanalseparationsskillnader mellan stegen, samt hur var dynamiken och upplösningen i ljudet?
Mikrodetaljer är ju en av huvudpunkterna vid sådana här tester - hände det något roligt/intressant i det övre registret?
Ang. mikrodetaljer; körde ni ingen akustisk musik med sång, så att ni eventuellt kunde ha urskiljt detaljer som smackljud, andningar o.s.v?

Roligt att ni tog initiativet till testet...

Tycker det är svårt att lyssna så, vet inte vad det är man ska lyssna efter.
Får väl göra om det nästa gång du kommer till stan :blink:

Från ett tidigare inlägg jag skrev i tråden!

Diskanten blev bättre på detaljer, microdetaljer som man inte hört tidigare träder fram, stereoperspektivet blir bättre, 3D bilden målas upp på ett helt annat sätt. Röster låter mer naturligt.
Att basen blir väldigt mycket bättre och "punshigare" har nog dom flesta förstått nu.

Redigerat av Martin.M, 23 januari 2004 - 15:41.

Postad 23 januari 2004 - 15:50

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Okey Martin. Förlåt att jag inte visste det. :blink: :D

Håller med om att det var svårt att höra skillnader. Tycker bara att vi höll på och kopplade grejerna hela tiden. Blev lite för snabbt test tror jag. Skulle ha haft mer tid, samt tillgång till bättre skivor med bra inspelningar. Tyvärr hade vi dåligt med lågnivåkablar så DVD-Audio och SACD i 5.1 fick vi skippa. Lite synd, men inget att göra åt.

Postad 23 januari 2004 - 17:11

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Edit : 331 leverar 2x600 watt i 2ohm kontinuerligt enligt Vincents hemsida, fint det ,nån url dit? jag vill se :blink:

Postad 23 januari 2004 - 17:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
www.vincent-tac.de :blink:

The SP 331 can easily handle a load into 2 Ohm

Om den klarar 2 ohm med lätthet så kanske den går ner till 1 ohm men inte lika stabilt hehe, som värsta bilslutsteget :D

Redigerat av Martin.M, 23 januari 2004 - 17:15.

Postad 23 januari 2004 - 17:21

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
borde bli typ 600watt då ja :D
: The power amplifier SP 331 is receiving the input signal via two 6N16 tubes per channel whilst power is provided by 12 Amplifiers from TOSHIBA in each channel. The SP 331 can easily handle a load into 2 Ohm because of the mighty toroidal core transformer of 1,000 Watts and the energy storage capacity of 80,000 µF per channel..
Jo,jag är väldigt nöjd med mitt Sp-331 me :blink:

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 23 januari 2004 - 17:22.

Postad 23 januari 2004 - 17:21

Fender
  • Fender
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Jag kan bara instämma att 331:an låter mycket bra, ett relativt billigt slutsteg som passar mina högtalare mycket bra.

Fender: när du säger att sp 331 passar din högtalare väldigt bra, vilken musik lyssnar du på mest?

Jag frågar därför jag har också ett par JM Lab Cobalt 816 och här i Karlstad verkar det vara omöjligt att hitta ett Vincent steg att testa :blink:

Mvh,

Andreas

Jag lyssnar på typ all musik , just nu är jag inne i en dream theater period.
Det finns ju klart bättre högtalare som passar hårdrock än just jm lab på grund av dess väldigt analytiska karaktär, men jag lyssnar periodvis på en del klassiskt och och lite mjukare rock och mjukdeath typ soilwork och jag tycker högtalarna låter grymt bra. Speciellt med välproducerad musik, och det stämmer jag bor i Karlstad :D

Postad 23 januari 2004 - 17:57

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Martin M: Okej, låter som att Vincent SP-331 steget är duktigt bra om det låter så mycket bättre än Rotel. Av det lilla jag hört så har Rotel haft en av det finaste ljudbilderna. Öppet, detaljerat och lite bett om det behövs. Har inte hört RMB-985. Men att Vincents 996 låter bättre än RMB-985 förbryllar mig lite. Har hört Vincents 996 och tyckte inte att det var så väldigt bra. Det jag hört av Rotel har presterat bra mycket bättre än 996:orna. Kan i och för sig bero på lite olika ljudideal också. :blink:

Måste försöka få mig en provlyssning av SP-331, verkar onekligen vara ett speciellt steg.

Postad 23 januari 2004 - 18:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Martin M:  Okej, låter som att Vincent SP-331 steget är duktigt bra om det låter så mycket bättre än Rotel. Av det lilla jag hört så har Rotel haft en av det finaste ljudbilderna. Öppet, detaljerat och lite bett om det behövs. Har inte hört RMB-985. Men att Vincents 996 låter bättre än RMB-985 förbryllar mig lite. Har hört Vincents 996 och tyckte inte att det var så väldigt bra. Det jag hört av Rotel har presterat bra mycket bättre än 996:orna. Kan i och för sig bero på lite olika ljudideal också.  :blink:

Måste försöka få mig en provlyssning av SP-331, verkar onekligen vara ett speciellt steg.

Jag tyckte att mitt 985 jag hade lät ganska stelt och kallt i jämförelse med Vincent.
Dock så låter säkert andra rotelprylar annorlunda, har inte lyssnat på så många fler.

Postad 26 januari 2004 - 00:29

Unregisteredda53bacc
  • Unregisteredda53bacc
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Skall väl även påpeka att vi använde ett par mycket lättdrivna högtalare i form av mina Klipsch RF-35 som har en känslighet på 98dB. Martin har samma högtalare och detta test var mest för att testa Denon AVR-3803s förmåga att husa som försteg.

Hade testresultatet blivit annorlunda om ni använt er av trögdrivna högtalare? :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.