Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Recension KEF Q-5 vs Infinity Beta 50

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 February 2004 - 22:54

Unregistered56fe4404
  • Unregistered56fe4404
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Jag skrev en liten recension efter provlyssning på Betaserien fredagen den 13:e och efterlyste åsikter från andra. Nog för att man skall följa sina egna öron vid nya investeringar i dessa magiska burkar som kallas högtalare men det är kul att höra andras intryck och jämföra.

:angry: Responsen var obefintlig så jag går vidare på egen hand. Jag har under en ganska lång period varit på jakt efter en ersättare till frontsystemet som idag består av Audio Pro:s LIVE-serie. Närmare bestämt A3.20 (front) och A3.8 (center). Under min jakt har jag blivit mycket förtjust i KEF:s Q-serie vilka har legat bra till för att bli mina nya kompisar. Infinitys Alpha-serie har också varit på tapeten men de inte lyckats spela ut KEF ur bilden. Nu har ju den nya Beta-serien kommit och idag har jag haft en entimmes jämförande lyssning mellan;

;) KEF Q-5 och Infinity Beta 50.

Jag tänkte presentera vad jag kommit fram till under denna korta session.

:) Några detaljer angående kringutrustningen:

Hårdvara:
signalkälla: H/K DVD25
förstärkare: H/K AVR507LE

Mjukvara: (Artist; låt/låtar (CD/Album))
Leonard Cohen; my secret life, Alexandra leaving (Ten new songs)
Tintin & hårtörrerne; Verden venter (Ref CD No54)
Cornerstone: Straight to the bone (Ref CD No54)
Titanic Soundtrack: Never an absolution
Corelli; Concerto grosso Op6, No7 (Ref CD No49)
Miriam Makeba; Cause we live for love (Ref CD No51)

Några fler lyssnades sporadiskt men dessa var de jag använde mer seriöst vid jämförelsen.

Kort fakta om kombatanterna
Kef Q-5
2,5-vägs golvhögtalare
Vikt: 14,5 kg
Volym:78x24x32 cm
Bestyckning: 6 ½ bas + 6 ½ Uni-Q (3/4” HF), basreflex framåt.
8ohm, 91 dB

Infinity Beta 50
3-vägs golvhögtalare
Vikt: 28,4 kg
Volym: 105x26x37
Bestyckning: 2x 8” + 5” + 1”, basreflex bakåt
8 ohm, 91 dB

Själva lyssningen gick till så att jag spelade ett stycke byta högtalare och körde samma stycke, bytte tillbaks också vidare tills jag var nöjd och hade lyssnat ut skillnaderna tillräckligt. Nästa stycke…. osv. Enklast möjliga förfarande alltså.

:angry: Hur lät det då?
Utan att gå in på djupanalys vilka låtar som gav vad och var jag hörde skillnaderna så sammanfattar jag det så här.

Ljudkaraktären är väldigt skild mellan dessa högtalare och båda har sina fördelar. Vilket som är bäst beror mycket på smak men …

:) Q-5:ans ljudbild upplevde jag som diffusare och mer utsmetad än Beta:n som var mer fokuserad och detaljerad. Endast i ett avseende kom Q-5 ikapp, röster. Där fanns en något mjukare presentation som jag tyckte var behaglig.

Q-5:ans diskant följde helhetsintrycket. Tillbakadragen och diffus. Detta jämfört med Betan som var klar och detaljerad men samtidigt lite kyligare och mer analytisk. Dock inte som föregångaren Alpha, som kunde vara vass.
I bottenregistret visade båda framfötterna men karaktären var även den ovan nämnda med skillnaden att det som var något diffust för Q-5 i diskanten istället blev lite rundare och odefinierat basen. Återigen i jämförelse med Betan som var mer kontrollerad och detaljrik i basen. Betan hanterade bottenregistren bättre helt enkelt. Sammanfattningsvis så har Betan övertaget i detaljer i låga och höga frekvenser medan Q-5:ans mellanregister verkar vara dess styrka vid en jämförelse. Betan upplevdes, i och med detaljeringsgraden, också som rappare. I snabba partier hängde Betan med utan problem. För Q-5 kunde ljudet bitvis flyta ihop något och instrument blev mindre tydliga eller drunknade.

Nämnas skall också att trots att specarna är samma vad gäller impedans och känslighet (8ohm/91dB) så verkade nivån vara några dB lägre för Q-5 vid lyssningen. Detta fick kompenseras genom vridning på volymen. Förstärkaren hade således något svårare att driva Q-5:orna. Det är möjligt att med en kompetentare förstärkare skulle såväl bas som diskant blomma ut och hanteras bättre av Q-5 och därmed göra matchen jämnare med Betan. Men i denna konfiguration så utser jag Beta 50 som favorit. :angry:

:angry: Kanske blir det fler lyssningar att redovisa framöver. Jag uppmanar alla att fylla på med lyssningsintryck och/eller komentarer angående dessa högtalare.

Postad 19 February 2004 - 23:07

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Det var kul att höra...var lite intresserad av att höra hur den nya Beta serien egentligen står sig.

En snabb fråga bara då jag inte hittat kompletta Beta serien någonstans....

Vad finns det för stativare? Och vad är det för prisklass på dessa?

Är nämligen på jakt efter stativare i prisklassen upp till 4.000 kr åt en vän. Och Alpha hade ju kanske några intressanta där...men Beta ska ju vara bättre...men kanske också dyrare?

Postad 19 February 2004 - 23:21

Unregistered56fe4404
  • Unregistered56fe4404
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Beta 10 vet jag finns tillgänglig nu ca 2600:-
Beta 20 kommer snart för ca 3400:-
20:an är något känsligare 90 mot 88 dB samt går 3 Hz djupare.
Större och tyngre naturligtvis 6,5" istället för 5" hos 10:an.
Hela serien dröjer något men ett komplett system kan man bygga av 40/50, 10, c250 och SW10. Dessa vet jag finns tillgängliga. Sedan kan tillgängligheten även bero på vilken finish som är inressant.

Den stora centern c360 skall komma i mars, den är jag nyfiken på. Nästen 16 kg väger den in på .... hua :).

Lycka till med stativarjakten!

Postad 19 February 2004 - 23:27

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Tackar! Låter som att jag får be honom kika närmare på Beta 20 då. DÅ vi försöker hitta något med hyffsat tryck samt rent ljud. Det bästa jag hittat hittills är nog ALR Jordan Entry M som faktiskt låter riktigt bra.

Ska förbi HiFi-Punkten imorgon...så jag får passa på och se vad dom har hemma...men Beta 20 har inte släppts ännu eller?

Jag såg dom sälja någon golvare, ganska bamsiga, i Beta serien förra fredagen. Så dom har iaf börjat sälja själva serien.

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
A great review. We need more of those here in my opinion.

I was very, very dissapointed with the KEF Q-5 when auditioned it a few months back (I was comparing it with Alpha 50 back then). It's just to expensive in my opinion. It was fairly detailed, that is correct, but it lacked a certain presence, it sounded like it was 300 meters away or something, can't quite put my finger on it. The Alpha 50, I thought, was a bit better but the tweeter should have been on something much less expensive (I found out later that the shop had recently changed the tweeters on the speakers I was listening to and therefore they weren't properly broken in yet - that might explain it).

So I decided to buy neither of them back then. But I can't wait to try out the new Beta series, hopefully it's juicy.

Mvh
Utländingen

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

En snabb fråga bara då jag inte hittat kompletta Beta serien någonstans....

Vad finns det för stativare? Och vad är det för prisklass på dessa?

Är nämligen på jakt efter stativare i prisklassen upp till 4.000 kr åt en vän. Och Alpha hade ju kanske några intressanta där...men Beta ska ju vara bättre...men kanske också dyrare?

Kolla här? --> Hembiobutiken

Postad 19 February 2004 - 23:40

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Tackar. Hade kikat på en del sidor...men inte där dumt nog.

Postad 19 February 2004 - 23:47

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Ska förbi HiFi-Punkten imorgon...så jag får passa på och se vad dom har hemma...men Beta 20 har inte släppts ännu eller?

Jag såg dom sälja någon golvare, ganska bamsiga, i Beta serien förra fredagen. Så dom har iaf börjat sälja själva serien.

Säg gärna till om dom har några inne. Tänkte själv gå förbi där i helgen och kolla lite.

Postad 20 February 2004 - 00:00

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Hehe...pratar du Skövde eller Trollhättan nu? Jag bor i Trollhättan, så det är där jag ska förbi. Utbudet ser ju tyvärr lite olika ut på de två affärerna. Men om dom har fått in Beta 20 i Trollhättan borde dom ha dom i Skövde också kan man tycka.

Postad 20 February 2004 - 07:31

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Hehe...pratar du Skövde eller Trollhättan nu? Jag bor i Trollhättan, så det är där jag ska förbi. Utbudet ser ju tyvärr lite olika ut på de två affärerna. Men om dom har fått in Beta 20 i Trollhättan borde dom ha dom i Skövde också kan man tycka.

Hmm, jag trodde bara det fanns i Skövde :) Är affären i Trollhättan stor? Har dom samma sortiment som på hemsidan?

Postad 20 February 2004 - 08:05

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Nej, den är tyvärr ganska liten. Dom har typ bara ett relativt stort rum, där alla stereo-prylar står, och ett lite mindre där dom har fixat upp hemmabio grejer, och en projektor och duk osv. Sen givetvis ett kontor och ett lager...men det ligger i källaren direkt under...hehe.

Så det är väl långt ifrån optimalt, men dom lyckas att få in en hel del grejer där ändå...dom har ett ganska brett utbud. Till stort det liknande hemsidan, men med små variationer. Har tex normalt sett inne Audiovector, Vincent och lite annat smått och gott som hemsidan inte nämner. Men jag tror nog dom kan ta hem allt hemsidan har, plus en den till eftersom dom har några märken till då.

Så den är vansinnigt bekväm att ha så nära! Och inte nyttigt för plånboken...hälften av det jag köpt har varit efter det att jag bara åkt dit och "tittat lite" och sett ett bra erbjudande...men men.

Postad 20 February 2004 - 20:07

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Tack för en intressant recension... Och trevlig läsning.... :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.