Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aurum Cantus Leisure 2 SE Vs. Klipsch RB-35

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 april 2004 - 16:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Var ute på stan en sväng idag och tänkte att varför inte svänga in på hifihuset och kolla in dessa Aurum Cantus som många kollat in. Sagt och gjort så åkte jag dit!
Fick hjälp av Andreas som jobbar där och alltid är otroligt hjälpsam och snäll.
Stackaren fick kånka en del högtalare fram och tillbaka :rolleyes:
Well, vi börjar väl med lite bilder på objekten.

Aurum Cantus Leisure
Postad bild

Aurum Cantus Leisure
Postad bild

Aurum Cantus Leisure
Postad bild

Aurum Cantus Leisure
Postad bild

Aurum Cantus Leisure
Postad bild

Aurum Cantus Leisure
Postad bild

Aurum Cantus Leisure
Postad bild

Aurum Cantus Leisure
Postad bild

Aurum Cantus Leisure och lite annat i bakgrunden :)
Postad bild

Elektroniken: En Cayin cd och hk 2-kanalsstärkare.
Postad bild

Redigerat av Martin.M, 18 april 2004 - 19:59.

Postad 16 april 2004 - 16:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
En riktigt kass bild från lyssningspositionen.
Postad bild

Klipsch Vs. Aurum Cantus
Postad bild

Klipsch Vs. Aurum Cantus
Postad bild

Klipsch Vs. Aurum Cantus
Postad bild

Klipsch Vs. Aurum Cantus
Postad bild

Ja, nu till den stora frågan, hur lät det då?
Andreas kopplade in Cantusarna och satte igång med en låt av Dominic Miller & Niel Stacey från en skivan som heter New Dawn, riktigt gitarrplonkande med ett myller av detaljer, perfekt för att testa ljud med :rolleyes:

Okej, Cantusarna satte igång... och det lär bra.. satt och stampa takten lite lätt.
Högtalarna spelade på rätt bra i alla register men ingenting stack direkt ut, väldigt neutralt och nästan lite tråkigt... dynamiken saknades lite. Mycket av de lägre registrerna saknades också så man bör köra dessa med en eller två subwoofers.
Lyssnade en stund till, och visst det låter jäkligt fint men det är inget som sticker ut alls.. aja in med Klipschen.

Började att dra ner volymen rejält då Klipschen har en känslighet på 96 db mot Aurums 88... Efter en liten stunds lyssnande.. ja det var ingen tvekan för min del.
Klipschen spelade på bättre på alla sätt, lägre tightare bas, dynamik och snärt. Gitarranslagen känns nu i kroppen på ett skönt sett och en del nya detaljer träder fram. Detta diggar jag. Vissa partier blev kanske lite vassa i toppregistren men detta beror till stor del på att högtalarna endast var spelade ett par timmar, Cantusarna hade gått ca 80 timmar.

In med Cantusarna igen, tja, det låter bra alltså. Men tråkigt som bara den. Livlöst på något sätt... Nej detta vill jag inte lyssna på mer .. in med Klipschen igen och poppa på en stund ... Nej nu räcker det sa jag till Andreas och frågade vad han tyckte om karaktären på dessa två (Hade inte sagt till honom hur jag upplevde dom innan).
Han tyckte iaf också att Cantus saknade dynamiken och drivet, visst dom spelar väldigt homogent med det är lite tråkigt..

Well, hade jag inte redan ett par Klipsch golvare hemma skulle det bli dessa RB-35 som skulle åkt in i min anläggning.

Detta testet är inte partiskt alls från min sida kan tilläggas trots att jag är Klipschälskare, har sneglat både en och tre gånger på dessa Aurum Cantus.

Det som är ett stort plus med Cantus är finishen, otroligt läckra högtalare medans klipsch ser ut som något man snickrat ihop själv hemma :)

Men slutsats blir iaf att jag inte kommer att byta ut mina högtalare på ett tag, dom håller bra med konkurrensen.

Fortsätter med lite fler bilder från hifihuset, kanske någon som är lite intresserad av hur det ser ut!

Postad 16 april 2004 - 17:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Lite högtalare och annat!
Postad bild

Kablar!!
Postad bild

Andreas är alltid upptagen :)
Postad bild

Lite Klipsch, lite Proson, lite JBL
Postad bild

Begagnat finns det en hel del
Postad bild

Diverse högtalare
Postad bild

Mer högtalare
Postad bild

Ännu mera
Postad bild

Och ännu fler *puuuh*
Postad bild

Kablage och tillbehör
Postad bild

Postad 16 april 2004 - 17:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Lite fin elektronik
Postad bild

Thiel och Klipsch surroundare
Postad bild

Martin Logan och Thiel
Postad bild

Advantage och en läcker italienare m.m.
Postad bild

Martin Logan och en fet Klipsch där bak
Postad bild

En söndersågad Thiel :rolleyes:
Postad bild

Har ni inte varit på hifihuset och finns i närheten så tycker jag att ni ska titta in.
Finns mycket fint om man känner att pengarna kliar i plånboken :)

Redigerat av Martin.M, 16 april 2004 - 17:07.

Postad 16 april 2004 - 17:32

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Vilket fint litet reportage Martin! Snygga foton då fått till i butiken också. De håller ju på och bygger om vet jag, men det verkar som att de börjar få ordning på grejerna nu. Hela golvet slipades om nyss och då vill man inte ha elektrostathögtalare m.m. i närheten. :rolleyes:

Måste hålla med om att Aurum Cantusarna är snygga! :)

Postad 16 april 2004 - 17:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Lite inside info, det är på gång ett high-end tvåkanalsrum på "nedervåningen" .
Var inne o kollade lite :)

Postad 16 april 2004 - 17:36

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ja, jag hörde det. Dock var jag aldrig nere och kollade igår. Stack ganska fort då jag fått mitt nya exemplar av Z2an. :rolleyes:

I det rummet kanske de kunde ta in InFocus SP-7205.....? Önsketänkande. :) Tror inte det blir någon proje där dock. "Bara" 2-kanals.

Postad 16 april 2004 - 17:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Bara 2-kanals ska det blir, för övrigt så berättade jag att din Z2 funkade fint :)
Tar resten på msn så det inte blir en chatt :rolleyes:

Postad 19 april 2004 - 16:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Kul läsning och ögonfröjd Martin! (Trots att jag inte är så förtjust i just Klipsh)

Postad 19 april 2004 - 16:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Kul att någon skriver något, har suttit och väntat på nån sorts kommentar :)

Blev lite besviken alltså, var jäkligt sugen på Cantusarna, dom är ju toksnygga till skillnad mot Klipschen fula "mdf-burk" utseende.

Postad 19 april 2004 - 16:09

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Jo, estetiskt vore det lätt val, men tack och lov finns det folk som, liksom du, prioriterar ljudet.

Postad 19 april 2004 - 16:32

Unregisteredfce03283
  • Unregisteredfce03283
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Hur är prisnivån på högtalarna? Fina bilder var det iaf :)

Postad 19 april 2004 - 16:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
domenicer: I sverige kostar dom 15.000:- Cantusarna, just nu är dom nere på 10.000:- pga pressen från Kina. Där kostar dom nämligen 458$
Klipschen jag testade emot ligger på runt 7.000:-
Men priser är ju alltid förhandlingsbara :)

hifisnubben: Ja väljudet går ju alltid först. Jag köper det som jag tycker låter bäst, inte det som är snyggast :D .. Isf skulle jag nog suttit med B&W system just nu tror jag. Lite snyggare finish men inte mina öron lät det inte lika bra.

Postad 19 april 2004 - 16:41

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
blev nu lite besviken på resultatet på cantus stativarna...

men kan de inte va så att klipsch guden har varit å spökat :)

skulel va kul att få höra dessa 2 högtalare mot quad 12l

Postad 19 april 2004 - 16:45

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Var det samma Cantus Leisure 2 SE som på HighEnd -04 då?
dom på HighEnd -04 så fick bra kritik var ju en specialare från Golden Age (Samma som säljs på Reference Audio) med fårull istället för taskig standardull osv.

Postad 19 april 2004 - 16:47

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

domenicer: I sverige kostar dom 15.000:- Cantusarna, just nu är dom nere på 10.000:- pga pressen från Kina. Där kostar dom nämligen 458$
Klipschen jag testade emot ligger på runt 7.000:-
Men priser är ju alltid förhandlingsbara :)

hifisnubben: Ja väljudet går ju alltid först. Jag köper det som jag tycker låter bäst, inte det som är snyggast :D .. Isf skulle jag nog suttit med B&W system just nu tror jag. Lite snyggare finish men inte mina öron lät det inte lika bra.

Aurum Cantus Leisure 2 SE som säljs i Kina är inte samma som säljs i Europa. Det är en MYCKET billigare modell med illa anpassade element, annan woofer, sämre kvalitet på kabinetten (ser dock likadan ut) samt mycket sämre delningsfilter.

Postad 19 april 2004 - 16:49

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

hifisnubben: Ja väljudet går ju alltid först. .

Tyvärr inte för alla om man ska tolka vissa inlägg. :)

Postad 19 april 2004 - 16:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

kan de inte va så att klipsch guden har varit å spökat :D

Väntade bara på den frågan, och på detta måste jag svara nej.
Var alltså själv sugen på att köpa dessa högtalare själv.
Dels för att dom är grymt snygga, dels för att jag hört att dom ska låta väldigt bra.

Men för min del levde dom inte upp till förväntningarna alls, skönt det kanske då jag inte behöver köpa nytt i högtalarväg :lol:

nox: Om dom från Kina låter sämre så är dom ljusår ifrån Klipsch. :)
Dock tror jag inte på allt snack om att det skulle vara sämre utan att själv ha hört det.

Redigerat av Martin.M, 19 april 2004 - 16:52.

Postad 19 april 2004 - 16:50

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

Aurum Cantus Leisure 2 SE som säljs i Kina är inte samma som säljs i Europa. Det är en MYCKET billigare modell med illa anpassade element, annan woofer, sämre kvalitet på kabinetten (ser dock likadan ut) samt mycket sämre delningsfilter.

Hoppsan! Har du hört dem mot varandra? Varifrån kommer infon?

Redigerat av Unregistered37573cc1, 19 april 2004 - 17:01.

Postad 19 april 2004 - 16:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

kan de inte va så att klipsch guden har varit å spökat :)

Väntade bara på den frågan, och på detta måste jag svara nej.
Var alltså själv sugen på att köpa dessa högtalare själv.
Dels för att dom är grymt snygga, dels för att jag hört att dom ska låta väldigt bra.

Men för min del levde dom inte upp till förväntningarna alls, skönt det kanske då jag inte behöver köpa nytt i högtalarväg :D

Personligen tror jag inte du är partisk i traditionell mening. Därmot är det inget snack om att du gillar den typ av ljud som K representerar, men det har du solklart redovisat, så .... fortsätt tycka. Jag tycker det är kul att läsa om dina intryck.

Postad 19 april 2004 - 16:53

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
hur kan du säga att det inte är samma komponenter och kvalitet på högtalaren, kom med bevis innan du säger något sådant ......

jävligt synd att de tydligen inte lät så bra som man trodde....

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 19 april 2004 - 16:55.

Postad 19 april 2004 - 17:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Jäklar så lång tråden är! Skroll ......
Såg att jag råkat ställa samma fråga som draktämjaren. Nyfiken blir man ...

Postad 19 april 2004 - 17:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
För att få en andra åsikt om dessa två mot varandra så bad jag Andreas som jobbade där om lite kommentarer, före att jag sagt vad jag tänkte om dom.
Han tyckte nästan exakt samma sak (Verkar som om man äntligen lyckats odla fram ett par lyssningsöron :) ) ... Att den är klenare i dynamiken, saknar punch i ljudet.
Jag litar på Andreas åsikter till 100% också, han har vettiga ideér om det mesta och är en jäkel på hifi.

Postad 19 april 2004 - 17:04

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Infon kommer från Aurum Cantus VD, jag har visat infon i ett tidigare inlägg.

https://www.minhembi...showtopic=59847

Om ni vill ha info angående det jag skrev om fårull osv så kan ni bekräfta detta med Golden Age som jag också varit i kontakt med.

Redigerat av nox, 19 april 2004 - 17:04.

Postad 19 april 2004 - 17:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Tackar. Ska kolla senare.

Postad 19 april 2004 - 17:31

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
vilket fall som hells tom de e flera som tycker att t.ex klipsch spelar bättre så varför bry sig om cantusarna då.. det är väll välljud vi vill åt eller ??

Postad 19 april 2004 - 17:50

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Dragon Lord: Välljud och oljud är båda sidor på samma mynt beroende på lyssnarens preferenser...

Att utgå från vad någon skriver i ett forum när man köper sina egna högtalare (utan att lyssna själv) är inte speciellt fiffigt om man inte VET att man har exakt samma preferenser som skribenten.

Postad 19 april 2004 - 18:00

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
så sant som de e sagt ja utryckte mig klumpigt...

Postad 19 april 2004 - 18:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

vilket fall som hells tom de e flera som tycker att t.ex klipsch spelar bättre så varför bry sig om cantusarna då.. det är väll välljud vi vill åt eller ??

Man vet ju inte vad man tycker förrens man lyssnat på prylarna i ett A-B test :)
Hade Cantus varit bättre hade jag bytt upp mig, men som det lät i mina öron hade det blivit ett nerköp :D

edit: Jag lyssnade på RB-35 när jag testade, hemma har jag RF-35 alltså golvmodellen och dom låter ännu en bra bit bättre än RB-35orna så att byta var uteslutet helt.

Redigerat av Martin.M, 19 april 2004 - 18:38.

Postad 30 april 2004 - 23:09

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
nu har jag fått mina aurum cantus stativare jag är helnöjd med ljudet köpte mina via marcus cable o vilken finisch på högtalarna om någon tvekar kan jag dema dom jag bor i luleå

Postad 01 maj 2004 - 00:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Ja visst är dom läckra, helt sanslöst..
Men utseendet är inte allt :)

Postad 01 maj 2004 - 08:10

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
martin dom låter väldigt bra,men gillar man klipsch rockiga ljud så förstår jag att man föredrar dom.Tänk på att hifu huset är återförsäljare åt klipsch i sverige så deras uttalande är inte neutralt.men smaken är som baken delad man måste lyssna själv för att komma till insikt

Postad 01 maj 2004 - 14:21

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Grattis Roger.n!! :D
Jag sitter själv med ett par Aurum Cantus Lesiure2se och det är det bästa högtalare jag lyssnat på i den prisklassen...
Att de ska vara tråkiga o livlösa??? Ojoj.. Det beror nog på kringutrustningen!!

Var hemma hos en polare som ska köpa nya högtalare.
Han hade lånat hem A-C Lesiure2se och ett par Audiovector M1 signatur.

Han har en Thule IA100 och en H/K cd.
Vi lyssnade först på Aurum med 5st "referensskivor".
Jag lyssnade först på dem hemma hos mig innan jag cyklade över till honom.
Mmm Vad det lät bra.. Men lite blöt och dov bas... Spelade väldigt djupt i hans rum.
Sen kopplade vi in Audiovector och det första som jag sa...
-Så här låter Lesiure2se hos mig!! :)
Så i hans lyssningsrum med hans elektronik så lät Audivector bättre.

Det finns så mycket som spelar in i hur det låter och att göra en bedömning i en elektonikaffär med en massa saker ståendes överallt!!! :)

Nej sådana resensioner åker i soptunnan direkt!! Men om det är någon som sitter på ett par roliga stativare i Västeråstrakten så är ni välkomna till MITT lyssningsrum och MIN elektronik för en jämförelse mot Aurum Cantus!
Mvh.
TiGgR.

Postad 01 maj 2004 - 14:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

martin dom låter väldigt bra,men gillar man klipsch rockiga ljud så förstår jag att man föredrar dom.Tänk på att hifu huset är återförsäljare åt klipsch i sverige så deras uttalande är inte neutralt.men smaken är som baken delad man måste lyssna själv för att komma till insikt

tiggr: Klart att lyssningrummet spelar roll, det gör ju säkert 50% av ljudet. Men jag vet ju som sagt hur mina högtalare låter hemma samt i butiken :)

Men så länge man är nöjd själv!!! Ja då är ju allt frid och fröjd :)

Det var inte butikens uttalande utan mitt, jag tänkte ju köpa Aurum Cantus. Jag vet också hur ljudskillnaden är i affären och hemma så det är inte så svårt att jämföra.
Rockiga skulle jag knappast kalla dom heller. Väldigt neutrala med hög upplösning och dynamik.
Jag tror nog affären hellre skulle sälja ett par högtalare för 15.000:- också än ett par för 7000:-
Kan tänka mig att Cantusarna kan låta väldigt bra till tex klassisk musik, men gitarerr, nja, där hängde dom inte med alls tyckte jag.

edit: Köper man från Kina som jag antar att dom flesta gör så är ju Cantusen ett kap såklart, även om den i mina öron låter lite sämre :D

Redigerat av Martin.M, 01 maj 2004 - 14:38.

Postad 01 maj 2004 - 14:43

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Hänger inte med på gitarrer????
Hej å hå!!
Jag lyssnar mest på progresiv hårdrock och annat slammer!!
Evergrey, Dreamtheater, Threshold, Metallica m.m.
Aurum är otroligt rappa i ljudet och spelar otroligt djupt..
Detta trots att det bara sitter en 5.2" bas i dom.

Det skulle vara roligt att prova ett par Klipsch hemma och jämföra! :)

/TiGgR.

Postad 01 maj 2004 - 15:43

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 693 inlägg
  • 0
Undra hur mycket ström deras butik drar per månad :)
Verkar iaf finnas en hel del fina högtalare där, nästan så man blir sugen på att fara till Örebro enbart för denna butik.

Postad 01 maj 2004 - 18:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Det skulle vara roligt att prova ett par Klipsch hemma och jämföra!  :)

/TiGgR.

Ja det tycker jag du helt klart ska göra om du har möjligheten :)

Postad 01 maj 2004 - 21:37

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Martin!
Har du haft RB-35 hemma och lyssnat??
Bara en lite fundering!!

Du har ju inte dessa högtalare själv och du sade att du vet hur de låter hemma hos dig!! :)
Har du inte det så kan du ju lägga ner denna diskussion direkt!!!!!!

Mvh
TiGgR.

Postad 02 maj 2004 - 00:41

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Lite OT men den som är intresserad av Aurum Cantus kan jag rekommendera en provlyssning av Moon Goddess 2. Lyssnade till dom hos PE-Audio. Riktigt trevliga faktiskt.

Lesiure2se hörde jag på Stockholmsmässan. Även om det bara var en kort lyssning så blev jag imponerad. Tillsammans med Klubben.net och quad fann jag dessa ha trevligast ljud under mässan. Kan ju som sagt bero på vad man kopplar upp den till. I det här fallet var det Shanling med rör har jag för mig.

Mvh // Mattias S

Postad 02 maj 2004 - 05:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Martin!
Har du haft RB-35 hemma och lyssnat??
Bara en lite fundering!! 

Du har ju inte dessa högtalare själv och du sade att du vet hur de låter hemma hos dig!! :)
Har du inte det så kan du ju lägga ner denna diskussion direkt!!!!!!

Mvh
TiGgR.

Nej jag har RF-35 hemma. Och dom vet jag hur dom låter i affären jämfört med hemma så jag har inget problem att jämföra.
Förstår inte varför du ställer dig i försvarställning för detta. Om du gillar dina högtalare så varsågod!! Bra för dig.
Är dom köpta i sverige och du betalade mkt pengar för dom så dom måste vara bättre?
Har du lyssnat på Klipschen över huvud taget blir min fråga.Tycker inte det verkar så.
Men jag kan utan problem plocka hem ett par RB-35 och göra om testen. :)

edit: Moongodess har jag inte lyssnat på, får ta det nästa gång jag är på PE. Dom verkar riktigt intressanta också. Kanske ett alternativ till mina Klipsch. Saken är att jag vill ha mest välljud för pengarna, är finishen kanon så är det bara ett plus.

Redigerat av Martin.M, 02 maj 2004 - 05:17.

Postad 02 maj 2004 - 20:01

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Var hemma hos en polare som ska köpa nya högtalare.
Han hade lånat hem A-C Lesiure2se och ett par Audiovector M1 signatur.

Han har en Thule IA100 och en H/K cd.
Vi lyssnade först på Aurum med 5st "referensskivor".
Jag lyssnade först på dem hemma hos mig innan jag cyklade över till honom.
Mmm Vad det lät bra.. Men lite blöt och dov bas... Spelade väldigt djupt i hans rum.
Sen kopplade vi in Audiovector och det första som jag sa...
-Så här låter Lesiure2se hos mig!!   :unsure:
Så i hans lyssningsrum med hans elektronik så lät Audivector bättre.

Det finns så mycket som spelar in i hur det låter och att göra en bedömning i en elektonikaffär med en massa saker ståendes överallt!!!  :blink:

Nej sådana resensioner åker i soptunnan direkt!! Men om det är någon som sitter på ett par roliga stativare i Västeråstrakten så är ni välkomna till MITT lyssningsrum och MIN elektronik för en jämförelse mot Aurum Cantus!
Mvh.
TiGgR.

Som jag tidigare skrev.... Sista inlägget är ointressant...
En resension av ett par högtalare i en butik åker direkt i soptunnan då allt runtomkring spelar en så stor roll..

Högtalare låter så olika med annan elektronik och lyssningsrummet spelar åxå en väldigt stor roll.. ;)

Helt klart ska man köpa det man tycker låter bäst och jag är helt klart sugen att prova Klipschen hemma hos mig!!

Jag tycker att du även borde prova både Aurum och Klipschen hemma hos dig...
Vem vet kanske det slutar med att även du blir en lycklig Aurum Cantus ägare. :D

Mvh
TiGgR.

Redigerat av tiggr, 02 maj 2004 - 20:02.

Postad 02 maj 2004 - 20:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Vem vet kanske det slutar med att även du blir en lycklig Aurum Cantus ägare.   ;)

Mvh
TiGgR.

Nja jag ser ingen anledning till detta eftersom jag vet precis vad det är som skiljer i ljudbilen hemma hos mig och i affären. Brukar vara där en hel del och trixa.
Jag ville ju bli en Cantusägare eftersom de är så grymt snygga, men ljudet levde inte upp till förväntningarna på dessa.
Men jag hoppas på att dom kanske kan ta hem ett par Music godess och/eller Moon godess, dom borde kunna smiska klipschen rejält på fingrarna tror jag.
Men för vetenskapen skull ska jag försöka att ta hem ett par Cantusar och bjuda hem några hifinerdar för lite lyssning. Ska nog inte var några problem. Var 4 personer som haft paret jag lyssnade på hemma. Ingen blev direkt sugen på ett köp utan dom valde ett annat alternativ, vad kan vi ju låta vara osagt så det inte blir mer diskussioner om det :blink:

edit: Att jag kan bli lycklig Cantus ägare nån gång framöver tvivlar jag inte på om jag får ekonomin, men Leisure 2 SE kommer det inte bli :unsure: Dock vore dom perfekta att ha i sovrummet som andra anläggning.

Redigerat av Martin.M, 02 maj 2004 - 20:19.

Postad 02 maj 2004 - 21:10

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Vem vet kanske det slutar med att även du blir en lycklig Aurum Cantus ägare.   :blink:

Mvh
TiGgR.

Men för vetenskapen skull ska jag försöka att ta hem ett par Cantusar och bjuda hem några hifinerdar för lite lyssning. Ska nog inte var några problem. Var 4 personer som haft paret jag lyssnade på hemma. Ingen blev direkt sugen på ett köp utan dom valde ett annat alternativ, vad kan vi ju låta vara osagt så det inte blir mer diskussioner om det :unsure:

*asg* Ja det är lika bra att du inte nämner här att de köpt Klipsch!! :D

Tycker att du ska låna hem dem och även RB-35...
Visst vet du hur dina golvare låter hemma hos dig jämfört med i butiken men det är åxå allt!! Kan med stor sannolikhet säga att det blir andra bullar bara med RB-35!! De kanske låter underbart i butiken men skit hemma hos dig.... Eller tvärt om!! Det är ju 2 olika högtalare vi pratar om och de kommer att fungera på ett annat sätt än dina golvare!

Precis som för min polare... Aurum lät inte alls bra hos honom men hos mig låter det gudomligt!!

Därför kan man inte döma ett par högtalare i en affär!! Man MÅSTE prova hemma hos sig själv med sin egen anläggning... Det kommer man aldrig ifrån.

Hoppas att du förstår att jag inte vill dömma ut Klipsch som en dålig högtalare..
Jag kastar bara din jämförelse av dessa högtalare i butiken i soporna..

Sen är det ju upp till var man att köpa vad de vill!! De är ju de själva som får leva med dom sedan!! ;)

Mvh
TiGgR.

Postad 02 maj 2004 - 21:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Ja huvudsaken är ju som sagt att man är nöjd själv, det som räknas :unsure:
Men bara för att jäklas lite till så har jag testat RB-35 och RF-35 bredvid varandra i affären :blink:

Postad 02 maj 2004 - 21:49

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Ja huvudsaken är ju som sagt att man är nöjd själv, det som räknas :unsure:
Men bara för att jäklas lite till så har jag testat RB-35 och RF-35 bredvid varandra i affären  ;)

Då hänger jag på..... :D
Om du läser vad jag skrivit så påstår jag att den skillnad som är mellan RB-35 och RF-35 i affären kommer vara annorlunda hemma hos dig!!!
Du tycker RF är bättre än RB i butiken men hemma hos dig kan det vara precis tvärt om!!

Ofta upplevs golvare som bättre pga att de spelar mera bas men Stativare är oftast bättre ljudmässigt överlag men med lite tamare bas..

Det är inte det att stativare inte spelar djupt.. Mina Aurum får fönstren att skaka hemma hos mig!! Det är det där sista som man kan sakna ibland men det är väldig sällan kan jag säga!! :lol:

Kör hårt Martin!!! :blink:

Mvh
TiGgR.

Postad 02 maj 2004 - 21:53

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Jag förstår precis vad du menar såklart tiggr.
Du tvingar mig verkligen att släpa hem Cantusarna hehe.

Postad 02 maj 2004 - 21:56

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Och jag kan erkänna att jag gärna vill prova Klipscharna hemma hos mig!!
Skulle ju vara ganska annorlunda om de spöade skiten ur mina Aurum!!! :unsure:
*asg*

Mvh
TiGgR.

Postad 02 maj 2004 - 22:25

Unregistered43490
  • Unregistered43490
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
- Borde inte Aurum jämföras med Klipsch RB-75 istället ?
Dom ligger prismässigt lika.

Mvh/ christerorebro

Postad 03 maj 2004 - 02:30

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Men jag hoppas på att dom kanske kan ta hem ett par Music godess och/eller Moon godess, dom borde kunna smiska klipschen rejält på fingrarna tror jag.

Inte säkert. Beror nog på vad man är ute efter. Mitt intryck var att dom ( moon goddess II ) var väldigt "städade" om man kan uttrycka sig på så sätt. Klipsh verkar mer livliga men för mkt liv kan ibland vara påträngande.

Klipsh och Aurum tillhör inte samma skolor och bör därmed tilltala olika lyssnare. Själv tillhör jag dom som föredrar ett lungnare framträdande men det beror nog på min musiksmak.

Prisvärda är dom nog iaf. Byggmässigt får man en hel del för pengarna.

Mvh // Mattias

Postad 03 maj 2004 - 10:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
christerorebro: Jo det borde man kanske göra egentligen. Då skulle Cantusarna antagligen bli utkastade genom fönstret. Anledningen till att jag körde med RB-35 är att man kan skaffa sig Cantusarna för drygt 5000:- från Kina. För 10-15k är dom inte direkt vad jag skulle kalla ett bra köp, snarare ett ganska dåligt köp.

Mattias S: Städade är en bra beskrivning, väldigt neutrala Cantusarna, lite åt det mörka hållet kanske. Klipchen är också ganska neutrala, det som i mina öron gör dom så pass mycket bättre är dynamiken och punchen. Sen går du djupare i basen också, men detta var inget jag tog hänsyn till när jag testade.
Sen detta att diskanten skulle vara påträngande som många säger.. det inte inte direkt något jag kan hålla med om, tex audio pro har 10x mer påträngande diskant. Inspelning är dock något som är väldans viktigt med Klipschen. Dom jag testade var endast spelade ett par timmar så visst var det lite vasst i toppen ibland, men det lägger sig sen.

Sen som du säger, inte alls säkert att deras golvare smiskar Klipschen heller, men man kan ju önska sig det iaf, skulle gärna vilja ha Cantusar i mitt system för dom är så jäkla snygga!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.