Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för James

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 July 2004 - 12:49

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok!

Nu har jag äntligen flyttat hemifrån till min alldeles egna lägenhet. Jag tänkte att detta är en ypperlig chans att slippa morsans tjat när jag ser på film och lyssnar på musik. Därför satsade jag en summa pengar och köpte mej en anläggning jag kunde vara nöjd med.

Skriv gärna både ris och ros, tips och råd! och RÖSTA!

Postad bild Nyhet 2005-04-02
Har rensat bland bilderna eftersom inget är sig likt längre. Har målat om en massa, betsat om TV-bänken samt köpt nytt överdrag till soffan. Så fort jag fått upp surrarna så kommer jag med nya bilder.

Postad bild Nyhet 2004-10-12
Idag kom äntligen min älskling! Har inte hunnit spela så mycket. Bara placerat runt den lite och rattat på lite olika rattar. I de två första positionerna lät det verkligen bedrövligt. Nu låter det iallafall hyggligt. Har inte finjusterat så mycket med delning på frontar, subb och volymer osv. Måste bekanta mej mer med den för att kunna ge ett seriöst utlåtande om produkten. Jag ber att få återkomma!

Postad bild Nyhet 2004-10-06
Subben har kommit och allt är frid och fröjd.

ELLER????!!!!
https://www.minhembi...showtopic=73632

Så fruktansvärt nöjd med att det löste sej på slutet iallafall!
Fyndbörsen :rolleyes:

Postad bild Nyhet 2004-09-27
Idag la jag förhandsbetalning på en Yamaha YST-W315 subwoofer. Vi får se om den är så bra som jag har hört när jag får den. Borde nog komma nu på Fredag tror jag. Har märkt att utan subb så orkar inte frontarna med riktigt. I Hitta Nemo när Bruce far genom "minfältet" så flexar mina membran typ 3cm utåt och det låter mest "flapp flapp flapp".
Undrar vad grannarna kommer tycka?

Postad bild Nyhet 2004-08-06
La till 2 bilder på hur det ser ut just nu.
Flickvännen är precis påväg att flytta från sin gamla lägenhet till sin nya så därför mellanlandar hon sina saker hemma hos mej, vilket resulterar i att det ligger saker överallt hela tiden. Tur att man inte är så pedant för då hade jag smällt av. :rolleyes:
Jag längtar fortfarande efter överdraget till schäslongen. Skulle vara skönt att ha nåt att slänga upp sina trötta ben på.

Postad bild Nyhet 2004-07-29
Känns som att det var ett tag sedan jag skrev något här. Tänkte dela med mej av lite ljudintryck under dessa 20 dagar.
Jag Upplever ljudet som väldigt väldefinerat, mjukt med en skön sammanhållning. Vad jag däremot saknar är det där sista i djupbas som gör att t.ex hip-hop låter roligt och man får den där viljan att svänga höfterna och stampa takten. Till film gäller faktiskt samma fast till stor del mycket i musiken. Om man tittar på t.ex The Fast and the furious så är det fett drag i scenerna när dom kör, när det är kulspruteaction osv men man får inte in gunget riktigt när dom i första race-scenen glider in på området och det dundras hiphop ur bilarna.
Slutsats: Subb är ett måste i min anläggning! Fan att man inte ska ha pengarna.

Undrar om man vågar skaffa subb med tanke på grannarna? Någon som vet hur man kan ha subb men plåga grannarna så lite som möjligt? Jag har själv funderat på likadana spikes som jag har på frontarna med dubbla dämpkuddar samt ställa subben på en tjock och tung stenplatta med mjukt matrial under så att man eleminerara vibrationerna till stackarna runt omkring mej.

I övrigt så har jag lite problem med ekon och resonanser fortfarande men det blir bättre och bättre ju mer möbler jag får in.

Appropå möbler så fick jag faktiskt min fina karlandasoffa igår!

Min är i Lindrisblå
Postad bild

Oturligt nog så fanns inte överdraget till tillbyggnadsdelen tillgängligt förrens om en månad. Jag ska försöka få upp bilder då jag städat ur alla tjejens grejor. Hon mellanlagrar allt hos mej tills hon fått in det i sin nya lägenhet.

Bilder kommer iallafall!

Postad bild Nyhet 2004-07-09
Nu har jag lånat en slagborrmaskin och har fått upp dipolerna. Bilder finns i galleriet!

Postad bild Nyhet 2004-07-08
Har köpt spikes på biltema bara för att se om spikes gör någon skillnad för mej. Om inte annat så ser det ju fint ut :D
Bilder finns i Galleriet

Redigerat av James, 02 April 2005 - 11:32.

Postad 07 July 2004 - 12:50

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
hej , jag tänkte också köpa sånna där proson var köpt du dom på fynda eller!!!

Postad 07 July 2004 - 12:52

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Hej!

Nej på fyndborsen!
Tycker absolut du ska försöka pruta med argument att fynda har dom billigare.

Postad 07 July 2004 - 12:53

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Vad kostade dom då

Postad 07 July 2004 - 13:09

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Du sa att du beställde dom från fyndbörsen, på deras hemsida är dom ju svart är dom blå eller svarta du har!!!

Postad 07 July 2004 - 18:47

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0
Läckra bilder! Framförallt högtalarna!

F ö har jag aldrig förr tyckt den H/k serie du har är särskilt snygg, men i ditt galleri ser det riktigt nice ut måste jag säga

Postad 07 July 2004 - 21:10

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Tackar tackar!

Tror absolut att jag kommer bli mer nöjd med ljudet när jag fått in lite möbler. H/K grejorna ser faktiskt mycket bättre ut på riktigt än på bild.

Postad 08 July 2004 - 22:44

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0
Vad fick du betala för spikesen från biltema? Märkt någon skillnad i ljudet?

Kan man inte skruva fast dem?

Postad 08 July 2004 - 23:14

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
139kr / 4st.

Problemet är ju att jag har så kassa förutsättningar för att höra små skillnader iom att rummet är helt tomt och dessutom med kalt parkettgolv samt betongväggar.

Jag får ändå för mej att basen är mindre "blöt" eller mullrig. Förrut hörde jag alltid en efter-ringning. Nu verkar det dock ha försvunnit men jag kan ju inbilla mej också.

Jag hade skrivhål för spikes i foten. Tyvärr så sitter skruvdelen inte i själva spiken utan i den del som är längst in mot högtalaren. Lite svårt att förklara men det gick inte att skruva in dom för min del. Jag får ändå för mej att detta sätt måste vara bättre i sufte att frikoppla högtalaren från golvet. Först är det en 3mm tjock dämpdyna mot högtalaren. Sen kommer själva spiken som går ner i en liten fot som till slut är bortkopplad från golvet genom en till dämpdyna.

Om inte annat så ser det väldigt bitching ut
:lol: ;)

Postad 09 July 2004 - 09:58

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Snygga grejer, men ett tips bara: sätt inte DVDn ovanpå förstärkaren!
Livslängden på DVDn försämras markant om den utsätts för värmen som förstärkaren ger ifrån sig. Finns folk här på forumet som bittert fått erfara detta..

Fridens!

Postad 09 July 2004 - 10:45

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Å fifan :lol:
Jag som tyckte det såg så fint ut ;)

Får tänka ut nåt annat då antar jag. Tack för varningen!

Postad 09 July 2004 - 13:00

Mattisplattis
  • Mattisplattis
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Snygga högtalare ;)
Undrar bara var du köpte dem? Det är ju inte riktigt samma utförande som mina. Frontbaffeln och bottenplattan skiljer. Samt ett annant mellanregister och diskant i mina. Skumt...Mina ska också vara mkIV. Står så på etiketten i alla fall.
Annars är det en fin anläggning du har fått till.

Postad 09 July 2004 - 16:46

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Hej! och tack!

Grejen är den att det inte är MKIV'or ;)
Valde bara det i all hast när jag la upp galleriet.

Ska ändra vid något tillfälle.

Postad 06 August 2004 - 17:55

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0
Ser ju riktigt läckert ut! Hur påverkade din matta ljudet i rummet?

Postad 06 August 2004 - 17:56

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0
Ser ju riktigt läckert ut! Hur påverkade din matta ljudet i rummet?

Postad 06 August 2004 - 21:15

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Tack!

Jag blev av med en hel del eko och jag får även för mej att diskanten och övre mellanregistret blev mjukare och behagligare att lyssna på. Kan även vara jag som vant mej vid högtalarna.

Jag har dock ett litet dilemma att basen hamnar på fel ställe i rummet. Om jag skulle mäta upp rummet så har jag förmodligen en fet svacka i basområdet vid lyssningspositionen. Problemet skulle lösa sej med omöblering men det är tyvärr inget alternativ. Antar att jag måste köpa en subb så att jag kan placera ut den var jag vill. ;)

Postad 15 August 2004 - 18:11

loomis
  • loomis
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
ja du fick till det skitsnyggt .. grymt..

Postad 27 August 2004 - 18:30

loennan
  • loennan
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
stilrent ordnat! måste ju fråga har du dubbla soffor? ser så ut på sista bilden. och vad är det som står vid blomman på golvet på sista bilden under fönstret ser ut som absolut ;>

Postad 29 August 2004 - 11:40

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Hehe... Ja det var tjejens soffa som fick stå där bakom och skämmas medans hon väntade på att den nya lägenheten skulle bli ledig.

Om det är absolut? ABSOLUT!
:D :blink:

Postad 17 October 2004 - 17:08

CitriX
  • CitriX
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
såg att du hade en tavla mellan bakkanalerna som är från pulp fiction!? eller?
vars har du köpt den?...och är du nöjd med dina wharfedale?..
Mvh Tobbe

Postad 19 October 2004 - 11:42

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

såg att du hade en tavla mellan bakkanalerna som är från pulp fiction!? eller?
vars har du köpt den?...och är du nöjd med dina wharfedale?..
Mvh Tobbe

Jag köpte planchen på www.posterdreams.com och sedan en 99 x 68cm ram på Åhlens. Sammanlagt 149kr + 299kr = 448kr

Jag hyffsat nöjd med dom. Jag misstänker att dom saker jag retar mej på inte riktigt är högtalarnas fel utan snarare placering och rumsakustik.
Jag upplever mellanregistret som något tillbakadraget och önskar liksom en större närvaro i röster som hamnar i det registret. En annan underlig sak är att jag har något som låter som ett fasfel eller hur man ska säga. Jag upplever att det är mer "drag" i den högra högtalaren och att ljudbilden liksom är större och lutar åt höger. Detta har jag fått kompensera genom att höja vänster kanal med +2dB i AVR'en. Funderar på om det kan vara felkopplat till mellanregistret.. hmmm.

Om jag fasvänder vänster högtalare så får jag upp vad som verkar vara samma verkningsgrad i båda högtalarna. Däremot låter det mycket mindre sammanhållet och mycket rörigare.

Måste ju lägga till lite om upplevelser efter att subben kopplades in.
Jag kommer på mig själv med att mycket oftare stampa takten nu för tiden med subben inkopplad. Hela upplevelsen av ös har helt klart förbättrats. Däremot är jag inte riktigt nöjd med ljudet när man spelar elektronisk modern dunka dunka. Det blir helt enkelt "för mycket" och basen låter liksom svullen och odistinkt. Kanske är en justeringsfråga. Lyssnar man på akustisk eller iallafall instrumental musik med stora baskaggar så är det ett sjuhelsikes drag. Har en version av Hotel California med Eagles sm är Akustisk och Live. Man kan dra på hur mycket somhellst utan att det låter orent. :)

Nästa "uppgradering" blir en 200 x 300cm luggmatta från IKEA. Lutar åt Hellum.
Just nu är det naket parkettgolv igen.

Postad 27 December 2005 - 04:31

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Tjena James

Oppli´n blev ju rackarns bra.
Vad använde du för färgnr, för att få mellanbrunt resultat på Oppli´n ?

Tack på förhand
Passerati

Postad 12 January 2006 - 22:36

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Hej, om du har kvar dina Wharfedale och tycker fortfarande att det är ett eko i lägenheten testa sätt upp absorbenter. Placering på Wharfedale är kritisk har jag märkt och för att inte tala om hur elektroniken påverkar ljudet. Efter att jag hade köpt mina och installerat dom där hemma tyckte jag att det lät bra men inte som det skulle det var iaf inte i närheten av vad dom presterade när jag lyssnade på dom i butik så jag tog med mej mina högtalare tillbackas till butik och testkörde olika förstärkare och cd-spelare och märkte vilken extrem skillnad är mellan förstärkare. Vi testade H/ks testvinnare i 2kanal och Marantz Pm7200. Och jag måste säga att Marantzen kontollerade högtalaren extremt mycket bättre allting blev klarare. mindre bullrigt, bättre 3D känsla och ett helt annat djup. Så nu är jag påväg att köpa ny elektronik eftersom jag inte är helt nöjd med mitt ljud iaf nu när jag vet vad mina högtalare kan prestera. Om jag säger så här. När vi lirade metallica var det som om man satt i studion och lyssnade när dom spelade in skivan. :rolleyes:
så Akustiken och elektroniken är extremt viktig för att wharfedale Em97 ska kunna prestera sitt bästa :D

Ja det ser riktigt bra ut annars i ditt lyssnings rum. :rolleyes:

Postad 11 February 2007 - 11:40

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Kemosabe 2007-02-10 23:29:53
Gillar verkligen din förstärkare, grymt retrostuk på anläggningen. Fin gitarr där borta i hörnet.

Tack tack! Kan man kalla den retro? Som jag förstått det är retro en ny produkt som tillverkas för att se gammal ut. Den här är gammal på riktigt. :lol: . Men jag förstår vad du menar. :D

ryst 2007-02-10 23:30:44
ser nice ut, du verkar använda riggen och inte bara ha den som prydnad.

Precis så är det. En dag så blev det bara så att jag bestämde mig för att satsa pengarna på musik hellre än dyra prylar. Visst ibland önskar man högre Hifi-faktor men då får man ta en Whiskey så låter det bättre. haha :P

surface 2007-02-10 23:56:22
Gillar din stereohylla, den som är proppfylld med cds ;) Skön stil!

Tack tack! Det är en skohylla från IKEA. :o

Chris Lymme 2007-02-11 00:36:48
Sköna högtalare, men hur murrigt blir det med en receiver från 1974?

Man kan tro det, men jag skulle nog vilja påstå att den låter lika bra eller bättre än många mellanklassprodukter idag. Den har ett väldigt varmt ljud som såklart ibland kan bli lite för framträdande. Då blir det lite som du säger; murrigt. Dock så har den bra ton-justeringar så om man verkligen vill lyssna på skivan med full behållning så kan man t.ex skruva ner det lägre mellanregistret ett snäpp så blir det bra.

asimov66 2007-02-11 09:43:53
vet hur pass bra ljud man kan få från en vintage förstärkare, och intresset verkar vara på topp. mycket mjukvara ger högt betyg. Alltid kul att se enperson med liknande intresse som en själv- kul. men ta bort cd skivorna från vinylspelare, den skall ju användas ;-)

Hehe.. Jag har inte städat upp inför fotoshooten. Sådär ser det ut jämt. Skivorna på förstärkaren och vinylspelaren är dom som spelas flitigast just nu. Vinylspelaren står dock inte bara och dammar. När jag vill lyssna på Pink FLoyd, BTO eller några andra gamla godingar så åker locket upp. :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.